Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021158811 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Elly Vandeweyer met als adres Olmenlaan 18 te 2460 Kasterlee |
Ligging van het project: | Grote Goddaard 30 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 1 sectie A nrs. 0 en 949D |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de gelijkvloerse functie van wonen naar reca |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 02/10/2015 : weigering (20151518) voor het bouwen van een lift en functiewijziging tot horeca;
- 01/07/1937: toelating (18#5353) voor gevel- en binnenveranderingen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie: eengezinswoning;
- bouwvolume: dubbelhuis van 5 traveeën en 3 bouwlagen onder een geknikt schild- en zadeldak;
- gevelafwerking:
- inrichting:
Huidige toestand
- vaststelling (ID: 4029) van Hooghuis als bouwkundig erfgoed;
- meergezinswoning met 4 woongelegenheden;
- centrale toegang en trappenhal;
- fietsenberging met bureau rechts van voordeur;
- gelijkvloerse verdieping is een appartement met een netto-vloeroppervlakte van 74 m²;
- op eerste verdieping en tussenverdieping een twee-slaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van 126 m²;
- op de tweede verdieping en tussenverdieping een een-slaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van 61 m²;
- op de derde verdieping een een-slaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van 48 m².
Gewenste toestand
- horecagelegenheid (wijnbistro) op begane grond;
- keuken zonder fornuis enkel voor bereiding kleine hapjes.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de gelijkvloerse functie van wonen naar reca;
- de bovengelegen woongelegenheden maken geen deel uit van de aanvraag.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 5 november 2021 | 13 december 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed | 5 november 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 5 november 2021 | 23 november 2021 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Visit Antwerpen | 5 november 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 5 november 2021 | 9 november 2021 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning | 5 november 2021 | 19 november 2021 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 5 november 2021 | 14 december 2021 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen) | 5 november 2021 | 23 november 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: algemene voorschriften, culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het wijzigen van de woonfunctie op het gelijkvloers naar een recazaak.
Volgens de bestaande toestand zijn er in het gebouw momenteel vier appartementen. Na de functiewijziging op het gelijkvloers zouden er nog drie appartementen en een recazaak overblijven. Volgens de stedelijke dienst Vermoeden van vergunning zou dit pand gekend zijn als een eengezinswoning. Er zijn geen bewijzen dat er voor 1 mei 2000 (datum waarop het vermeerderen van het aantal woongelegenheden vergunninsplichtig werd) reeds appartementen aanwezig waren. De bestaande toestand komt dus niet overeen met de gekende laatst vergunde toestand. Indien de aanvrager van mening is dat er redenen zijn om aan te nemen dat deze toestand vergund geacht is, kan hij een aanvraag indienen bij de dienst Vermoeden van vergunning, mits toevoeging van de nodige bewijsstukken.
Wanneer blijkt dat de bestaande toestand niet vergund is, moet een afzonderlijke omgevingsvergunning worden aangevraagd voor het regulariseren van het omvormen van een eengezinswoning naar een meergezinswoning, waarbij de aanvraag moet voldoen aan de geldende voorschriften van het RUP Binnenstad en van de bouwcode, o.a. met betrekking tot private buitenruimtes, fietsen- en afvalbergingen, terrassen, vrije hoogte van binnenruimtes, ….
Afgezien van het voorgaande is het omvormen van het gelijkvloers naar reca functioneel inpasbaar.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het pand is volgens RUP Binnenstad gelegen in CHE-gebied. Het is ook opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed en grenst bovendien rechtsreeks aan de beschermde Bontwerkersplaats.
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is voorwaardelijk gunstig en luidt als volgt:
“De vraag heeft betrekking op het formaliseren van de reeds aanwezige reca-functie. De enige fysieke ingrepen zijn de plaatsing van twee branddeuren in aanwezige openingen in de kelder en het vervangen van de toiletten. Deze wijzigingen hebben in principe geen impact op de aanwezige erfgoedwaarden. Het dossier bevat evenwel geen informatie over de aanpak van de interieurdecoratie van de opeenvolgende vertrekken in verschillende neostijlen.
Bijkomende informatie (fotoreportage) over de interieurdecoratie is te bezorgen aan de dienst Monumentenzorg.
Bij schilderwerken aan het interieur vraagt de dienst Monumentenzorg eerst een materiaal-technisch onderzoek naar oudere verflagen en kleurenschema's van het oorspronkelijke 19de-eeuwse interieur.”
Deze voorwaarden worden vanuit het oogpunt monumentenzorg opgenomen in de vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en dient stipt te worden nageleefd.
De aanvraag wijkt af van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid wat betreft niveauverschillen bij de inkom en breedte van de inkomdeur, en het voorzien van een toegankelijk toilet. Omwille van de grote erfgoedwaarde van het gebouw is het niet aangewezen om aanpassingen te doen aan de dorpels en deuren, dit kan worden opgelost met een verplaatsbare helling en door het openen van beide vleugels van de deur. Voor de toegankelijkheid van het toilet moet wel naar een oplossing gezocht worden. Als voorwaarde wordt opgelegd dat het toilet moet voldoen aan artikel 29/2 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte: voor reca in het centrum van de stad moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden.
Vanuit het oogpunt mobiliteit worden volgende voorwaarden opgelegd:
- de bestaande fietsenberging moet behouden blijven;
- laden en lossen moet gebeuren binnen de venstertijden van de autoluwe zone.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. bijkomende informatie (fotoreportage) over de interieurdecoratie is te bezorgen aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
3. bij schilderwerken aan het interieur vraagt de stedelijke dienst Monumentenzorg eerst een materiaal-technisch onderzoek naar oudere verflagen en kleurenschema's van het oorspronkelijke 19de-eeuwse interieur.
4. het toilet bij de reca-zaak moet worden aangepast conform artikel 29/2 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid;
5. de fietsenstalling moet behouden blijven;
6. laden en lossen moet gebeuren binnen de venstertijden van de autoluwe zone;
7. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Uitsluitingen
8. alle werken, handelingen en wijzigingen, uitgezonderd de gevraagde reca op het gelijkvloers.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 11 oktober 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 5 november 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 4 januari 2022 |
Verslag GOA | 14 december 2021 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. bijkomende informatie (fotoreportage) over de interieurdecoratie is te bezorgen aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
3. bij schilderwerken aan het interieur vraagt de stedelijke dienst Monumentenzorg eerst een materiaal-technisch onderzoek naar oudere verflagen en kleurenschema's van het oorspronkelijke 19de-eeuwse interieur.
4. het toilet bij de reca-zaak moet worden aangepast conform artikel 29/2 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid;
5. de fietsenstalling moet behouden blijven;
6. laden en lossen moet gebeuren binnen de venstertijden van de autoluwe zone;
7. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Uitsluitingen
8. alle werken, handelingen en wijzigingen, uitgezonderd de gevraagde reca op het gelijkvloers.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.