Samenstelling
Aanwezig
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad;
Anne Poppe, districtsraadslid;
Christophe Wuyts, districtsraadslid;
Nadine Peeters, districtsraadslid;
Paul Cordy, districtsburgemeester;
Tom Van den Borne, districtsschepen;
Regina Verstraeten, districtsraadslid;
Morad Ramachi, districtsraadslid;
Jan Braeckmans, districtsraadslid;
Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid;
Maya Detiège, districtsraadslid;
Charlien Van Leuffel, districtsschepen;
Femke Meeusen, districtsschepen;
Annelies Thoelen, districtsraadslid;
Ebubekir Dogan, districtsraadslid;
Sascha Luyckx, districtsraadslid;
Laura Delmas, districtsraadslid;
Tannicka Bogaert, districtsraadslid;
Babette Dehaen, districtsraadslid;
Freek Niesten, districtsraadslid;
Annemie Demeyer, districtsraadslid;
Stella Vansummeren, districtsraadslid;
Nana Touré, districtsraadslid;
Amber Paris, districtsraadslid;
Simon Verreet, districtsraadslid;
Marie Vrelust, districtsraadslid;
Farid Darmach, districtsraadslid;
Bart Steyaert, districtsraadslid;
Lutgardis van Craenenbroeck;
Herald Claeys, districtssecretaris
Verontschuldigd
Samuel Markowitz, districtsschepen;
Adrjen Boeckmans, districtsraadslid;
Cedric Cornelissen, districtsraadslid;
Sah Gulhan, districtsraadslid
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2021_DRAN_00120 - District Antwerpen. August Vermeylenlaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring
Motivering
Gekoppelde besluiten
2019_CBS_04600 - District Antwerpen. August Vermeylenlaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Aanleiding en context
De August Vermeylenlaan in district Antwerpen:
- behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
- heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 29 mei 2019 (jaarnummer 4600);
- maakt deel uit van 'de wijk Linkeroever' waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.
In functie van een betere doorstroming van buslijn 36 op Linkeroever stelt de 'Werkgroep Impact Management' voor om op de oostelijke tak van de August Vermeylenlaan
een vrije busbaan in tegenrichting te realiseren.
Argumentatie
Vanuit de 'Werkgroep Impact Management' (overkoepelende projectcoördinatie Masterplan Antwerpen) werden meerdere projecten en alternatieven onderzocht om de impact van de werkzaamheden voor het realiseren van het Masterplan Antwerpen (waaronder de werkzaamheden aan de Oosterweelverbinding) te minimaliseren. Tot op heden worden ernstige doorstromingsproblemen vastgesteld voor buslijn 36 op de August Vermeylenlaan, in de rijrichting naar de Charles de Costerlaan (N49a).
Dit probleem wordt veroorzaakt door de filevorming op de Charles de Costerlaan ter hoogte van het kruispunt met de Halewijnlaan. Hierdoor kan verkeer komende van de August Vermeylenlaan maar moeizaam de Charles de Costerlaan oprijden. Dit geeft ook aanleiding tot roodlichtnegatie.
Buslijn 36 zorgt voor de fijnmazige ontsluiting van de noordelijke gelegen hoogbouw op Linkeroever richting Antwerpen Rechteroever. Deze buslijn is de enige busverbinding die gebruik maakt van de Waaslandtunnel en vervult een significante rol in het openbaar vervoersnetwerk. Om deze buslijn aantrekkelijk te blijven exploiteren (zowel in de huidige situatie als tijdens de werkzaamheden Oosterweel) dringen enkele doorstromingsmaatregelen zich op.
De voorgestelde maatregel omvat het inrichten van een vrije busbaan in tegenrichting op de oostelijke tak van de August Vermeylenlaan tussen de Vuylstekelaan en de Charles de Costerlaan. Om dit te realiseren, moet de reisweg van buslijn 36 licht aangepast worden. Bus 36 zal via de doorsteek ter hoogte van de Vuylstekelaan van de westelijke naar de oostelijke tak rijden. De bestaande bushalte Vuylstekelaan moet daardoor verplaatst worden tot juist ten noorden van de doorsteek. De oostelijke tak van de August Vermeylenlaan is enkelrichting van de Charles de Costerlaan naar de Vuylstekelaan en is momenteel als volgt ingericht: parkeerstrook, brede rijstrook, parkeerstrook. Binnen het bestaande wegprofiel is het relatief eenvoudig om een busbaan in tegenrichting te creëren. In het zéér brede straatprofiel wordt de parkeerstrook tegen de middenberm verwijderd en omgevormd tot een rijstrook voorbehouden voor busverkeer. De busbaan wordt met jerseys afgeschermd van het verkeer in tegenrichting en voorts voorzien van de nodige (dambord)markeringen en verkeersborden.
Het Agentschap Wegen en Verkeer zal een beperkte aanpassing doorvoeren aan de verkeerslichtenregeling op het kruispunt van de August Vermeylenlaan en de Charles de Costerlaan. Deze aanpassing was reeds voorzien in het kader van de Verkeerslichtencoördinatiecomputer (VLCC) en de realisatie van de fietspaden op de Charles de Costerlaan, maar wordt nu uitgebreid met bijkomende verkeerslichten voor de bus in tegenrichting.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Juridische grond
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
- Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
- Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 31 mei 2021
Gunstig advies
De lijn, advies van 31 mei 2021
Gunstig advies
Beleidsdoelstellingen
9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit
Besluit
De districtsraad Antwerpen keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad antwerpen beslist:
Artikel 1
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de August Vermeylenlaan in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 29 mei 2019 (jaarnummer 4600).
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.