Terug
Gepubliceerd op 13/01/2021

2021_DCDE_00007 - District Deurne. Boekenberglei - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Deurne
ma 11/01/2021 - 09:00 Districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Secretaris

Maarten Caestecker, districtssecretaris

Voorzitter

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester
2021_DCDE_00007 - District Deurne. Boekenberglei - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2021_DCDE_00007 - District Deurne. Boekenberglei - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • de verkeersborden D9 worden vervangen door D7 (fietspad) en worden voorzien van een onderbord M7 (bromfietsers klasse B verboden) en een informatief bord met snelheidsbepaling 25 km per uur;     
  • een parkeerverbod wordt ingevoerd, ter hoogte van het appartementsgebouw nummer 22/24.
    In het straatsegment tussen de Sint-Rochusstraat en het Boekenbergplein zijn veel garages. Er kan enkel geparkeerd worden voor nummer 22/24. Tegen de tramhalte is een parkeerstrook in kasseien en de overige rijwegbreedte is beperkt tot ongeveer 4,70 meter. In principe moet je volgens de wegcode 3 meter vrije doorgang vrijlaten, maar zoiets is moeilijk in te schatten ter plaatse. Vermits er 50 km per uur gereden mag worden in de Boekenberglei, is het aangewezen om dit te verduidelijken met een parkeerverbod.  
De parkeerbalans neemt af met twee parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

    Aanleiding en context

    De Boekenberglei in het district Deurne:  
    • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
    • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 15 juli 2016 (jaarnummer 6371);
    • is deels gelegen in een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Bikschotelaan";
    • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
    Het college keurde op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de 'principenota “Speed pedelecs in Antwerpen” goed. Dit wordt nu uitgevoerd.

    Bewoners melden dat er regelmatig problemen zijn met de doorgang, ter hoogte van de tramhalte Eksterlaar. Vooral grotere voertuigen zoals vrachtwagens, bussen en vuilniswagens kunnen hier vaak moeilijk door. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit) stelt voor om een beperkt parkeerverbod in te voeren.

    Algemene financiële opmerkingen

    De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

    Adviezen

    Verkeerspolitie, advies van 18 december 2020 Gunstig advies

    Beleidsdoelstellingen

    9 - Decentralisatie
    2DEU01 - Ambitieus Deurne
    2DEU0104 - Een goed bestuurd Deurne
    2DEU010405 - Adviesraden

    Besluit

    Het districtscollege deurne legt het volgende voor aan de districtsraad deurne:

    Artikel 1

    De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Boekenberglei in het district Deurne, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 juli 2016 (jaarnummer 6371).

    Artikel 2

    Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

    Bijlagen