Terug
Gepubliceerd op 06/09/2021

2021_DCAN_00491 - Van Luppenstraat. Wegeniswerken. SWOU12727 - Projectdefinitie - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 23/08/2021 - 14:00 Virtueel via Zoom
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2021_DCAN_00491 - Van Luppenstraat. Wegeniswerken. SWOU12727 - Projectdefinitie - Goedkeuring 2021_DCAN_00491 - Van Luppenstraat. Wegeniswerken. SWOU12727 - Projectdefinitie - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Van Luppenstraat is een lokale straat.

Argumentatie

De aanleiding van dit project komt uit volgende standpunten: 

  • Rijweg en voetpad in slechte staat;
  • Lage kwaliteit van publieke ruimte;
  • Slechte kwaliteit van de riolering.

De rijweg en het voetpad zullen volledig heraangelegd worden. De centrale rijweg zal bestaan uit een bitumineuze verharding. De parkeerstroken worden aangelegd in kasseien. Het voetpad wordt voorzien in grijze betonstraatstenen. 

De kwaliteit van de publieke ruimte wordt verhoogd door de aanleg van extra groenzones, fietsenstallingen in de vorm van fietsenbeugels en zitbanken.

Het rioleringsstelsel zal een gedeeltelijke scheiding van RWA (regenwaterafvoer) en DWA (droogweerafvoer) worden. Het hemelwater zal opgevangen worden met behulp van een infiltratieriolering, groenzones en de kasseien die zijn aangelegd op de parkeerstroken. De infiltratieriolering stort over in de gemengde riolering die ook vernieuwd zal worden. 

Mobiliteitsvoorwaarden
Het snelheidsregime in de Van Luppenstraat zal vastgelegd worden op een zone 30. Er is nood aan extra snelheidsremmers. Extra oversteekbewegingen zullen gerealiseerd worden in functie van de zwakke weggebruiker. Een extra drempel zal worden aangelegd die dient als extra verkeersremmer en als extra veilige oversteekzone. 

De Van Luppenstraat blijft een éénrichtingsstraat voor auto’s. Voor fietsers zullen beide richtringen toegankelijk zijn, dit in tegenstelling tot de bestaande toestand. 

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 39 plaatsen in de bestaande toestand naar 36 plaatsen in de nieuwe toestand. De vermindering in het aantal parkeerplaatsen is te wijten aan de extra verkeersremmer die gerealiseerd zal worden.

Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. Het concept resulteert in een bomenbalans van zes bomen in de bestaande toestand, waarvan twee bomen binnen het projectgebied van de Boomgaardstraat gelegen zijn, naar 20 bomen in de nieuwe toestand, waarvan twee bomen binnen het projectgebied van de Boomgaardstraat gelegen zijn.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Van Luppenstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld. Dit resulteert in het voorzien van kasseiverharding ter hoogte van de parkeerzones en het voorzien van een infiltrerende RWA collector die overstort in de gemengde riolering. Deze gemengde riolering vangt in eerste instantie het hemelwater op komende van de wegenis maar zal in de mate van het mogelijke maximaal het dakwater van de woningen opvangen. Daarnaast worden de boomvakken ook ingepast voor extra infiltratie. Het rioleringssysteem wordt ontworpen zodat deze voldoet aan de buffer- en infiltratievoorwaarden.
In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein 

19 april 2021

 

De ambitie van dit project is om van de Van Luppenstraat een aangename fietsstraat te maken. Dit met afgelijnde parkeerzones, die een georganiseerd straatbeeld zullen creëren. 

Er zal extra aandacht besteed worden aan de veiligheid van de zwakke weggebruiker door het invoeren van veilige oversteekzones en extra verkeersremmers.   

Meer groenzones zullen aangelegd worden, dit zorgt voor een opwaardering van de straat. De bestaande bomen zullen behouden worden en worden aangevuld met extra bomen. 

Het doel is om maximale buffering en infiltratie te voorzien voor het regenwater binnen de straat zelf. Dit zal gebeuren via de waterpasserende bestrating (kassei) die wordt aangelegd in de parkeerstroken, de groenzones en de aanleg van een infiltratieriolering. 

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 2ANT010502M01895/5002500000/224/2200.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

Coördinatieoverleg Openbaar Domein van 19 april 2021:

gunstig op voorwaarden dat:

  • Bekeken wordt of er een gemarkeerde voetgangersoversteek en (mogelijks ook) verkeerslichten thv Stanleystraat moeten worden voorzien. Dit heeft betrekking tot het al of niet omdraaien van de rijrichting en zal nog worden uitgeklaard tegen het voorontwerp ;
  • Materialisatie en markeringen worden voorzien conform stedelijke inrichtingsprincipes ‘fietsstraat’;
    • Dit werd aangepast.
  • Wildparkeren op de uitstulpingen van de verkeersplateaus maximaal wordt verhinderd;
    • Dit werd aangepast.
  • Het al of niet behouden van de bestaande voorbehouden parkeerplaats voor mindervaliden thv huisnr. 36 zal nog worden uitgeklaard tegen het voorontwerp.
  • Er meer onthard wordt op het plateau.
    • Dit werd aangepast.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010502 - Publiek domein
2ANT010502M01895 - SWOU12727 Van Luppenstraat (waterlink)

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de projectdefinitie van 26 juli 2021 voor de wegeniswerken in de Van Luppenstraat, district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

taak

SW/PR/ONT

  • Opdracht aan Water-link: opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie.
  • Na de inspraakprocedure: concept uitwerken tot een definitief ontwerp

SW/PR/ADM

mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college

SW/Mobiliteit

draft signalisatieplan opmaken

Bestuurscoördinator district

communicatie en participatietraject organiseren en nodige budgetten voorzien



Bijlagen

  • 08871063_I_PL02_A.pdf
  • 08871063_I_PL03_A.pdf
  • 08871063_I_PL04_A.pdf
  • 08871063_I_PL05_A.pdf
  • 08871063_I_PL06_A.pdf
  • 08871063_I_PL08_A.pdf
  • 08871063_I_TDP_01.pdf
  • 08871063_I_WEG_01.pdf
  • 20210419_COD_Verslag Van Luppenstraat (2).pdf