Terug
Gepubliceerd op 27/12/2021

2021_CBS_10309 - Omgevingsvergunning - OMV_2021156685. Fodderiestraat 78. District Hoboken - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 24/12/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_10309 - Omgevingsvergunning - OMV_2021156685. Fodderiestraat 78. District Hoboken - Weigering 2021_CBS_10309 - Omgevingsvergunning - OMV_2021156685. Fodderiestraat 78. District Hoboken - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021156685

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Sanaa Al Obaidi met als adres Fodderiestraat 78 te 2660 Antwerpen

Ligging van het project:

Fodderiestraat 78 2660 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 37 sectie C nrs. 0 en 31N2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiding en verbouwing rijwoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          24/06/1953: toelating (1006#8752) voor het vergroten van de keuken.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          Functie/bouwvolume:

  • besloten eengezinswoning bestaande uit 2 bouwlagen onder hellend dak met een aanbouw onder plat dak;
  • de gevelbreedte bedraagt circa 5m;
  • het hoofdvolume heeft een bouwdiepte van circa 8m;
  • de uitbouw een bouwdiepte van circa 3m;
  • de kroonlijsthoogte van het hoofdvolume bedraagt circa 6,5m;
  • de kroonlijsthoogte van de uitbouw bedraagt circa 3m.
  • op circa 0,2m achter de achtergevel op de linker perceelgrens bevindt zich een vrijstaande toilet met een breedte van 1,3m en diepte van circa 1m.

-          gevelafwerking:

  • de voorgevel wordt niet getoond op de plannen laatst vergunde toestand;
  • de achtergevel is afgewerkt met rode baksteen;
  • de dakbedekking bestaat uit rode pottels pannen.

-          inrichting:

  • achteraan de woning bevindt zich een verharde koer over de hele breedte van de woning en met een diepte van circa 1,8m.

Huidige toestand

-          functie/bouwvolume:

  • besloten eengezinswoning bestaande uit 2 bouwlagen onder hellend dak met een aanbouw onder plat dak;
  • de kroonlijsthoogtes en bouwdieptes van het hoofdvolume en de uitbouw zijn gelijk aan de vergunde toestand;
  • in de achterbouw is een interne wijzigingen uitgevoerd door het opdelen van de ruimte (woonkeuken) in twee aparte ruimtes (badkamer + keuken)
  • de vrijstaande toilet achter de achtergevel is gesloopt;
  • de gevelopeningen in de achtergevel zijn gewijzigd en twee dakvensters werden toegevoegd.

-          gevelafwerking:

  • de voorgevelgevel is afgewerkt met een bruin-rode gevelsteen;
  • de achtergevel  van het hoofdvolume is afgewerkt met een leien gevelbekleding;
  • de achtergevel van de uitbouw is afgewerkt met een gevelcementering;
  • het houten buitenschrijnwerk aan de voorgevel heeft een donkerbruine kleur;
  • het PVC buitenschrijnwerk aan de achtergevel heeft een zwarte kleur;
  • de houten voordeur heeft een groene kleur;
  • de dakbedekking bestaat uit grijs-rode, betonnen dakpannen
  • onderaan de voorgevel bevindt zich een plint in een natuursteen dorpel.

-          inrichting:

  • achteraan de woning werd een betonnen terras aangelegd met een diepte van 7,2m over de hele breedte van het perceel. Deze verharding is ongeveer even diep als de uitbouwen van de naastgelegen percelen.

Gewenste toestand

-          functie/bouwvolume:

  • besloten eengezinswoning bestaande uit 2 bouwlagen onder hellend dak met een aanbouw onder plat dak;
  • de uitbouw wordt verder uitgebreid tot een diepte van circa 11,2m (totale bouwdiepte 18,9m) en de kroonlijsthoogte wordt beperkt verhoogd tot 3,12m;
  • de nieuwe uitbouw wordt ingericht met een badkamer, toilet, berging en leefruimte;
  • de bestaande badkamer in de uitbouw wordt vervangen door een fietsberging, de keuken blijft behouden;
  • de zolder wordt ingericht als derde slaapkamer;
  • de nieuwe DWA leidingen worden aangesloten op de bestaande riolering, het regenwater wordt gescheiden afgevoerd waarvoor een nieuwe aansluiting voorzien wordt.

-          gevelafwerking:

  • de achterbouw wordt afgewerkt met bruin-rode gevelsteen;
  • de bestaande leien gevelbekleding van de achtergevel van het hoofdgebouw wordt opnieuw bekleed met zwarte kunststofleien;
  • het buitenschijnwerk in de voorgevel wordt vervangen door wit, pvc buitenschrijnwerk;
  • de nieuwe ramen in de achterbouw worden voorzien in wit, pvc buitenschrijnwerk;
  • Het dakvlak van de nieuwe uitbouw wordt deels afgewerkt met een roofing (boven badkamer, toilet en berging) en deels met een transparant kunststof dakbedekking (boven leefruimte).

-          inrichting:

  • achteraan de woning wordt een terras aangelegd in waterdoorlatend materiaal (houten beplanking) met een diepte van circa 3m;
  • ter hoogte van het terras wordt een nieuwe scheidingwand voorzien in hout met een hoogte van 2,60m aan de rechter perceelsgrens en 2,50m aan de linker perceelsgrens (gelijk met uitbouw linker buur);
  • het perceel heeft een oppervlakte van 246m² waarvan circa 95m² bebouwd en bijkomend circa 12m² terras in waterdoorlatend materiaal.

Inhoud van de aanvraag

-          regulariseren van wijzigingen t.o.v. laatst vergunde toestand (wijzigingen in gevelopeningen, afbraak vrijstaand toilet);

-          uitbreiden van de bestaande uitbouw;

-          1 nieuwe aansluiting op openbare riolering voor RWA.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

3 november 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

De Vlaamse Waterweg nv/ De Vlaamse Waterweg nv - afdeling Albertkanaal

3 november 2021

3 december 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan

  • woongebieden + aanvullende voorschriften gp 14 : art 1, º1 punt 3 (bruinomrand, stedelijke agglomeratie)

 

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 11: Afwerken van gevels en materiaalgebruik:
    het dakoppervlakte boven de leefruimte in de nieuwe aanbouw wordt voorzien in een transparante, kunststof dakoppervlakte. Dit materiaal is niet duurzaam en zorgt voor een ontoereikend comfort in een verblijfsruimte van een woning (weinig isolerend, geluid…);
  • Artikel 21: Minimale hoogte van ruimten
    de leefruimte in de nieuwe uitbouw is een verblijfsruimte en moet volgens de bouwcode een minimale vrije hoogte hebben van 2,60m. Deze hoogte wordt niet over de hele diepte van de uitbouw aangehouden gezien de nodige hellingshoek van de kunststof transparante platen;
  • Artikel 34: Stabiliteit en scheidingsmuren
    de scheidingsmuren hebben geen opstand van minimaal 0,30cm ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak;
  • Artikel 38: Groendaken
    de nieuwe uitbreiding heeft een oppervlakte van circa 38m². Het is verplicht een groendak aan te leggen als het nieuwe, vergunning plichtige dakoppervlakte groter is dan 20m²;

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project ligt grotendeels in effectief overstromingsgevoelig gebied en wil een uitbreiding voorzien van circa 38m² waardoor minder regenwater in de bodem kan infiltreren.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er is geen aanleiding om het college te adviseren (beargumenteerd) af te wijken van de geldende voorschriften.

 

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag heeft betrekking op het uitbreiden van het gelijkvloers tot op een bouwdiepte van 18,92 meter. Wat een grote bouwdiepte is voor een eengezinswoning. De omgeving wordt gekenmerkt door bebouwing met een minimale diepte van circa 14 meter op het gelijkvloers. Het realiseren van een diepere bouwdiepte kan enkel mits er voldoende woonkwaliteit voorzien kan worden. De aanvraag voldoet hier niet aan.

Wanneer een perceel een beperkte perceelsbreedte heeft is het vaak moeilijk om voldoende verluchting en verlichting in het hart van de woning te brengen. Het perceel van de aanvraag betreft een smal (5 meter breed) perceel. De voorgestelde bouwdiepte van bijna 19 meter, impliceert dat een groot deel van het centrale stuk van de woning over onvoldoende lichtinval (en dus woonkwaliteit) zal beschikken. De keuken zal bijvoorbeeld louter verlicht worden door kunststof dak plaatmateriaal. Daarnaast heeft het centrum van de woning door deze bouwdiepte onvoldoende interactie met de buitenruimte. De voorgestelde indeling van de ruimtes doet hier verder afbreuk aan. De bestaande muur tussen de keuken en de bestaande badkamer wordt verder doorgetrokken in de uitbreiding. Hierdoor wordt het tunneleffect verder benadrukt.

 

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is bijgevolg eenduidig ongunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De achtergevel van de uitbreiding wordt uitgevoerd in een bruinrode gevelsteen in combinatie met wit pvc schrijnwerk. Deze materialen kunnen in de bestaande context gunstig worden geadviseerd.

 

Er wordt opgemerkt dat er voor het dak van de uitbreiding gedeeltelijk gekozen wordt voor  transparante kunststof dakplaten. De duurzame kwaliteit van dit materiaalgebruik wordt in vraag gesteld. Bijkomend vermindert dit materiaalgebruik het wooncomfort van de onderliggende verblijfsruimte (weinig isolerend, geluid, uitzicht…).

 

Het advies inzake visueel vormelijke elementen is bijgevolg deels gunstig.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Om het wooncomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat de verschillende ruimtes voldoende groot zijn zodat deze correct bemeubeld en gebruikt te kunnen worden. De nieuwe ruimte achter de keuken zou als leefruimte gebruikt worden, met een beperkte breedte van slechts 2,41 meter. Op de plannen wordt er zowel een bureauruimte als een zithoek voorzien. De beperkte breedte van deze ruimte (2,41 m) doet echter afbreuk aan de woonkwaliteit. Er wordt opgemerkt dat deze voorgestelde breedte ongeveer 80 cm smaller is dan de minimale breedte die wordt voorgesteld in de ontwerprichtlijnen van de VSMW. De planologische schikking doet bijgevolg verder afbreuk aan de woonkwaliteit van de woning.

 

Het advies met betrekking op het gebruiksgenot wordt bijgevolg ongunstig.

 

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door De Vlaamse Waterweg. Bij het verlenen van een vergunning zouden de voorgestelde voorwaarde mee opgenomen moeten worden als voorwaarde van vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 oktober 2021

Volledig en ontvankelijk

3 november 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 januari 2022

Verslag GOA

10 december 2021

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.