De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
26 juli 2021 | 24 augustus 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 september 2021 | 5 oktober 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021102185 |
Gegevens van de aanvrager: | Ann en Tim Van Deuren - Brits met als adres Guido Gezelleplaats 9 te 2627 Schelle |
Ligging van het project: | Groenstraat 55, 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 43 sectie A nrs. 0 en 539B2 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | bouwen van een vrijstaande eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 18/10/1967: vergunning (222#1809) voor het bouwen van garage;
- 09/03/1964: vergunning (222#427) voor het bouwen van een landhuis;
- 21/01/1963: vergunning (196325) voor een verkaveling.
Vergunde/vergund geachte toestand
- eengezinswoning van 1 bouwlaag onder een hellend dak in open bebouwing.
Huidige toestand
- eengezinswoning van 1 bouwlaag onder een hellend dak in open bebouwing.
Gewenste toestand
- nieuwe eengezinswoning met 4 slaapkamers en een netto vloeroppervlakte van circa 226,5m²;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van een vrijstaande eengezinswoning en bijgebouw;
- bouwen van een nieuwe vrijstaande eengezinswoning;
- aanleggen van terrassen en een zwembad in de achtertuin;
- vellen van 8 bomen.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 14 juli 2021 | 15 juli 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 14 juli 2021 | 19 juli 2021 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen) | 14 juli 2021 | 9 november 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verkavelingsvergunning op volgend punt:
- artikel 7° Dakvorm:
de hoofdbouw wordt volledig voorzien van een plat dak. Platte daken zijn enkel toegelaten op de uitbouw van de hoofdgebouwen en op de bijgebouwen.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
er is geen voortuinafsluiting voorzien ter hoogte van de rooilijn;
de oprit heeft een breedte van circa 6,85m > 3m;
de aansluitpunten van de DWA en de RWA zijn ter hoogte van de rooilijn meer dan 0,5m uiteen gelegen.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De woning wordt volledig voorzien van een plat dak. Dit is strijdig met de voorschriften van de verkaveling. De verkaveling vraagt voor alleenstaande woonhuizen een dakvorm met een helling van 10° tot 60°. Indien de nok van het dak dwars op de straat voorzien wordt ontstaat er duidelijke kopgevel die richting het openbaar domein gericht is. Indien de nok gelijk met de straat voorzien wordt ontstaat er rechte kroonlijst. In dit laatste geval is, bij een helling van 10°, de hellende dakvorm amper leesbaar. Het voorzien van een plat dak heeft dan een gelijkaardig effect op het straatbeeld. Overeenkomstig artikel 4.4.1 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening kan na het voeren van een openbaar onderzoek deze afwijking toegestaan worden.
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. Er wordt een eengezinswoning gesloopt en vervangen door een nieuwe eengezinswoning. De functie is in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de straat.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. De afbraak van de bestaande woning en het voorzien van een nieuwe woning van twee bouwlagen onder plat dak is in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats. De inplanting van de woning is kenmerkend voor de bebouwing in de straat.
Centraal in de tuinzone wordt aan de linkerzijde een zwembad met terras voorzien. Het zwembad houd voldoende afstand tot de perceelgrenzen en is ruimtelijk aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels worden afgewerkt in een beige gevelsteen. Ter hoogte van de inkomdeur en onder de carport wordt een afwerking in hout voorzien. Het buitenschrijnwerk bestaat uit donkerkleurig aluminium. De voorgestelde materialisatie is hedendaags en stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De stedelijke dienst groen en begraafplaatsen geeft een voorwaardelijk gunstig advies met volgende afweging: ‘de groendienst adviseert om de nieuwe bomen in verschillende groottes aan te planten, achteraan het perceel kunnen makkelijk enkele bomen van 1e of 2e ordegrootte komen. Grote, waardevolle bomen hebben een positieve invloed op luchtkwaliteit, leefklimaat en biodiversiteit.’
De stedelijke dienst milieuvergunningen geeft volgend advies: ‘huidige aanvraag betreft de afbraak en herbouw van een ééngezinswoning met zwembad, aan de Groenstraat 55 in het district Wilrijk. Vanuit milieuoogpunt zijn er geen bezwaren om de vergunning te verlenen. Voor het uitvoeren van de kelderverdieping zal de grondwatertafel, naar alle waarschijnlijkheid, verlaagd moeten worden. De aandacht van de initiatiefnemer wordt er best op gevestigd dat bemalingswerken, noodzakelijk voor de realisatie van bouwkundige werken, vergunningsplichtig zijn krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2). Deze Omgevingsvergunning moet worden bekomen alvorens de werf kan worden gestart. Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000 m³ op jaarbasis en een bemaling dieper dan 4 m –mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten.’
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.
|
De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.
Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen:
De fietsparkeerbehoefte is 1 x (4+1) = 5 fietsstalplaatsen. De fietsen worden mee onder de carport voorzien. Deze ruimte is echter niet apart af te sluiten en is rechtstreeks bereikbaar vanaf het openbaar domein. De ruimte voor de fietsen dient afsluitbaar te zijn.
Er is onvoldoende ruimte tussen de geparkeerde wagen en de plaats waar de fietsen staan. Wanneer de wagen er geparkeerd staat kan men niet met de fiets achteruit langs de andere fietsen wegrijden. Dit moet anders ingericht worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De voortuin af te sluiten conform de bepalingen van artikel 19 van de bouwcode;
2. De verharding van de oprit te voorzien met een maximumbreedte van 3 meter conform de bepalingen van artikel 27 van de bouwcode;
3. De aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel te voorzien conform de bepalingen van artikel 41 van de bouwcode;
4. De fietsenberging afsluitbaar te voorzien en zo in te richten opdat de fietsstalplaatsen gebruikt kunnen worden als een wagen geparkeerd staat;
5. De nieuwe bomen in verschillende ordegroottes aanplanten;
6. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Standpunt college
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. Het college is van oordeel dat de aanvraag weliswaar afwijkt van art. 27, §4, van de bouwcode, gezien er meer verharding is in de voortuin dan strikt noodzakelijk. Echter dient er op gewezen te worden dat:
In essentie is dus voldaan aan de geest van de bouwcode met betrekking tot verharding, het groene karakter, de waterinfiltratie en de beperking van hittestress. Bijgevolg kan het aangevraagde worden aanvaard en wordt de geadviseerde voorwaarde inzake het beperken van de verharding in de voortuin geschrapt. Wel wordt opgemerkt dat het aangevraagde vermoedelijk een aanpassing vergt van het openbaar domein. Alle noodzakelijke aanpassingen aan het openbaar domein, zijn integraal ten laste van de aanvrager. Dit wordt mee opgenomen in de voorwaarden.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 17 juni 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 14 juli 2021 |
Start 1e openbaar onderzoek | 26 juli 2021 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 24 augustus 2021 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 26 augustus 2021 |
Start laatste openbaar onderzoek | 6 september 2021 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 5 oktober 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 26 december 2021 |
Verslag GOA | 7 december 2021 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De affiche werd niet aangeplakt uiterlijk op de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek en tot en met de laatste dag daarvan conform de bepalingen van artikel 20 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De voortuin af te sluiten conform de bepalingen van artikel 19 van de bouwcode;
2. De aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel te voorzien conform de bepalingen van artikel 41 van de bouwcode;
3. De fietsenberging afsluitbaar te voorzien en zo in te richten opdat de fietsstalplaatsen gebruikt kunnen worden als een wagen geparkeerd staat;
4. De nieuwe bomen in verschillende ordegroottes aanplanten;
5. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Lastvoorwaarden
De aanpassingen aan het openbaar domein zullen worden uitgevoerd via het retributiereglement “herstellingen openbare ruimte na werkzaamheden (vanaf 1/1/2018)” en uitgevoerd onder begeleiding en toezicht van de stad. Alle noodzakelijke aanpassingen aan het openbaar domein, zijn integraal ten laste van de aanvrager.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.