De districtsraad keurde op 15 november 2021 (jaarnummer 165) het aangepast meerjarenplan 3 goed waarin een nominatieve ondersteuning werd toegekend aan PSC Open Huis VZW, Lange Stuivenbergstraat 54/56 2060 Antwerpen, ondernemingsnummer: 0880.331.616.
In 2022 bellen vrijwilligers van PSC Open Huis vzw (ontvanger) minstens twee keer per week met senioren, die geen of amper een sociaal netwerk hebben. Heel wat ouderen komen door omstandigheden minder de deur uit. Dit kunnen ouderen zijn die voorheen actief waren in de buurt maar (tijdelijk) minder mobiel zijn of ouderen die moeilijk uit huis komen. Via een telefoonbezoek willen we deze ouderen blijven betrekken bij gebeurtenissen en activiteiten in de buurt.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 5 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor het lokaal seniorenbeleid.Het districtscollege keurt de afsprakennota voor het telefoonbezoekje 2022 met PSC Open Huis VZW, met een looptijd van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022, voor de ondersteuning van PSC Open Huis VZW, Lange Stuivenbergstraat 54/56 2060 Antwerpen, ondernemingsnummer 0880.331.616 voor een bedrag van 2.000,00 EUR goed.
Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling van de ondersteuning 2022 voor een bedrag van 2.000,00 EUR aan PSC Open Huis VZW, Lange Stuivenbergstraat 54/56 2060 Antwerpen, ondernemingsnummer 0880.331.616 goed.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Protestants Sociaal Centrum Open Huis VZW Lange Stuivenbergstraat 54/56 2060 Antwerpen Ondernemingsnummer: 0880.331.616 Rekeningnummer: BE18 7785 9849 1065 | 2.000,00 EUR | budgetplaats: 5003000000 budgetpositie: 6496800 functiegebied: 2ANT010406A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090959 budgetperiode: 2200 | 4505131421 |
Op 18 februari 2019 (jaarnummer 27) keurde de districtsraad het bestuursakkoord van district Antwerpen goed.
In het kader van het beheers- en beleidsplan en aansluitend op het bestuursakkoord van district Antwerpen keurt het district overeenkomsten goed met partners die belangrijk zijn voor de uitvoering van het jeugdbeleid.
Op 15 november 2021 (jaarnummer 165) keurde de districtsraad aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 goed. In 2022 voorziet district Antwerpen een nominatief opgenomen ondersteuning van 6.450,00 EUR voor de ondersteuning van Kras jeugdwerk vzw Steunpunt Kiel.
De ondersteuning wordt gebruikt voor het organiseren van een breed, laagdrempelig, jeugdvriendelijk en wijkgericht jeugdaanbod door de respectievelijke jeugdwerkpartner.
Kras jeugdwerk vzw Steunpunt Kiel organiseert een aanbod gericht op kinderen, tieners en jongeren van het Kiel en postcode 2020. Dit aanbod betreft de Buitenspeeldag, een vrijwilligerswerking en spektakelnamiddagen. De ondersteuning wordt gegeven voor volgende doelgroep: (in het bijzonder maatschappelijk kwetsbare) kinderen, tieners en jongeren van de postcode 2020.
Als het coronavirus een impact heeft op de uitvoering van deze afsprakennota, dan kan een aangepaste planning van het initiatief worden voorgesteld. Dit wordt steeds tijdig ter goedkeuring voorgelegd aan district Antwerpen.
Wet op de toelagen
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de vastlegging en aanwending van sommige toelagen (Belgisch Staatsblad 6 december 1983).
Het kaderbesluit ondersteuningsbeleid goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal jeugdbeleid.
De ondersteuning van district Antwerpen aan Kras jeugdwerk vzw Steunpunt Kiel bedraagt volgens de overeenkomst in totaal 6.450,00 EUR . De verrekening gebeurt op doelstelling 2ANT010401.
Het districtscollege keurt de afsprakennota, met een looptijd van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022, met Kras jeugdwerk vzw Steunpunt Kiel goed.
Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling van de nominatief voorziene ondersteuning van 6.450,00 EUR aan Kras jeugdwerk vzw Steunpunt Kiel goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Kras Jeugdwerk VZW Kroonstraat 169 2140 Antwerpen Ondernemingsnummer: 0826.963.008 Rekeningnummer: BE32 0016 2849 4402 | 6.450,00 EUR | budgetplaats: 5001000000 |
4505131418 |
Op 20 januari 2014 (jaarnummer 13) keurde districtsraad het principe van de Burgerbegroting goed. De Burgerbegroting is een participatietraject waarbij de inwoners van district Antwerpen ieder jaar beslissen over de besteding van 10 procent van het districtsbudget. Burgers kunnen zelf projecten indienen en uitvoeren of ze kunnen het district vragen een project uit te voeren.
Op 18 februari 2019 (jaarnummer 27) keurde de districtsraad het bestuursakkoord van district Antwerpen voor de legislatuur van 2019-2024 goed. In artikel 14 tot en met 17 wordt ingegaan op de organisatie van de Burgerbegroting.
Op 17 mei 2021 (jaarnummer 86) keurde de districtsraad het traject en de projectronde van de Burgerbegroting voor de editie 2021-2022 goed.
Op 15 november 2021 (jaarnummer 165) keurde de districtsraad aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
De Burgerbegroting wordt in 2021-2022 voor de achtste keer georganiseerd. In februari 2021 kozen burgers via een online stemming de thema's voor deze achtste editie van de Burgerbegroting. In maart 2021 werd vervolgens het budget over de thema's verdeeld. Burgers konden dit opnieuw doen via een online stemming op de website van de Burgerbegroting.
Een bedrag van 98.241,00 EUR werd toegekend aan het thema buurtconcerten en -feesten. Van dit totaalbedrag wordt 97.700,00 EUR vastgelegd via een afsprakennota. Van het overige deel van het totaalbedrag voert het district projecten in eigen beheer uit, die binnen dit thema vallen. De bedragen die vastgelegd worden via een afsprakennota werden met aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 nominatief toegekend aan de uitvoerders van de projecten.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van sommige toelagen.
Het kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 6 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor inspraak en participatie.
Het volledige toegekende bedrag per project/afsprakennota mag worden voorzien op ofwel investering, ofwel exploitatie, al naargelang welke categorie kosten het zwaarste doorweegt (volgens het "bijzaak volgt hoofdzaak" principe), op voorwaarde dat:
Wanneer een van deze grenzen wordt overschreden, dient er alsnog een opsplitsing te worden gemaakt tussen budget voorzien op investering en budget voorzien op exploitatie.
Er is voldoende budget beschikbaar op 2ANT010801PA6401.
Het districtscollege keurt de afsprakennota's, met uiteenlopende looptijden zoals vermeld in de afsprakennota's, met onderstaande indieners goed:
Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling van onderstaande ondersteuningen goed:
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Rooftoptiger vzw Munstraat 15 2000 Antwerpen Ondernemingsnummer: 0546.639.837 Rekeningnummer: BE58 9731 1170 0079 | 12.500,00 EUR | budgetplaats: 5005000000 budgetpositie: 6496800 functiegebied: 2ANT010801PA6401 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090190 budgetperiode: 2200 | 4505129201 |
Monsieur Gustave vzw Onafhankelijkheidslaan 20/6 2020 Antwerpen Ondernemingsnummer: 0631.817.121 Rekeningnummer: BE26 7390 1369 9229 | 16.600,00 EUR | budgetplaats: 5005000000 budgetpositie: 6496800 functiegebied: 2ANT010801PA6401 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090190 budgetperiode: 2200 | 4505129202 |
Tafels van Vrede vzw Breughelstraat 33 2018 Antwerpen Ondernemingsnummer: 0715.406.078 Rekeningnummer: BE98 9731 4181 9993 | 16.600,00 EUR | budgetplaats: 5005000000 budgetpositie: 6496800 functiegebied: 2ANT010801PA6401 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090190 budgetperiode: 2200 | 4505129204 |
Heder vzw Galjoenstraat 2 2030 Antwerpen Ondernemingsnummer: 0538.767.692 Rekeningnummer: BE13 2200 1037 9339 | 5.000,00 EUR | budgetplaats: 5005000000 budgetpositie: 6496800 functiegebied: 2ANT010801PA6401 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090190 budgetperiode: 2200 | 4505129205 |
Heder vzw Galjoenstraat 2 2030 Antwerpen Ondernemingsnummer: 0538.767.692 Rekeningnummer: BE13 2200 1037 9339 | 2.500,00 EUR | budgetplaats: 5005000000 budgetpositie:664800 functiegebied: 2ANT010801PA6401 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090190 budgetperiode: 2200 | 4505129206 |
Buurthuis Unik vzw Paleisstraat 108 2018 Antwerpen Ondernemingsnummer: 0755.912.288 Rekeningnummer: BE95 0018 9741 3158 | 14.500,00 EUR | budgetplaats: 5005000000 budgetpositie: 6496800 functiegebied: 2ANT010801PA6401 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090190 budgetperiode: 2200 | 4505129207 |
OostWestZuidBest vzw Geuzenstraat 11 bus 403 2000 Antwerpen Ondernemingsnummer: 0679.822.520 Rekeningnummer: BE18 7360 4041 0365 | 25.000,00 EUR | budgetplaats: 5005000000 budgetpositie: 6496800 functiegebied: 2ANT010801PA6401 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090190 budgetperiode: 2200 | 4505129208 |
OostWestZuidBest vzw Geuzenstraat 11 bus 403 2000 Antwerpen Ondernemingsnummer: 0679.822.520 Rekeningnummer: BE18 7360 4041 0365 | 5.000,00 EUR | budgetplaats: 5005000000 budgetpositie:664800 functiegebied: 2ANT010801PA6401 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090190 budgetperiode: 2200 | 4505129209 |
Op 20 januari 2014 (jaarnummer 13) keurde districtsraad het principe van de Burgerbegroting goed. De Burgerbegroting is een participatietraject waarbij de inwoners van district Antwerpen ieder jaar beslissen over de besteding van 10 procent van het districtsbudget. Burgers kunnen zelf projecten indienen en uitvoeren of ze kunnen het district vragen een project uit te voeren.
Op 18 februari 2019 (jaarnummer 27) keurde de districtsraad het bestuursakkoord van district Antwerpen voor de legislatuur van 2019-2024 goed. In artikel 14 tot en met 17 wordt ingegaan op de organisatie van de Burgerbegroting.
Op 17 mei 2021 (jaarnummer 86) keurde de districtsraad het traject en de projectronde van de Burgerbegroting voor de editie 2021-2022 goed.
Op 15 november 2021 (jaarnummer 165) keurde de districtsraad aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
De Burgerbegroting wordt in 2021-2022 voor de achtste keer georganiseerd. In februari 2021 kozen burgers via een online stemming de thema's voor deze achtste editie van de Burgerbegroting. In maart 2021 werd vervolgens het budget over de thema's verdeeld. Burgers konden dit opnieuw doen via een online stemming op de website van de Burgerbegroting.
Een bedrag van 172.284,00 EUR werd toegekend aan het thema Meer bomen. Van dit totaalbedrag wordt 19.250,00 EUR vastgelegd via een afsprakennota. Van het overige deel van het totaalbedrag voert het district projecten in eigen beheer uit, die binnen dit thema vallen. De bedragen die vastgelegd worden via een afsprakennota werden met aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 nominatief toegekend aan de uitvoerders van de projecten.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van sommige toelagen.
Het kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 6 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor inspraak en participatie.
Het volledige toegekende bedrag per project/afsprakennota mag worden voorzien op ofwel investering, ofwel exploitatie, al naargelang welke categorie kosten het zwaarste doorweegt (volgens het "bijzaak volgt hoofdzaak" principe), op voorwaarde dat:
Wanneer een van deze grenzen wordt overschreden, dient er alsnog een opsplitsing te worden gemaakt tussen budget voorzien op investering en budget voorzien op exploitatie.
Er is voldoende budget beschikbaar op 2ANT010801PA6395.
Het districtscollege keurt de afsprakennota, met een looptijd van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022, met onderstaande indiener goed:
Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling van onderstaande ondersteuning goed:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Bos+ Vlaanderen VZW Geraardsbergsesteenweg 267 9090 Melle Ondernemingsnummer: 0411.088.374 Rekeningnummer: BE57 7310 0909 4935 | 13.950,00 EUR | budgetplaats: 5005000000 budgetpositie: 6496800 functiegebied: 2ANT010801PA6395 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090190 budgetperiode: 2200 | 4505129121 |
Bos+ Vlaanderen VZW
Geraardsbergsesteenweg 267 9090 Melle Ondernemingsnummer: 0411.088.374 Rekeningnummer: BE57 7310 0909 4935 | 5.300,00 EUR | budgetplaats: 5005000000 budgetpositie:664800 functiegebied: 2ANT010801PA6395 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090190 budgetperiode: 2200 | 4505129122 |
Op 20 januari 2014 (jaarnummer 13) keurde districtsraad het principe van de Burgerbegroting goed. De Burgerbegroting is een participatietraject waarbij de inwoners van district Antwerpen ieder jaar beslissen over de besteding van 10 % van het districtsbudget. Burgers kunnen zelf projecten indienen en uitvoeren of ze kunnen het district vragen een project uit te voeren.
Op 18 februari 2019 (jaarnummer 27) keurde de districtsraad het bestuursakkoord van district Antwerpen voor de legislatuur van 2019-2024 goed. In artikel 14 tot en met 17 wordt ingegaan op de organisatie van de Burgerbegroting.
Via de Burgerbegroting beslissen de inwoners van district Antwerpen over 1,4 miljoen euro (10% van het districtsbudget. Dat doen ze al sinds 2014. Zo bepalen ze mee wat de prioriteiten zijn en welke plannen in uitvoering gaan. Burgers kunnen zelf projecten binnen de bevoegdheden van het district indienen en uitvoeren, of ze kunnen vragen aan het district om hun idee te realiseren.
Bij de start in 2014 is het principe van de Burgerbegroting goedgekeurd. Doorheen de jaren is de werking gegroeid en is er een stabiel afsprakenkader ontstaan. Dit kader van speelveld en spelregels wordt nu formeel vastgelegd:
Dit afsprakenkader werd afgetoetst met de klankbordgroep van de Burgerbegroting en een interne werkgroep van de administratie van district Antwerpen.
Artikel 6 van het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) bepaalt dat het district bevoegd is voor aanvullende regels voor inspraak en participatie over het lokaal beleid.
De districtsraad keurt het afsprakenkader Burgerbegroting goed.
De Grote Verbinding
Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt stad Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en een heringerichte Knoop Zuid maakt de ring in het zuiden veiliger. De overkapping, zowel in het noorden als in het zuiden van de stad, stuurt de auto's onder de grond. Zo zorgen stad Antwerpen en Vlaanderen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.
De afgelopen jaren hebben stad Antwerpen, Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, zoals het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), samen met de Intendant de plannen vormgegeven.
Aanleiding
De gemeenteraad keurde op 22 november 2016 (jaarnummer 749) de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en de stad Antwerpen over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten goed.
Het college bekrachtigde op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) de selectie van 18 projecten en vier reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van Intendant Alexander D’Hooghe. Deze leefbaarheidsprojecten werden geclusterd in zeven Ringparken en een Scheldeoeververbinding.
Ringpark Zuid (RPZ) bestaat uit drie projectonderdelen:
Voor de twee leefbaarheidsprojecten samen werd een taakstellend budget van 175 miljoen euro voorzien. Voor het infrastructuurproject is een budget van 118 miljoen euro gereserveerd.
Op 10 juli 2020 plaatste AWV als opdrachtgever en aanbestedende overheid van Ringpark Zuid de opdracht "Minicompetitie in het kader van de raamovereenkomst Ontwerpen over de Ring" met besteknummer JD/A/015399.
Deze ontwerpopdracht stelt een geïntegreerde aanpak van infrastructuur- en landschapsontwerp voorop. De opvolging van deze opdracht gebeurt in tandem met stad Antwerpen, waarbij beide partners in onderlinge afstemming de eigen expertise inbrengen en elkaar op die manier aanvullen. Concrete afspraken zullen worden vastgelegd in een afsprakennota.
Vertrekpunt van de ontwerpopdracht is de 'synthesevariant', zijnde een nieuw concept voor de infrastructuurknoop Zuid. De synthesevariant is het resultaat van een traject van meerdere ontwerpsessies voor de herstructurering van de infrastructuurknoop, waarbij de knoop bekeken werd vanuit enerzijds de verkeerskundige bril en anderzijds de ruimtelijk-stedenbouwkundige benadering. De verschillende actoren van De Grote Verbinding werden betrokken. Het college keurde deze opdracht voor ontwerpend onderzoek Zuidknoop goed op 15 mei 2020 (jaarnummer 4343) en sloot hiervoor een samenwerkingsovereenkomst met AWV af, die in dezelfde collegezitting werd goedgekeurd.
Op 16 november 2020 heeft de Vlaamse regering de startnota voor het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Ringpark Zuid goedgekeurd. Hiermee werd het geïntegreerde GRUP- en MER-proces formeel gestart. Dit verloopt parallel aan het ontwerpproces Ringpark Zuid om de realisatie van het Ringpark ook juridisch en planologisch mogelijk te maken. Op basis van het GRUP worden in de toekomst de vergunningen verleend.
Op 25 januari 2021 werd de ontwerpstudie voor Ringpark Zuid door AWV gegund aan '51N4E - H+N+S - Tractebel - Endeavours - Bollinger+Grohmann - Plant&Houtgoed'.
Het ontwerpteam vertaalt momenteel alle ontwerpeisen uit het bestek in een voorontwerp en leverde in de tussentijd een ontwerpbundel op, die voor de stad de status van conceptontwerp kreeg. De afronding van de voorontwerpfase is voorzien in het eerste kwartaal van 2022. Aansluitend wordt het definitieve ontwerp opgestart. De realisatie wordt gepland van 2024 tot eind 2028.
Hoewel de grote verkeerskundige principes en het functioneren van de knoop binnen Ringpark Zuid vastliggen, is een verdere verfijning van de (aansluiting op) lokale wegen en de afstemming met de stedelijke en landschappelijke context nodig. Het gaat om studiewerk ter aanvulling van het ontwerpproces voor Ringpark Zuid en meer specifiek in kader van het infrastructuurproject. Deze bijkomende opdracht vraagt infrastructuurontwerp, maar eveneens ontwerpend onderzoek, detaillering van het ontwerp en onderzoek naar verkeerscirculatie, verkeersafwikkeling en verkeerscapaciteit van de kruispunten, eventueel ondersteund door middel van microsimulaties, verkeerstellingen of opmetingen. De gunning van deze opdracht wordt nog ter goedkeuring voorgelegd.
Het college keurde op 29 oktober 2021 (jaarnummer 8721) de principes goed van de goedkeuringsflow voor de voorontwerpen. Gezien de Ringparken verschillende opdrachtgevers hebben en de andere partners binnen het proces De Grote Verbinding (team intendant, de Vlaamse overheid (onder andere Lantis, departement Mobiliteit en Openbare Werken, Agentschap Wegen en Verkeer, en de burgerbewegingen) in deze ontwerpprocessen een belangrijke rol en verantwoordelijkheid opnemen als co-financierder, adviseur, kwaliteitsbewaker, procesbewaker, enzovoort besliste het college om de besluitvorming van de voorontwerpen in twee trappen te laten verlopen.
Ringpark Zuid wijkt hiervan af omwille van het opdrachtgeverschap van AWV, de complexiteit van de geïntegreerde ontwerpopdracht infrastructuur en landschap en de doorstart naar een definitief ontwerp met aansluitende realisatie van het Ringpark. De eerste trap zal bestaan uit een kennisneming van het conceptontwerp, als momentopname tijdens de voorontwerpfase, waarna opdracht zal gegeven worden dit ter controle en advies voor te leggen aan de projectstuurgroep mobiliteit, de betrokken partners en de districten Antwerpen, Hoboken en Wilrijk. Dit geeft het ontwerpteam de mogelijkheid om de adviezen en de verder in het besluit gestelde onderzoeksvragen te verwerken in het voorontwerp, dat in de tweede trap ter goedkeuring aan het college zal worden voorgelegd. Hiermee start tevens de opmaak van het definitief ontwerp. Ringpark Zuid volgt dezelfde timing van besluitvorming.
Het college nam in zitting van 19 november 2021 (jaarnummer 9236) kennis van het conceptontwerp voor Ringpark Zuid in districten Antwerpen, Hoboken en Wilrijk, met inbegrip van de visienota op het studiegebied en de visie op de kap A112/Jan De Voslei, het geheel als synthese van het co-creatief proces.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt als uitvoering van de eerste trap het conceptontwerp ter advies voor.
Het ontwerpteam leverde een ontwerpbundel op als tussentijds document binnen de voorontwerpfase, met inbegrip van een visienota voor het studiegebied en een structuurschets voor de nieuwe kap Jan De Voslei. Gezien de vele onderzoeksvragen die normaliter beantwoord zouden moeten zijn in een voorontwerp, gaven de projectleiders van stad Antwerpen dit document de status van conceptontwerp.
Het voorontwerp van Ringpark Zuid is een geïntegreerd ontwerp voor infrastructuur, landschap en publieke ruimte. Het uitgangspunt is om de infrastructuur compact te maken en te integreren in de groene en stedelijke ruimte. De parken, de promenade en de stedelijke ontwikkelingsas vormen de overkoepelende principes. Voor de parken kan een onderscheid gemaakt worden tussen het buitenpark en de buurtparken. Het buitenpark wordt begrensd door de promenade en bestaat uit een toegankelijke ‘wildernis’ rondom de infrastructuur, terwijl de buurtparken stedelijke parken vormen dicht bij de omliggende wijken. De promenade is een trage mobiliteitsfiguur op schaal van Ringpark Zuid die de verschillende parken en wijken verbindt. De stedelijke ontwikkelingsas wordt gezien als corridor die de buurten aan weerszijden van de Ring verbindt en die opgeladen wordt door er een programma en publieke ruimten aan op te hangen. Daarnaast ontstaat er door de kap A112/Jan De Voslei een stedelijke publieke ruimte die nieuwe kansen biedt voor de omliggende wijken en de Jan De Voslei, zowel naar leefbaarheid als naar gebruik.
Status conceptontwerp
Voorliggend conceptontwerp is een momentopname binnen de voorontwerpfase. Het geeft de huidige status van het co-creatief ontwerpproces weer en is bijgevolg gebaseerd op kennis, uitgangspunten en aannames van dit moment. Dit betekent dat de onderzoekvragen tussen dit conceptontwerp, het voorontwerp en later het definitief ontwerp nog kunnen wijzigen naarmate het ontwerp verder uitgewerkt en gedetailleerd wordt.
Bovendien wordt tijdens de procesvoortgang een continue afstemming voorzien van het ontwerp met geplande en/of in uitvoering zijnde projecten binnen het studie- en projectgebied van Ringpark Zuid, zoals onder meer met het project Scheldeoeververbinding, Technische Cluster Zuid, heraanleg Kaaien ter hoogte van Nieuw Zuid. Mogelijks impliceert ook deze afstemming verder onderzoek en/of wijzigingen aan het ontwerp.
Onderzoeksvragen
Het co-creatief proces is complex, intensief en iteratief en vergt een proactieve houding van het ontwerpteam. De opdracht omvat alle organisatie, voorbereiding, toelichting en desgevallend het doorvoeren van aanpassingen in functie van en ten gevolge van het co-creatieve proces.
Het ontwerpteam benoemde in de ontwerpbundel een aantal onderzoeksvragen, hieronder kort samengevat per operatie of thema:
De projectleiders van stad Antwerpen voegen daar volgende onderzoeksvragen voor het ontwerpteam aan toe:
Het antwoord op de gestelde onderzoeksvragen vergt in bepaalde gevallen bijkomend onderzoek. Het gaat om studiewerk ter aanvulling van het ontwerpproces in het kader van Ringpark Zuid en meer specifiek in het kader van het infrastructuurproject. Deze opdracht dient zowel inhoudelijk als in timing samen te sporen met het ontwerpproces en studiewerk voor Ringpark Zuid. Daarom wenst stad Antwerpen beroep te doen op de raamovereenkomst “Bijstand mobiliteitsstudies en ontwerp van infrastructuur” - Perceel 2 “Ontwerp van infrastructuur” met Tractebel Engineering nv. Aangezien Tractebel deel uitmaakt van het ontwerpteam voor Ringpark Zuid biedt dit een meerwaarde voor de afstemming tussen beide ontwerpprocessen en een grote tijdswinst omdat geen inwerking of voorbereiding voor deze deelopdracht vereist is. De gunning van deze opdracht wordt later ter goedkeuring voorgelegd.
Bovenstaande onderzoeksvragen en in het bijzonder de budgetoefening om de kostprijs binnen het taakstellend budget te brengen, zullen beantwoord worden in het voorontwerp dat in de volgende trap ter goedkeuring aan het college zal worden voorgelegd. De meer technische uitwerking, verdere verfijning en detaillering en de materialisatie zullen worden opgenomen bij de uitwerking van het voorontwerp tot definitief ontwerp. Afhankelijk van het onderwerp gebeurt dit in nauwe afstemming met team Intendant (overkoepelende thema's), team stadsbouwmeester (voor de afbakening van de stadsontwikkelingszones) en AG Vespa (voor de timing en aanpak van de stadsontwikkelingsprojecten in relatie tot de aanleg van het ringpark).
Opstart advies en controle
Zoals hoger aangegeven is AWV opdrachtgever en aanbestedende overheid voor Ringpark Zuid, maar gebeurt de dagdagelijkse opvolging van het ontwerpproces in tandem met projectleiders van stad Antwerpen. Dit impliceert dat beslissingen in nauwe afstemming tussen AWV en stad Antwerpen worden genomen en overeenkomstig het co-creatief proces in het kader van De Grote Verbinding in overleg met team intendant.
Het is dan ook logisch dat AWV advies vraagt aan stad Antwerpen, de betrokken districten en de adviesorganen van Over de Ring. Bijgevolg doorloopt Ringpark Zuid nagenoeg dezelfde goedkeuringsprocedure en timing als de andere ringparken en zal stad Antwerpen het conceptontwerp als momentopname in de voorontwerpfase ter advies voorleggen aan de betrokken districten en aan de leden van de stuurgroep Over de Ring, die beleidsvoorbereidende adviezen maakt.
De stuurgroep Over de Ring zal een advies formuleren omtrent:
Bovenstaand advies zal aan het college worden voorgelegd bij de goedkeuring van het voorontwerp.
Het college is bevoegd voor de voetpaden langs gewestwegen binnen de bebouwde kom.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Het projectgebied betreft lokaal en bovenlokaal openbaar domein met een bovenlokale investering in het kader van het leefbaarheidsproject Ringpark Zuid.
Volgens artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
Het ontwerpproces wordt in het kader van De Grote Verbinding en in samenwerking met de partner overheid Agentschap Wegen en Verkeer en het team intendant gevoerd. Het voorontwerp is het resultaat van een co-creatief en participatief proces aan de hand van ‘werkbanken’ waarbij diverse stakeholders en actoren betrokken zijn en waar de ontwerpstappen met de diverse stakeholders worden afgestemd en naar consensus gezocht. In de werkbanken zijn diverse stakeholders vertegenwoordigd: opdrachtgever, ontwerpteam, team intendant, partner overheid, diverse stadsdiensten, burgerbewegingen en belanghebbenden (onder andere Agentschap Wegen en Verkeer, Provincie, burgerbewegingen, private actoren, Aquafin, Natuurpunt, ANB, vervoersregio Antwerpen, De Lijn, Woonhaven Antwerpen, NMBS, districten Antwerpen, Hoboken en Wilrijk).
Met een specifieke groep van een 30-tal omwonenden en buurtgerichte organisaties wordt maandelijks over het ontwerp tijdens de 'werkateliers' afgestemd.
Tijdens de fase van het voorontwerp zijn er, naast de werkbanken en werkateliers, onder meer volgende bijkomende informatie- en participatiemomenten gehouden:
Dit project wordt gefinancierd conform de afspraken over de financiering van het eerste pakket van leefbaarheidsprojecten ten belope van 1,25 miljard euro. Hierbij dragen stad Antwerpen en Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht samen 250 miljoen euro bij en het Vlaams Gewest 1 miljard via de Overkappingsruiter. Stad Antwerpen doet dat conform de afspraken gemaakt in de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en stad Antwerpen die werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 22 november 2016 (jaarnummer 749) en handelt over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten.
Afhankelijk van noodzaak en opportuniteiten en in functie van de voortgang van de leefbaarheidsprojecten zal stad Antwerpen tijdig middelen vrijmaken uit haar stedelijke begroting om kredietvastleggingen te doen om zo haar engagement van 107,5 miljoen euro te vervullen en de afspraken inzake de aanleg en het beheer van gewestwegen, volgens de beheersovereenkomst met AWV, te vervullen. Gezien de timing zal een deel van dit engagement in de volgende legislatuur (en meerjarenplanning) opgenomen worden. Stad Antwerpen heeft in 2020 reeds 2,28 miljoen euro voldaan en deze legislatuur ruim 90 miljoen euro voorzien in haar meerjarenplanning op volgende boekingsadressen:
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op voorwaarde dat:
Verwacht wordt dat deze voorwaarden geïntegreerd worden in het voorontwerp voor Ringpark Zuid dat als geïntegreerd ontwerp voorgelegd wordt aan de projectstuurgroep mobiliteit en later ter goedkeuring aan het college.
De districtsraad adviseert het conceptontwerp voor Ringpark Zuid, SWOU12593, in districten Antwerpen, Hoboken en Wilrijk.
De districtsraad neemt kennis van de visienota op het studiegebied en de visie op de kap A112/Jan De Voslei, het geheel als synthese van het co-creatief proces.
De Grote Verbinding
Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt de stad Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgen de stad Antwerpen en Vlaanderen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.
De afgelopen jaren hebben de stad Antwerpen, Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de Intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.
Aanleiding
De gemeenteraad keurde op 22 november 2016 (jaarnummer 749) de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en de stad Antwerpen over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten goed.
Het college bekrachtigde op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) de selectie van 18 projecten en vier reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van Intendant Alexander D’Hooghe. Deze leefbaarheidsprojecten werden geclusterd in zeven Ringparken en een Scheldeoeververbinding. De Ringparken Noordkasteel, Groenendaal, Lobroekdok en Het Schijn zijn de noordelijke projectclusters die bovenop en naast de Oosterweelverbinding Rechteroever zullen aangelegd worden. Voor de leefbaarheidsprojecten verbonden aan de Oosterweelverbinding Rechteroever werd een taakstellend budget van 805 miljoen euro voorzien voor onder- en bovenbouw samen.
Op 17 december 2018 (jaarnummer 788) keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst goed die tussen de stad Antwerpen en AG VESPA wordt gesloten voor vier projectclusters in het noorden die direct gerelateerd zijn aan de Oosterweelverbinding.
Op 6 maart 2020 (jaarnummer 2227) keurde het college de afsprakennota goed tussen Lantis, de stad Antwerpen en de Intendant. Hierin worden de krijtlijnen bepaald van de samenwerking tussen deze partijen voor de noordelijke Ringparken die bovenop en naast de Oosterweelverbinding zullen aangelegd worden.
Op 20 november 2020 verleende de Vlaamse Overheid aan Lantis een omgevingsvergunning voor de werken op rechteroever (Oosterweelknoop, kanaaltunnels en verdiepte (en deels overkapte R1 tussen knooppunt Noord (R1/E19/A12) en knooppunt Oost/R1/E313). Deze vergunning is de ‘onderbouw’ waarop de Ringparken (‘bovenbouw’) zullen worden gerealiseerd.
Ringpark Noordkasteel
Ringpark Noordkasteel vormt één van de zeven ringparken en is één van de vier Ringparken in de projectzone van de Oosterweelverbinding.
Ringpark Noordkasteel werkt verder op het gekozen leefbaarheidsproject ‘Oosterweelknoop/Noordkasteel’ (projectbudget van 14 miljoen euro in 2018) en op het ontwerp zoals het in de loop van 2018 en 2019 verder is uitgetekend door de betrokken Vlaamse en stedelijke overheden, de burgerbewegingen en de haven van Antwerpen. Door optimalisatie van het infrastructuurontwerp voor de Oosterweelknoop werd het mogelijk om een groter deel te overkappen. Hierdoor komt er een aanzienlijk stuk park op de overkapping bij dat ingericht moet worden. Het gevolg hiervan is dat het oorspronkelijke budget (waarin geen bijkomende overkapping was opgenomen) onvoldoende is voor de realisatie van dit ringpark en wordt opgetrokken naar een richtbudget van 49 miljoen euro.
De realisatie van het project Ringpark Noordkasteel is gekoppeld aan de realisatie van de Oosterweelverbinding. De onderbouw (het infrastructuurproject Oosterweelverbinding met alle aanhorigheden) en de bovenbouw (het Ringpark) dienen nog optimaal afgestemd te worden wat betreft ontwerp en uitvoeringsmodaliteiten. De afstemming gebeurt door middel van ontwerpend onderhandelen tijdens de opmaak van het voorontwerp.
Het college keurde in zitting van 21 februari 2020 (jaarnummer 1754) de projectdefinitie samen met de opdrachtdocumenten voor Ringpark Noordkasteel, district Antwerpen, goed. De stad Antwerpen (met inbegrip van haar verzelfstandigde entiteiten) is contractpartij van de Inschrijver aan wie Perceel1 (Ringpark Noordkasteel) van de Opdracht wordt toegewezen en zal dit deel van de Opdracht in uitvoering aansturen en opvolgen.
Op 4 september 2020 (jaarnummer 7402) keurde het college de gunning goed voor het afsluiten van een overeenkomst voor een ontwerpopdracht (vaste en variabele delen) voor Ringpark Noordkasteel, als deelopdracht binnen de raamovereenkomst Ontwerpen Over de Ring (JD/A/015399), aan Studio Paola Viganò – Grafton Architects – TV MAARCH, Corso di Porta Ticinese 65 te 20123 Milaan in Italië, tijdelijke vereniging zonder ondernemingsnummer, tegen een bedrag van 573.990,00 EUR (inclusief btw) voor de vaste delen van de opdracht. Op 26 maart 2021 (jaarnummer 2535) keurde het college het verzoek tot wijziging teamsamenstelling naar ‘Studio Paola Viganò – MAARCH - Grafton Architects - Sweco Belgium' van het ontwerpteam Ringpark Noordkasteel goed. Op 22 oktober 2021 (jaarnummer 8533) nam het college kennis van de naamswijziging van het ontwerpteam Ringpark Noordkasteel van 'Studio Paola Viganò - MAARCH - Grafton Architect - Sweco Belgium' naar ‘Studio Paola Viganò - MAARCH - Sweco’.
Het ontwerpteam 'Studio Paola Viganò - MAARCH - Sweco' heeft de projectdefinitie vertaald in een voorontwerp.
Het college keurde op 29 oktober 2021 (jaarnummer 8721) de principes goed van de goedkeuringsflow voor de voorontwerpen en dat deze in twee trappen zal verlopen. De stad Antwerpen en AG VESPA zijn immers rechtstreeks opdrachtgever van de ontwerpopdrachten, maar ook de andere partners binnen het proces De Grote Verbinding (Team Intendant, de Vlaamse Overheid (onder andere Lantis, departement Mobiliteit en Openbare Werken, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen) en de burgerbewegingen) nemen in deze ontwerpen een rol en verantwoordelijkheid op als co-financier, adviseur, kwaliteitsbewaker, procesbewaker, enzovoort. Daarom besliste het college om de besluitvorming omtrent de voorontwerpen in twee trappen op te nemen.
Het college keurde in zitting van 19 november 2021 (jaarnummer 9234) het voorontwerp voor Ringpark Noordkasteel, SWOU12261, in district Antwerpen, goed als synthese van het co-creatief proces en nam kennis van de visienota als kader voor verder onderzoek en ontwikkeling. Hiermee werden de voorontwerpen aanvaard en vastgeklikt en werd de opdracht gegeven deze ter controle en advies voor te leggen aan de betrokken partners en districten. Er zal in eerste instantie nog geen doorstart gemaakt worden naar definitief ontwerp. In een tweede trap zal, op basis van de verschillende adviezen, stad Antwerpen later verdere besluiten nemen omtrent een eventuele fasering en doorstart van delen van de ringparken.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt nu het het voorontwerp ter advies voor.
Het ontwerpteam 'Studio Paola Viganò - MAARCH - Sweco' maakte een voorontwerp op voor de projectcontour en een visienota voor het studiegebied.
Het Ringpark Noordkasteel bestaat uit een ecologisch landschapspark rond én op de Oosterweelknoop en een stedelijke entree aan het SAMGA-gebouw. Uitgangspunt voor het ontwerp is het behoud van de huidige informele sfeer en de artefacten/gebouwen die het gebied kenmerken zoals bijvoorbeeld de wal en vijver van het Noordkasteel en de Oosterweelkerk.
Het toekomstige SAMGA-plein maakt deel uit van het kaaienlandschap en behoud maximaal de sfeer van de haven. Aan de kant van de Royerssluis wordt het park tot aan de stad getrokken door de realisatie van een groene dijk in het verlengde van de Sigmadijk.
De historische figuur van het Noordkasteel wordt hersteld door het water over de overkapping door te trekken. Hierdoor ontstaat een waterlandschap met diverse waardevolle biotopen. Op de overkapping zelf bevindt zich eerder droge vegetatie zoals kruidenrijk grasland. Daarnaast wordt de historische figuur versterkt door de fietsbrug (die in de omgevingsvergunning Oosterweelverbinding voorzien was) te verschuiven in het verlengde van de wal van het Noordkasteel. Hierdoor ontstaat een betere relatie tussen de Oosterweelkerk en het Noordkasteel. De Oosterweelsteenweg wordt ingericht als een parkweg door aan weerszijden van de weg ruimte voor paden en groen te voorzien. Het tracé van het ringfietspad loopt doorheen het park van west naar oost. Via de nieuwe fietsbrug over de Oosterweelsteenweg wordt het verbonden met het fietspad in noordelijke richting naar de haven. De Sigmadijk zal door 'De Vlaamse Waterweg' verhoogd worden zonder impact op slikken en schorren van de Schelde en het groen rond de vijver en is vooral een recreatieve ruimte voor wandelaars en recreatieve fietsers.
Aanvaarden Voorontwerp
De bovenbouw (Ringparken) en de onderbouw (Oosterweelverbinding) zijn onderling afhankelijk. Daarom is het van belang, op het moment dat de onderbouw wordt aangelegd, reeds een goed zicht te hebben op het gewenste ontwerp van de bovenbouw, maar dit heeft ook als gevolg dat er een tijdssprong is tussen de uitwerking van het voorontwerp en het verdere ontwerpproces en de uitvoering van de bovenbouw.
Daarom wordt er een onderscheid gemaakt tussen het kader en de invulling in het ontwerp bovenbouw. Het kader wordt vastgelegd in het voorontwerp en de invulling wordt opengelaten tot definitief ontwerp na de tijdssprong. Voor wat betreft het kader is het voorontwerp driedimensionaal en gedetailleerder dan het conceptontwerp en geeft een duidelijk beeld van de geplande werken
Verder werd er ook een visienota gevraagd. In die visienota wordt het voorontwerp gekaderd binnen een ruimer studiegebied. Daar wordt, conform het bestek, onder andere ingegaan op de relatie van het voorontwerp van het 'Ringpark' met de omliggende wijken, de doorkijk naar een grootschalige overkapping zoals afgesproken in het toekomstverbond, ….
De documenten voor het voorontwerp van de projectcontour en de visienota werden opgeleverd door het ontwerpteam. Het 3D BIM model zal later aangeleverd worden, uiterlijk eind 2021.
Het co-creatief proces is complex, intensief en iteratief en vergt een proactieve houding van het ontwerpteam. In de opdracht is alle organisatie, voorbereiding, toelichting en desgevallend aanpassingen in functie van en ten gevolge van het co-creatieve proces, inbegrepen.
Het ontwerpteam werkte het voorontwerp uit als synthese van het co-creatieve proces, maar stelt tevens een aantal openstaande onderzoeksvragen vast.
Voor Ringpark Noordkasteel betreft het onder meer volgende zaken die in het verder ontwerp en de (technische) afstemming tussen onder/bovenbouw verder uitgeklaard moeten worden:
De volledige en meer gedetailleerde lijst van openstaande onderzoeksvragen, zoals geformuleerd door het ontwerpteam, is terug te vinden in de visienota.
Aanvullend kunnen overkoepelend een aantal openstaande onderzoeksvragen geformuleerd worden die voor alle of meerdere ringparken van toepassingen zijn.
De raming van het ontwerpteam valt binnen het opgegeven taakstellend budget van Ringpark Noordkasteel zoals omschreven in het bestek.
Bovenstaande wijzigingen en openstaande onderzoeksvragen vallen binnen de redelijke grenzen van wat als voorontwerp kan dienen in deze complexe context. Dit in acht genomen stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling voor om het voorontwerp te aanvaarden zoals opgeleverd door het ontwerpteam als resultaat van het co-creatief proces. De uitbetaling van de laatste schijf van deze fase zal gebeuren nadat het 3D BIM model ontvangen is, andere vorderingen mogen wel uitbetaald worden.
Vastklikken Voorontwerp
Het voorontwerp wordt goedgekeurd als resultaat van het co-creatief proces en daarmee inhoudelijk vastgeklikt. Dit wil zeggen dat er in deze fase geen wijzigingen meer aan zullen gebeuren en het als een stabiel ontwerp kan gedeeld worden met alle betrokken partners en stakeholders ter controle en advies. Het definitief ontwerp wordt met dit collegebesluit nog niet opgestart.
Opstart advies en controle
In uitvoering van het collegebesluit van 29 oktober 2021 (jaarnummer 8721) zal stad Antwerpen/AG VESPA het voorontwerp ter advies voorleggen aan de districten en aan de leden van de stuurgroep 'Over de Ring' die beleidsvoorbereidende adviezen maakt.
De stuurgroep 'Over de Ring' zal vervolgens een advies formuleren omtrent:
Bovenstaand advies zal opnieuw aan het college worden voorgelegd. In navolging daarvan kan stad Antwerpen desgevallend het definitief ontwerp opstarten voor delen van de Ringparken door voorwaardelijke gedeeltes van de geplaatste deelopdrachten te lichten. Dit zal in aparte besluiten voorgelegd worden ter goedkeuring.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Volgens artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
Het ontwerpproces wordt in het kader van De Grote Verbinding en in samenwerking met de partner overheid Lantis en het team Intendant gevoerd. Het voorontwerp is het resultaat van een co-creatief en participatief proces aan de hand van ‘werkbanken’ waarbij diverse stakeholders en actoren betrokken zijn en waar de ontwerpstappen met de diverse stakeholders worden afgestemd en naar consensus gezocht.
In de Werkbanken zijn diverse stakeholders vertegenwoordigd: opdrachtgever, ontwerpteam, team Intendant, partners overheid, diverse stadsdiensten, burgerbewegingen en belanghebbenden (onder andere Agentschap Wegen en Verkeer, Provincie, burgerbewegingen, private actoren, Aquafin, Natuurpunt, ANB, vervoerregio Antwerpen, De Lijn, Woonhaven, NMBS, district Antwerpen).
Tijdens de fase van het voorontwerp zijn er, naast de werkbanken, onder andere volgende bijkomende informatie- en participatiemomenten gehouden:
Dit project wordt gefinancierd conform de afspraken over de financiering van het eerste pakket van leefbaarheidsprojecten ten belope van 1,25 miljard euro. Hierbij dragen stad Antwerpen en Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht samen 250 miljoen euro bij en het Vlaams Gewest 1 miljard via de Overkappingsruiter. Stad Antwerpen doet dat conform de afspraken gemaakt in de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en stad Antwerpen die werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 22 november 2016 (jaarnummer 749) en handelt over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten.
Afhankelijk van noodzaak en opportuniteiten en in functie van de voortgang van de leefbaarheidsprojecten zal stad Antwerpen tijdig middelen vrijmaken uit haar stedelijke begroting om kredietvastleggingen te doen om zo haar engagement van 107,5 miljoen euro te vervullen. Gezien de timing zal een deel van dit engagement in de volgende legislatuur (en meerjarenplanning) opgenomen worden. Stad Antwerpen heeft in 2020 reeds 2,28 miljoen euro voldaan en deze legislatuur ruim 90 miljoen euro voorzien in haar meerjarenplanning op volgende boekingsadressen:
Het vereist budget voor het afronden van het voorontwerp is voorzien op SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102M01787/2SA020200 (Ringpark Noordkasteel).
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op voorwaarde dat:
Deze adviezen worden meegenomen naar de volgende fase definitief ontwerp.
De districtsraad adviseert het voorontwerp voor Ringpark Noordkasteel, SWOU12261, in district Antwerpen, als synthese van het co-creatief proces.
De districtsraad neemt kennis van de visienota als kader voor verder onderzoek en ontwikkeling.
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
intentieverklaring | goedkeuring college | 17 mei 2013 | 4825 |
definitief ontwerp | goedkeuring districtscollege | 7 november 2016 18 november 2016 | 651 10041 |
stedenbouwkundige vergunning | goedkeuring college
| 19 mei 2017 | 4509 |
bestek | goedkeuring districtscollege | 3 juli 2017 28 juli 2017 | 497 6816 |
gunning | goedkeuring districtscollege goedkeuring college | 4 september 2017 15 september 2017 | 606 8076 |
Proces Verbaal Voorlopige Oplevering | Luca 1 Luca 2 | 26 maart 2019 28 april 2021 | --- |
Het college keurde op 19 mei 2017 (jaarnummer 4509) de stedenbouwkundige vergunning met nieuwe wegen en grondafstand goed.
AG Woonhaven finaliseerde het uitbreidingsproject waarbij de wegenis, woonomgeving en binnengebied in Canadalaan, Doverplein, Manchesterlaan en Noorderlaan werd gerealiseerd. Op 26 maart 2019 (LUCA1) en 28 april 2021 (LUCA2) werd het proces-verbaal van voorlopige oplevering opgemaakt.
AG Woonhaven vraagt aan stad Antwerpen om de overdracht naar het openbaar domein uit te voeren.AG Woonhaven draagt kosteloos gronden over aan stad Antwerpen voor een totaaloppervlakte van 7747 m² om te worden toegevoegd aan het lokale en bovenlokale openbaar domein van de stad in beheer van district Antwerpen.
De verschillende percelen werden kadastraal opgesplitst op basis van de nieuwe aanleg. Daarvoor maakte de landmeterexpert op 3 juni 2021 een opsplitsingsplan met referentie 228047-5008 op.
Het bronperceel is kadastraal gekend als Antwerpen 7 afd, delen van sectie G nrs1665T, 1788E, 1788F, 1788H, 1788H, 1788L,1788N, 1788P, 1788S, 1788T, 1788W, 1788X en 1788Z zoals aangegeven in de samenvatting precad met referentie MEOW-2021-dd-01335292. Voor het nieuwe perceel werd door het kadaster het nr G2441A, G2441B, G244C, G244D, G244E en G244F toegekend.
Artikel 6 § 3.2 van de beheersovereenkomst 2019-2024 met AG VESPA, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 25 november 2019 (jaarnummer 652), bepaalt dat AG VESPA instaat voor de uitvoering en afhandeling van alle in- en uitgaande overdrachten van zakelijke rechten met betrekking tot het stedelijk patrimonium.
Artikel 5.24 Vlaamse Codex Wonen bepaalt dat de gesubsidieerde infrastructuurwerken en de aanpassingswerkzaamheden aan de woonomgeving samen met de grond overgedragen wordt aan de gemeente om in het gemeentelijke openbare domein te worden opgenomen. De gemeente onderhoudt de wooninfrastructuur, vermeld in het eerste lid, vanaf de voorlopige oplevering ervan, of vanaf de ingebruikname ervan als die aan de voorlopige oplevering voorafgaat. De eigenaar onderhoudt de gemeenschapsvoorzieningen vanaf de voorlopige oplevering ervan, of vanaf de ingebruikname ervan als die aan de voorlopige oplevering voorafgaat.
Artikel 41, 2e lid, 11° van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die, vermeld in artikel 56, § 3, 8°, b.
De gemeenteraad is bevoegd om onroerende goederen op te nemen in het openbaar domein.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Noorderlaan is een bovenlokale weg. De Canadalaan, Manchesterlaan en het Doverplein zijn lokale wegen.
Artikel 138 Decreet lokaal bestuur – “Naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district."
De overdracht van de grond gebeurt kosteloos. De kosten verbonden aan de akte zijn ten laste van AG Woonhaven.
De gronden worden voor een totaaloppervlakte van 7.747 m² overgedragen aan stad Antwerpen en dienen door de dienst Financiën/Boekhouding/Algemene Boekhouding te worden toegevoegd aan de volgende straten, vastgoednummer en oppervlakte: Canadalaan (20300208 – 5.853m²), Doverplein (20300236 – 957m²), Manchesterlaan (20300223 – 29m²) en Noorderlaan (20300225 – 908m²) voor een totaalwaarde van 7.747,00 EUR.
De jaarlijkse kosten voor onderhoud van het over te dragen openbaar domein worden geraamd op 24.459,00 EUR, in functie van een vernieuwing na 25 jaar en 20.567,00 EUR voor het groenonderhoud van de bomen, de onderbeplanting en de grasdals. Het districtsbestuur Antwerpen zal het nodige budget voorzien voor het onderhoud van het lokaal openbaar domein. Het groenonderhoud wordt opgenomen in doelstelling SUB_NR/INTERN/5377000000/61414/2LMS040101A00000/2SA020680.
De districtsraad neemt kennis van de kosteloze verwerving van de grond en de infrastructuurwerken van AG Woonhaven naar stad Antwerpen, gelegen in de Canadalaan, Doverplein, Manchesterlaan en Noorderlaan kadastraal gekend als: Antwerpen 7 afd delen van sectie G nrs1665T, 1788E, 1788F, 1788H, 1788H, 1788L,1788N, 1788P, 1788S, 1788T, 1788W, 1788X en 1788Z nr G2441A, G2441B, G244C, G244D, G244E en G244F met een totaaloppervlakte van zoals aangegeven als delen van sectie G nrs1665T, 1788E, 1788F, 1788H, 1788H, 1788L,1788N, 1788P, 1788S, 1788T, 1788W, 1788X en 1788Z op het opmetingsplan met nr MEOW-2021-dd-01335292 van de landmeterexpert.
De districtsraad adviseert gunstig dat de in artikel 1 vermelde gronden in de Canadalaan, Manchesterlaan en Doverplein na de overdracht en affectatie worden opgenomen in het lokaal openbaar domein van district Antwerpen, op voorwaarde dat het groen in het binnengebied van de noordelijke LUCA voorafgaand op niveau wordt gebracht.
De districtsraad adviseert gunstig dat de in artikel 1 vermelde gronden in de Noorderlaan na de overdracht en affectatie worden opgenomen in het bovenlokaal openbaar domein van district Antwerpen.
Aan het einde van ieder jaar wordt een jaarafsluit voorzien waarbij onder andere bestelbonnen worden overgezet naar het nieuwe jaar om de continuïteit van de districtswerking te garanderen. Aangezien de voorbereidingen van de jaarafsluit vooral in het laatste kwartaal van 2021 plaatsvinden en de jaarafsluit effectief in het begin van 2022 zal plaatsvinden, wordt nu reeds een principebeslissing rond bestelbonnen en restkredieten voor de jaarafsluit 2021 aan het districtscollege voorgelegd.
Voor de niet aangerekende kredieten
Artikel 258 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat: "Het districtscollege vóór 1 maart van het lopende boekjaar bepaalt welk gedeelte van de kredieten voor het district voor investeringen en financiering, die voor het vorige boekjaar opgenomen waren in het meerjarenplan maar nog niet zijn aangewend, overgedragen worden naar het lopende boekjaar."
Dit geldt voor zowel uitgaven als ontvangsten op investeringen.
Voor de (niet aangerekende) bestelbonnen op het einde van het boekjaar
Volgens artikel 98 van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus worden in het begin van het boekjaar de vastleggingen geregistreerd van de uitgaven die in de loop van het boekjaar gedaan worden als gevolg van verbintenissen uit vorige boekjaren.
Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018 (BVR BBC).
Artikel 143 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de bepalingen met betrekking tot het overdragen van de kredieten naar het lopende boekjaar van toepassing zijn op de districten met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1° "de gemeente" als "het district";
2° "de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "het district";
3° "elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "alle districten";
4° "de gemeenteraad", "de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn" en "de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn" als "districtsraad";
5° "raadsleden" als "leden van de districtsraad";
6° "het college van burgemeester en schepenen" als "het districtscollege".
Artikel 258 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat het districtscollege bepaalt welk gedeelte van de kredieten voor het district voor investeringen, die voor het vorige boekjaar opgenomen waren in het meerjarenplan maar nog niet zijn aangewend, overgedragen worden naar het lopende boekjaar.
Het districtscollege keurt, voor de jaarafsluit 2021, goed dat:
Volgens artikel 19 en 126 van het DLB en artikel 6 van het basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen beslist de voorzitter tot bijeenroeping van de districtsraad.
Volgens artikel 14 van het basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen beslist de voorzitter van de raadscommissie tot bijeenroeping van de raadscommissie. De voorzitter van de districtsraad stelt de agenda van de districtsraad op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het districtscollege aan de voorzitter worden meegedeeld.
Het districtscollege neemt kennis van de bijeenroeping van de districtsraad van 20 december 2021 om 20:00 uur.
Het districtscollege deelt aan de voorzitter van de districtsraad de te behandelen punten mee voor de dagorde van de zitting van 20 december 2021.
De Jacob Jordaensstraat in district Antwerpen:
De school "Sint-Jozef" wenst in samenspraak met district Antwerpen een schoolstraat in te voeren. Dit vanaf 17 januari 2022 tot 30 juni 2022.
De schoolstraat wordt ingevoerd in het straatsegment gelegen tussen de Lange Leemstraat en de Memlingstraat.
Bij aanvang en aan het einde van de schooldag wordt gedurende 30 minuten voorrang gegeven aan de schoolgaande kinderen en hun ouders die zich te voet of met de fiets verplaatsen.
Een gemachtigd toezichter of vrijwilliger plaatst hiervoor een schoolstraatafsluiting aan de aanvang van de schoolstraat.
De proefperiode start vermoedelijk op 17 januari 2021 en loopt tot 30 juni 2022.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Jacob Jordaensstraat, district Antwerpen.
De De Marbaixstraat in district Antwerpen:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Op 14 oktober 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de De Marbaixstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten. Op 24 november 2021 werden de nodige documenten aangeleverd.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de De Marbaixstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement dat goedgekeurd werd door het college op 27 augustus 1998 (jaarnummer 11145).
De Politieshofstraat in district Antwerpen:
Het college keurde op 26 augustus 2016 (jaarnummer 7533) de proefopstelling "hinderlijk parkeren aan aan
inritten" goed. Aangezien er geen klachten zijn toegekomen, worden de parkeerzones nu bestendigd.
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement
'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Op 16 september 2021 en op 11 november 2021 werd een aanvraag ingediend door twee bewoners van de Politeshofstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten. De bestaande voorbehouden parkeerplaatsen werden tevens onderzocht op hun gebruik.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Politeshofstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 3 maart 2013 (jaarnummer 4375).
Op 20 januari 2014 (jaarnummer 13) keurde districtsraad het principe van de Burgerbegroting goed. De Burgerbegroting is een participatietraject waarbij de inwoners van district Antwerpen ieder jaar beslissen over de besteding van 10 % van het districtsbudget. Burgers kunnen zelf projecten indienen en uitvoeren of ze kunnen het district vragen een project uit te voeren.
Op 18 februari 2019 (jaarnummer 27) keurde het districtscollege het bestuursakkoord van district Antwerpen voor de legislatuur van 2019-2024 goed. In artikel 14 tot en met 17 wordt ingegaan op de organisatie van de Burgerbegroting, onder andere de nood aan een grondige evaluatie.
Via de Burgerbegroting beslissen de inwoners van district Antwerpen over 1,4 miljoen euro (10% van het districtsbudget). Dat doen ze al sinds 2014. Zo bepalen ze mee wat de prioriteiten zijn en welke plannen in uitvoering gaan. Burgers kunnen zelf projecten binnen de bevoegdheden van het district indienen en uitvoeren, of ze kunnen vragen aan het district om hun idee te realiseren. De Burgerbegroting is het speerpunt van de participatiewerking van district Antwerpen. Het bestuursakkoord wees daarom op de noodzaak van een grondige evaluatie, met het oog op een versterking van de werking.
In de loop van 2021 werd de Burgerbegroting dan ook intensief geëvalueerd. In het voorbije jaar werd de Burgerbegroting grondig geëvalueerd. Het verslag hiervan, en de geplande bijsturingen, zijn terug te vinden in twee documenten:
Artikel 6 van het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) bepaalt dat het district bevoegd is voor aanvullende regels voor inspraak en participatie over het lokaal beleid.
De districtsraad neemt kennis van het evaluatierapport en de geplande bijsturingen voor de Burgerbegroting.
Op het Regine Beerplein, district Antwerpen moet één boom vervangen worden.
Het betreft één Betula pendula (ruwe berk - stamomtrek 154 cm). Deze boom is volledig afgestorven en moet om veiligheidsredenen geveld worden.
De te vellen boom wordt in het eerstvolgende plantseizoen vervangen door één Tila cordata (winterlinde - plantmaat stamomtrek 18/20 cm). Deze wordt in de onmiddellijke omgeving aangeplant.
Het wijkoverleg van district Antwerpen dient de buurtbewoners in te lichten over de geplande ingreep.
Artikel 6.1, 7° van het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2010 tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is bepaalt dat er geen stedenbouwkundige vergunning vereist is voor het vellen van hoogstammige bomen die geen deel uitmaken van een bos, op openbaar domein, mits in de onmiddellijke omgeving in het eerstvolgende plantseizoen een heraanplanting gebeurt.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplantingen.
Bij besluit van de gemeenteraad van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd. Het Regine Beerplein is lokaal. Het district heeft beslissingsbevoegdheid.
Het districtscollege keurt goed dat één Betula pendula (ruwe berk - stamomtrek 154 cm) wordt geveld op het Regine Beerplein, district Antwerpen. De te vellen boom wordt in het eerstvolgende plantseizoen vervangen door één Tilia cordata (winterlinde - plantmaat stamomtrek 18/20 cm). Deze wordt in de onmiddellijke omgeving aangeplant.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SB/GB | district Antwerpen inlichten over het tijdstip van het vellen van de boom |
AN-SL/WO/SWO | buurtbewoners en parkbezoekers inlichten over de geplande ingreep. |
In de Santiagostraat, district Antwerpen moeten twee bomen vervangen worden.
Het betreft één Acer pseudoplatanus 'Leopoldii' (gewone esdoorn - stamomtrek 105 cm) en één Platanus x hispanica (gewone plataan - stamomtrek 120 cm). Deze bomen zijn volledig afgestorven en moeten om veiligheidsredenen geveld worden.
De te vellen bomen worden in het eerstvolgende plantseizoen vervangen door één Acer campestre (veldesdoorn - plantmaat stamomtrekken 18/20 cm) en één Quercus robur (zomereik - plantmaat stamomtrek 18/20 cm). Deze worden op dezelfde plaats aangeplant.
Het wijkoverleg van district Antwerpen dient de buurtbewoners in te lichten over de geplande ingreep.
Artikel 6.1, 7° van het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2010 tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is bepaalt dat er geen stedenbouwkundige vergunning vereist is voor het vellen van hoogstammige bomen die geen deel uitmaken van een bos, op openbaar domein, mits in de onmiddellijke omgeving in het eerstvolgende plantseizoen een heraanplanting gebeurt.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplantingen.
Bij besluit van de gemeenteraad van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd. De Waterhoenlaan is lokaal. Het district heeft beslissingsbevoegdheid.
Het districtscollege keurt goed dat één Acer pseudoplatanus 'Leopoldii' (gewone esdoorn - stamomtrek 105 cm) en één Platanus x hispanica (gewone plataan - stamomtrek 120 cm) worden geveld in de Santiagostraat, district Antwerpen. De te vellen bomen worden in het eerstvolgende plantseizoen vervangen door één Acer campestre (veldesdoorn - plantmaat stamomtrek 18/20 cm) en één Quercus robur (zomereik - plantmaat stamomtrek 18/20 cm). Deze worden op dezelfde plaats aangeplant.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SB/GB | district Antwerpen inlichten over het tijdstip van het vellen van de bomen |
AN-SL/WO/SWO | buurtbewoners en parkbezoekers inlichten over de geplande ingreep. |