Terug
Gepubliceerd op 18/05/2021

2021_DRAN_00079 - District Antwerpen. Grotehondstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Antwerpen
ma 17/05/2021 - 20:00 Virtueel via Zoom
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Jan Braeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Amber Paris, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck, ; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Morad Ramachi, districtsraadslid; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2021_DRAN_00079 - District Antwerpen. Grotehondstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2021_DRAN_00079 - District Antwerpen. Grotehondstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

De Grotehondstraat in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 6 maart 2020 (jaarnummer 2234);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Zurenborg";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Op 19 maart 2021 stelt de dienst Parkeerhandhaving van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) vast, dat in een deel van de laad- en loszone voor de school, nu fietsenstallingen werden ingericht. Zij vraagt om het aanvangsbord E1 (parkeren verboden) te verplaatsen, naar waar de laad- en loszone daadwerkelijk begint. Ook geldt de laad- en loszone tot de aanvang van de verhoogde inrichting. 

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • door het aanvangsverkeersbord E1 (parkeren verboden) met onderbord te verplaatsen, wordt het voor automobilisten duidelijker waar zij kunnen laden en lossen. Door het eindeverkeersbord E1 te verplaatsen naar de aanvang van de verhoogde inrichting verdwijnt de restruimte (artikel 3).
    Het stadsbestuur heeft als doel gesteld dat het de komende jaren blijft werken aan de verbetering van de fietsinfrastructuur in de stad. In het geval van de Grotehondstraat werd er geopteerd om de parking/laad- en loszone in de Grotehondstraat te verwijderen/in te korten. De behoefte aan fietsparkeergelegenheid is op deze locatie groter.
De parkeerbalans neemt af met twee parkeerplaatsen van maandag tot en met vrijdag, van 18.00 tot 7.00 uur, en op zaterdag en zondag.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 9 april 2021 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Grotehondstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 6 maart 2020 (jaarnummer 2234).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen