Terug
Gepubliceerd op 21/12/2021

2021_DRAN_00203 - Burgerbegroting - Evaluatie en bijsturing - Kennisneming

districtsraad Antwerpen
ma 20/12/2021 - 20:00 Provinciehuis Antwerpen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Jan Braeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Amber Paris, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Morad Ramachi, districtsraadslid; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Nana Touré, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2021_DRAN_00203 - Burgerbegroting - Evaluatie en bijsturing - Kennisneming 2021_DRAN_00203 - Burgerbegroting - Evaluatie en bijsturing - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 6 van het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) bepaalt dat het district bevoegd is voor aanvullende regels voor inspraak en participatie over het lokaal beleid.

Aanleiding en context

Op 20 januari 2014 (jaarnummer 13) keurde districtsraad het principe van de Burgerbegroting goed. De Burgerbegroting is een participatietraject waarbij de inwoners van district Antwerpen ieder jaar beslissen over de besteding van 10 % van het districtsbudget. Burgers kunnen zelf projecten indienen en uitvoeren of ze kunnen het district vragen een project uit te voeren.

Op 18 februari 2019 (jaarnummer 27) keurde het districtscollege het bestuursakkoord van district Antwerpen voor de legislatuur van 2019-2024 goed. In artikel 14 tot en met 17 wordt ingegaan op de organisatie van de Burgerbegroting, onder andere de nood aan een grondige evaluatie. 

Argumentatie

Via de Burgerbegroting beslissen de inwoners van district Antwerpen over 1,4 miljoen euro (10% van het districtsbudget). Dat doen ze al sinds 2014. Zo bepalen ze mee wat de prioriteiten zijn en welke plannen in uitvoering gaan. Burgers kunnen zelf projecten binnen de bevoegdheden van het district indienen en uitvoeren, of ze kunnen vragen aan het district om hun idee te realiseren. De Burgerbegroting is het speerpunt van de participatiewerking van district Antwerpen. Het bestuursakkoord wees daarom op de noodzaak van een grondige evaluatie, met het oog op een versterking van de werking.

In de loop van 2021 werd de Burgerbegroting dan ook intensief geëvalueerd. In het voorbije jaar werd de Burgerbegroting grondig geëvalueerd. Het verslag hiervan, en de geplande bijsturingen, zijn terug te vinden in twee documenten: 

  • Visienota Burgerbegroting - Evaluatie en bijsturing 2021;
  • Evaluatierapport Burgerbegroting (experten).

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0108 - Strategisch Programma: Burgerbegroting
2ANT010801 - Burgerbegroting

Besluit

De districtsraad Antwerpen neemt kennis van het volgende besluit. 
De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van het evaluatierapport en de geplande bijsturingen voor de Burgerbegroting.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.