Terug
Gepubliceerd op 23/06/2021

2021_IP_00163 - Interpellatie van raadslid Annemie Demeyer: Verkeerssituatie De Vrièrestraat

districtsraad Antwerpen
ma 21/06/2021 - 20:00 Virtueel via Zoom
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Jan Braeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Amber Paris, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck, ; Herald Claeys, districtssecretaris

Verontschuldigd

Morad Ramachi, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2021_IP_00163 - Interpellatie van raadslid Annemie Demeyer: Verkeerssituatie De Vrièrestraat 2021_IP_00163 - Interpellatie van raadslid Annemie Demeyer: Verkeerssituatie De Vrièrestraat

Motivering

Indiener(s)

Annemie Demeyer

Gericht aan

Paul Cordy

Tijdstip van indienen

di 15/06/2021 - 18:39

Toelichting

Recent gaven bewoners van de De Vrièrestraat aan dat het verkeer in hun straat de laatste tijd enorm is toegenomen, mee door het omgeleide verkeer naar aanleiding van de werken in de Kasteelpleinstraat en Kronenburgstraat. Zelf heb ik als buurtbewoner kunnen vaststellen dat de omleidingen van deze werken een grote impact hebben gehad op de buurt. 

Overdreven snelheid blijft ook op het Zuid een probleem, en dit omwille van de overbreedte die veel straten daar kenmerkt. Om die reden is ook recent een proefproject in een aantal straten opgestart. 

Niettemin, omwille van ligging en karakter blijft de De Vrièrestraat een straat die gevoelig is voor verkeersoverlast. Het blijft dus belangrijk om deze problematiek in de gaten te houden en te zoeken naar oplossingen.

Vragen:

- Bewoners geven aan dat er overdreven snel wordt gereden en het verkeer zeer druk is. Wordt dit ook bevestigd door snelheidsmetingen? Welke resultaten leveren die op?

- Wat is het effect van de verkeersomleidingen en wat is de verwachting eens de werken zijn afgerond?

- Zijn infrastructurele maatregelen mogelijk?

- De straat werd in 2017 opnieuw aangelegd. Wat waren toen de uitgangspunten en wat is het effect hiervan op het verkeer?

- Zijn er mogelijkheden om het handhaven van de maximum toegelaten snelheid te verbeteren?