Terug
Gepubliceerd op 24/09/2021

2021_IP_00209 - Interpellatie van raadslid Sarpongmaa Agyin: Luchthaven Deurne

districtsraad Deurne
do 16/09/2021 - 20:00 Districtshuis Deurne
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter; Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Guy Dirckx, districtsraadslid; Jan Van Wesembeeck, districtsraadslid; Kristof Vissers, districtsraadslid; Freya Van Alsenoy, districtsraadslid; Maarten Goetstouwers, districtsraadslid; Manal Toumi, districtsraadslid; Abdelaziz El Fadili, districtsraadslid; ArbĂ«r Halili, districtsraadslid; Giuliana Chirinos Saavedra, districtsraadslid; Malgorzata Zgnilec, districtsraadslid; Mathijs Post, districtsraadslid; Sandra Wintershoven, districtsraadslid; Alain Hoeckx, districtsraadslid; Mascha Van Huffelen, districtsraadslid; Steven Van Bockstal, districtsraadslid; Sarpongmaa Agyin, districtsraadslid; Viviane Gedopt, districtsraadslid; Benjamin Weyts, districtsraadslid; Karin Slootmans, districtsraadslid; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Verontschuldigd

Josephus Braam, districtsraadslid; Peggy Dewinter, districtsraadslid; Robert Stephens, districtsraadslid; Skrolan Hugens, districtsraadslid

Secretaris

Maarten Caestecker, districtssecretaris

Voorzitter

Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter
2021_IP_00209 - Interpellatie van raadslid Sarpongmaa Agyin: Luchthaven Deurne 2021_IP_00209 - Interpellatie van raadslid Sarpongmaa Agyin: Luchthaven Deurne

Motivering

Indiener(s)

Sarpongmaa Agyin

Gericht aan

Tjerk Sekeris

Tijdstip van indienen

di 14/09/2021 - 14:30

Toelichting

Beste Burgemeester,

De uitbater van de luchthaven van Deurne diende in juni een aanvraag in om haar milieuvergunning om te zetten naar een omgevingsvergunning van onbepaalde duur. Ze deed dit omdat haar huidige milieuvergunning afloopt op 17 juni 2024.

Hier zitten twee belangrijke elementen in , waar ook de oppositie graag op wijst.

Deze zijn:

1)      Van milieu- naar omgevingsvergunning

2)      Het permanente karakter van de nieuwe vergunning

Beide elementen zijn het gevolg van het “Omgevingsdecreet” dat in 2013 op initiatief van toenmalig  minister van Ruimtelijke Ordening Philippe Muyters werden goedgekeurd door de Vlaamse regering. In dit nieuwe decreet werd namelijk beslist dat zowel milieuvergunningen als stedenbouwkundige vergunningen voortaan in één unieke vergunning zouden worden omgezet (de zogenaamde “omgevingsvergunning”) én dat deze unieke vergunning voortaan voor onbepaalde duur zou gelden.

Een bijkomende voorwaarde die in dit Vlaamse decreet werd vastgelegd was dat aanvragers dit moeten doen tussen de 40e en 36e maand voor het verstrijken van hun huidige milieuvergunning of stedenbouwkundige vergunning.

Het is dus noch die boze luchthavenuitbater, noch het vermaledijde stadsbestuur die een impact hebben op de timing van de aanvraag, het principe van de omzetting, of het permanente karakter van de aanvraag. 

De cruciale vraag die zich echter aandient, en daarover zou ik graag uw mening kennen beste Burgmeester, is of het vergunningenbeleid wel het juiste instrument is om iets aan de luchthaven te doen? Kunnen we daarvoor niet beter kijken naar de concessie die de luchthaven krijgt om haar activiteiten te mogen ontplooien? Weet u bijvoorbeeld wanneer deze aan vernieuwing toe is? Kan u me zeggen wat de economische rendabiliteit is van de luchthaven van Deurne?

Bedankt alvast voor uw antwoord.