Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Lange Altaarstraat, Walvisstraat, Raafstraat zijn lokale straten.
Voor de Lange Altaarstraat, Walvisstraat en Raafstraat werd een ontwerp uitgewerkt. Het gaat voor deze straten om een beperkte ingreep (dus geen gevel-tot-gevel heraanleg). Het grijze asfalt wordt vervangen door rood asfalt. Bijkomend wordt er een verkeersplateau voorzien op het kruispunt Lange Altaarstraat- Korte Altaarstraat- Dolfijnstraat. Aangezien de aanleg van dit plateau reeds voorzien was door district Antwerpen, worden de kostprijs van de aanleg van het verkeersplateau ook door het district gedragen. Door de aanleg van dit verkeersplateau verdwijnen ook de rijbaankussens in de Lange Altaarstraat. Rijbaankussens zijn immers niet erg compatibel met de positie van de fiets in een fietsstraat, omdat fietsers nu gebruik mogen maken van de breedte van de hele rijloper. Het smalle middeneilandje halverwege de Lange Altaarstraat wordt echter wel behouden, om bussen en andere voertuigen vlot langs de aanwezige 'knik' in de straat te geleiden.
De Lange Altaarstraat wordt, omwille van de beschikbare breedte, echter wel voorzien van een overrijdbare middenstrook in mozaïekkeien die de rijbaan visueel opdeelt in twee rode rijlopers. Deze maatregel moet er voor zorgen dat het niet inhalen van fietsers beter gerespecteerd wordt.
De start van de aanleg van de fietsstraten Lange Altaarstraat, Walvisstraat, Raafstraat is voorzien voor het derde kwartaal van 2021.
Het vervolledigen van het fietsnetwerk en werk maken van leesbare, veilige fietscorridors met voldoende ruimte blijft één van de belangrijkste opgaves voor de komende jaren. Daarom is het noodzakelijk om de juiste fietsmaatregel op de juiste plaats in te zetten. Met de fietsstraat beschikt stad Antwerpen over een maatregel die sinds 10 januari 2012 wettelijk toepasbaar is.
Op 2 juni 2020 besliste het college (jaarnummer 4697) om bijkomende fietsstraatassen uit te rollen. Deze fietsstraten werden in een eerste fase versneld uitgerold door middel van signalisatie en markering. De komende jaren zullen de stad en de districten de nieuwe fietsstraten ook definitief aanleggen, met het kenmerkende rode asfalt. Voor de straten die niet in onderhoud, heraanleg of rioleringswerken zitten, zal de stad instaan om de rode asfalt-laag aan te brengen. In de meerjarenbegroting van stad Antwerpen werden middelen voorzien om stapsgewijs de rode lopers uit te rollen.
Het nodige budget is voorzien op 2LMS010402M01932/5153000000/224/Intern en op 2ANT010502M01932/5002500000/224/intern.
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp voor de fietsstraten Lange Altaarstraat- Walvisstraat- Raafstraat goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/Publieke ruimte | definitief ontwerp ter goedkeuring voorleggen aan het college |