Terug
Gepubliceerd op 08/07/2021

2021_DCWI_00128 - Bosheidelaan. Gebroeders De Wachterstraat. Fietsstraten. SWOU12763 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Wilrijk
ma 28/06/2021 - 18:15 VIRTUELE VERGADERING
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kristof Bossuyt, districtsburgemeester; Hans Ides, districtsschepen; Linda Verlinden, districtsschepen; Robert Moens, districtsschepen; Bart Vrints, districtssecretaris

Afwezig

Werner Theuns, districtsschepen; Danny Raets, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Bart Vrints, districtssecretaris

Voorzitter

Kristof Bossuyt, districtsburgemeester
2021_DCWI_00128 - Bosheidelaan. Gebroeders De Wachterstraat. Fietsstraten. SWOU12763 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2021_DCWI_00128 - Bosheidelaan. Gebroeders De Wachterstraat. Fietsstraten. SWOU12763 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

Bosheidelaan, Gebroeders De Wachterstraat zijn lokale straten.

Argumentatie

Bosheidelaan- Gebroeders De Wachterstraat maken onderdeel uit van de langere rode loper fietsstraten die loopt van de Jozef Leemanslaan (Hoboken) tot aan de Berkenrijslaan (Wilrijk). Voor de Bosheidelaan en Gebroeders De Wachterstraat werd een ontwerp uitgewerkt. Het gaat voor deze straten om een beperkte ingreep (dus geen gevel-tot-gevel heraanleg). 

In het eerste gedeelte van de Bosheidelaan (van Valaardreef tot Papaverlei) wordt de grijze asfalt vervangen door rode asfalt. Bijkomend wordt een smalle overrijdbare middenstrook met kasseitjes voorzien, die de straat visueel opdeelt in twee rijlopers. Deze maatregel heeft geen juridische waarde, maar moet er voor zorgen dat fietsers enerzijds de volledige rijloper (durven) gebruiken, en dat anderzijds autobestuurders minder geneigd zijn fietsers in te halen.

In het tweede gedeelte (van Papaverlei tot Berkenrijslaan) wordt de verkeerssituatie sterk vereenvoudigd. Waar de rijrichting vandaag opgesplitst is in twee rijbanen, wordt enkel de noordelijke rijbaan behouden voor (doorgaand) fiets- en autoverkeer. Deze rijbaan wordt met rood asfalt ingericht als fietsstraat. Ook de locatie van de bushalte richting Wilrijk verschuift een beetje door deze reorganisatie. De zuidelijke rijbaan vervalt als rijbaan, maar wordt grotendeels omgevormd tot parkeerpocket. Waar mogelijk worden enkele bijkomende parkeerplaatsen ingericht om het huidige parkeeraanbod maximaal te behouden. De parkeercapaciteit op de hele as daalt licht: van 72 naar 67 parkeerplaatsen.

Door de ontdubbelde rijbaan te supprimeren, is er ook een kleine wijziging in de verkeerscirculatie: autoverkeer vanuit de Gebroeders De Wachterstraat moet via het kruispunt met de Papaverlei de Bosheidelaan bereiken. Dit heeft geen enkele impact naar vlotheid of autobereikbaarheid. De Primulalei zal niet rechtstreeks aansluiten op de fietsstraat voor gemotoriseerd verkeer.

Het betreft echter geen volledige gevel-tot-gevelheraanleg. De huidige boordstenen worden maximaal behouden.

Daarnaast wordt ook de rotonde op de Berkenrijslaan aangepakt. De fietsveiligheid op de rotonde zal verhogen door de aanleg van een vrijliggend fietspad op de rotonde. Momenteel is hier een aanliggend fietspad aanwezig. Door de ontdubbeling van de rijbanen in de Bosheidelaan weg te werken, sluit er vanuit de oostelijke richting ook nog maar één tak aan op de rotonde, wat ze veiliger en overzichtelijker maakt. De aanpassingen aan de rotonde gebeuren met lokale middelen.

De werken aan fietsstraten en rotonden worden gecoördineerd uitgevoerd.

Aanleiding en context

Het vervolledigen van het fietsnetwerk en werk maken van leesbare - veilige fietscorridors met  voldoende ruimte blijft één van de belangrijkste opgaves voor de komende jaren. Daarom is het noodzakelijk om de juiste fietsmaatregel op de juiste plaats in te zetten. Met de fietsstraat beschikt de stad Antwerpen over een maatregel die sinds 10 januari 2012 wettelijk toepasbaar is. 

Op 2 juni 2020 besliste het college (jaarnummer 4697) om bijkomende fietsstraatassen uit de rollen. Deze fietsstraten werden in een eerste fase versneld uitgerold door middel van signalisatie en markering. De komende jaren zullen de stad en de districten de nieuwe fietsstraten ook definitief aanleggen, met een kernmerkende rode asfalt. Voor de straten die niet in onderhoud, heraanleg of rioleringswerken zitten, zal de stad instaan om de rode asfaltlaag aan te brengen. In de meerjarenbegroting van de stad Antwerpen werden middelen voorzien om stapsgewijs de rode lopers uit te rollen.

Algemene financiële opmerkingen

De nodige budgetten zijn voorzien op  2LMS010402A00000/224/5153000000/Intern/SUB_NR/2100  (gedeelte fietsstraten).

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)
2LMS010402M01933 - SWOU12763 Bosheidelaan, Gebroeders De Wachterstraat (fietsstraten NO_RAP)

Besluit

Het districtscollege wilrijk beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp voor de fietsstraten Bosheidelaan- Gebroeders De Wachterstraat en de aanpassing van de rotonde Berkenrijslaan- Bosheidelaan- Valaarstraat goed, mits de vijf parkeerplaatsen die verdwijnen, worden gecompenseerd via het inrichten van een langsparkeerstrook in de Gebroeders De Wachterstraat, waar tot voor kort een sorteerstraatje was, met behoud van de bomen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst
Taak
SW/Publieke ruimte
Definitief ontwerp ter goedkeuring voorleggen aan het college



Bijlagen

  • 20210603_Bosheidelaan_Fietsstraat.pdf
  • 20210617_RLBosheideln1.pdf
  • 20210617_RLBosheideln2.pdf
  • 20210617_RLBosheideln3.pdf
  • 20210617_RLBosheideln4.pdf
  • 20210622_Bosheidelaan_Fietsstraat_BT.PDF
  • 20210622_Bosheidelaan_Fietsstraat_NT.PDF