Terug
Gepubliceerd op 10/01/2022

2022_CBS_00061 - Omgevingsvergunning - OMV_2021160645. Troyentenhoflaan 54. District Berchem - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 07/01/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Elisabeth van Doesburg, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_00061 - Omgevingsvergunning - OMV_2021160645. Troyentenhoflaan 54. District Berchem - Weigering 2022_CBS_00061 - Omgevingsvergunning - OMV_2021160645. Troyentenhoflaan 54. District Berchem - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021160645

Gegevens van de aanvrager:

BV BPS Estates met als contactadres Prins Albertlei 12 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Troyentenhoflaan 54 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 23 sectie C nrs. 0 en 264B17

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

omvormen van het gelijkvloers naar een bijkomende woongelegenheid in een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          12/06/1957: toelating (957#4585) voor het bouwen van een burgerswoning met 2 verdiepingen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • meergezinswoning;
  • 2 tweeslaapkamerappartementen, één op elke verdieping;
  • garage, gemeenschappelijke ruimtes en nutslokalen op het gelijkvloers;

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing;
  • 3 bouwlagen;
  • platte daken en hellende terrasoverkapping op de 1ste verdieping;
  • bouwdiepte:
    • gelijkvloers: 15m;
    • 1ste verdieping: links 15m, rechts 11,70m;
    • 2de verdieping: links 13,80m, rechts 11,70m;

-          gevelafwerking:

  • 4 raamopeningen per verdieping;
  • gelijkvloers en omlijstingen op 1ste verdieping: lichtbruine natuursteen;
  • verdiepingen: rood parament;
  • plint: blauwe hardsteen;

-          inrichting:

  • buitenruimtes:
    • 1ste verdieping: overdekt terras rechts achteraan met buitentrap naar tuin;
    • 2de verdieping: klein terras links achteraan;
  • voortuin verhard met:
    • karrespoor naar garage;
    • looppad naar inkom;
    • onderhoudspad langs voorgevel.

Huidige toestand

-          in overeenstemming met vergunde toestand, afgezien van:

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte:
    • 1ste verdieping: 15m met centrale erker in achtergevel;

-          gevelafwerking:

  • 3 raamopeningen per verdieping;
  • gelijkvloers en omlijstingen op verdiepingen: lichtbruine natuursteen;
  • buitenschrijnwerk: wit geschilderd hout;

-          inrichting:

  • buitenruimtes:
    • 1ste verdieping: dicht gebouwd overdekt terras in functie van eetplaats rechts achteraan met buitentrap naar terras van 22,20m² op gelijkvloers en tuin;
  • voortuin quasi volledig verhard afgezien van groenzone rechts.

Gewenste toestand

-          functie:

  • meergezinswoning;
  • vermeerderen van het aantal wooneenheden van 2 naar 3. Met betrekking tot de wooneenheden zijn volgende gegevens beschikbaar:

-          1 nieuw eenslaapkamerappartement op het gelijkvloers met een netto vloeroppervlakte van circa 59,50m²;

-          2 bestaande tweeslaapkamerappartementen, één op elke verdieping;

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing;
  • 3 bouwlagen;
  • platte daken en hellende terrasoverkapping op de 1ste verdieping;
  • bouwdiepte:
    • gelijkvloers: 15m;
    • 1ste verdieping: links 15m, rechts 11,80m met centrale erker in achtergevel;
    • 2de verdieping: links 13,80m, rechts 11,70m;

-          gevelafwerking:

  • 3 raamopeningen per verdieping;
  • raamopening op gelijkvloers i.p.v. garagepoort;
  • gelijkvloers en omlijstingen op verdiepingen: lichtbruine natuursteen;
  • verdiepingen: rood parament;
  • plint: blauwe hardsteen;
  • buitenschrijnwerk: wit geschilderd hout;

-          inrichting:

  • fietsenberging op gelijkvloers;
  • buitenruimtes:
    • gelijkvloers: terras van 22,20m² en tuin;
    • 1ste verdieping: overdekt terras rechts achteraan van 9,20m²;
    • 2de verdieping: klein terras links achteraan;
  • groene voortuin afgezien van een looppad naar de inkom.

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 3;

-          herstellen van het overdekt terras op de 1ste verdieping;

-          verwijderen van de buitentrap;

-          uitgraven van gelijkvloers, uitgezonderd de inkom en gemeenschappelijke traphal;

-          structurele werken:

  • open werken en herindelen van gelijkvloers;
  • nieuwe vloerplaat in gelijkvloers appartement;
  • vergroten van raamopening in gelijkvloerse achtergevel;
  • verbreden van doorgang tussen leefruimte en terras op 1ste verdieping;
  • versmallen van raamopening op 1ste verdieping in achtergevel;

-          omvormen van garagepoort naar raamopening op gelijkvloers in de voorgevel

-          regulariseren van:

  • gevelopeningen op de verdiepingen in de voorgevel;
  • materiaalgebruik van de voorgevel;
  • erkervolume op 1ste verdieping in achtergevel;

-          supprimeren van de inpandige garage.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

18 november 2021

13 december 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

18 november 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

18 november 2021

26 november 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 28 Minimale oppervlakte buitenruimte:

na de verbouwing beschikt het twee-slaapkamerappartement 2.1 over een buitenruimte van circa 2m²;

  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    de inpandige garage wordt gesupprimeerd en er wordt geen extra autoparkeerplaats op eigen terrein voorzien voor de bijkomende woongelegenheid;
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    het rioolstelsel wordt volledig vernieuwd, maar niet gescheiden aangelegd;
  • artikel 43 Septische putten:
    de inhoud van de nieuwe septische put wordt niet vermeld, deze bedraagt minstens 2.900 liter (8 gebruiksequivalenten).

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het verbouwen van een appartementsgebouw en het voorzien van een bijkomende

woonentiteit is verenigbaar met de bestemming van de omliggende percelen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er verdwijnt door de verbouwing echter wel een bruikbare autoparkeerplaats alsook de mogelijkheid tot het gebruik van de tuin voor de bovengelegen appartementen, de mogelijkheid tot het stallen van 6 fietsen, alsook bergplaatsen verdwijnen en ‘speelplaats’ voor deze appartementen.

De appartementen hebben na de verbouwing geen plaats tot het stallen van 8 fietsen, geen bergplaats en het bovenste appartement geen kwalitatieve buitenruimte. Elke zelfstandige woning dient echter over een voldoende grootte buitenruimte te beschikken alsook over (fiest)bergplaatsen.

De buitenruimte per woning kan privé zijn, maar de buitenruimten kunnen ook gekoppeld worden tot een collectieve buitenruimte.

Ook een bruikbare autoparkeerplaats is wenselijk te behouden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het bouwvolume wijzigt enkel door een buitentrap van de 1ste verdieping naar de achtertuin te supprimeren en een dakterras te voorzien achteraan rechts op de 1ste verdieping. Deze wijzigingen zijn aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

Tegenover de laatst vergunde toestand (1957) wijzigt de gevel door telkens 3 raamopeningen te voorzien in plaats van 4 raamopeningen op de verdiepingen. Ook is er een verschil in afwerking rondom de raamopeningen. De bestaande toestand doet echter geen visuele afbreuk door voldoende visuele kwaliteiten toe te voegen aan de voorgevel.

 

In de gevelplint wordt de garagepoort gewijzigd naar een ongeveer even breed raam. Onder de raamopening wordt een plint voorzien in natuursteen.

 

Achteraan is de gevel voorzien van rood parament met buitenschrijnwerk in wit aluminium voor het gelijkvloers en de 1ste verdieping en buitenschrijnwerk in hout met een witte kleur voor de verdieping.

De visuele en vormelijke aanpassing in de voor- en achtergevel zijn niet storend voor de omgeving en stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding met 1 wooneenheid.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

Er verdwijnt door de verbouwing 1 parkeerplaats. Deze wordt bijgeteld bij de parkeerbehoefte.

Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.

De werkelijke parkeerbehoefte is 2.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

 

Het plan voorziet niet in het aantal te realiseren plaatsen. Vanuit oogpunt goede

ruimtelijke ordening is dit onaanvaardbaar. Er dient gezocht naar een oplossing

op eigen terrein. Niet vatbaar voor vergunning.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 oktober 2021

Volledig en ontvankelijk

18 november 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 januari 2022

Verslag GOA

27 december 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.