De desbetreffende zones worden nu niet langer behouden in het aanvullend verkeersreglement zones 30 in district Antwerpen, zoals goedgekeurd door het college op 5 oktober 2018 (jaarnummer 8967).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
In zitting van 23 september 2013 (jaarnummer 497) keurde de gemeenteraad het "Verkeersveiligheidsplan - Basisplan 2013-2018" goed. De geleidelijke invoering van een zone 30 in de woongebieden tussen de grote verkeersassen, is hierin opgenomen als één van de vele actiepunten. In de straten waar een lagere maximumsnelheid geldt, wordt het algemene beeld aangepast met drempels, asverschuivingen en andere vertragende maatregelen.
In zitting van 12 december 2014 (jaarnummer 12674) keurde het college het plan van aanpak goed voor de verdere invoering van zones 30 in de woongebieden die tussen de grote verkeersassen liggen.
In zitting van 2 maart 2015 (jaarnummer 113) keurde de gemeenteraad het mobiliteitsplan voor stad Antwerpen goed. In dit mobiliteitsplan schrijft stad Antwerpen haar visie en strategie neer voor een actief, veilig en bereikbaar Antwerpen. Onder de noemer "Speerpunten" worden acties opgesomd waaraan het stadsbestuur de komende jaren zal werken op het eigen grondgebied en binnen de eigen bevoegdheden. Eén van die "Speerpunten" is het versneld uitrollen van grote, aaneengesloten zone 30 woonlobben in woonwijken.
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in district Antwerpen werd goedgekeurd door het college op 5 oktober 2018 (jaarnummer 8967).
Op 20 januari 2016 keurde de gemeenteraad de "binnengemeentelijke decentralisatie - Grenscorrectie districten Antwerpen en Ekeren" goed. De zones 30 "Edisonwijk", "Schoonbroek" en "Rozemaai-Schoonbroek" die vroeger volledig op het grondgebied van district Antwerpen lagen, liggen sinds 1 januari 2019
volledig op het grondgebied van district Ekeren. Deze zones worden niet langer behouden in het aanvullend verkeersreglement "zones 30" Antwerpen, waardoor het huidig aanvullend verkeersreglement aangepast wordt.
Gelijktijdig wordt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de "zones 30" in district Ekeren dat goedgekeurd werd in de collegezitting van 15 juni 2018 (jaarnummer 5616), aangepast.
In zitting van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Onder resolutie 8 en 10 geeft het stadsbestuur aan om verder in te zetten op een heldere en leesbare wegenhiërarchie die richting geeft aan het mobiliteitsbeleid. In de onderliggende straten bedoeld voor bestemmingsverkeer, hebben de voetganger en de fietser voorrang en wordt de zone 30 stapsgewijs verder ingericht, gemarkeerd en gehandhaafd.
Voor: Van den Borne Tom, Meeusen Femke, Poppe Anne, Touré Nana, Paris Amber, Vrelust Marie, Verreet Simon, Verstraeten Regina, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Detiège Maya, Dogan Ebubekir, Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid, Braeckmans Jan, Thoelen Annelies.
Onthouding: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Boeckmans Adrjen, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Wuyts Christophe, Vansummeren Stella, Markowitz Samuel, Cornelissen Cedric, van Craenenbroeck Lutgardis.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 oktober 2018 (jaarnummer 8967), op voorwaarde dat: