Terug
Gepubliceerd op 27/12/2021

2021_CBS_10302 - Omgevingsvergunning - OMV_2021153591. Vosstraat 7. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/12/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_10302 - Omgevingsvergunning - OMV_2021153591. Vosstraat 7. District Borgerhout - Goedkeuring 2021_CBS_10302 - Omgevingsvergunning - OMV_2021153591. Vosstraat 7. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021153591

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Sarah De Wilder met als adres Vosstraat 7 bus A te 2180 Antwerpen en de heer Steven Verhaeghen met als adres Vosstraat 7 bus A te 2180 Antwerpen

Ligging van het project:

Vosstraat 7 2140 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 26 sectie B nrs. 0 en 848Z11

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een extra verdieping en dakterras

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          16/05/2014: vergunning (2014643) voor het verbouwen van een appartement;

-          05/04/1988: vergunning (179#9076 en 410#4163) voor lichtreclame;

-          28/03/1988: vergunning (179#9075) voor het herinrichten bankkantoor;

-          30/07/1962: vergunning (180#225) voor het verbouwen van winkelpui.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          meergezinswoning van 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing.

Huidige toestand

-          meergezinswoning van 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing.

Gewenste toestand

-          meergezinswoning van 4 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          daklaag in functie van uitbreiding appartement op de tweede verdieping;

-          dakterras op de derde verdieping;

-          gevelafwerking van de nieuwe bouwlaag:

  • lichte bepleistering, wit aluminium buitenschrijnwerk.

Inhoud van de aanvraag

-          het bouwen van een vierde bouwlaag voor de uitbreiding van het appartement op de tweede verdieping;

-          het aanleggen van een dakterras op de derde verdieping.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

3 november 2021

9 november 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren: de scheidingsmuur van het nieuw plat dak ter hoogte van het linkerpand bezit geen minimale opstand van 30 centimeter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak;
  • artikel 38 Groendaken: het nieuw plat dak wordt niet als groendak aangelegd.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Boven de derde bouwlaag wordt een volwaardige daklaag toegevoegd in functie van de uitbreiding van het appartement op de tweede verdieping. De Vosstraat wordt gekenmerkt door 3 à 4 bouwlagen onder een plat dak. Een volwaardige daklaag onder een plat dak bovenop de 3 bestaande bouwlagen is qua schaal en ruimtegebruik aanvaardbaar.

De bouwdiepte van circa 9,20 meter overschrijdt de doorgaans gehanteerde bouwdiepte niet. Het voorzien van een dakterras tot een bouwdiepte van circa 13,60 meter stemt aan de linkerzijde overeen met de bouwdiepte van de hoofdbouw van de linker aanpalende maar aan de rechterzijde komt dit dieper dan de bouwdiepte van de hoofdbouw van de rechter aanpalende. Een scheidsmuur dient doorgaans om volume op de perceelgrens te scheiden van het aanpalend perceel. Het is niet wenselijk scheidsmuren op te trekken daar waar er aan beide zijden geen volume is en bij wijze van spreken een tuinmuur te hebben op deze hoogte.

Bijgevolg zal worden opgelegd enkel de schouwen te verhogen en het terras deels te beperken, in functie van privacy, zoals in rood aangeduid op de plannen.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevelafwerking van de nieuwe bouwlaag bestaat uit licht pleisterwerk en wit aluminium buitenschrijnwerk. Om de uitbreiding af te stemmen op de bestaande architectuur wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd het pleisterwerk aan de voorgevel te voorzien in de kleur van de bestaande gevelsteen. Bijkomende wordt als voorwaarde opgelegd de gevelopening aan de voorzijde in de nieuwe bouwlaag te beperken tot de achterliggende en onderliggende gevelopeningen, zoals in rood aangeduid, zodat de verhoudingen ook in lijn liggen met de bestaande architectuur.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Het balkon aan de straatzijde beschikt slechts over een vrije hoogte van 2,20 meter. Een verblijfsruimte en dus ook een buitenverblijfsruimte dient een minimale vrije hoogte van 2,60 meter te beschikken. Gezien de beperkte bruikbare diepte en gezien het balkon rechtstreeks uitgeeft in openlucht, is een afwijking op de vereiste vrije hoogte aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het nieuw plat dak boven de vierde bouwlaag wordt niet als groendak aangelegd. De aanleg van groene daken heeft een positieve invloed op de beeldkwaliteit en duurzaamheid van zijn omgeving. Daarnaast werd er reeds in de voorbesprekingen meegegeven dat een dakterras aanvaardbaar is op voorwaarde dat de overige oppervlakte van het dak boven de derde bouwlaag voorzien wordt als klimaat robuust dak. Bijgevolg wordt er als voorwaarde bij de vergunning opgelegd het groendak boven de tweede verdieping te voorzien als klimaat robuust dak en het dak boven de derde verdieping te voorzien als groendak.

 

Om de aanvraag in overeenstemming te brengen met artikel 34 van de bouwcode wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd de dakconstructie ter plaatse van de scheimuren derwijze uit te voeren dat een dakopstand van 30 cm gegarandeerd wordt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.     de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien vaneen niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

3.      ter hoogte van het nieuwe terras enkel de schouwen te verhogen en het terras te beperken zoals in rood aangeduid op het plan en de sneden;

4.      het pleisterwerk aan de voorgevel te voorzien in de kleur van de bestaande gevelsteen;

5.      de gevelopening aan de voorzijde in de nieuwe bouwlaag te beperken tot de achterliggende en onderliggende gevelopeningen zoals in rood aangeduid op het gevelzicht;

6.      het groendak boven de tweede verdieping te voorzien als klimaat robuust dak en het dak boven de derde verdieping te voorzien als groendak;

7.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

Uitsluitingen

8.      alle werken, handelingen en wijzigingen uitgezonderd deze in functie van het toevoegen van een daklaag.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 oktober 2021

Volledig en ontvankelijk

3 november 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 januari 2022

Verslag GOA

15 december 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Er werd één bezwaar ontvangen handelend over de impact van voorgestelde handelingen, werken en wijzigingen op het rendement van de zonnepanelen op het aanpalende perceel.

Evaluatie: Het klopt dat de voorgestelde handelingen, werken en wijzigingen een impact kunnen hebben op het rendement van de zonnepanelen op het aanpalende perceel. Voorgestelde wijzigingen zijn echter kenmerkend voor de omgeving.

Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien vaneen niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

3.      ter hoogte van het nieuwe terras enkel de schouwen te verhogen en het terras te beperken zoals in rood aangeduid op het plan en de sneden;

4.      het pleisterwerk aan de voorgevel te voorzien in de kleur van de bestaande gevelsteen;

5.      de gevelopening aan de voorzijde in de nieuwe bouwlaag te beperken tot de achterliggende en onderliggende gevelopeningen zoals in rood aangeduid op het gevelzicht;

6.      het groendak boven de tweede verdieping te voorzien als klimaat robuust dak en het dak boven de derde verdieping te voorzien als groendak;

7.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

Uitsluitingen

8.      alle werken, handelingen en wijzigingen uitgezonderd deze in functie van het toevoegen van een daklaag.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.