Terug
Gepubliceerd op 10/01/2022

2022_CBS_00051 - Omgevingsvergunning - OMV_2021163311. Blindestraat 12. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 07/01/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Elisabeth van Doesburg, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_00051 - Omgevingsvergunning - OMV_2021163311. Blindestraat 12. District Antwerpen - Weigering 2022_CBS_00051 - Omgevingsvergunning - OMV_2021163311. Blindestraat 12. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021163311

Gegevens van de aanvrager:

de heer chaim Pluczenik met als adres Breughelstraat 16 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Blindestraat 12 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 2 sectie B nrs. 0 en 803A

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

doorvoeren van wijzigingen op de vergunning met referentie OMV_2019141040

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          07/01/2021: vergunning (OMV_2019141040) voor het doorvoeren van constructieve werken;

-          23/11/2018: vergunning (OMV_2018090562) voor het renoveren van een meergezinswoning naar 4 wooneenheden.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          meergezinsgebouw met 4 woonentiteiten;

-          bouwvolume:

  • besloten bouwvolume van 3 bouwlagen onder de kroonlijst en 1 bouwlaag onder een combinatie van plat dak en zadeldaken;
  • nivo 0: een keldertrap centraal rechts in de leefruimte achteraan;
  • nivo 3 (onder het voorste zadeldak): een slaapkamer met dressing en badkamer, met een maximale vrije hoogte (onder de nok) van circa 4,6 m;
  • centraal aan de rechter perceelgrens een scheidingsmuur met een hoogte van circa 14,18 m.

Huidige toestand

-          vaststelling van Neoclassicistisch burgerhuis (ID: 98715) als bouwkundig erfgoed;

-          functie idem vergunde toestand;

-          bouwvolume:

  • besloten bouwvolume van 3 bouwlagen onder de kroonlijst en 2 bouwlagen onder het voorste zadeldak;
  • nivo 0: een keldertrap achteraan rechts in de leefruimte achteraan;
  • nivo 3 (onder het voorste zadeldak):

-          een slaapkamer met een vrije hoogte van minimaal 2,16 m en maximaal 2,6 m;

-          een dressing en badkamer met een vrije hoogte van maximaal 2,16 m.

  • nivo 4 (onder het voorste zadeldak):

-          een berging over de volledige breedte van het pand, met een maximale vrije hoogte (onder de nok) van circa 2,2 m.

Gewenste toestand

-          functie idem vergunde toestand;

-          bouwvolume:

  • besloten bouwvolume van 3 bouwlagen onder de kroonlijst en 2 bouwlagen onder het voorste zadeldak (idem bestaande toestand);
  • nivo 0: een keldertrap achteraan rechts in de leefruimte achteraan (idem bestaande toestand);
  • nivo 3 (onder het voorste zadeldak):

-          2 slaapkamers met een maximale vrije hoogte van circa 4,38 m (voorste slaapkamer) en circa 4,6 m (achterste slaapkamer);

-          1 badkamer.

  • nivo 4 (onder het voorste zadeldak):

-          een berging, aan de linker kant, met een maximale vrije hoogte (onder de nok) van circa 2,2 m.

  • centraal, tussen de zadeldaken aan de rechter perceelgrens, een scheidingsmuur met een hoogte van afwisselend circa 14,18 m en circa 15,07 m.

Inhoud van de aanvraag

-          het doorvoeren van wijzigingen op de vergunning met referentie OMV_2019141040:

  • het wijzigen van de positie van de keldertrap;
  • het inrichten van een 5de (duplex)verdieping;
  • het verhogen van de scheidingsmuur;

-          deze aanvraag heeft louter betrekking op bovenstaande punten, alle andere elementen maken geen deel uit van deze aanvraag.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

24 november 2021

14 december 2021

Ongunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

24 november 2021

20 december 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van  de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

-          artikel 2.1.11.1 Terrassen in schuine daken:
het inpandige terras achteraan de 3de verdieping is niet beperkt tot 1m afstand van het midden van de scheimuur.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Blindestraat.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Door Brandweer werd een ongunstig advies afgeleverd. Dit advies maakt gewag van een groot aantal tekortkomingen in de voorliggende aanvraag. Deze tekortkomingen kunnen niet in voorwaarden worden opgelegd en vereisen essentiële aanpassingen aan de voorliggende aanvraag. Ingevolge het advies van Brandweer dient de voorliggende aanvraag ongunstig geadviseerd te worden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken beogen geen aanpassing van het aantal woongelegenheden waardoor de draagkracht ongewijzigd blijft.

Het inpandige dakterras op de 3de verdieping grenst aan de rechterperceelsgrens. Dit is strijdig met de geldende voorschriften en de voorwaarden uit vorige vergunningen waarin gesteld werd dat het inpandige terras minstens 1 meter moest verwijderd zijn van de perceelgrens.

Hoewel het terras in deze aanvraag voorzien werd op een meter van de perceelgrens, wordt het dakvlak niet doorgetrokken tussen het terras en de perceelgrens waardoor de aanvraag nog steeds niet in overeenstemming is met de geldende regelgeving. Het doortrekken van het dakvlak naast het terras zou bijgevolg in voorwaarde worden opgelegd, indien de aanvraag in aanmerking zou komen van vergunning.

 

Cultuurhistorische en Visueel-vormelijke aspecten

Men wenst enkele aanpassingen te doen aan de recent afgeleverde vergunning. Vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar. De voorziene keldertrap werd niet uitgevoerd maar achteraan voorzien.

De voorwaarden van de vorige vergunningsaanvraag blijven gelden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van een ongunstig advies van de brandweer.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 oktober 2021

Volledig en ontvankelijk

24 november 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 januari 2022

Verslag GOA

30 december 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.