Vanuit de 'Werkgroep Impact Management' (overkoepelende projectcoördinatie Masterplan Antwerpen) werden meerdere projecten en alternatieven onderzocht om de impact van de werkzaamheden voor het realiseren van het Masterplan Antwerpen (waaronder de werkzaamheden aan de Oosterweelverbinding) te minimaliseren. Tot op heden worden ernstige doorstromingsproblemen vastgesteld voor buslijn 36 op de August Vermeylenlaan, in de rijrichting naar de Charles de Costerlaan (N49a).
Dit probleem wordt veroorzaakt door de filevorming op de Charles de Costerlaan ter hoogte van het kruispunt met de Halewijnlaan. Hierdoor kan verkeer komende van de August Vermeylenlaan maar moeizaam de Charles de Costerlaan oprijden. Dit geeft ook aanleiding tot roodlichtnegatie.
Buslijn 36 zorgt voor de fijnmazige ontsluiting van de noordelijke gelegen hoogbouw op Linkeroever richting Antwerpen Rechteroever. Deze buslijn is de enige busverbinding die gebruik maakt van de Waaslandtunnel en vervult een significante rol in het openbaar vervoersnetwerk. Om deze buslijn aantrekkelijk te blijven exploiteren (zowel in de huidige situatie als tijdens de werkzaamheden Oosterweel) dringen enkele doorstromingsmaatregelen zich op.
De voorgestelde maatregel omvat het inrichten van een vrije busbaan in tegenrichting op de oostelijke tak van de August Vermeylenlaan tussen de Vuylstekelaan en de Charles de Costerlaan. Om dit te realiseren, moet de reisweg van buslijn 36 licht aangepast worden. Bus 36 zal via de doorsteek ter hoogte van de Vuylstekelaan van de westelijke naar de oostelijke tak rijden. De bestaande bushalte Vuylstekelaan moet daardoor verplaatst worden tot juist ten noorden van de doorsteek. De oostelijke tak van de August Vermeylenlaan is enkelrichting van de Charles de Costerlaan naar de Vuylstekelaan en is momenteel als volgt ingericht: parkeerstrook, brede rijstrook, parkeerstrook. Binnen het bestaande wegprofiel is het relatief eenvoudig om een busbaan in tegenrichting te creëren. In het zéér brede straatprofiel wordt de parkeerstrook tegen de middenberm verwijderd en omgevormd tot een rijstrook voorbehouden voor busverkeer. De busbaan wordt met jerseys afgeschermd van het verkeer in tegenrichting en voorts voorzien van de nodige (dambord)markeringen en verkeersborden.
Het Agentschap Wegen en Verkeer zal een beperkte aanpassing doorvoeren aan de verkeerslichtenregeling op het kruispunt van de August Vermeylenlaan en de Charles de Costerlaan. Deze aanpassing was reeds voorzien in het kader van de Verkeerslichtencoördinatiecomputer (VLCC) en de realisatie van de fietspaden op de Charles de Costerlaan, maar wordt nu uitgebreid met bijkomende verkeerslichten voor de bus in tegenrichting.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.De August Vermeylenlaan in district Antwerpen:
In functie van een betere doorstroming van buslijn 36 op Linkeroever stelt de 'Werkgroep Impact Management' voor om op de oostelijke tak van de August Vermeylenlaan een vrije busbaan in tegenrichting te realiseren.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de August Vermeylenlaan in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 29 mei 2019 (jaarnummer 4600).