Met gemeenteraadsbesluiten van 29 mei 2017 (jaarnummer 301 en jaarnummer 303) wenste stad Antwerpen de districten te responsabiliseren, op het vlak van bevoegdheden, financiën en personele middelen om de transparantie en de duidelijk te verbeteren, de samenwerking te versterken en de lokale binding te verstevigen.
In navolging van de vraag van het districtscollege van Deurne die aanstaande maandag 29 november 2021 (jaarnummer 349) voorligt, wenst het districtscollege van Antwerpen het verzoek van district Deurne te steunen.
Het districtscollege van Deurne vraagt in het besluit van 29 november 2021 (jaarnummer 349), om een Raad van Overleg bijeen te roepen in het kader van personele middelen. District Antwerpen bevestigt en steunt deze vraag middels dit besluit.
Het districtscollege vraagt het college, in navolging en ter bevestiging van de vraag van het districtscollege van Deurne, om een Raad van Overleg bijeen te roepen met betrekking tot personeelsmiddelen.
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 2 bepaalt dat de districtscollege bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.In 2022 zal de ontvanger minstens 387 laagdrempelige activiteiten inrichten met bijzondere aandacht voor kinderen, senioren en kwetsbare bewoners. Van deze activiteiten zijn er minstens 100 filmvoorstellingen in klasverband. Er wordt nauw samengewerkt met lokale organisaties uit Antwerpen Noord zoals dienstencentra, Kras vzw, Samenlevingsopbouw, verenigingen en bewonersgroepen.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
De districtsraad keurde op 15 november 2021 (jaarnummer 165) het aangepast meerjarenplan 3 goed waarin een nominatieve ondersteuning werd toegekend aan Centrum voor Filmcultuur vzw, Klappeistraat 2, 2060 Antwerpen, ondernemingsnummer 0414.572.753.
Centrum voor Filmcultuur vzw, met roepnaam filmhuis Klappei, realiseert met deze ondersteuning een laagdrempelige cultuur- en ontmoetingsplaats voor de buurt, met specifieke aandacht voor de inwoners en de scholen van Antwerpen Noord.
De uitgave van de financiële ondersteuning voor Centrum voor Filmcultuur vzw bedraagt in totaal 12.000,00 EUR en wordt verrekend op de doelstelling 2ANT010404.
Het districtscollege keurt de afsprakennota met een looptijd van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022 voor de ondersteuning van Centrum voor Filmcultuur vzw met ondernemingsnummer 0414.572.753 voor een bedrag van 12.000,00 EUR goed.
Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling van de ondersteuning 2022 voor een bedrag van 12.000,00 EUR aan Centrum voor Filmcultuur vzw met ondernemingsnummer 0414.572.753 goed.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Centrum voor filmcultuur VZW Klappeistraat 2 2060 Antwerpen Ondernemingsnummer: 0414.572.753 Rekeningnummer: BE66 0010 8934 3443 | 12.000,00 EUR | budgetplaats: 5002000000 budgetpositie: 6496800 functiegebied: 2ANT010404A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090739 budgetperiode: 2200 | 4505131217 |
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 2 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.“Mad Festival, a Circus State of mind” is een nieuw circusfestival dat de unieke sfeer voor en achter de circusscène zichtbaar wil maken. Het gaat door van 6 tot en met 9 januari 2022. Het festival wordt een plek voor ontmoeting tussen circusartiesten en publiek waarbij de bezoeker reisgenoot wordt, op ontdekking gaat en de circuswereld van binnenuit beleeft. We zijn ervan overtuigd dat circus de kwetsbaren van de samenleving kan bereiken en bruggen bouwt tussen diverse groepen. De verbindende kracht van circus als metafoor voor het samenleven in district Antwerpen en de stad.
Het festival organiseert een aantal gratis voorstellingen en participatieve projecten waarbij specifiek op buurtbewoners wordt gemikt. De voorstellingen en projecten kaderen binnen een breder opgezet festival waarvan we de activiteiten met een lokaal en buurtgebonden karakter ondersteunen.
Als het coronavirus een impact heeft op de uitvoering van deze afsprakennota, dan kan een aangepaste planning van het initiatief worden voorgesteld. Dit wordt steeds tijdig ter goedkeuring voorgelegd aan de ondersteuningsverstrekker.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
De districtsraad keurde op 15 november 2021 (jaarnummer 165) het aangepast meerjarenplan 3 goed waarin een nominatieve ondersteuning werd toegekend aan AG Culturele Instellingen Antwerpen/Kunsten, Grote Markt 1 2000 Antwerpen, ondernemingsnummer: 0738.734.281.
Het districtscollege keurt de afsprakennota MAD festival editie januari 2022 met een looptijd van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022 voor de ondersteuning van AG Culturele Instellingen Antwerpen/Kunsten, Grote Markt 1 2000 Antwerpen, ondernemingsnummer 0738.734.281 voor een bedrag van 25.000,00 EUR goed.
Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling van de ondersteuning 2022 voor een bedrag van 25.000,00 EUR aan AG Culturele Instellingen Antwerpen/Kunsten, Grote Markt 1 2000 Antwerpen, ondernemingsnummer 0738.734.281 goed.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
AG Culturele instellingen Antwerpen/Kunstenstad Grote Markt 1 2000 Antwerpen Ondernemingsnummer: 0738.734.281 Rekeningnummer: BE78 7350 4029 3986 | 25.000,00 EUR | budgetplaats: 5002000000 budgetpositie: 6496430 functiegebied: 2ANT010404A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090739 budgetperiode: 2200 | 4505130839 |
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 5 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor het lokaal seniorenbeleid.In 2022 zal de ontvanger minstens 10 Matinees, waarvan zes in de Arenberg en vier op een alternatieve locatie, voor de senioren van district Antwerpen organiseren. Deze voorstellingen worden ‘Matinee Doree’ genoemd.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
De districtsraad keurde op 15 november 2021 (jaarnummer 165) het aangepast meerjarenplan 3 goed waarin een nominatieve ondersteuning werd toegekend aan AG Culturele Instellingen Antwerpen/Kunsten, Grote Markt 1 2000 Antwerpen, ondernemingsnummer: 0738.734.281.
Het districtscollege keurt de afsprakennota AG Culturele Instellingen Antwerpen/Kunsten Matinee Doree 2022 met een looptijd van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022, voor de ondersteuning van AG Culturele Instellingen Antwerpen/Kunsten, Grote Markt 1 2000 Antwerpen, ondernemingsnummer 0738.734.281 voor een bedrag van 34.000,00 EUR goed.
Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling van de ondersteuning 2022 voor een bedrag van 34.000,00 EUR aan AG Culturele Instellingen Antwerpen/Kunsten, Grote Markt 1 2000 Antwerpen, ondernemingsnummer 0738.734.281 goed.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
AG Culturele instellingen Antwerpen/Kunstenstad Grote Markt 1 2000 Antwerpen Ondernemingsnummer: 0738.734.281 Rekeningnummer: BE11 7350 1116 1048 | 34.000,00 EUR | budgetplaats: 5003000000 budgetpositie: 6496430 functiegebied: 2ANT010406A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090959 budgetperiode: 2200 | 4505130840 |
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor groen.
Gunningswijze
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 § 3, 4°, 5° en 6) van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) binnen de beleidsnormen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
De bestelde groenmaterialen zoals bodemverbeteringsmiddelen, boompalen en boomschors worden gebruikt op verschillende locaties in het district.
Wet op de overheidsopdrachten
Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.
De bedrijfseenheid Stadsbeheer vraagt een vastlegging van bestelbon voor het aankopen van diverse groenmaterialen via het raamcontract GAC/2021/01748 dat werd goedgekeurd door het college in zitting van 27 augustus 2021 (jaarnummer 6910).
De aankoop zal gebeuren bij firma Frans Agro BV, Vaatjesstraat 42, 2580 Putte.
Het districtscollege keurt de vastlegging voor de aankoop van groenmaterialen goed, voor een bedrag van 29.272,52 EUR inclusief btw. De opdracht wordt op basis van raamovereenkomst GAC/2021/01748 gegund aan Frans Agro BV, Vaatjesstraat 42, 2580 Putte.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Bestelling van groenmaterialen. Leverancier Frans Agro BV ondernemingsnummer: BE0465156570 |
29.272,52 EUR |
budgetplaats: 5004000000 budgetpositie: 61414 functiegebied: 2ANT010407A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090680 budgetperiode: 2100 |
4005476685 |
Artikel 56, §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 04463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor groen.De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
Er werd een gemotiveerd gunningsverslag opgemaakt dat als bijlage bij dit besluit wordt gevoegd.
De offerte van de inschrijver Copijn Boomspecialisten bv werd onregelmatig bevonden.
De overgebleven offerte werd als volgt beoordeeld:
Inschrijver | Prijs op 60 punten | Plan van aanpak op 40 punten | Totaal |
Krinkels nv | 60 | 29,14 | 89,14 |
De opdracht kan gegund worden aan de enige regelmatige inschrijver, zijnde de firma Krinkels nv.
In toepassing van artikel 42, §1, eerste lid, 1°, a) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking omdat de goed te keuren uitgave niet hoger is dan het bij het artikel 90, eerste lid, 1° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 vastgelegd bedrag van 139.000 EUR (zonder belasting over de toegevoegde waarde), met name de drempel vermeld in artikel 11, eerste lid, 2° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In toepassing van artikel 83 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten samen gelezen met artikel 76 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017, onderzoekt de aanbestedende overheid de regelmatigheid van de offertes.
In toepassing van artikel 35 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017, onderwerpt de aanbestedende overheid de ingediende offertes aan een prijs- of kostenonderzoek.
In Park Spoor Noord (Antwerpen) zullen er in het najaar van 2021 werken worden uitgevoerd aan de dolomietzone tussen de Cargo en Hardenvoort en zal een tweede deel van deze zone worden onthard. In Park Spoor Noord is er een bomenbeleid van ‘dragers en ondersteuners’ die in 2010 zijn aangeplant. Het district Antwerpen wenst een deel van deze ondersteuners in het park te recupereren en te verplanten zodat de nieuwe aangelegde zone uit 50% gerecupereerde bomen bestaat.
Er moeten 10 bomen verplant worden binnen de contouren van Park Spoor Noord. Alle bomen hebben een stamomtrek tussen 40 cm en 70 cm. In de onverharde zones moet er gewerkt worden met rijplaten om schade te voorkomen.
Om deze opdracht uit te voeren werd onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking GAC_2021_01870 uitgeschreven.
Volgende ondernemingen werden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
Op 28 september 2021 dienden volgende ondernemingen een offerte in:
Het districtscollege bekrachtigt bestek GAC_2021_01870 voor "Verplanten bomen Park Spoor Noord - fase 2" goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven.
Het districtscollege keurt de gunning goed voor "Verplanten bomen Park Spoor Noord - fase 2", op basis van bestek GAC_2021_01870, aan Krinkels nv, Auguste Reyerslaan 80 te 1030 Schaarbeek, met ondernemingsnummer 0821.547.933, tegen een bedrag van 22.826,65 EUR incl. BTW.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
districtssecretaris | dit besluit opnemen in de rapportering aan de districtsraad onder "dagelijks bestuur" omwille van investeringen >10.000,00 EUR (exclusief btw) |
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Verplanten bomen Park Spoor Noord - fase 2 | 22.826,65 EUR btw inbegrepen |
budgetplaats: 5004000000 | 4005479307 |
Volgens artikel 19 en 126 van het DLB en artikel 6 van het basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen beslist de voorzitter tot bijeenroeping van de districtsraad.
Volgens artikel 14 van het basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen beslist de voorzitter van de raadscommissie tot bijeenroeping van de raadscommissie. De voorzitter van de districtsraad stelt de agenda van de districtsraad op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het districtscollege aan de voorzitter worden meegedeeld.
Het districtscollege neemt kennis van de bijeenroeping van de bijzondere raadscommissies van 14 december en 15 december 2021 om 20.00 uur.
Artikel 41, 2e lid, 11° van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die, vermeld in artikel 56, § 3, 8°, b.
De gemeenteraad is bevoegd om onroerende goederen op te nemen in het openbaar domein.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Canadalaan is een lokale straat.
Artikel 138 Decreet lokaal bestuur – “Naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district."
AG Woonhaven draagt kosteloos gronden over aan stad Antwerpen voor een totaaloppervlakte van 3094m² om te worden toegevoegd aan het lokale openbaar domein van de stad in beheer van district Antwerpen.
De verschillende percelen werden kadastraal opgesplitst op basis van de nieuwe aanleg. Daarvoor maakte de landmeterexpert op 8 juli 2021 een opsplitsingsplan met referentie LAN051188 op.
Het bronperceel is kadastraal gekend als Antwerpen 7 afd,Sectie A nr 396/p/6/deel zoals aangegeven in de samenvatting precad met referentie 11807-10549. Voor het nieuwe perceel werd respectievelijk door het kadaster het nr G2183r² toegekend.
Artikel 6 § 3.2 van de beheersovereenkomst 2019-2024 met AG VESPA, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 25 november 2019 (jaarnummer 652), bepaalt dat AG VESPA instaat voor de uitvoering en afhandeling van alle in- en uitgaande overdrachten van zakelijke rechten met betrekking tot het stedelijk patrimonium.
Artikel 5.24 Vlaamse Codex Wonen bepaalt dat de gesubsidieerde infrastructuurwerken en de aanpassingswerkzaamheden aan de woonomgeving samen met de grond overgedragen wordt aan de gemeente om in het gemeentelijke openbare domein te worden opgenomen. De gemeente onderhoudt de wooninfrastructuur, vermeld in het eerste lid, vanaf de voorlopige oplevering ervan, of vanaf de ingebruikname ervan als die aan de voorlopige oplevering voorafgaat. De eigenaar onderhoudt de gemeenschapsvoorzieningen vanaf de voorlopige oplevering ervan, of vanaf de ingebruikname ervan als die aan de voorlopige oplevering voorafgaat.
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
stedenbouwkundige vergunning | goedkeuring gemeenteraad | 21 maart 2016 | 195 |
stedenbouwkundige vergunning | goedkeuring college | 15 april 2016 | 3078 |
bestek ARA162/2015 | goedkeuring college | 7 oktober 2016 | 8759 |
aanbesteding | --- | 27 januari 2017 | --- |
gunning | goedkeuring college | 2 juni 2017 | 5118 |
Proces Verbaal Voorlopige Oplevering | --- | 26 september 2019 | --- |
De gemeenteraad keurde op 21 maart 2016 (jaarnummer 195) de verkavelingsvergunning met nieuwe wegen en grondafstand goed.
AG Woonhaven finaliseerde het uitbreidingsproject waarbij de wegenis, woonomgeving en binnengebied in Canadalaan werd gerealiseerd.
Op 26 september 2019 werd het proces-verbaal van de voorlopige oplevering opgemaakt.
AG Woonhaven vraagt aan stad Antwerpen om de overdracht naar het openbaar domein uit te voeren.De overdracht van de grond gebeurt kosteloos. De kosten verbonden aan de akte zijn ten laste van AG Woonhaven.
De gronden worden voor een totaaloppervlakte van 3094m² overgedragen aan stad Antwerpen en dient door de dienst Financiën/Boekhouding/Vastactief te worden toegevoegd aan Canadalaan respectievelijk met vastgoednummer 20300208 voor een totaalwaarde van 3094,00 EUR.
De jaarlijkse kosten voor onderhoud van het over te dragen openbaar domein worden geraamd op 11.916,45 EUR, in functie van een vernieuwing na 25 jaar en 8.758,80 EURO voor het groenonderhoud van de bomen, het gras, de onderbeplanting en de grasdals. Het districtsbestuur Antwerpen zal het nodige budget voorzien voor het onderhoud van het lokaal openbaar domein. Het groenonderhoud wordt opgenomen in doelstelling SUB_NR/INTERN/5377000000/61414/2LMS040101A00000/2SA020680.De districtsraad neemt kennis van de kosteloze verwerving van de grond en de infrastructuurwerken van AG Woonhaven naar stad Antwerpen, gelegen in de Canadalaan kadastraal gekend als: Antwerpen 7 afd Sectie A nr 396/p/6/deel nr G2183r² met een totaaloppervlakte van zoals aangegeven als Sectie A nr 396/p/6/deel op het opmetingsplan met nr 11807-10549 van de landmeter-expert.
De districtsraad adviseert gunstig dat de in artikel 1 vermelde gronden na de overdracht en affectatie worden opgenomen in het lokaal openbaar domein van district Antwerpen.
De Bosmanslei in district Antwerpen:
Op 18 oktober 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Bosmanslei om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bosmanslei in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 6 november 2020 (jaarnummer 9317).
De Gounodstraat in district Antwerpen:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement
'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Op 22 november 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Gounodstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Gounodstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 1 december 2017 (jaarnummer 10491).
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Osystraat, Van de Wervestraat, Van Maerlantstraat, Violierstraat en Vondelstraat zijn lokale straten. Het Sint-Jansplein is een lokaal plein.
Het betreft de heraanleg van de Osystraat, Van Maerlantstraat, het Sint-Jansplein, de Van de Wervestraat en Vondelstraat.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Het karakter en het gebruik van de straten wordt vandaag voornamelijk bepaald door de aanwezigheid van het verkeer waaronder ook het openbaar vervoer. Dit zorgt in combinatie met de afwezigheid van fietspaden voor conflicten tussen het gemotoriseerd verkeer en de trage weggebruikers.
Er zijn echter ook verschillende potenties in de straten. Zo zijn er in de verschillende delen van de straat beschermde monumenten en bouwkundig erfgoed aanwezig. Er bevindt zich ook een mix van functies. Op de as Osystraat, Van Maerlantstraat en Van de Wervestraat bevinden zich voornamelijk woningen, kantoren en verschillende maatschappelijke functies waaronder scholen. In de Vondelstraat en ter hoogte van het Sint-Jansplein zijn er dan weer voornamelijk woonfuncties, horeca en handel aanwezig.
In de bestaande toestand zijn er in totaal 129 bomen aanwezig. De conditie van deze bomen verschilt onderling sterk. In een bomentoets werd de toestand en potentie van elke boom onderzocht en geëvalueerd. Naast het groen dient er ook rekening gehouden te worden met de slechte luchtkwaliteit in de straten.
De verschillende straten zijn lokale hoofdstraten volgens het mobiliteitsplan. Ze zijn eveneens een schakelroute binnen het functioneel fietsroutenetwerk. Daarnaast is de Osystraat, Van Maerlantstraat, Sint-Jansplein en Van de Wervestraat een buscorridor en een urgentieroute. Parkeergelegenheid is voornamelijk aanwezig in de Van Maerlantstraat. Er zijn ook enkele parkeerplaatsen in de Van de Wervestraat en de Vondelstraat.
Het project zal aansluiten op verschillende recente projecten zoals de Noorderlijn, ter hoogte van de Franklin Roosevelplaats en de Italiëlei, alsook de Ellermanstraat en de Goudbloemstraat.
Algemene randvoorwaarden
Uit de verschillende adviezen en de analyse van de bestaande toestand volgen volgende algemene randvoorwaarden:
Concept
Het project zal inzetten op het verbeteren van de verkeersveiligheid en het comfort van de verschillende verkeersmodi. Zo zal er in alle straten een fietspad geïntegreerd worden. Daarnaast worden de kruispunten heringericht. Hierbij worden verkeersremmende maatregelen, zoals een verhoogde inrichting voorzien. De kruispunten met de Vondelstraat, Violierstraat en Cassierstraat blijven lichtengeregeld.
De verschillende bushaltes die vandaag aanwezig zijn blijven behouden in het nieuwe ontwerp. Enkel de halte in de Vondelstraat wordt verplaatst naar de Van Maerlantstraat. In de Osystraat zal er niet langer een bufferzone worden voorzien voor het openbaar vervoer. Wel blijft er in beide richtingen een halte aanwezig.
Het profiel van de Osystraat zal bestaan uit voetpaden aan beide zijden, waarbij het voetpad aan de zijde van de school iets breder is. Aan beide zijden van de rijweg zal eveneens een fietspad en een groenstrook worden voorzien. Aan de kant van het Koninklijk Atheneum Antwerpen blijven de bomen maximaal behouden. De bomen krijgen betere groeikansen door hen meer ruimte te geven. Aan de zijde van de woningen is het niet mogelijk om de bomen te behouden vanwege het voorzien van een fietspad. Hier worden nieuwe bomen aangeplant in een strook tussen het fietspad en de rijweg. Deze bomen zullen voorzien worden van voldoende ondergrondse ruimte om zo tot een groot groenvolume te komen in de toekomst. De breedte van de rijweg wordt afgestemd op de hoge frequentie van het openbaar verkeer. Deze breedte wordt over de volledige as aangehouden.
Het pleintje aan de Osystraat wordt binnen het project heraangelegd. Hier wordt er maximaal ingezet op ontharding, vergroening en verblijfsruimte. Uit het groenonderzoek blijkt dat de meeste bomen ter hoogte van het pleintje behouden kunnen blijven. De toegang tot de aanwezige garages blijft toegankelijk.
In de Van Maerlantstraat worden zowel een voldoende ruim voetpad, fietspaden als parkeerplaatsen voorzien. In de parkeerplaatsen worden nieuwe bomen geïntegreerd, en daar waar mogelijk worden bestaande bomen behouden. Dit profiel wordt verder gezet in de Van de Wervestraat.
Ter hoogte van het Sint-Jansplein wordt het fietspad doorgetrokken achter de ruime perrons. Tussen het fietspad aan de westzijde en de bushalte wordt een uitstapstrook voorzien voor de reizigers van De Lijn. In het profiel wordt bijkomende vergroening voorzien ter hoogte van het perron.
Ten slotte worden er in de Vondelstraat eveneens fietspaden aan beide zijden voorzien. Er wordt centraal in de straat eveneens een laad-en loszone gecreëerd in functie van de handelaars. Ter hoogte van de kruispunten in de Vondelstraat worden er afslagstroken voorzien.
Mobiliteitsvoorwaarden
De mobiliteitsvoorwaarden maken een onderscheid tussen de Vondelstraat, en de as Osystraat, Van Maerlantstraat, Sint-Jansplein en Van de Wervestraat.
Vondelstraat
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 74 plaatsen in de bestaande toestand naar 47 plaatsen en een laad- en loszone in de nieuwe toestand. Een tiental parkeerplaatsen die niet opnieuw kunnen voorzien worden in het ontwerp, zijn in de Vondelstraat. Door in deze straat in te zetten op een gescheiden fietspad, kunnen er niet langer parkeerplaatsen worden voorzien. Er wordt wel een laad- en loszone gecreëerd in functie van de handel in deze straat. Verder verdwijnen er ook parkeerplaatsen aan de kruispunten, daar waar het fietspad uitbuigt naar de rijweg.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. Er wordt maximaal ingezet op het vergroenen van de straten. Door de integratie van fietspaden is het echter onmogelijk om alle bomen te behouden. Er werd een bomentoets en groenonderzoek gedaan om te bekijken welke bomen behouden kunnen worden. Uit dit onderzoek blijkt dat de belangrijkste bomen die in goede staat zijn en in de bomentoets beschreven worden als zeker te behouden, ook behouden kunnen worden in het project. In totaal zullen er volgens het concept ongeveer 46 bomen behouden kunnen worden. Deze bomen bevinden zich voornamelijk in de Osystraat en op het pleintje van de Osystraat, maar ook in de Van Maerlantstraat en Van de Wervestraat kunnen er op verschillende locaties bomen behouden worden. Daarnaast zullen er 89 bomen aangeplant kunnen worden. Deze zullen voorzien worden van de nodige (ondergrondse) ruimte om tot mooie grote bomen te kunnen uitgroeien. In totaal zullen er een zestal bomen meer zijn als in de bestaande toestand. Het totale groenvolume zal zeer sterk stijgen door de nieuwe bomen en het verbeteren van de locaties van de bestaande bomen. Het volume zal hierdoor ongeveer verviervoudigen. In het voorontwerp zal er verder worden ingezet op het onderzoek naar het maximaal behouden van de bestaande bomen.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
fase | actie | datum | jaarnummer |
advies | coördinatieoverleg openbaar domein
| 19 oktober 2020 |
De ambitie is het realiseren van een functionele openbaar vervoersas die de doorstroming van de bussen bevordert, en tegelijkertijd de veiligheid en het comfort van de andere modi verbetert. Het ontwerp streeft naar een duurzame, veilige, groene verkeersader met een sterk verbeterde verblijfskwaliteit.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/500250000/224/2ANT010506M01357/2AN090200/2300 en 2400.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op voorwaarde dat:
Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (22 november 2021) voor de wegeniswerken in de Osystraat, Sint-Jansplein, Van de Wervestraat, Van Maerlantstraat, Violierstraat en Vondelstraat, district Antwerpen, goed.
Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT
|
|
SW/PR/ADM | mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college |
Bestuurscoördinator district | communicatie en participatietraject organiseren nodige budgetten voorzien |