Artikel 9 van het besluit over de binnengemeentelijke decentralisatie en de delegatie van bevoegdheden, goedgekeurd op 12 mei 2017 (jaarnummer 4463), vermeldt dat de bevoegdheden over lokale markten en foren worden overgedragen aan de districtscolleges.
Artikel 58 § 1 van het stedelijk politiereglement - reglement voor de openbare markten (goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 november 2017, jaarnummer 9723 en gewijzigd door de gemeenteraad op 26 februari 2018, jaarnummer 126) bepaalt dat het (districts)college een markt tijdelijk kan verplaatsen omwille van evenement, kermissen en/of openbare werken die op het markterrein plaats vinden.
Ten Miles is een groot evenement dat georganiseerd wordt op verschillende locaties in de binnenstad.
Deze tijdelijke verplaatsingen van de markten zijn in overeenstemming met het stedelijk marktreglement, maar moet wel uitzonderlijk blijven.
Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, zoals nadien gewijzigd. Koninklijk Besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, zoals nadien gewijzigd.
Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie, zoals tot op heden gewijzigd.
Politiereglement - reglement voor de openbare markten, goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 november 2017 (jaarnummer 9723) en gewijzigd door de gemeenteraad op 26 februari 2018 (jaarnummer 126).
Elke donderdag van 8.00 uur tot 13.00 uur wordt op het Frederik Van Eedenplein de wekelijkse markt gehouden. Op 10 oktober 2021 vindt het evenement "Ten Miles" plaats. Aangezien de opbouw van het evenement een deel van het marktterrein van de wekelijkse donderdagmarkt zal innemen, moet hierdoor de donderdagmarkt op het Frederik Van Eedenplein op 7 oktober 2021 uitwijken.
Elke zondag van 9.00 uur tot 17.00 uur wordt op de Sint-Jansvliet de wekelijkse antiekmarkt gehouden. Op 10 oktober 2021 vindt het evenement "Ten Miles" plaats. In het kader van dit evenement wordt er een fietsenstalling voorzien op de Sint-Jansvliet. Het volledige marktterrein van de wekelijkse zondagmarkt is hierdoor ontoegankelijk voor de markthandelaars.
Het districtscollege keurt de tijdelijke verplaatsing van de donderdagmarkt op het Frederik Van Eedenplein naar een ander gedeelte op het Frederik Van Eedenplein op donderdag 7 oktober 2021 zoals aangeduid op bijgevoegd plan goed.
Het districtscollege keurt de tijdelijke verplaatsing van de zondagmarkt op de Sint-Jansvliet op zondag 10 oktober 2021 naar Oever, goed.
Het districtscollege vraagt de burgemeester om opdracht te geven aan de lokale politie om de aangepaste locatie parkeer- en verkeersvrij te maken.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SB/markten en foren | de markthandelaars informeren over de alternatieve opstelling; |
SB/markten en foren | toezicht houden op de verplaatste markt; |
SB/L/BOF | de straatafsluitingen en elektriciteitskasten voorzien;
|
SW/B&O/VDC | zorgen voor bijpassende signalisatie op de alternatieve locatie;
|
AN/wijkoverleg | de buurtbewoners informeren over de verplaatsing van de markt;
|
SB/SR | het reinigen van het terrein op de alternatieve locatie, na afloop van de markt;
|
OD/SSO/GIS | om de markt op te laden als GIS-laag in Viod;
|
MV/ST | om toezicht te houden op de markt.
|
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 2ANT010503M01343/220/2021
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 3 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale pleinen met sportaccommodatie.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Het Kielpark is een lokaal plein met lokale sportaccommodatie.
De ambitie is het duurzaam aanleggen en ontharden van het basketbalplein en een aantal paden in het Kielpark.
Het basketbalplein in het Kielpark is aan vernieuwing toe. Het asfalt wordt vervangen door beton. De organische vorm van het plein blijft behouden, maar de verharding wordt beperkt waardoor de bestaande bomen in de groenzone komen te staan. De dode boom wordt gekapt en in het park gelegd als zit- en speelelement. Er komen twee betonnen zitmuren aan de rand van het plein. Verder worden er nog een aantal fietsenstallingen en een vuilbak voorzien.
Het bestaande asfaltpad dat vanuit de Jacob le Mairestraat langs de speeltuin naar het basketbalplein leidt, wordt vervangen door een betonnen pad. Het evenwijdige pad langs de atletiekpiste wordt versmalt tot 2 meter en vervangen door een pad in porfier. Het pad dat deze twee paden in het midden verbond, wordt gesupprimeerd.
De belijning van het basketbalveld wordt vormgegeven met een gedicht van de stadsdichter.
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp van 24 juni 2021 voor de heraanleg van het sportterrein en de paden in het Kielpark, district Antwerpen, goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT | opdrachtdocumenten opmaken |
Bestuurscoördinator district | nodige budgetten voorzien |
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Adolphe Meurissestraat is een lokale straat en het De Coninckplein is een lokaal plein.
Binnen dit project werden 2 locaties onderzocht:
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
fase | actie | datum | jaarnummer |
advies definitief ontwerp | speelruimtevergadering | 25 maart 2021 |
|
Projecten zoals deze hebben als doel het publieke domein bespeelbaarder en aantrekkelijker te maken voor kinderen. Door het toevoegen van enkele kleine objecten of vloerschilderingen willen we de kinderen uitnodigen tot meer bewegen en spelen in de publieke ruimte.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het definitief ontwerp ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereiste budget is voorzien op 2ANT010503M01910/220/2021
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp van 28 juni 2021 voor de aanleg van speelaanleidingen in de Adolphe Meurissestraat en op het De Coninckplein, district Antwerpen, goed.
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT |
|
Bestuurscoördinator district | nodige budgetten voorzien |
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Van Luppenstraat is een lokale straat.
De aanleiding van dit project komt uit volgende standpunten:
De rijweg en het voetpad zullen volledig heraangelegd worden. De centrale rijweg zal bestaan uit een bitumineuze verharding. De parkeerstroken worden aangelegd in kasseien. Het voetpad wordt voorzien in grijze betonstraatstenen.
De kwaliteit van de publieke ruimte wordt verhoogd door de aanleg van extra groenzones, fietsenstallingen in de vorm van fietsenbeugels en zitbanken.
Het rioleringsstelsel zal een gedeeltelijke scheiding van RWA (regenwaterafvoer) en DWA (droogweerafvoer) worden. Het hemelwater zal opgevangen worden met behulp van een infiltratieriolering, groenzones en de kasseien die zijn aangelegd op de parkeerstroken. De infiltratieriolering stort over in de gemengde riolering die ook vernieuwd zal worden.
Mobiliteitsvoorwaarden
Het snelheidsregime in de Van Luppenstraat zal vastgelegd worden op een zone 30. Er is nood aan extra snelheidsremmers. Extra oversteekbewegingen zullen gerealiseerd worden in functie van de zwakke weggebruiker. Een extra drempel zal worden aangelegd die dient als extra verkeersremmer en als extra veilige oversteekzone.
De Van Luppenstraat blijft een éénrichtingsstraat voor auto’s. Voor fietsers zullen beide richtringen toegankelijk zijn, dit in tegenstelling tot de bestaande toestand.
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 39 plaatsen in de bestaande toestand naar 36 plaatsen in de nieuwe toestand. De vermindering in het aantal parkeerplaatsen is te wijten aan de extra verkeersremmer die gerealiseerd zal worden.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. Het concept resulteert in een bomenbalans van zes bomen in de bestaande toestand, waarvan twee bomen binnen het projectgebied van de Boomgaardstraat gelegen zijn, naar 20 bomen in de nieuwe toestand, waarvan twee bomen binnen het projectgebied van de Boomgaardstraat gelegen zijn.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
fase | actie | datum | jaarnummer |
Adviezen | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 19 april 2021 |
|
De ambitie van dit project is om van de Van Luppenstraat een aangename fietsstraat te maken. Dit met afgelijnde parkeerzones, die een georganiseerd straatbeeld zullen creëren.
Er zal extra aandacht besteed worden aan de veiligheid van de zwakke weggebruiker door het invoeren van veilige oversteekzones en extra verkeersremmers.
Meer groenzones zullen aangelegd worden, dit zorgt voor een opwaardering van de straat. De bestaande bomen zullen behouden worden en worden aangevuld met extra bomen.
Het doel is om maximale buffering en infiltratie te voorzien voor het regenwater binnen de straat zelf. Dit zal gebeuren via de waterpasserende bestrating (kassei) die wordt aangelegd in de parkeerstroken, de groenzones en de aanleg van een infiltratieriolering.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 2ANT010502M01895/5002500000/224/2200.
Coördinatieoverleg Openbaar Domein van 19 april 2021:
gunstig op voorwaarden dat:
Het districtscollege keurt de projectdefinitie van 26 juli 2021 voor de wegeniswerken in de Van Luppenstraat, district Antwerpen, goed.
Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | taak |
SW/PR/ONT |
|
SW/PR/ADM | mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college |
SW/Mobiliteit | draft signalisatieplan opmaken |
Bestuurscoördinator district | communicatie en participatietraject organiseren en nodige budgetten voorzien |
Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 4 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal jeugdbeleid.
Overeenkomstig artikel 41, 23o van het decreet over het lokaal bestuur is de (districts-)raad exclusief bevoegd voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
Uitzonderingen op het toelagereglement 'werkingstoelagen jeugd en sport' worden voorgelegd aan de districtsraad. Vanwege de grote impact van Covid-19 op de werking van jeugdverenigingen in district Antwerpen worden er in dit besluit twee uitzonderingen op het reglement voorgelegd.
De eerste uitzondering op het reglement heeft betrekking op artikels 25§2 en 32§2 van het toelagereglement 'werkingstoelagen jeugd en sport'. District Antwerpen laat uitzonderlijk toe dat een jeugdvereniging de keuze krijgt tussen:
Het indienen van een aanvraag voor een werkingstoelage op basis van de indicatoren en cijfers van het vorige werkjaar:
Of, het indienen van een aanvraag voor een werkingstoelage op basis van de indicatoren en berekening van de vorige subsidieaanvraag:
De aanvraag moet gebeuren via de verenigingendatabank, zoals het reglement 'werkingstoelagen jeugd en sport' stelt, en dient correct en volledig ingediend te worden. De vereniging voegt alle verplichte bijlagen toe waar mogelijk (ook als deze minder informatie bevat dan andere jaren). Zo blijft district Antwerpen een goed zicht hebben op alle werkjaren, ledenaantallen en activiteiten van het afgelopen werkjaar.
De tweede uitzondering op het reglement 'werkingstoelagen jeugd en sport' heeft betrekking op artikels 23 en 30 uit het reglement. In artikels 23 en 30 worden enkele voorwaarden voor de toelage gesteld. Omwille van Covid-19 kan het zijn dat een jeugdvereniging niet meer aan één of meerdere voorwaarden voldoet (wat voorgaande jaren wel het geval was). Ook verenigingen die daardoor plots niet in aanmerking zouden komen voor een toelage, moeten gelijkwaardig ondersteund kunnen worden door district Antwerpen. Het district stelt daarom voor dat het districtscollege bij uitzondering kan beslissen om een aanvraag van een jeugdvereniging te weerhouden, als de aanvraag door Covid-19 niet aan de voorwaarden zoals gesteld in artikels 23 en 30 kan voldoen.
Op 20 januari 2020 (jaarnummer 8) keurde de districtsraad het toelagereglement 'werkingstoelagen jeugd en sport' goed. Hierin voorziet district Antwerpen ondersteuning voor jeugdverenigingen.
Door de impact van Covid-19 vanaf maart 2020 moesten jeugdverenigingen hun werking in 2020 lange tijd stilleggen. Eind juni konden er opnieuw activiteiten georganiseerd worden en in de zomer konden de jeugdkampen doorgaan, mits het volgen van het protocol met jeugdwerkregels. Omdat er gedurende meerdere maanden in 2020 echter geen activiteiten georganiseerd werden, zullen niet alle verenigingen dezelfde indicatoren behalen, terwijl ook hun eigen financiering is stilgevallen.
Op 19 oktober 2020 (jaarnummer 155) keurde de districtsraad de uitzondering op het toelagereglement 'werkingstoelagen jeugd en sport' goed, waarin district Antwerpen uitzonderlijk toeliet dat aanvragen voor werkingstoelagen toegekend werden op basis van de vorige context. Concreet werden de aanvragen met deadline 1 november 2020 berekend op basis van het werkjaar september 2019 tot augustus 2020. De aanvragen met deadline 1 maart 2021 werden berekend op basis van het werkjaar januari tot december 2020.
Op 17 mei 2021 (jaarnummer 85) keurde de districtsraad aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
De jeugdverenigingen hebben heel wat inspanningen geleverd voor het jeugdwerk in district Antwerpen. Ook in het werkjaar 2020-2021 zijn er jeugdverenigingen die nog steeds de negatieve gevolgen van Covid-19 voelen. Andere jeugdverenigingen kenden net wel een leden- of activiteitengroei.
Bijkomend zijn er ook nieuwe jeugdverenigingen opgestart. Het district ondersteunt startende verenigingen, volgens artikel 39 paragraaf 2 van het reglement. Dit artikel stelt dat de periode van ondersteuning loopt tot de eerstvolgende deadline voor het indienen van een aanvraag voor werkingstoelage als jeugdwerk (respectievelijk 1 maart of 1 november). Echter kan er ook uitzonderlijk een nieuwe aanvraag als startende jeugdvereniging ingediend worden waarbij de periode maximum 1 jaar verlengd kan worden.
De ondersteuningen worden verrekend op volgend boekingsadres: SUB_NR/INTERN/2200/5001000000/6496800/2ANT010401A00000/2AN090759.
De districtsraad keurt de uitzondering op artikels 25§2 en 32§2 van het toelagereglement voor verenigingen goed. De verenigingen die een aanvraag indienen voor de aanvraagtermijnen met deadline 1 november 2021 of 1 maart 2022 hebben de keuzemogelijkheid om een werkingstoelage aan te vragen die berekend wordt op basis van de gegevens van het vorige werkjaar, zoals beschreven in het reglement, of op basis van de berekening van de vorige subsidieaanvraag.
De districtsraad keurt de uitzondering op artikel 23 en 30 van het toelagereglement 'werkingstoelagen jeugd en sport' goed voor de aanvraagtermijnen met deadline 1 november 2021 en 1 maart 2022.
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal jeugdbeleid.
Met een ondersteuning van 3.000,00 EUR van district Antwerpen aan De Wereld van Rayaan vzw zal in 2021:
De ondersteuning gebruikt worden voor het organiseren van een breed, laagdrempelig, jeugdvriendelijk en wijkgericht jeugdaanbod door de respectievelijke jeugdwerkpartner.
Als het coronavirus een impact heeft op de uitvoering van deze afsprakennota, dan kan een aangepaste planning van het initiatief worden voorgesteld. Dit wordt steeds tijdig ter goedkeuring voorgelegd aan district Antwerpen.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de vastlegging en aanwending van sommige toelagen (Belgisch Staatsblad 6 december 1983).
Het kaderbesluit ondersteuningsbeleid goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
Op 18 februari 2019 (jaarnummer 27) keurde de districtsraad het bestuursakkoord van district Antwerpen goed.
In het kader van het beheers- en beleidsplan en aansluitend op het bestuursakkoord van district Antwerpen keurt het district overeenkomsten goed met partners die belangrijk zijn voor de uitvoering van het jeugdbeleid.
Op 17 mei 2021 (jaarnummer 85) keurde de districtsraad aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 goed. In 2021 voorziet district Antwerpen een nominatief opgenomen ondersteuning van 3.000,00 EUR voor de ondersteuning van De Wereld van Rayaan vzw.
De ondersteuning van district Antwerpen voor De Wereld van Rayaan vzw bedraagt volgens de overeenkomst in totaal 3.000,00 EUR. De verrekening gebeurt op doelstelling 2ANT010401.
Het districtscollege keurt de afsprakennota, met een looptijd van 1 september 2021 tot en met 31 december 2021, met De Wereld van Rayaan vzw goed.
Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling van de nominatief voorziene ondersteuning van 3.000, 00 EUR aan De Wereld van Rayaan vzw goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
De Wereld van Rayaan vzw Kleinbeekweg 20 2970 Schilde rekeningnummer: BE48 3632 0914 0427 ondernemingsnummer: 0763.677.634 | 3.000,00 EUR | budgetplaats: 5001000000 budgetpositie: 6496800 functiegebied: 2ANT010401A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090759 budgetperiode: 2100 | 4505127020 |
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 3 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal sportbeleid.
Aansluitend op onderstaande resoluties uit het bestuursakkoord van district Antwerpen:
voorziet het district een nominatieve ondersteuning van 11.000,00 EUR voor nv KFCO Beerschot-Wilrijk. Daarmee worden op het Kiel diverse wijkoverleggen en aanbod op pleintjes en voor scholen georganiseerd. Met de ondersteuning wordt ook het project Football Changes Lives verankerd op het Kiel en worden lokale projecten opgezet om de infrastructuur in te zetten als meerwaarde in de wijk.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van sommige toelagen (Belgisch Staatsblad 6 december 1983).
Het kaderbesluit ondersteuningsbeleid goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
Op 18 februari 2019 (jaarnummer 27) keurde de districtsraad het bestuursakkoord van district Antwerpen goed.
Op 17 mei 2021 (jaarnummer 85) keurde de districtsraad aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 goed. Hierin werd voor het werkjaar van september 2021 tot en met augustus 2022 een nominatieve ondersteuning voorzien van 11.000,00 EUR aan nv KFCO Beerschot-Wilrijk.
De uitgave van de geldelijke ondersteuning aan nv KFCO Beerschot-Wilrijk bedraagt in totaal 11.000,00 EUR en wordt verrekend op de doelstelling 2AN090749.
De vastleggingen dienen te gebeuren voor 2021.
De looptijd van de convenant voor nv KFCO Beerschot-Wilrijk start op 1 september 2021 en eindigt op 28 augustus 2022, daardoor wordt er een deel van de nominatieve toelage 8.800,00 EUR vastgelegd op 2021 en een deel 2.200,00 EUR vastgelegd op 2022.
Organisator | Functiegebied | 2021 | 2022 |
nv KFCO Beerschot-Wilrijk Ondernemingsnummer: BE0698.992.391 | 2ANT010402 | 8.800,00 EUR | 2.200,00 EUR |
Het districtscollege keurt de afsprakennota, met een looptijd van 1 september 2021 tot en met 28 augustus 2022, met nv KFCO Beerschot-Wilrijk goed.
Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling van de ondersteuning van 8.800,00 EUR aan nv KFCO Beerschot-Wilrijk goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
nv KFCO Beerschot-Wilrijk Ondernemingsnummer: BE0698.992.391 | 8.800,00 EUR | Budgetplaats: 5001500000 | 4505126738 |
Het advies 'Culturele ontmoetingscentra' werd op 22 juni 2021 ingediend door de seniorenraad. Culturele ontmoetingscentra spelen een belangrijke rol op vlak van ontspanning, educatie, ontmoeting en zijn een informatiebron over de wijkwerking. De seniorenraad vraagt meer inspraak in de werking en programmatie. Zo willen ze dat de senioren zich in de centra meer thuis voelen.
Artikel 304,§3,1e lid van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat enkel de gemeenteraad kan overgaan tot organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Artikel 137 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat dit artikel ook van toepassing is op de districtsraden.
De vernieuwde aanpak van inspraak, advies en medebeheer adviesorganen cultuur, sport, jeugd en senioren werd door de gemeenteraad in de zitting van 16 december 2013 (jaarnummer 828) goedgekeurd.
Het districtscollege neemt kennis van het advies 'culturele ontmoetingscentra' van de seniorenraad.
Het districtscollege keurt de antwoordbrief goed.
Het planproces van het Groenplan Antwerpen start met de procesnota. Deze nota omvat een inventarisatie van het huidige groenareaal van het district, omschrijft welke thema's voor dit groenplan belangrijk zijn en geeft een overzicht van groengerelateerde projecten die reeds in het district lopen of opgestart gaan worden.
De procesnota tekent tenslotte het planproces uit. Voor het Groenplan Antwerpen zullen, na de goedkeuring van de procesnota, nog drie fasen doorlopen worden:
Er worden tijdens dit planproces drie communicatiemomenten en drie participatiemomenten voorzien. Het eerste participatiemoment vindt plaats in de analysefase. Ook tijdens de visiefase en de opmaak van het definitief groenplan worden participatiemomenten voorzien. Na de analyse- en visiefase wordt telkens een informatiemoment voorzien waarin de resultaten van de doorlopen fase gecommuniceerd worden. Na de definitieve goedkeuring van het districtsgroenplan Antwerpen wordt opnieuw een informatiemoment georganiseerd waaraan een uitgebreidere campagne (groenste week) gekoppeld wordt.
Stap | Datum |
College: goedkeuring Procesnota | 30 juli 2021 (jaarnummer 06283) |
Districtscollege: kennisname Procesnota | 23 augustus 2021 |
Participatiemoment | eind oktober 2021 |
College: goedkeuring Analysenota |
|
Districtscollege: kennisname Analysenota |
|
Informatiemoment |
|
Participatiemoment |
|
Districtscollege: kennisname Visienota |
|
Districtsraad: advies + goedkeuring Visienota |
|
College: goedkeuring Visienota |
|
Informatiemoment |
|
Participatiemoment |
|
Districtscollege: kennisname Groenplan Antwerpen |
|
Districtsraad: advies + goedkeuring Groenplan Antwerpen |
|
College: goedkeuring Groenplan Antwerpen |
|
Informatiemoment |
|
Op 30 oktober 2009 (jaarnummer 15377) keurde het college de opmaak van groenplannen goed. De opdracht omvat de opmaak van elf groenplannen, waaronder één stadsbreed groenplan en tien specifieke groenplannen op niveau van de districten (negen districten en de haven apart). Het stadsbrede groenplan focust op de districtsoverschrijdende sleutelkwesties en groenelementen. De specifieke groenplannen behandelen de groenelementen die tussen de groene hoofdstructuur gesitueerd zijn.
Op 17 februari 2017 (jaarnummer 01325) keurde het college het stadsbreed groenplan 'Levendig Landschap' definitief goed. De voltooiing van het stadsbreed groenplan is het startpunt voor de uitwerking van de specifieke groenplannen op districtsniveau. Als eerste district kwam Deurne aan de beurt.
Op 21 mei 2021 (jaarnummer 04127) keurde het college het districtsgroenplan Deurne ‘Dartelend Deurne’ definitief goed voor de elementen die tot de bovenlokale bevoegdheid behoren.
Na Deurne is Antwerpen het volgende district waarvoor een groenplan opgestart wordt.
Op 30 juli 2021 (jaarnummer 06283) keurde het college de procesnota voor het districtsgroenplan Antwerpen goed.
Het districtscollege neemt kennis van de procesnota voor de opmaak van het districtsgroenplan Antwerpen.
Artikel 56, §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 04463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor groen.
Er werd een gemotiveerd gunningsverslag opgemaakt dat als bijlage bij dit besluit wordt gevoegd.
Voorafgaand aan het onderzoek van de betrouwbaarheid en geschiktheid van de inschrijvers, en alvorens de offertes inhoudelijk te beoordelen, werd bij inschrijver VERBRUGGEN BV een substantiële onregelmatigheid vastgesteld, zodat deze niet verder werd betrokken in het onderzoek van de aanbestedende overheid.
Inzake de kwalitatieve selectie werd de overgebleven inschrijver betrouwbaar en geschikt bevonden.
De offerte van de overgebleven inschrijver werd regelmatig bevonden.
De opdracht wordt gegund op basis van het enige gunningscriterium "prijs".
In toepassing van artikel 41, §6 samen gelezen met artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte, nadat zij desgevallend de resterende inschrijvers in kennis heeft gesteld van haar voornemen om de onderhandelingen af te sluiten en een gemeenschappelijke termijn heeft vastgesteld voor de indiening van nieuwe of aangepaste offertes. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria.
In toepassing van artikel 66, §1, 2° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, ziet de aanbestedende overheid erop toe dat de offerte afkomstig is van een inschrijver waaraan de toegang tot de opdracht niet is ontzegd op grond van de uitsluitingsgronden en die voldoet aan de door de aanbestedende overheid vastgestelde selectiecriteria en, in voorkomend geval, de niet-discriminerende regels en criteria inzake de beperking van het aantal aan de selectiecriteria beantwoordende kandidaten.
In toepassing van artikel 83 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten samen gelezen met artikel 76 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017, onderzoekt de aanbestedende overheid de regelmatigheid van de offertes.
In toepassing van artikel 35 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017, onderwerpt de aanbestedende overheid de ingediende offertes aan een prijs- of kostenonderzoek.
Voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het aanleggen van geveltuinen en boomvakken, werd vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking GAC_2021_01646 uitgeschreven. Op 13 juli 2021 dienden de volgende firma’s een offerte in:
Het districtscollege keurt de gunning goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het aanleggen van geveltuinen en boomvakken, op basis van bestek GAC_2021_01646, aan DOLMANS LANDSCAPING BVBA, BOSSTRAAT 38, 3620 LANAKEN met ondernemingsnummer 0458.736.061.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Raamovereenkomst voor het aanleggen van geveltuinen en boomvakken | budgetplaats: 5004000000 | met orderbons |
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 2 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid. Artikel 6 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale participatie en verenigingsleven.
De districtssecretaris stelt voor om volgende initiatieven/initiatief te ondersteunen:
Als het coronavirus een impact heeft op de uitvoering van deze ondersteuning, dan kan een aangepaste planning van het initiatief worden voorgesteld. Dit wordt steeds tijdig ter goedkeuring voorgelegd aan district Antwerpen.
Op 20 januari 2020 (jaarnummer 8) keurde de districtsraad het toelagereglement 'Districtsfonds: beleef je buurt' goed.
Op 16 november 2020 (jaarnummer 171) keurde de districtsraad een uitzondering op artikel 21 §4 en 22 §4 van het toelagereglement 'Districtsfonds: beleef je buurt' goed. Aanvragen voor projecten of grote activiteiten, die plaatsvinden vanaf 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021, kunnen tot uiterlijk 6 weken voor het plaatsvinden van het project of de activiteit ingediend worden, in plaats van 8 weken.
Op 17 mei 2021 (jaarnummer 85) keurde de districtsraad aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 overeenkomstig de bepalingen van de beleids- en beheerscyclus goed.
In 2021 voorziet district Antwerpen budgetten voor de betoelaging van initiatieven, conform het reglement dat door de districtsraad werd goedgekeurd.
District Antwerpen heeft 2 nieuwe aanvragen ontvangen voor een toelage van het districtsfonds:
Aanvrager, grote activiteit en bedrag | Datum en locatie |
BBC 708 Antwerpen vzw Sint-Jansvliet Retro Basket Tornooi Aangevraagde toelage: 1.283,00 EUR | 28 augustus 2021 Sint-Jansvliet, 2000 Antwerpen |
Het Ring Genootschap vzw Ringland Terras Zomerbar Aangevraagde toelage: 7.000,00 EUR | 5 september 2021 Konijnenwei, 2018 Antwerpen |
Artikel 13 uit het toelagereglement district Antwerpen (Districtsfonds: beleef je buurt) :
§2 Aanvragen met een goedgekeurd bedrag hoger dan 250,00 euro worden in schijven uitbetaald. De eerst schijf omvat een betaling van maximum 70% van het toegekende bedrag en wordt uitbetaald na goedkeuring van de toelage door het bevoegde orgaan. De tweede schijf van maximum 30% van het toegekende bedrag wordt uitbetaald binnen een termijn van 30 kalenderdagen na goedkeuring van de verantwoordingsstukken.
§3 Een toelage zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.
Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling van de toelage aan volgende initiatieven goed:
Aanvrager en initiatief | Code(s) | Bedrag |
BBC 708 Antwerpen vzw Sint-Jansvliet Retro Basket Tornooi | sport | 1.250,00 EUR |
Het Ring Genootschap vzw Ringland Terras Zomerbar | stadsmakers | 7.000,00 EUR |
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
BBC 708 Antwerpen vzw Doelhofstraat 16 2170 Merksem Ondernemingsnummer: 0423.430.536 Rekeningnummer: BE17 4141 2375 1121 | 1.250,00 EUR | budgetplaats: 5001500000 budgetpositie:6496800 functiegebied: 2ANT010402A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090749 budgetperiode: 2100 | 4505127252
|
Het Ring Genootschap vzw Kronenburgstraat 34 2000 Antwerpen Ondernemingsnummer: 0547.863.027 Rekeningnummer: BE40 7350 3473 3563 | 7.000,00 EUR | budgetplaats: 5006000000 budgetpositie:6496800 functiegebied: 2ANT010101A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090171 budgetperiode: 2100 |
4505127116
|
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Het college is bevoegd voor mobiliteit en bovenlokale budgetten.
Ambitie
Om te komen tot een meer evenwichtige verdeling en samenspel tussen de verschillende stedelijke vervoersmodi, wil de stad Antwerpen letterlijk de drempels tussen de modi verlagen door te werken aan ‘Slimme Schakels’, de mobiliteitsknooppunten van de (zeer nabije) toekomst. Slimme Schakels zijn:
Door een efficiënte en kwaliteitsvolle aanleg en inrichting van de knooppunten kan de reiziger tijd winnen, wordt er tegemoetgekomen aan de kwaliteits- en comforteisen tijdens de deur-tot-deur verplaatsingen en vergroot de kans op een omschakeling naar combimobiliteit. Het combineren van verschillende vervoersmodi wordt zo een evidentie. Dit project vormt zo een belangrijk onderdeel van de strategie om te komen tot een modal split met maximaal 50% autoverkeer, zoals is vastgelegd in het Toekomstverbond en het Vlaams regeerakkoord.
De knooppunten zijn zeer divers van aard en van schaal gaande van een buurtpunt tot een park and ride en vragen zowel een overkoepelende visie als een aanpak op maat.
Aangezien vandaag de meeste knooppunten nog zeer beperkt zijn qua uitrusting en inpassing, is er een zeer grote inhaalbeweging nodig om dit te realiseren. Antwerpen wil hierin een voortrekkersrol opnemen, in afstemming met de vervoerregio en de mobiliteitspartners.
Aanpak
De uitwerking van de Slimme Schakels vraagt een projectaanpak op verschillende sporen:
Selectie en categorisering
In samenspraak met de vervoerregio, stad Antwerpen en districten, zijn de locaties aangeduid waar op termijn een opwaardering tot Slimme Schakel beoogd wordt. Verspreid over het grondgebied van de stad zijn er zo’n 130 punten aangeduid.
Deze punten zijn ingedeeld in vier categorieën: interregionaal, regionaal, lokaal en buurt. Deze indeling is onder meer afhankelijk van (en indicatief voor) de (toekomstige) plaats van elk punt in het netwerk en de in elk punt aangeboden verbindingen.
De regionale en interregionale punten worden vastgelegd door de vervoerregioraad, in samenspraak met de betrokken gemeenten. De lokale punten en buurtpunten worden aangeduid door de lokale besturen, in samenspraak met de vervoerregio.
Op initiatief van de stad Antwerpen is er daarnaast ook een indeling gemaakt in vijf types, afhankelijk van het overheersende doelpubliek:
De huidige lijst met knooppunten, hun categorie en type wordt als bijlage toegevoegd aan dit besluit. Voor de lokale punten en buurtpunten blijft dit een werklijst, die nog kan aangepast worden waar nodig.
Uitrustingsniveau
Vanuit het Vlaams Gewest wordt een minimaal uitrustingsniveau vastgelegd voor de aanleg van een mobipunt:
Op initiatief van de stad Antwerpen worden deze prestatie-eisen voor de mobipunten op Antwerps grondgebied (de Slimme Schakels) aangevuld en verfijnd per categorie en type van mobiliteitsknooppunt. Dit is een theoretische indeling, die gezien de grote variatie aan mobipunten steeds aan de praktijk moet getoetst en eventueel bijgesteld worden. Bij de concrete uitwerking van de specifieke mobiliteitsknooppunten worden de districten om advies gevraagd.
Prioritering
Gezien het grote aantal beoogde mobipunten is het nodig een prioritering op te maken. Om enerzijds tegemoet te komen aan de vele overstapbewegingen die eigen zijn aan het concept Basisbereikbaarheid, en anderzijds het gebruik van de park and rides te stimuleren, wordt voorgesteld prioriteit te geven aan de punten die het meest belangrijk zijn als overstappunten binnen het openbaar vervoer, en aan de punten die het meest belangrijk zijn als overstap tussen auto en openbaar vervoer (park and rides). Concreet zijn dit de punten van het type 4 en 5. Dit past ook in het kader van de Minder Hinder-aanpak aangaande de werken aan (onder meer) de Oosterweelverbinding.
In een eerste fase wordt dus geen prioriteit gegeven aan de andere punten, met uitzondering van de punten waar zich koppelkansen voordoen met lopende of geplande projecten. De eerste punten waarvoor het traject wordt opgestart, zijn: Olympiade, Bist, Harmonie, Zwaantjes en Operaplein.
De punten die gelegen zijn langs een gewestweg worden volgens het besluit van de Vlaamse regering gerealiseerd door het gewest (Agentschap Wegen en Verkeer). De stad Antwerpen en het Vlaams Gewest hanteren samen dezelfde prioritering en prestatie-eisen.
In zitting van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Het bestuursakkoord vermeldt in resolutie 15: “De stad selecteert overstappunten en bouwt deze verder uit in samenspraak met zijn mobiliteitspartners. Superschakels waar vlot van vervoersmodus gewisseld kan worden, worden herkenbaar en comfortabel aangelegd, zodat je veilig en kwalitatief kan overstappen. Dit kunnen park-and-rides zijn, carpoolparkings voor auto en fiets of treinstations met parking voor auto en fiets.”
Ook Slim naar Antwerpen en het stedelijke mobiliteitsplan (goedgekeurd door de gemeenteraad op 2 maart 2015, jaarnummer 113) zetten in op combimobiliteit om een performant mobiliteitssysteem te bekomen met een beter evenwicht en samenspel van de verschillende vervoersmodi.
De stad Antwerpen verkreeg eind 2019 thematische projectsubsidies voor haar projectvoorstel rond ‘Slimme Schakels’ (indiening subsidieaanvraag goedgekeurd door het college op 14 juni 2019, jaarnummer 4977).
Parallel hiermee is op Vlaams niveau het decreet Basisbereikbaarheid bekrachtigd, waarmee het openbaar vervoer verder evolueert naar een overstapmodel. Het Vlaamse regeerakkoord bepaalt ook dat er actief werk moet gemaakt worden van kwalitatieve ‘mobipunten’, waar verschillende vervoersmodi vlot met elkaar verbonden worden. Binnen de vervoerregio Antwerpen geldt volgens de afspraken uit het Toekomstverbond én het regeerakkoord bovendien het streefdoel om tegen 2030 een modal split te bereiken met (gemiddeld over heel de vervoerregio) een autogebruik van maximaal 50%. Combimobiliteit is hierbij een belangrijk principe. Momenteel wordt binnen de vervoerregio gewerkt aan de plannota van het Routeplan 2030. Binnen de ‘gebiedsgerichte aanpak’ wordt daarin ook verdere uitwerking gegeven aan het concept van de mobiliteitsknooppunten.
Op 11 september 2020 keurde het Vlaams parlement het besluit van de Vlaamse regering over mobipunten goed. Hierin worden enkele elementen opgenomen:
Op 21 mei 2021 (jaarnummer 4032) keurde het college de overeenkomst goed voor de deelname aan het project Horizon 2020, waarbinnen onder meer gewerkt wordt aan slimme mobiliteitsknooppunten.
Het college keurde op 9 juli 2021 (jaarnummer 5753) het plan van aanpak goed voor de verdere uitwerking en realisatie van Slimme Schakels, als hoogwaardige mobiliteitsknooppunten in de stad. Dit omvat onder meer de selectie van punten (ingedeeld naar categorie en type), de theoretische prestatie-eisen per categorie en type, en de principes qua prioritering. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, afdeling Mobiliteit, legt het plan van aanpak nu ter kennisneming voor.
De punten die gelegen zijn langs een gewestweg worden volgens het besluit van de Vlaamse regering gefinancierd en gerealiseerd door het gewest (Agentschap Wegen en Verkeer). De punten die niet gelegen zijn langs een gewestweg worden gerealiseerd door de lokale overheid. Binnen stad Antwerpen wordt dit bovenlokaal gefinancierd, dus niet door de districten. Hiervoor zijn budgetten voorzien bij Stadsontwikkeling/Mobiliteit, MPA en Slim naar Antwerpen. Indien er Vlaamse subsidies worden verkregen voor de aanleg of herinrichting van mobipunten die niet langs gewestwegen gelegen zijn, zullen de subsidieontvangsten en -uitgaven via een subsidiefiche opgenomen worden in het budget.
Waar mogelijk wordt de realisatie van de Slimme Schakels wel geïntegreerd in lopende of geplande inrichtingsprojecten. De standaardkosten zoals aanleg voetpaden enzovoort worden dan gefinancierd vanuit het projectbudget, de extra kosten in het kader van het project Slimme Schakels kunnen gefinancierd worden vanuit het budget Slimme Schakels.
Voor de aanleg of herinrichting van mobipunten die niet langs gewestwegen gelegen zijn (en aan een aantal voorwaarden voldoen), kan de gemeente Vlaamse subsidies verkrijgen:
De precieze voorwaarden, subsidiabele onderdelen en concrete werkwijze zijn momenteel nog in opmaak binnen het Vlaamse Gewest.
De eerste schijf van de subsidiemiddelen uit de thematische oproep stadsvernieuwing werd reeds ontvangen. Deze middelen staan op 2LMS010402A00000/5153000000/SBT11098/224. In de aanpassing meerjarenbegroting 4 worden deze verschoven naar 2022.
Het districtscollege neemt kennis van het plan van aanpak voor de verdere uitwerking en realisatie van Slimme Schakels, als hoogwaardige mobiliteitsknooppunten in de stad. Dit omvat onder meer de selectie van punten (ingedeeld naar categorie en type), de theoretische prestatie-eisen per categorie en type, en de principes qua prioritering.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De VIIde-Olympiadelaan is een lokale straat.
Artikel 56 §3, 4°van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3, 4° 5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521), binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.
Voor de uitvoering van deze werken maakte de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, op basis van de raamovereenkomst GAC/2019/01001, de opdracht SWOU12440A, VIIde-Olympiadelaan (parking Beerschot) op, voor een bedrag van 29.061,91 EUR (exclusief btw).
Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen (PH) en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget (in EUR):
Ten laste van | Gunning | 10% PH en VH | 21% btw | Totaal |
District Antwerpen | 29.061,91 | 2.906,19 | 6.713,30 | 38.681,40 |
Uitvoeringstermijn: 10 werkdagen.
Prijsherziening: volgens raamovereenkomst.
Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Bestek GAC/2019/01001 | |||
Bestek | Goedkeuring Gemeenteraad | 21 oktober 2019 | 583 |
Publicatie | 23 september 2019 | ||
Gunning | Goedkeuring college | 13 december 2019 | 10383 |
Sluiting opdracht | 7 januari 2020 | ||
Opdracht SWOU12440A | |||
Definitief ontwerp | Goedkeuring districtscollege Antwerpen | 12 juli 2021 | 448 |
Op 13 december 2019 (jaarnummer 10383) gunde het college de raamovereenkomst "onderhoudswerken aan rijwegen en voetpaden in elementverharding”, op basis van bestek GAC/2019/01001, aan de firma Verbruggen bvba, Doornstraat 54 te 9140 Temse, met ondernemingsnummer 0439.524.816.
De toewijzingsbrief werd verzonden op 7 januari 2020.
Het districtscollege wenst onderhoudswerken aan rijwegen en voetpaden in elementverharding uit te voeren in de VIIde-Olympiadelaan, district Antwerpen.
Het districtscollege keurde op 12 juli 2021 (jaarnummer 448) het definitief ontwerp goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de opdracht SWOU12440A ter goedkeuring voor.
Voor deze werken werd bestelbon 4005463041 opgemaakt voor een bedrag van 38.681,40 EUR.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Opdracht SWOU12440A Verbruggen bv | 10.000,00 EUR | budgetplaats:5002500000 budgetpositie:220 functiegebied:2ANT010502M02048 subsidie:SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma:2AN090610 budgetperiode:2100 | 4005463041 |
28.681,40 EUR | budgetplaats:5005000000 budgetpositie:220 functiegebied:2ANT010801PA5958 subsidie:SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma:2AN090190 budgetperiode:2100 |