Terug
Gepubliceerd op 06/12/2021

2021_DCDE_00350 - Districten Borgerhout en Deurne. De Grote Verbinding. Ringpark Het Schijn. SWOU12833 - Voorontwerp. Advies - Goedkeuring

districtscollege Deurne
ma 06/12/2021 - 09:00 Districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Verontschuldigd

Elke Brydenbach, districtsschepen

Secretaris

Maarten Caestecker, districtssecretaris

Voorzitter

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester
2021_DCDE_00350 - Districten Borgerhout en Deurne. De Grote Verbinding. Ringpark Het Schijn. SWOU12833 - Voorontwerp. Advies - Goedkeuring 2021_DCDE_00350 - Districten Borgerhout en Deurne. De Grote Verbinding. Ringpark Het Schijn. SWOU12833 - Voorontwerp. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 3 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale pleinen met sportaccommodatie. Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale speelterreinen. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplanting. In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. 

Het projectgebied betreft lokaal en bovenlokaal openbaar domein met een bovenlokale investering in het kader van het leefbaarheidsproject Ringpark Het Schijn. De districten Deurne en Borgerhout hebben adviesbevoegdheid.

Argumentatie

Het ontwerpteam COBE ApS - OMGEVING cvba - De Urbanisten BV maakte een voorontwerp op voor de projectcontour en een visienota voor het studiegebied. 

In het voorontwerp Ringpark Het Schijn staat het concept van het waterpark centraal, waarbij de Schijnvallei opnieuw ten volle ontwikkeld wordt. De hoofdstroom wordt verlegd zodat nieuwe meanders, twee eilanden en zachte oevers toegevoegd kunnen worden aan de Schijnvallei. Ook na het pompgemaal wordt de stroom terug volledig opengelegd tot aan de Schijnpoort. Op deze manier wordt het Schijn weer prominent zichtbaar en vormt ze de identiteitsdrager van dit Ringpark met ruimte voor avontuurlijk spelen, waterbeleving en waterbuffering, alsook ruimte voor ecologie en volkstuinen. 

De verlegging van de hoofdstroom is ook nodig om de kap Hof ter Lo beter te integreren in het Ringpark. Hierdoor wordt de kap beter bereikbaar voor wandelaars en fietsers met zachte hellingen. Voor bewoners van Borgerhout wordt de kap verbonden met Spoor Oost via een brug over de Noordersingel. Het programma op de kap is flexibel in te vullen naargelang de noden en de technische mogelijkheden.

Om het park beter te verbinden met Deurne worden de bestaande entreezones uitgebouwd tot buurtpleinen met - waar mogelijk - een levendige functie voor meer sociale veiligheid en een watertoevoer vanuit de wijk naar het Schijn voor waterbuffering. In het ontwerp zit de ambitie om een nieuwe entreezone te creëren in de Ten Eekhovelei. De realisatie en dimensie van deze nieuwe entree is afhankelijk van de lopende vrijwillige aankoopactie in de Ten Eekhovelei. Om de sociale veiligheid en de relatie tussen wijk en park te verbeteren is een flexibele stedenbouwkundige omvormingsstrategie 'levendige randen' ontwikkeld op maat van de verschillende bebouwde randen (visienota).

    1. aanvaarden voorontwerp

De bovenbouw (Ringparken) en de onderbouw (Oosterweelverbinding) zijn onderling afhankelijk. Daarom is het van belang, op het moment dat de onderbouw wordt aangelegd, reeds een goed zicht te hebben op het gewenste ontwerp van de bovenbouw.  Maar dit heeft ook als gevolg dat er een tijdssprong is tussen de uitwerking van het voorontwerp en het verdere ontwerpproces en de uitvoering van de bovenbouw. Daarom wordt er een onderscheid gemaakt tussen het kader en de invulling in het ontwerp bovenbouw. Het kader wordt vastgelegd in het voorontwerp en de invulling wordt opengelaten tot definitief ontwerp na de tijdssprong. Voor wat betreft het kader is het voorontwerp driedimensionaal en gedetailleerder dan het conceptontwerp en geeft een duidelijk beeld van de geplande werken.

Verder werd er ook een visienota gevraagd. In die visienota wordt het voorontwerp gekaderd binnen een  ruimer studiegebied.  Daar wordt, conform het bestek, onder andere ingegaan op de relatie van het voorontwerp van het Ringpark met de omliggende wijken, de doorkijk naar een grootschalige overkapping zoals afgesproken in het toekomstverbond, …

De documenten voor het voorontwerp van de projectcontour en de visienota werden opgeleverd door het ontwerpteam. Het 3D BIM model zal later aangeleverd worden, uiterlijk eind 2021. 

Het co-creatief proces is complex, intensief en iteratief en vergt een proactieve houding van het ontwerpteam. In de opdracht is alle organisatie, voorbereiding, toelichting en desgevallend aanpassingen in functie van en ten gevolge van het co-creatieve proces, inbegrepen. Het ontwerpteam werkte het voorontwerp uit als synthese van het co-creatieve proces, maar stelt tevens een aantal openstaande onderzoeksvragen vast. Voor Ringpark Het Schijn betreft het onder meer volgende zaken die in het verder ontwerp en de (technische) afstemming tussen onder/bovenbouw verder uitgeklaard moeten worden: 

  • de verwerving van gronden binnen de Obstakelvrije projectcontour;
  • de compactering van de 'Hollandse knoop' ter hoogte van het pompgemaal binnen het ontwerp voor de onderbouw van Lantis;
  • de verschuiving van de kap Hof ter Lo met 22 meter noordwaarts binnen het ontwerp voor de onderbouw van Lantis afhankelijk van de tunnelveiligheid, technische haalbaarheid en procedurele haalbaarheid;
  • de aansluiting van het ontwerp op de Schijnpoort binnen het ontwerp voor de Schijnpoortweg van team intendant met onder andere de aansluiting op de ongelijkvloerse verbinding, de aansluiting op de wegenis van de Schijnpoortweg en Bisschoppenhoflaan, de aansluiting en continuering van het geopend Schijn en de aansluiting op het fietspad langsheen de Schijnpoortweg en Bisschoppenhoflaan; 
  • de inpassing van de reserveringsstrook voor het warmtenet tussen Schijnpoort en het kruispunt Ten Eekhovelei - De Gryspeerstraat, in het bijzonder ter hoogte van de infrastructuurbundel in het park aan Schijnpoort; en
  • de inpassing van de persput K-15 van Aquafin in het ringfietspad.

De volledige en meer gedetailleerde lijst van openstaande onderzoeksvragen, zoals geformuleerd door het ontwerpteam, is terug te vinden in de visienota in bijlage.

Aanvullend kunnen overkoepelend een aantal openstaande onderzoeksvragen geformuleerd worden die voor alle of meerdere Ringparken van toepassingen zijn:  

  • Het betreft onder meer elementen met betrekking tot beheer, grondgebonden aspecten, natuurcompensatie, kostenverdeling onder/bovenbouw, planologische aspecten, …
    Deze elementen zullen tijdens de tijdskloof in onderling overleg tussen de partners verder worden uitgewerkt en vastgelegd;
  • In het voorontwerp wordt het raamwerk vastgelegd. Dit betekent voor het ringfietspad onder andere de tracé, breedte, met of zonder voetpad en aansluitingen in het netwerk. De invulling zoals de materialisatie en gedetailleerde uitwerking zal in een volgende fase verder onderzocht worden onder leiding van team intendant;
  • De verdere uitwerking, afstemming en besluitvorming met betrekking tot de inrichting van de Schijnpoortweg tussen Ringpark Het Schijn en Ringpark Lobroekdok  die onder leiding van team intendant in overleg met alle actoren wordt opgenomen in coherentiesessies.

De raming van het ontwerpteam valt binnen het opgegeven taakstellend budget van 34,9 miljoen euro zoals omschreven in het bestek.

Bovenstaande wijzigingen en openstaande onderzoeksvragen vallen binnen de redelijke grenzen van wat als voorontwerp kan dienen in deze complexe context. Dit in acht genomen stelt AG Vespa voor om het voorontwerp te aanvaarden zoals opgeleverd door het ontwerpteam als resultaat van het co-creatief proces. De uitbetaling van de laatste schijf van deze fase zal gebeuren nadat het 3D BIM model en, indien van toepassing, hierboven vermelde ontbrekende opdrachtdocumenten ontvangen is/zijn, andere vorderingen mogen wel uitbetaald worden.

    2. vastklikken voorontwerp

Het voorontwerp wordt  goedgekeurd als resultaat van het co-creatief proces en daarmee inhoudelijk vastgeklikt. Dit wil zeggen dat er in deze fase geen wijzigingen meer aan zullen gebeuren en het als een stabiel ontwerp kan gedeeld worden met alle betrokken partners en stakeholders ter controle en advies. Het definitief ontwerp wordt met dit collegebesluit nog niet opgestart.

    3. opstart advies en controle

In uitvoering van het collegebesluit van 29 oktober 2021 zal AG Vespa het voorontwerp ter advies voorleggen aan de districten en aan de leden van de stuurgroep Over de Ring die beleidsvoorbereidende adviezen maakt.

De stuurgroep Over de Ring zal vervolgens een advies formuleren omtrent: 

  • budget: daarbij zal het effectief beschikbare budget worden afgezet ten opzichte van het vooropgestelde taakstellende budget uit het bestek;
  • fasering: welke  delen van de Ringparken reeds op korte termijn gerealiseerd kunnen worden en waarvoor het definitief ontwerp opgestart kan worden en hoe dit budgettair en organisatorisch geregeld wordt;
  • ontwerprandvoorwaarden  op basis van ingewonnen adviezen (districten en kwalitatieve evaluatie co-creatief proces) voor een volgende ontwerpfase;
  • processtructuur voor het vervolg van het ontwerpend onderhandelen bovenbouw-onderbouw, met Lantis en de aannemer van de werken Oosterweelverbinding Rechteroever;
  • plan van aanpak thematische vervolgopdrachten, bijvoorbeeld natuurcompensatie, beheer, grondgebonden en planologische aspecten, enzovoort die nodig zijn om de realisatie van de Ringparken tot een goed einde te brengen.

Bovenstaand advies zal opnieuw aan het college worden voorgelegd. In navolging daarvan kan de stad Antwerpen desgevallend het definitief ontwerp opstarten voor delen van de Ringparken door voorwaardelijke gedeeltes van de geplaatste deelopdrachten te lichten. Dit zal in aparte besluiten voorgelegd worden ter goedkeuring.

Inspraak

Het ontwerpproces wordt in het kader van De Grote Verbinding en in samenwerking met de partner overheid Lantis en het team intendant gevoerd. Het voorontwerp is het resultaat van een co-creatief en participatief proces aan de hand van ‘werkbanken’ waarbij diverse stakeholders en actoren betrokken zijn en waar de ontwerpstappen met de diverse stakeholders worden afgestemd en naar consensus gezocht. In de Werkbanken zijn diverse stakeholders vertegenwoordigd: opdrachtgever, ontwerpteam, team intendant, partner overheid, diverse stadsdiensten, burgerbewegingen en belanghebbenden (onder andere Agentschap wegen en verkeer, Provincie, burgerbewegingen, private actoren, Aquafin, Natuurpunt, ANB, vervoersregio Antwerpen, De Lijn, woonhaven, NMBS, district Borgerhout en district Deurne).

Tijdens 4 focusgroepen en 6 werkateliers werd het ontwerp afgestemd met diverse omwonenden uit de buurt. 

Tijdens de fase van het voorontwerp zijn er, naast de werkbanken, onder andere volgende bijkomende informatie- en participatiemomenten gehouden: 

  • kennismakingsmoment met online bevraging via Mentimeter (digitaal) op 12 november 2021;
  • klankbordgroepen (digitaal) op 3 februari en 15 juni 2021;
  • infobrochures in lokale  verdeelpunten in februari en juni 2021;
  • online bevraging bij buurtbewoners via Maptionnaire (digitaal) tussen februari en mei 2021;
  • open momenten in het park voor buurtbewoners op 20 maart en 20 juni 2021;
  • zelfstandige wandeltocht in het park met infopanelen voor buurtbewoners tussen 8 mei tot 15 juni 2021, met een begeleide fietstocht op 8 mei en begeleide wandeltochten op 18 en 19 mei;
  • werkbank raadsleden (digitaal) op 19 mei 2021;
  • slotmoment in het park met infopanelen, maquette en begeleide wandelingen op 28 augustus 2021;
  • maquette in buurthuis Dinamo te bezichtigen tussen 7 en 20 september 2021; en
  • stand met infopanelen tijdens Antwerpen Shift op 19 september 2021.

Aanleiding en context

De Grote Verbinding

Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt de stad Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgen de stad Antwerpen en Vlaanderen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad Antwerpen weer één geheel met meer groen en schonere lucht.

De afgelopen jaren hebben de stad Antwerpen, Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.

Aanleiding

De gemeenteraad keurde op 22 november 2016 (jaarnummer 749) de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en de stad Antwerpen over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten goed.

Het college bekrachtigde op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) de selectie van 18 projecten en vier reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van intendant Alexander D’Hooghe. Deze leefbaarheidsprojecten werden geclusterd in 7 Ringparken en een Scheldeoeververbinding. De Ringparken Noordkasteel, Groenendaal, Lobroekdok en Het Schijn zijn de noordelijke projectclusters die bovenop en naast de Oosterweelverbinding Rechteroever zullen aangelegd worden. Voor de leefbaarheidsprojecten verbonden aan de Oosterweelverbinding Rechteroever werd een taakstellend budget van 805 miljoen euro voorzien voor onder- en bovenbouw samen.

Op 17 december 2018 (jaarnummer 788) keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst goed die tussen de stad Antwerpen en AG Vespa werd gesloten voor 4 projectclusters in het noorden die direct gerelateerd zijn aan de Oosterweelverbinding.

Op 6 maart 2020 (jaarnummer 2227) keurde het college de afsprakennota goed tussen Lantis, de stad Antwerpen en de intendant. Hierin worden de krijtlijnen bepaald van de samenwerking tussen deze partijen voor de noordelijke Ringparken die bovenop en naast de Oosterweelverbinding zullen aangelegd worden.

Op 20 november 2020 verleende de Vlaamse overheid aan Lantis een omgevingsvergunning voor de werken op rechteroever (Oosterweelknoop, kanaaltunnels en verdiepte (en deels overkapte R1 tussen knooppunt Noord (R1/E19/A12) en knooppunt Oost/R1/E313). Deze vergunning is de ‘onderbouw’ waarop de Ringparken (‘bovenbouw’) zullen gerealiseerd worden. 

Ringpark Het Schijn

Het Ringpark Het Schijn vormt één van de zeven Ringparken in relatie tot de Oosterweelverbinding en de daaraan gekoppelde leefbaarheids- en overkappingsprojecten. Het omvat volgende geselecteerde Ringprojecten:

  • Waterpark – gedeeltelijk; en
  • Bermenlandschap Schijnvallei + Kap Ter Lo-Deurne.

Ringpark Het Schijn omvat het ontwerp en realisatie van een landschapspark aan de oostzijde van de R1 vanaf de Schijnpoortweg tot aan de Turnhoutsebaan en omvat een overkapping ter hoogte van Hof Ter Lo. De ruwbouw van de overkapping wordt door Lantis opgenomen in de infrastructuurwerken Oosterweelverbinding Rechteroever.

De realisatie van het project Ringpark Het Schijn is gekoppeld aan de realisatie van de Oosterweelverbinding. De onderbouw (het infrastructuurproject Oosterweelverbinding met alle aanhorigheden) en de bovenbouw (het Ringpark) dienen nog optimaal afgestemd te worden wat betreft ontwerp en uitvoeringsmodaliteiten. De afstemming gebeurt door middel van ontwerpend onderhandelen. 

Het project wordt bij voorkeur uitgebreid door de verwerving van de terreinen ten westen en ten (zuid)oosten van de overkapping zodat een goede aansluiting kan gegarandeerd worden. Deze mogelijkheid van uitbreiding is voorzien in de ontwerpopdracht en in de kostenraming.

Het college keurde in zitting van 21 februari 2020 (jaarnummer 01754) de projectdefinitie, samen met de opdrachtdocumenten voor Ringpark Het Schijn in de districten Deurne en Borgerhout goed.

AG Vespa is contractpartij van de Inschrijver aan wie Perceel 4 (Ringpark Het Schijn) van de Opdracht wordt toegewezen en zal deze delen van de Opdracht in uitvoering aansturen en opvolgen. De stad Antwerpen duidde in de samenwerkingsovereenkomst aldus AG Vespa aan om in haar naam in de hoedanigheid van Aanbestedende Overheid op te treden.

Op 4 september 2020 (jaarnummer 7402) keurde het college de gunning goed van de ontwerpopdracht voor Ringpark Het Schijn aan COBE ApS - OMGEVING cvba -De Urbanisten BV.

Op 22 januari 2021 (jaarnummer 613) keurde het college de aanpak van de aankoop- en herontwikkelingsoperatie voor Ten Eekhovelei principieel goed.

Op 26 maart 2021 (jaarnummer 2453) keurde het college de verhuisstrategie voor volkstuinen in Ringpark Het Schijn principieel goed.

Het studiebureau COBE ApS - OMGEVING cvba - De Urbanisten BV heeft de projectdefinitie vertaald in een voorontwerp.

Het college keurde op 29 oktober 2021(jaarnummer 8721) de principes goed van de goedkeuringsflow voor de voorontwerpen en dat deze in twee trappen zal verlopen. De stad Antwerpen en AG Vespa zijn immers rechtstreeks opdrachtgever van de ontwerpopdrachten, maar ook de andere partners binnen het proces De Grote Verbinding (Team Intendant, de Vlaamse Overheid (onder andere Lantis, departement Mobiliteit en Openbare Werken, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen) en de burgerbewegingen) nemen in deze ontwerpen een rol en verantwoordelijkheid op als co-financier, adviseur, kwaliteitsbewaker, procesbewaker, enzovoort. Daarom besliste het college om de besluitvorming omtrent de voorontwerpen in twee trappen op te nemen.

Op 19 november 2021 (jaarnummer 9149) keurde het college het voorontwerp voor het Ringpark Het Schijn goed en nam kennis van de visienota als kader voor verder onderzoek en ontwikkeling.

Hiermee zijn de voorontwerpen aanvaard en vastgeklikt  en werd opdracht gegeven  deze ter controle en advies voor te leggen aan de betrokken partners en districten. Er zal in eerste instantie nog geen doorstart gemaakt worden naar definitief ontwerp.

In een tweede trap zal, op basis van de verschillende adviezen, de stad Antwerpen later verdere besluiten nemen omtrent een eventuele fasering en doorstart van delen van de Ringparken.

Algemene financiële opmerkingen

Dit project wordt gefinancierd conform de afspraken over de financiering van het eerste pakket van leefbaarheidsprojecten ten belope van 1,25 miljard euro. Hierbij dragen de stad Antwerpen en Havenbedrijf Antwerpen samen 250 miljoen euro bij en het Vlaams Gewest 1 miljard via de Overkappingsruiter. De stad Antwerpen doet dat conform de afspraken gemaakt in de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en de stad Antwerpen die werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 22 november 2016 (jaarnummer 749) en handelt over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten.

Afhankelijk van noodzaak en opportuniteiten en in functie van de voortgang van de leefbaarheidsprojecten zal de stad Antwerpen tijdig middelen vrijmaken uit haar stedelijke begroting om kredietvastleggingen te doen om zo haar engagement van 107,5 miljoen euro te vervullen. Gezien de timing zal een deel van dit engagement in de volgende legislatuur (en meerjarenplanning) opgenomen worden. De stad Antwerpen heeft in 2020 reeds 2,28 miljoen euro voldaan en deze legislatuur ruim 90 miljoen euro voorzien in haar meerjarenplanning op volgende boekingsadressen:

  • SUB_NR/INTERN/5150500000/214/2LMS010102A00000/2SA020200 (ringstudie water en energie, oud boekingsadres);
  • SUB_NR/INTERN/5150500000/224/2LMS010102A00000/2SA020200 (Groene Vesten testberm, oud boekingsadres);
  • SUB_NR/INTERN/5150500000/228/2LMS010102A00000/2SA020200 (Scheldebrug, oud boekingsadres);
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102A00000/2SA020200;
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/214/2LMS010102A00000/2SA020200 (ringstudie water en energie, nieuw boekingsadres);
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102M01787/2SA020200 (Noordkasteel);
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102M01788/2SA020200 (Groenendaal);
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102M01736/2SA020200 (Zuid);
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102M02004/2SA020200 (Groene Vesten SW);
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102 M02080/2SA020200 (Nerven)
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102M01615/2SA020200 (Scheldebrug, nieuw boekingsadres);  
  • SUB_NR/INTERN/5291630000/224/2LMS010102M01993/2SA020200 (het Schijn AG VESPA); 
  • SUB_NR/INTERN/5291630000/224/2LMS010102M01994/2SA020200 (Lobroekdok AG VESPA); 
  • SUB_NR/INTERN/5291630000/224/2LMS010102M01459/2SA020200 (Groene Vesten AG VESPA); 
  • SUB_NR/INTERN/5291630000/224/2LMS010102M01466/2SA020200 (ringstudie R1Zuid AG VESPA);
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/260/ 2HMS080103M01950 / 2SA040470 (West/Middenvijver);
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/260/ 2LMS040303M01950 / 2SA020680 (West/Middenvijver).

Het vereist budget voor het afronden van het voorontwerp van het Ringpark waarover dit besluit handelt is voorzien op SUB_NR/INTERN/5291630000/224/2LMS010102M01993/2SA020200 (Ringpark Het Schijn).

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010102 - Over de Ring
2LMS010102M01993 - SWOU12833 Park Groot Schijn, Schijnpoortweg (Ringpark het Schijn - AG Vespa)

Besluit

Het districtscollege deurne legt het volgende voor aan de districtsraad deurne:

Artikel 1

De districtsraad Deurne adviseert  het voorontwerp voor Ringpark Het Schijn, gelegen in district Borgerhout en district Deurne, als synthese van het co-creatief proces.

Artikel 2

De districtsraad Deurne neemt kennis van de visienota als kader voor verder onderzoek en ontwikkeling.  

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • ODR RPHS_Voorontwerp
  • ODR RPHS_Voorontwerp Visienota
  • ODR RPHS_toelichtingsnota Projectgebied - Deel 1
  • ODR RPHS_toelichtingsnota Projectgebied - Deel 2
  • ODR RPHS_toelichtingsnota Projectgebied - Deel 3
  • ODR RPHS_toelichtingsnota Projectgebied - Deel 4
  • ODR RPHS_toelichtingsnota Projectgebied - Deel 5
  • ODR RPHS_toelichtingsnota Studiegebied - Deel 1
  • ODR RPHS_toelichtingsnota Studiegebied - Deel 2
  • ODR RPHS_toelichtingsnota Studiegebied - Deel 3