Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De aanpassingen in het parkeerbeleid worden sinds de invoering opgevolgd door de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit).
Hieronder volgen de bijsturingen aan de huidige zones die het parkeerbeleid op straat verder kunnen verduidelijken of meer leesbaar maken en de samenhang ervan verhogen, dit voor zowel bewoners, bezoekers als werknemers.
Volgende aanpassingen worden doorgevoerd, zoals ook al werd beslist in de principebeslissing:
Aanpassingen district Merksem
Aanpassingen wijk Luchtbal, district Antwerpen
Aanpassingen Linkeroever, district Antwerpen
Extra aanpassingen aan het reglement
Op 7 september 2012 (jaarnummer 9432) keurde het college het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer 'Proefopstelling - District Antwerpen. Zone Linkeroever' goed. Dit besluit bepaalt waar er betalend en waar er schijfparkeren geldt tijdens welke dagen en uren op Linkeroever. Bovendien wordt hier ook de bewonerszone Linkeroever bepaald.
Op 8 mei 2020 (jaarnummer 4012) keurde het college het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' in districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk goed. Dit besluit bepaalt waar er betalend en waar er schijfparkeren geldt tijdens welke dagen en uren. Bovendien worden hier ook de bewonerszones bepaald.
Op 8 mei 2020 (jaarnummer 4013) keurde het college het aanvullend verkeersreglement 'Parkeerzonering in alle districten' goed. Dit besluit bepaalt voor straten waar betalend parkeren geldt en tot welke tariefcode ze horen.
De gemeenteraad keurde op 18 mei 2020 (jaarnummer 307) de laatste wijziging van het retributiereglement met betrekking tot parkeren op de openbare weg goed.
Op 30 april 2021 (jaarnummer 3440) keurde het college de principebeslissing 'Invoeren bewonersparkeren - Deelgebieden Linkeroever, Merksem en Luchtbal' goed. Hierin werden de hoofdlijnen goedgekeurd die nu verder geconcretiseerd worden in dit aanvullend verkeersreglement en in de nieuwe versie van het aanvullend verkeersreglement 'parkeerzonering in alle districten' dat gelijktijdig met dit besluit geagendeerd wordt.
In het najaar van 2021 openen er twee nieuwe P+R gebouwen in Antwerpen. Eén op de Havana site in de wijk Luchtbal (district Antwerpen) en één op Keizershoek (district Merksem). Om te voorkomen dat pendelaars in de woonstraten rond de openbaar vervoersassen parkeren in plaats van in de P+R gebouwen, stelt Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (MPA) voor om het betalend parkeren uit te breiden in districten Antwerpen en Merksem rond deze nieuwe P+R gebouwen en de openbaar vervoersassen.
In de loop van 2022 opent het nieuwe P+R gebouw op Linkeroever (district Antwerpen). Ook hier wil stad Antwerpen voorkomen dat pendelaars in de straten van Linkeroever parkeren of op de huidige gratis (grotendeels tijdelijke) P+R's blijven parkeren. Hier stelt MPA voor om de zone met bewonersparkeren uit te breiden met de Blancefloerlaan en de huidige P+R's en de zone schijfparkeren om te vormen naar betalend parkeren. De huidige maaiveld P+R's worden ook geheel en gedeeltelijk opgebroken, tegelijk met de opening van het nieuwe P+R gebouw verderop de Blancefloerlaan en de omleidingsweg.
Naast deze uitbreidingen zijn er ook een aantal elementen in de artikels die geactualiseerd of aangepast moeten worden. Deze zaken hebben meestal geen implicaties op straat, maar zorgen er juist voor dat het reglement beter overeen komt met hoe het op straat is gereglementeerd. Het maakt de zones sluitend.
Dit aanvullend verkeersreglement legt vast in welke straten er betalend parkeren geldt en op welk moment en hoe lang er maximaal geparkeerd mag worden. Daarnaast wordt ook bepaald waar schijfparkeren van toepassing is op welke momenten. Ten slotte bepaalt dit reglement ook welke bewoners recht hebben op een bewonersvergunning en in welke straten ze daarmee onbeperkt mogen parkeren.
Het besluit 'Parkeerzonering in alle districten' bepaalt dan weer welke straten bij welke tariefcode horen.
Beide besluiten krijgen dezelfde aanleiding en context en argumentatie om zo het volledig beeld van de aanpassingen weer te geven ook al moeten niet alle aanpassingen in beide besluiten behandeld worden.
Dit besluit heft bovendien het besluit 'Proefopstelling - District Antwerpen. Zone Linkeroever' op aangezien die zone in dit besluit wordt opgenomen.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen. Er wordt budget voorzien op het budget van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG.
Voor: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Boeckmans Adrjen, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Van den Borne Tom, Meeusen Femke, Poppe Anne, Touré Nana, Paris Amber, Vrelust Marie, Verreet Simon, Verstraeten Regina.
Tegen: Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid, Cornelissen Cedric, van Craenenbroeck Lutgardis.
Onthouding: Wuyts Christophe, Vansummeren Stella, Markowitz Samuel, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Detiège Maya, Dogan Ebubekir, Braeckmans Jan, Thoelen Annelies.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel in districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk', ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 8 mei 2020 (jaarnummer 4012).