Beste Burgemeester,
De uitbater van de luchthaven van Deurne diende in juni een aanvraag in om haar milieuvergunning om te zetten naar een omgevingsvergunning van onbepaalde duur. Ze deed dit omdat haar huidige milieuvergunning afloopt op 17 juni 2024.
Hier zitten twee belangrijke elementen in , waar ook de oppositie graag op wijst.
Deze zijn:
1) Van milieu- naar omgevingsvergunning
2) Het permanente karakter van de nieuwe vergunning
Beide elementen zijn het gevolg van het “Omgevingsdecreet” dat in 2013 op initiatief van toenmalig minister van Ruimtelijke Ordening Philippe Muyters werden goedgekeurd door de Vlaamse regering. In dit nieuwe decreet werd namelijk beslist dat zowel milieuvergunningen als stedenbouwkundige vergunningen voortaan in één unieke vergunning zouden worden omgezet (de zogenaamde “omgevingsvergunning”) én dat deze unieke vergunning voortaan voor onbepaalde duur zou gelden.
Een bijkomende voorwaarde die in dit Vlaamse decreet werd vastgelegd was dat aanvragers dit moeten doen tussen de 40e en 36e maand voor het verstrijken van hun huidige milieuvergunning of stedenbouwkundige vergunning.
Het is dus noch die boze luchthavenuitbater, noch het vermaledijde stadsbestuur die een impact hebben op de timing van de aanvraag, het principe van de omzetting, of het permanente karakter van de aanvraag.
De cruciale vraag die zich echter aandient, en daarover zou ik graag uw mening kennen beste Burgmeester, is of het vergunningenbeleid wel het juiste instrument is om iets aan de luchthaven te doen? Kunnen we daarvoor niet beter kijken naar de concessie die de luchthaven krijgt om haar activiteiten te mogen ontplooien? Weet u bijvoorbeeld wanneer deze aan vernieuwing toe is? Kan u me zeggen wat de economische rendabiliteit is van de luchthaven van Deurne?
Bedankt alvast voor uw antwoord.