Terug
Gepubliceerd op 10/01/2022

2022_CBS_00069 - Omgevingsvergunning - OMV_2021162418. Lievevrouwkesbosweg 79. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/01/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Elisabeth van Doesburg, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_00069 - Omgevingsvergunning - OMV_2021162418. Lievevrouwkesbosweg 79. District Wilrijk - Goedkeuring 2022_CBS_00069 - Omgevingsvergunning - OMV_2021162418. Lievevrouwkesbosweg 79. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021162418

Gegevens van de aanvrager:

de heer jan ponnet met als adres Tabakvest 112 te 2000 Antwerpen en NV NV Dynamica Industrial Property met als adres Eikelaarstraat 32 te 3600 Genk

Ligging van het project:

Lievevrouwkesbosweg 79 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 44 sectie D nrs. 0, 260W, 264P en 268F

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanbouwen van een kantoor bij een magazijn

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          20/11/1997: vergunning (222#9288) voor het bouwen magazijn, uitbreiden bestaand magazijn;

-          22/12/1994: vergunning (222#11654) voor  het oprichten van een magazijn met bureelruimte.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          magazijn onder plat dak;

-          kroonlijsthoogte circa 12,84 meter.

Huidige toestand

-          magazijn onder plat dak;

-          in de zuid- en westgevel zijn raamopeningen en toegangen dichtgemaakt.

Gewenste toestand

-          het aanbouwen van een kantoor van 2 bouwlagen ter ondersteuning van de productie;

-          het voorzien van een terras en een luifel voor het kantoor;

-          het verwijderen van de bestaande kantoorcontainer en fietsenstalling.

Inhoud van de aanvraag

-          aanbouwen van een kantoor van 2 bouwlagen aan een bestaand magazijn;

  • het kantoor is ondersteunend voor de productie;

-          voorzien van een terras en een luifel voor het kantoor;

-          verwijderen van de bestaande kantoorcontainer;

-          voorzien van de helft van het nieuw plat dak van het kantoor als een groendak;

-          voorzien van een hemelwaterput van 10.000 liter;

-          voorzien van een bufferput van 10.000 liter;

-          voorzien van 5 nieuwe parkeerplaatsen, waarvan één voor mensen met een beperking;

-          het bestaande magazijn blijft ongewijzigd.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

18 november 2021

13 december 2021

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

18 november 2021

23 december 2021

Voorwaardelijk gunstig

Provincie Antwerpen/ Dienst Integraal Waterbeleid

18 november 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

18 november 2021

25 november 2021

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

18 november 2021

30 november 2021

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu

18 november 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

18 november 2021

22 november 2021

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

18 november 2021

6 december 2021

stadsontwikkeling/ publieke ruimte

18 november 2021

2 december 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is niet in overeenstemming met de verordening hemelwater. De aanvrager vraagt een afwijking aan met de volgende motivatie:

het infiltreren kan niet aangezien het perceel volledig verhard is, daarom wordt een bufferput met vertraagde afvoer voorzien.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgenden punten:

  • artikel 24: voor de deur in de inkom van het onthaal op het gelijkvloers ter hoogte van het magazijn is er geen vrij en vlakke draaicirkel van 1,50 meter voorzien;
  • artikel 25: de opstelruimte van de deur van het aangepaste toilet in de inkom van het onthaal op het gelijkvloers en twee andere deuren hiernaast voldoet niet aan dit artikel, de voorziene afstand bedraagt minder dan de minimale afstand van 50 centimeter.

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: er worden geen plaatsen voorzien;

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid en Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De plannen voorzien een uitbreiding van de gebouwen. Aan de oostgevel wordt een nieuw kantoorgebouw van 2 bouwlagen geplaatst. Deze kantoren zijn nodig ter ondersteuning van de productie. De bestaande kantoorcontainer zal verwijderd worden.

Het voorzien van kantoorruimte met een beperkte oppervlakte bij een productiehal is kenmerkend in industriegebied. Er wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het nieuwe kantoorgebouw wordt voorzien in betonkleurige betonpanelen en aluminium buitenschrijnwerk, het afdak wordt in staal voorzien.

Deze materialen zijn kenmerkend in industriegebied en in verhouding met het bestaande magazijn. Het beoogde materiaalgebruik is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De stedelijke dienst groen en begraafplaatsen geeft volgend advies: ‘de nieuw aan te planten bomen moeten een plantmaat hebben van ten minste 18/20.’ Deze voorwaarde wordt integraal overgenomen.

 

De stedelijke dienst milieuvergunning geeft een voorwaardelijk gunstig advies: ‘in de nota van de architect is sprake van het weghalen van het “containerkantoor”. Op 6 augustus 2010 werd er door het college een stedenbouwkundige vergunning verleend voor het verbouwen van een kantoorgebouw (11002_2010_43895 – 2010/3305). Op de foto’s in voorliggend dossier is een industriële hal met een container te zien. Op de plannen wordt een “bestaand kantoor” ingetekend, op andere een “te verwijderen kantoorcontainer”. Het is met andere woorden niet duidelijk of deze kantoorfunctie reeds aanwezig was op het moment dat de milieuvergunning met referentie MLAV1/10-300 verleend werd. Deze vergunning omvat onder meer rubrieken voor het lozen van huishoudelijk afvalwater, het exploiteren van een airconditioningsinstallatie en de exploitatie van een stookinstallatie. Deze rubrieken kunnen mogelijks wijzigen door het voorzien of uitbreiden van een kantoorfunctie.

De exploitant dient na realisatie van de werken de lopende milieuvergunning onder de loep te nemen en te controleren of alle ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) nog correct vergund zijn. Eventueel dient er een aanpassing aan de milieuvergunning te gebeuren. Indien aan deze voorwaarde voldaan wordt, is er geen bezwaar de vergunning te verlenen.

Na de werken kijkt de exploitant na of alle IIOA’s in de lopende milieuvergunning met referentie MLAV1/10-300 nog correct vergund zijn. Indien nodig dient de milieuvergunning aangepast te worden.’

Dit advies met voorwaarden wordt integraal overgenomen.

 

Ter hoogte van Lievevrouwkesbosweg wordt een omheining voorzien op publieke ruimte. Dit wordt vanzelfsprekend uitgesloten.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Op 02/12/2021 verleende Water-link in samenwerking met Aquafin een ongunstig advies gelet op het ontbreken van een infiltratievoorziening.

Na aanleveren van een nieuw rioleringsplan met infiltratievoorziening verleende water-link in samenwerking met Aquafin op 14/12/2021 een voorwaardelijk gunstig advies.

In voorwaarde zal opgenomen worden om dit advies strikt na te leven.

 

Het ontwerp wijkt af van de verordening toegankelijkheid. Aangezien een toegankelijke leefomgeving vandaag zijn uitgegroeid tot een basisrecht, kan hier geen afwijking op worden toegestaan. Het ontwerp moet voldoen aan deze verordening, dit zal in voorwaarde worden opgenomen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 5 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Bij een bestaand magazijn wordt een kantoordeel bijgebouwd. In het kantoordeel komen ook refter en kleedkamers. In totaal is de bijgebouwde BVO ongeveer 335m² voor de beide verdiepingen.

335m² kantoren met parkeernorm 1,55/100m²:  335m² x 1,55/100m² = 5,19 afgerond 5 parkeerplaatsen.

De werkelijke parkeerbehoefte is 5 parkeerplaatsen.

 

De plannen voorzien in 5 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 5.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het bijgevoegde advies en de bijhorende voorwaarden van Water-link in samenwerking met Aquafin strikt na te leven;

3.      de nieuw aan te planten bomen te voorzien van een plantmaat van ten minste 18/20;

4.      de draaicirkel voor de deur in de inkom van het onthaal op het gelijkvloers ter hoogte van het magazijn en de opstelruimte van de deur van het aangepaste toilet in de inkom van het onthaal op het gelijkvloers en twee andere deuren hiernaast te voorzien conform de bepalingen van de verordening toegankelijkheid;

5..      4 overdekte fietsstalplaatsen te voorzien;

6.      na de werken de milieuvergunning eventueel te laten aanpassen;

Uitsluitingen

7.      alle werken, handelingen en wijzigingen aan de publieke ruimte.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 oktober 2021

Volledig en ontvankelijk

18 november 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 januari 2022

Verslag GOA

28 december 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het bijgevoegde advies en de bijhorende voorwaarden van Water-link in samenwerking met Aquafin strikt na te leven;

3.      de nieuw aan te planten bomen te voorzien van een plantmaat van ten minste 18/20;

4.      de draaicirkel voor de deur in de inkom van het onthaal op het gelijkvloers ter hoogte van het magazijn en de opstelruimte van de deur van het aangepaste toilet in de inkom van het onthaal op het gelijkvloers en twee andere deuren hiernaast te voorzien conform de bepalingen van de verordening toegankelijkheid;

5.      4 overdekte fietsstalplaatsen te voorzien;

6.      na de werken de milieuvergunning eventueel te laten aanpassen;

Uitsluitingen

7.      alle werken, handelingen en wijzigingen aan de publieke ruimte.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.