Terug
Gepubliceerd op 18/05/2021

2021_DRAN_00082 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Van Montfortstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Antwerpen
ma 17/05/2021 - 20:00 Virtueel via Zoom
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Jan Braeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Amber Paris, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck, ; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Morad Ramachi, districtsraadslid; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2021_DRAN_00082 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Van Montfortstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2021_DRAN_00082 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Van Montfortstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

De Van Montfortstraat in districten Antwerpen en Borgerhout:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen; 
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 19 december 2011 (jaarnummer 1423);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Borgerhout Intra-muros Zuid';
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Op 18 maart 2021 ontving Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de nodige documenten om een parkeerplaats voorbehouden voor autodelers in te richten ter hoogte van het nummer 38. Bij een plaatsbezoek werd tevens vastgesteld dat er niet langer een school aanwezig is waardoor het parkeerverbod over een lengte van 20 meter kan worden opgeheven. De twee voorbehouden parkeerplaatsen voor mindervaliden zijn ook niet langer aanwezig. De desbetreffende artikels worden uit het verkeersreglement verwijderd.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • Inrichten van één voorbehouden autodeelplaats in de Van Montfortstraat ter hoogte van het nummer 38.
    • Onderzoek heeft uitgewezen dat het inrichten van één autodeelplaats uitvoerbaar is.
    • De stad Antwerpen wil autodelen faciliteren, onder meer door het aantal parkeerplaatsen te verhogen. Autodelen levert in de praktijk een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek vier tot acht parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in de buurt zal bovendien de buurtbewoners extra stimuleren om er gebruik van te maken. Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit wordt het autodelen in stad Antwerpen dan ook gestimuleerd.
      De autodeelsector en technologische mogelijkheden zijn in constante evolutie. Binnen het autodelen zien we een sterke digitalisering opkomen die gebruik maakt van smartphones. Hierdoor kunnen wagens free floating geplaatst worden in de stad waarbij een applicatie de locatie kenbaar maakt.
      Daarnaast is de parkeerdruk in het stadcentrum hoog en trachten we maximaal flexibel gebruik van parkeerplaatsen te behouden. Het voorbehouden voor een deelwagenaanbieder geeft veel leegstand wanneer de wagen gebruikt wordt. Om dit te vermijden, voorzien we enkel nog voorbehouden plaatsen voor particuliere autodeelgroepen. Voor de bestaande aanbieder die destijds opgestart is met vaste standplaatsen, kunnen we de reeds voorziene standplaatsen behouden. De groei van de vloot dient te gebeuren met free floating, net zoals de andere deelaanbieders. Enkel binnen 'de ring' zijn er nog enkele blinde vlekken waar er geen vaste deelwagen aangeboden wordt. Hier kan nog een uitbreiding met vaste plaatsen komen. Dit is er één van. 
  • Volgende artikels werden uit het reglement verwijderd:
    • het parkeerverbod ter hoogte van de voormalige school over een lengte van 20 meter;
    • de twee voorbehouden parkeerplaatsen voor mindervaliden.

De parkeerbalans neemt toe met vier parkeerplaatsen omwille van het opgeheven parkeerverbod.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Van Montfortstraat in districten Antwerpen en Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 19 december 2011 (jaarnummer 1423).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen