Terug
Gepubliceerd op 10/01/2022

2022_CBS_00066 - Omgevingsvergunning - OMV_2021153738. Van Lissumstraat 101. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/01/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Elisabeth van Doesburg, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_00066 - Omgevingsvergunning - OMV_2021153738. Van Lissumstraat 101. District Deurne - Goedkeuring 2022_CBS_00066 - Omgevingsvergunning - OMV_2021153738. Van Lissumstraat 101. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021153738

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Maai Vandenplas met als adres Van Lissumstraat 101 te 2100 Antwerpen en de heer Nathan Lauwens met als adres Van Lissumstraat 101 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Van Lissumstraat 101 2100 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 32 sectie B nrs. 0 en 985F9

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van een eengezinswoning en verbouwen van de achterbouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.

 

Vergund geachte toestand

 

-          functie: eengezinswoning met 3 slaapkamers en een bureauruimte;

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing van 3 bouwlagen onder plat dak met kelderverdieping;
  • aanbouw van 3 bouwlagen onder plat dak tegen de linker perceelgrens tot een bouwdiepte van circa 14,1 m en van 1 bouwlaag onder plat dak tegen de rechter perceelgrens tot een bouwdiepte van circa 12,2 m;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in bruinrode gevelsteen met horizontale accenten in witte kunststeen, plinten en dorpels in arduin, buitenchrijnwerk in grijze PVC;
  • de zij- en achtergevel werden aan de buitenzijde geïsoleerd en afgewerkt met gevelleien;
  • enkel de rechter aanbouw aan de achtergevel is afgewerkt in rode gevelsteen;

-          inrichting:

  • verhard terras van circa 11,7 m² in de achtertuin;
  • PV panelen op het hoofddak en het plat dak van de linker uitbouw;
  • airco op het dak van de rechteruitbouw;
  • septische put van 3.000 l.

 

Huidige toestand

 

-          idem vergund geachte toestand;

-          luifel tegen de linker achtergevel op het gelijkvloers tot een bouwdiepte van circa 16 m.

 

Gewenste toestand

 

-          functie: eengezinswoning met 3 slaapkamers en een bureauruimte;

-          bouwvolume:

  • perceelsbrede achterbouw tot een bouwdiepte van circa 14,1 m;
  • het dak boven de gelijkvloerse uitbreiding wordt aan de rechterzijde doorgetrokken tot een bouwdiepte van circa 14,7 m en afgewerkt als groendak;
  • de rechter scheidingsmuur wordt verlengd en verhoogd in functie van een dakopstand van 30 cm;
  • de gelijkvloerse luifel achteraan wordt afgebroken;

-          gevelafwerking:

  • bestaande voorgevel;
  • achtergevel volledig in gevelleien
  • nieuwe dakluifel in houten beplanking;
  • nieuw buitenschrijnwerk in grijze PVC;

-          inrichting:

  • interne constructieve werken in de achterbouw op het gelijkvloers in functie van het uitbreiden van de keuken- en eetruimte, en op de eerste verdieping in functie van het herinrichten van de badkamer;
  • behoud van de PV panelen en airco;
  • nieuw terras in de achtertuin van 12,4 m²;
  • nieuwe regenwaterput van 1.500 l, gescheiden aangeboden aan de straat.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          regulariseren van de bestaande toestand;

-          slopen van een deel van de achterbouw;

-          uitbreiden van de achterbouw;

-          uitvoeren van interne constructieve werken;

-          plaatsen van een hemelwaterput met gescheiden afvoer naar de straat.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

15 november 2021

22 november 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning

15 november 2021

29 november 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    de hoogte in de keuken en eethoek is onvoldoende;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    er is geen scheidingsmuur voorzien ter hoogte van de uitkraging aan de nieuwe achtergevel.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat en directe omgeving.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

Het betreft een woning van drie bouwlagen onder plat dak. Aan de achterzijde bestaat een achterbouw tegen de linker perceelgrens van eveneens drie bouwlagen tot een bouwdiepte van 14,1 m. Tegen de rechter perceelgrens is een lager volume van één bouwlaag tot een bouwdiepte van ongeveer 12,2 m aanwezig.

 

Er zijn geen relevante plannen terug te vinden in het archief, waardoor de laatst vergunde toestand ongekend is. Bijgevolg werd de aanvraag ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Geacht Vergund. Op basis van de kadastrale gegevens en historische foto’s heeft deze dienst een positief advies verleend voor het bestaand volume, met uitzondering van het toegevoegde afdak aan de achtergevel. De afdak wordt echter in deze aanvraag verwijderd. Bijgevolg kan het volume als geacht vergund worden beschouwd.

 

Voorliggende aanvraag omvat de heropbouw van het lager volume op het gelijkvloers tegen de rechterperceelgrens. Deze wordt uitbereid tot dezelfde bouwdiepte als de linker achterbouw. De maximale bouwdiepte van het gelijkvloers blijft hier behouden, waardoor schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid gerespecteerd blijven.

 

Verder worden een aantal interne muren afgebroken op het gelijkvloers achteraan om een grote ruimte te creëren en deze open te trekken in relatie met de tuin. Op de eerste verdieping wordt de badkamer vergroot. De verbouwingen verbeteren het wooncomfort van de eengezinswoning.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De bestaande voorgevel blijft ongewijzigd. De nieuwe gelijkvloerse achtergevel wordt afgewerkt met gevelleien en grijs pvc buitenschrijnwerk. De voorgestelde materialisatie en afwerking is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Het dak van de gelijkvloerse nieuwe uitbreiding kraagt 0,60 m uit. De uitkraging wordt over de perceelgrens uitgevoerd. Dit is strijdig met artikel 34 van de bouwcode. De scheidingsmuur dient conform dit artikel ter hoogte van de uitkraging achteraan opgetrokken te worden in massief, ongeperforeerd materiaal. Dit wordt als voorwaarde opgenomen.

 

De keuken wordt voorzien van een interne vrije hoogte van 2,46 m. Dit is niet conform artikel 21 van de bouwcode dat een minimale vrije hoogte voor verblijfsruimtes oplegt van 2,60 m. Als voorwaarde wordt opgenomen het vals plafond te verhogen of verwijderen tot een interne vrije hoogte van 2,60 m.

 

De riolering wordt aangepast naar een gescheiden systeem. De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan Waterlink. De voorwaarden in het advies dienen nageleefd te worden.

 

Mits voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden, voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de scheidingsmuur ter hoogte van de uitkraging achteraan op te trekken conform artikel 34 van de bouwcode;

2.      het vals plafond in de keuken te verhogen tot een interne vrije hoogte van 2,60 m;

3.      de voorwaarden in het hydraulisch en technisch advies van Waterlink strikt na te leven;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 oktober 2021

Volledig en ontvankelijk

15 november 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 januari 2022

Verslag GOA

24 december 2021

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de scheidingsmuur ter hoogte van de uitkraging achteraan op te trekken conform artikel 34 van de bouwcode;

2.      het vals plafond in de keuken te verhogen tot een interne vrije hoogte van 2,60 m;

3.      de voorwaarden in het hydraulisch en technisch advies van Waterlink strikt na te leven;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.