Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. Antverpiastraat, Vinkeveldenstraat en Vinkeveldenplein zijn lokale straten en lokaal plein.
Vinkeveldenstraat, Vinkeveldenplein en Antverpiastraat maken onderdeel uit van de langere rode loper fietsstraten die loopt van de Jozef Leemanslaan tot aan de Berkenrijslaan (district Wilrijk).
Voor de Vinkeveldenstraat- Vinkeveldenplein- Antverpiastraat werd een ontwerp uitgewerkt. Het gaat voor deze straten om een beperkte ingreep, dus geen gevel-tot-gevel heraanleg. De grijze asfalt wordt vervangen door rode asfalt. Bijkomend worden enkele voetpaduitstulpingen voorzien om de oversteekruimte voor voetgangers te beveiligen, parkeren op straathoeken te vermijden, en de verspringing van de parkeerstrook te begeleiden en te verduidelijken. De voetpaduitstulpingen in de Antverpiastraat zullen bekostigd worden met bovenlokaal budget.
De grijze straatstenen op het verkeersplateau Antverpiastraat- Moretusstraat worden vervangen door rode straatstenen.
Ook voor de andere straten op de rode loper van Jozef Leemanslaan tot Berkenrijslaan zal een ontwerp voor de uitrol van rode lopers opgemaakt worden.
De parkeerbalans van het project is positief (+ 6 parkeerplaatsen), omdat het parkeren in de Vinkeveldenstraat van zijde zal verspringen halfweg de straat. Momenteel gebeurt in beide straatsegmenten het parkeren aan de zuidzijde van de straat.
Het vervolledigen van het fietsnetwerk en werk maken van leesbare - veilige fietscorridors met voldoende ruimte blijft één van de belangrijkste opgaves voor de komende jaren. Daarom is het noodzakelijk om de juiste fietsmaatregel op de juiste plaats in te zetten. Met de fietsstraat beschikt de stad Antwerpen over een maatregel die sinds 10 januari 2012 wettelijk toepasbaar is.
Op 2 juni 2020 besliste het college (jaarnummer 4697) om bijkomende fietsstraatassen uit te rollen. Deze fietsstraten werden in een eerste fase versneld uitgerold door middel van signalisatie en markering. De komende jaren zullen de stad en de districten de nieuwe fietsstraten ook definitief aanleggen, met een kenmerkende rode asfalt. Voor de straten die niet in onderhoud, heraanleg of rioleringswerken zitten, zal de stad instaan om de rode asfaltlaag aan te brengen. In de meerjarenbegroting van de stad Antwerpen werden middelen voorzien om stapsgewijs de rode lopers uit te rollen.
Het ontwerp van de fietsstraten werd geïntegreerd met de ambitie van het district Hoboken om de voetpaden in deze straten te optimaliseren. Het ontwerp van de fietsstraten werd daarvoor aangevuld met voetpaduitstulpingen. Ook de voetpaden zelf zal het district vernieuwen. Voor deze bijkomende ingrepen voorziet het district Hoboken het nodige budget.
Het nodige budget is voorzien op 2LMS010402A00000/224/5153000000/Intern/SUB_NR/2100. Het budget op deze doelstelling zal aangewend worden voor de aanleg van de rode loper en de voetpaduitstulpingen in de Antverpiastraat.
Het budget voor de resterende voetpaduitstulpingen (Vinkeveldenstraat/Vinkeveldenplein/Van Amstelstraat) worden voorzien door het district Hoboken op het budgetadres 2HOB010101A00000/224/5062500000/Intern/SUB_NR/2HO090200/2200.
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp voor de fietsstraten Vinkeveldenstraat, Vinkeveldenplein en Antverpiastraat goed (exclusief de parkeerstrook aan de Van Amstelstraat, omdat deze in een later project zal worden aangepakt). Het districtscollege vraagt de stad om samen met de rijweg ook het asfalt van de parkeerstroken te vernieuwen, gezien hun slechte staat.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/Publieke ruimte | definitief ontwerp ter goedkeuring voorleggen aan het college |