Terug
Gepubliceerd op 23/06/2021

2021_DRDE_00107 - District Deurne. Stevenslei - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Deurne
do 17/06/2021 - 20:00 Districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter; Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Marina Rothmayer, districtsraadslid; Guy Dirckx, districtsraadslid; Jan Van Wesembeeck, districtsraadslid; Kristof Vissers, districtsraadslid; Freya Van Alsenoy, districtsraadslid; Maarten Goetstouwers, districtsraadslid; Josephus Braam, districtsraadslid; Manal Toumi, districtsraadslid; Abdelaziz El Fadili, districtsraadslid; Arbër Halili, districtsraadslid; Peggy Dewinter, districtsraadslid; Giuliana Chirinos Saavedra, districtsraadslid; Malgorzata Zgnilec, districtsraadslid; Robert Stephens, districtsraadslid; Mathijs Post, districtsraadslid; Sandra Wintershoven, districtsraadslid; Alain Hoeckx, districtsraadslid; Skrolan Hugens, districtsraadslid; Mascha Van Huffelen, districtsraadslid; Steven Van Bockstal, districtsraadslid; Sarpongmaa Agyin, districtsraadslid; Viviane Gedopt, districtsraadslid; Benjamin Weyts, Districtsraadslid; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Secretaris

Maarten Caestecker, districtssecretaris

Voorzitter

Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter
2021_DRDE_00107 - District Deurne. Stevenslei - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2021_DRDE_00107 - District Deurne. Stevenslei - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

De Stevenslei in het district Deurne:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 9 oktober 2020 (jaarnummer 8481);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Muggenberglei"; 
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Om de leveranciers van de nieuwe handelszaak de nodige manoeuvreerruimte te bieden, wordt een beperkt parkeerverbod met venstertijden aangebracht. Dit wordt ingevoerd om het in- en uitrijden in deze smalle straat mogelijk te maken.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • het parkeren wordt verboden, van maandag tot en met zaterdag van 8.00 tot 17.00 uur, over een afstand van 15 meter, tegenover nummer 41-43 (artikel 3).
    De bevoorrading van de nieuwe handelszaak vindt plaats via de Stevenslei. Door de grootte van de vrachtwagens is dit problematisch als er auto's geparkeerd staan tegenover de in- en uitrit. Na sluitingstijd komen de parkeerplaatsen terug ter beschikking van de buurtbewoners.

De parkeerbalans neemt af met twee parkeerplaatsen tijdens de venstertijden.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760)  waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  •  Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 1 juni 2021 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2DEU01 - Ambitieus Deurne
2DEU0104 - Een goed bestuurd Deurne
2DEU010405 - Adviesraden

Besluit

De districtsraad Deurne keurt met 24 stemmen voor en 5 stemmen tegen het volgende besluit goed.

Voor: Tjerk Sekeris, Elke Brydenbach, Philip Van Acker, Mascha Van Huffelen, Freya Van Alsenoy, Peggy Dewinter, Josephus Braam, Alain Hoeckx, Malgorzata Zgnilec, Maarten Goetstouwers, Viviane Gedopt, Robert Stephens, Benjamin Weyts, Freddy Lorent, Frank Geudens, Frank Vercammen, Sarpongmaa Agyin, Manal Toumi, Kristof Vissers, Abdelaziz El Fadili, Jan Van Wesembeeck, Sandra Wintershoven, Marina Rothmayer, Guy Dirckx.

Tegen: Mathijs Post, Giuliana Chirinos Saavedra, Arbër Halili, Steven Van Bockstal, Skrolan Hugens.


De districtsraad deurne beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Stevenslei in het district Deurne, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 9 oktober 2020 (jaarnummer 8481).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen