De heer Jan Depover legt de volgende eed af: «Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.».
De voorzitter van de districtsraad verklaart de heer Jan Depover wettig aangesteld in het ambt van districtsraadslid.
Districtsraadslid David Danssaert behoort tot de PVDA fractie en wordt vervangen door de eerst geldige opvolger op de lijst waarop hij verkozen werd en dit volgens de resultaten van de verkiezingen op 14 oktober 2018.
De volgende opvolgers hebben bij de voorzitter van de districtsraad afstand gedaan van hun mandaat.
Naam verkozene | Partij | Datum afstand |
Dahlia Pessemiers | PVDA | 21 oktober 2021 |
Yana Dirkx | PVDA | 21 oktober 2021 |
Sim Dereymaeker | PVDA | 21 oktober 2021 |
De volgende opvolger is de heer Jan Depover. Op 21 oktober 2021 werd de heer Jan Depover aangeschreven met de vraag of hij het mandaat wou aanvaarden. De heer Jan Depover antwoordde op 21 oktober 2021 dat hij zijn mandaat zal opnemen.
De geloofsbrieven van de heer Jan Depover werden aan de districtssecretaris bezorgd. De heer Jan Depover voldoet aan alle gestelde eisen van verkiesbaarheid en bevindt zich niet in een geval van onverenigbaarheid.
Artikel 8 in samenlezing met artikel 58 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011 bepaalt dat inschrijving in de bevolkingsregisters van het district één van de verkiesbaarheidsvoorwaarden uitmaakt.
Artikel 13 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, dat schriftelijk meedeelt aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief na de ontvangst van de kennisgeving door de voorzitter van de gemeenteraad. Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behoudens als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.
Artikel 14 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
Artikel 6 § 3 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de districtsraadsleden voor ze hun mandaat opnemen, in openbare vergadering de volgende eed afleggen in handen van de voorzitter van de districtsraad: « Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen. ».
Artikel 119 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de bepalingen van artikels 6, 9, 13 en 14 ook van toepassing zijn op de districten evenwel met dien verstande dat de districtsraad in de plaats treedt van de gemeenteraad, en de voorzitter van de districtsraad in de plaats treedt van de voorzitter van de gemeenteraad.
De Heer David Danssaert stuurde op 15 oktober 2021 een mail naar de voorzitter van de districtsraad met de melding dat hij zijn mandaat beëindigt als districtsraadslid. De voorzitter van de districtsraad nam kennis van dit bericht op 15 oktober 2021.
Na de kennisname van het ontslag door de districtsraad kan in eenzelfde raadszitting in de vervanging als districtsraadslid worden voorzien.
De districtsraad neemt kennis van het ontslag van districtsraadslid de heer David Danssaert.
De districtsraad neemt kennis van de afstand van mandaat door volgende personen
Naam verkozene | Partij | Datum afstand |
Dahlia Pessemiers | PVDA | 21 oktober 2021 |
Yana Dirkx | PVDA | 21 oktober 2021 |
Sim Dereymaeker | PVDA | 21 oktober 2021 |
De districtsraad neemt kennis dat de heer Jan Depover, eerste geldige opvolger, het mandaat zal opnemen.
De districtsraad neemt er kennis van dat de geloofsbrieven van de heer Jan Depover werden onderzocht.
De heer Jan Depover legt de volgende eed af: «Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.».
De voorzitter van de districtsraad verklaart de heer Jan Depover wettig aangesteld in het ambt van districtsraadslid.
Met collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal openbaar domein.
Op 25 november 2019 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 652) de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed. Artikel 6 - 4.4 bepaalt dat AG Vespa publiek domein kan (laten) realiseren. De opdracht aan AG Vespa betreft het plaatsen en uitvoeren van de overheidsopdrachten in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen. De beleidsbeslissing omtrent het realiseren van het publiek domein ligt bij de stad Antwerpen. De stad Antwerpen legt hierbij tevens het projectbudget vast.
Park Brialmont Fase 2 vormt een Wenselijk Deelproject binnen Ringpark Groene Vesten met bijkomende en verdiepend onderzoeksvragen en een gescheiden taakstellend budget. Het voorontwerp voor Park Brialmont Fase 2 past binnen het globale landschapsplan voor Ringpark Groene Vesten en houdt rekening met de voorgestelde leefbaarheidsmaatregelen, in het bijzonder geluidsschermen en het ringpad uit het landschapsontwerp van Ringpark Groene Vesten. Op basis van het landschapsontwerp en de vooropgestelde ambities van Ringpark Groene Vesten en Park Brialmont kan het projectgebied opgedeeld worden in twee gebieden in functie van uitvoering, namelijk 'Realiseerbaar Deelproject Cluster Centraal' en 'Wenselijk Deelproject Park Brialmont Fase 2' met een gescheiden uitvoeringstermijn en taakstellend budget. Dit resulteert in een tussentijdse situatie waarbij het park blijft functioneren.
Het voorontwerp is een verfijning van het landschapsontwerp en is het resultaat van de besprekingen tijdens drie Thematische Werkbanken (april, juni en augustus 2021) en werksessies met diverse partijen. In het kader van Park Brialmont Fase 2 wordt samen met de lokale beheerder (i.e. Natuurpunt Antwerpen-Stad) aan een nieuw natuurbeheerplan voor het natuurreservaat Wolvenberg-Brilschans geschreven parallel aan het ontwerpproces.
Het voorontwerpdossier (i.e. ontwerpplannen, snedes en toelichtingsnota) is terug te vinden in bijlage.
voorontwerp globaal
Het voorliggende voorontwerp tracht de ambitie om drie lokale parken (De Villegas, Wolvenberg en Brilschans) aan weerszijden van de ring te verenigen tot één park, dat werkt op zowel lokaal als bovenlokaal niveau, verder te realiseren. Dit ontwerp doet dit door in te zetten op de identiteitsdragers erfgoed en natuur en door eenheid te creëren in vormgeving en materialisatie aan beide zijden van het projectgebied. De materialisatie uit de vorige fase wordt in dit ontwerp doorgetrokken in de padenstructuur en bij de aanleg van historische reconstructies.
Dit ontwerp is geënt op het historische figuur van de Brialmontvesting. Tijdens het ontwerpproces is steeds grondig afgewogen in welke mate de vorm van het originele fort geïntegreerd kan worden in de nieuwe parkelementen. Het glacis en de schans worden gedeeltelijk hersteld. Na een eerdere reconstructie van het historische reliëf in de deelzone Entree Grotesteenweg wordt de aanwezigheid van de Brialmontvesting in het park, al dan niet nog aanwezig in het landschap, verder uitgelicht aan entreezones, bij doorsnijdingen van het historisch reliëf en op verblijfsplekken. De drie grote verblijfsplekken in Brilschans hebben ieders een geheel eigen vormgeving en relatie met het water.
Dit ontwerp versterkt de natuurwaarde en -beleving. Het ontwerp wordt opgebouwd door een afwisseling van vegetatietypes van het bosschagelandschap (conform het Beeldkwaliteitsplan Groene Singel). De vegetatietypes kunnen gelinkt worden aan de beoogde recreatiedruk of -type, gaande van afgeschermde bosschages in de natuurgebieden, over bomenweides op het glacis tot intensief beheerde graslanden op de verblijfsplekken. De aanwezigheid van het natuurhuis Brialmont in het park versterkt deze ambitie.
Het programma is afgetoetst op de draagkracht van het park en de wensen van de betrokken actoren.
voorontwerp deelzone Wolvenberg
Het voorontwerp voor Wolvenberg is de ruimtelijke doorvertaling van de landschappelijke visie van het nieuwe natuurbeheerplan. Het reflecteert een gewenst toekomstbeeld vanuit landschappelijk perspectief dat via beheermaatregelen en inrichtingsmaatregelen, beschreven in een natuurbeheerplan, behaald dient te worden in functie van de beoogde natuurdoelen. Het ontwerp tracht de natuurbeleving en erfgoedbeleving te bevorderen met respect voor de natuurwaarde en het aanwezige reliëf. Het ontwerp voor het natuurreservaat volgt de opmaak van het natuurbeheerplan en heeft hierdoor een lagere uitwerkingsgraad dan de rest van het voorontwerp.
landschap
Wolvenberg is een uniek stukje natuur binnen de Antwerpse ring. Het is een plek waar natuurlijke processen de laatste 50 jaar grotendeels hun gang hebben kunnen gaan. Hierdoor is het gebied de laatste decennia sterk verbost. Uit analyses op basis van een inventarisatie van de fauna en flora blijkt dat de grootste bestaande en potentiële natuurwaardes zich bevinden in de meer open gedeelten, namelijk het glanshaverhooiland, de boszomen, de natte ruigtes, de wilgenstruwelen en de doornstruwelen. Aangezien de grootste natuurwaarde terug te vinden is in de overgang van open naar gesloten wordt in de landschapsvisie van de verkenningsnota voorgesteld het centrale gedeelte (inclusief vijver) als halfopen graslanden te ontwikkelen en de mantel eromheen als halfopen bossen.
padennetwerk
Het padennetwerk vormt een lus om de vijver en het centraal lager gelegen gedeelte langs de interessantste plekken die het verhaal van erfgoed en natuur vertellen. Het pad zoekt zo veel mogelijk de open plekken op in het overwegend bosrijke natuurreservaat. De inrichting van de paden dienen betreding van het natuurgebied te voorkomen, met andere woorden worden maatregelen genomen om recreanten zo veel mogelijk op de paden te houden. Op drassige tot natte bodems worden vlonders aangelegd. Op droge gedeelten wordt het pad begeleid door houten palen met touw in combinatie met een mantel-zoom. De breedte van de paden dient voldoende breed te zijn zodat kruisende recreanten vlot kunnen passeren zonder de paden te verlaten. Het padennetwerk houdt rekening met zichtlijnen en bevat voldoende geïntegreerde rustplekken langsheen het traject.
voorontwerp deelzone Brilschans
Het voorontwerp voor de deelzone Brilschans is een verfijning van het landschapsontwerp.
herstel glacis
Het glacis is de eerste verdedigingslinie van de Brialmontvesting. De aanwezigheid van de Brialmontvesting is binnen de hele ringzone nog het sterkst aanwezig in het asymmetrische glacisreliëf van het Brilschanspark. Het glacis kan gedeeltelijk hersteld, aangezet en ingericht worden voor verschillende parkfuncties zonder een verlies van bomen. Het glacis aan de zijde Marcel Auburtinlaan kan over een groot gedeelte eenvoudig hersteld worden. Het glacis aan de zijde Encora campus wordt aangezet.Waar het glacis doorsneden wordt, wordt dit geaccentueerd met een talud, trap of muurtje zoals in Fase 1.
kop Henri Prost
Het glacis ter hoogte van de Entree Henri Prost wordt hersteld en ingericht als een verblijfsplek op basis van het historische reliëf, rekening houdend met het bestaande bomenbestand. De verblijfsplek bestaat uit een getrapte ligweide met uitzicht op de beboste schans, de verblijfsplekken aan koppen van de gracht en de fonteinenpartij in de gracht. De speeltuin en de evenementenzone worden gekoppeld aan deze verblijfsplek. De bestaande speeltuin (oppervlakte 1.200 m²) wordt vernieuwd in de volgende legislatuur. Het ontwerp stelt voor de speeltuin te verschuiven naar de punt van het glacis om zo een sterkere kop aan het park te creëren. De nieuwe speeltuin (oppervlakte 1.900 m²) bestaat uit twee zones voor verschillende leeftijdsgroepen (i.e. 0-6 jaar en 6+ jaar). Ook de klim-B krijgt in deze zone zijn nieuwe plek. De bestaande buitengym krijgt een nieuwe locatie in deze kop.
evenementenzone
Het ontwerp voorziet een uitgeruste evenementenzone voor lokale events op het glacis aan de Marcel Auburtinlaan. De grootte en voorzieningen van deze zone zijn afgestemd op de noden van het event Bar Brilschans. De zone wordt uitgerust met een voorzieningenstrook (i.e. riolering, water en elektriciteit) die gekoppeld wordt aan het straatprofiel om meervoudig gebruik te kunnen maken van verharding bij events. In het park wordt een zone in grasdallen voorzien (circa 5 meter breed) als gefundeerde zone voor podia en staanplaatsen van mobiele eenheden zoals toiletten en foodtrucks. De flauwe helling van het glacis bevordert de beleving bij evenement doordat er steeds een goed uitzicht op het podium is. Door het podium te oriënteren naar het park wordt geluidsoverlast voor de buurtbewoners geminimaliseerd.
knooppunt Berchembrug
De verblijfsruimte ter hoogte van de carrousel is ontworpen als een picknickweide gekoppeld aan een U-vormige verblijfszone aan het water. Aan deze verblijfsplek wordt een tijdelijke horeca-functie gekoppeld door een gefundeerde standplaats in te richten voor een foodtruck die eenvoudig te bereiken is via de Marcel Auburtinlaan. In het verlengde van de Florent Bauduinstraat wordt een erfgoed-as gerealiseerd. Deze as loopt haaks op de vestingswerken en maakt het volledige militaire profiel (i.e. glacis - borstwering - gedekte weg - gracht - buitentalud schans - plateau schans) beleefbaar. In de gracht licht een militaire vlonderbrug als onderdeel van deze as. De Brilschansgracht werd vroeger gebruikt als oefenterrein waar militairen houten bruggen bouwden. Een secundair nutsvoorzieningspunt wordt voorzien in deze zone voor het organiseren van een openluchtcinema en voor een foodtruck.
De ontsluiting van de Berchembrug dient verbeterd te worden om conflict tussen doorgaand fietsverkeer en recreanten in het park te minimaliseren. In het ontwerpproces werd geen alternatieve aanlanding van de Berchembrug gevonden die ruimtelijk, financieel en technisch wenselijk is, daarom is besloten verder te werken op de suboptimale situatie met de bestaande carrousel. De aanlanding van de Berchembrug op het glacis wordt in overleg met het Agentschap Wegen en Verkeer onderzocht. Voor wandelaars wordt een nieuwe trap voorzien die recreanten rechtstreeks in het park brengt. Voor doorgaand fietsverkeer worden een functionele fietsverbindingen voorzien met het ringpad en de nerf via de Marcel Auburtinlaan en de Florent Bauduinstraat.
schans
De schans was een open hoger gelegen verdedigingswerk dat bescherming bood voor de lager gelegen barakken. In de huidige situatie is de schans sterk verbost. Archeologisch onderzoek heeft aangetoond dat er geen restanten van de constructies meer terug te vinden zijn in de ondergrond. Enkel het steile buitentalud is nog intact. Het ontwerp evoceert met grondlichamen de voormalige structuur van de schans. De ingericht schans zal een interessant geaccidenteerd plek opleveren voor natuurbeleving, erfgoedbeleving en avontuurlijk spelen, als onderdeel van het luwe natuurzone centraal in het park. Het evoceren van de schans bestaat ui twee grote inrichtingswerken. In de noordelijke rand van de schans wordt een gedeelte afgegraven op de voormalige plek van de barakken zodat de het reliëf van de schans hersteld kan worden met grastaluds. Dit nieuwe grasland sluit aan op het waardevolle glanshaverhooiland in het natuurreservaat. Centraal op de schans wordt het driehoekige symmetrische figuur van de schans geëvoceerd met taluds. Het buitentalud langs de gracht herbergt de meest waardevolle bosrand met beuken en eik en blijft onaangetast.
natuurreservaat
Tussen de schans en de ring ligt een zone die deel uitmaakt van het natuurreservaat Wolvenberg-Brilschans. Dit gebied wordt in het de landschapsvisie van het natuurbeheerplan aangeduid als een zone om halfopen bos te ontwikkelen. Centraal ligt een waardevol glanshaverhooiland dat aansluiting zoekt met de nieuw ingericht schans. Door het ringfietspad binnen het deelproject 'Cluster Centraal' te verschuiven naar de ring gekoppeld aan een geluidswal wordt het natuurgebied terug verenigd ten voordele van de natuurwaarde.
padennetwerk
Door de aanleg van twee functionele fietsverbindingen aan de rand van het park wordt conflict tussen doorgaand fietsverkeer en recreatief verkeer in het park zo veel mogelijk geminimaliseerd. Deze paden (breedte 3 meter) worden aangelegd in verharding om een zo aangenaam mogelijk traject voor fietsverkeer te vormen. Het pad tussen de Grotesteenweg en de Henri Prostlaan faciliteert het fietsverkeer tussen de steenweg en de wijk en vormt tevens de ontsluiting van de Encora campus. Het pad tussen het ringfietspad en de Florent Bauduinstraat faciliteert fietsverkeer tussen de nerf over de Berchembrug en het ringfietspad. Doorgaand fietsverkeer tussen de Henri Prostlaan en de Marcel Auburtinlaan wordt via de wegenis geleid. De materialisatie van deze fietsverbindingen wordt voorzien in rode asfalt. Deze materialisatie heeft als opzet de leesbaarheid van de fietsverbindingen voor fietsers te verbeteren en zo conflict tussen fietsers en recreanten in het park te minimaliseren. Deze fietsverbindingen sluiten aan op bestaande of geplande fietsstraten, woonstraten of fietspaden. Voor wandelaars zijn steeds parallelle paden in het park.
Het padennetwerk vormt een statig, quasi symmetrisch figuur dat de beleving van het militaire reliëf versterkt. In het padennetwerk wordt een hiërarchie vooropgesteld voor parkpaden die gekoppeld is aan materialisatie (i.e. breedte en materiaal), waarbij zo veel mogelijk op halfverharding ingezet is. Deze hiërarchie promoot recreatie zo veel mogelijk op het glacis en creëert een luwe natuurzone centraal in het park. De verblijfzones, de gracht, evenementenzone en speelzone zijn integraal toegankelijk (ook in de tussentijdse situatie). Het hoofdpad (breedte 2,5 meter) en de secundaire paden (breedte 1,6 meter) worden voorzien in kalkgebonden porfiersplitsteenslag of vlonderpaden. De tertiaire paden (breedte 1,6 meter) worden aangelegd in een ternair mengsel.
meubilair
Langsheen het hoofdpad, de secundaire paden en aan verblijfsplekken worden zitbanken, picknickbanken, ligbanken en vuilnisbakken van het standaard stadsmeubilair voorzien. Daarbovenop vormen de gemetste muurtjes in kleiklinkers ook zitelementen verspreid over het hele park. Langsheen de fietsroute aan de buitenzijde van het park worden op een aantal punten fietsnietjes voorzien van het standaard stadsmeubilair. Langst de belangrijkste parkpaden wordt verlichting voorzien van hetzelfde als Fase 1.
visienota aangrenzende straten aan het Brilschanspark
Naar aanleiding van de omvorming van de Kanunnik Peetersstraat, de Florent Bauduinstraat en de Wapenhaghestraat tot woonerven wordt binnen het proces Park Brialmont Fase 2 onderzocht hoe de harde randen van de wegenis rondom het park weggewerkt kunnen worden bij een toekomstige heraanleg van de straten Henri Prostlaan, Marcel Auburtinlaan en Polygoonstraat, zodanig dat het park een aanzuigeffect creëert vanuit de buurten en het groen tot in de straten komt.
De huidige overgang tussen het park, de straat en de aangrenzende bebouwing is niet optimaal. Een aaneengesloten lijn van geparkeerde auto’s zorgt voor een onaangename barrière tussen wijk en park. De opzet van deze nota is de ruimtelijke kansen bij een herinrichting van de aangrenzende straten inzichtelijk te maken. De nota tracht de uitgangspunten voor een herinrichting in beeld te brengen. Verschillende keuzes leiden tot verschillende inrichtingsmodellen die ieders een ander effect hebben op de toekomstige relatie tussen wijk en park. Bij een toekomstige heraanleg is het belangrijk dit te benaderen vanuit een integrale visie voor toegankelijkheid van het park, verkeerscirculatie en parkeren.
Op 4 september 2009 keurde het college (jaarnummer 12519) de synthesenota Groene Singel goed.
Op 10 maart 2017 keurde het college (jaarnummer 1716) het Masterplan Park Brialmont goed.
Op 3 april 2020 keurde het college (jaarnummer 3084) de opdracht en het budget voor de realisatie van 'Park Brialmont Fase 2' goed, zodoende treedt AG Vespa op als gedelegeerd bouwheer.
Op 17 augustus 2020 keurde het districtscollege Berchem (jaarnummer 167) de projectdefinitie voor 'Park Brialmont Fase 2' goed.
Op 9 oktober 2020 keurde het college (jaarnummer 08338) de projectdefinitie voor 'Park Brialmont Fase 2' goed.
Op 9 oktober 2020 keurde het college (jaarnummer 08338) goed dat AG Vespa, als gedelegeerd bouwheer van de stad, de 'Voorwaardelijke Gedeelten 9, 10, 11, 12, 13 en 14' met betrekking tot de 'Wenselijke Deelprojecten' en het 'Voorwaardelijke Gedeelte 15. Bijkomend onderzoek en ondersteuning' van de deelopdracht 'Ringpark Groene Vesten' kan lichten voor de aansturing van de opdracht 'Park Brialmont Fase 2'. AG Vespa is tevens bevoegd om in uitvoering van het 'Voorwaardelijke Gedeelte 9 tot en met 15' alle nodige handelingen te stellen binnen het toegekende taakstellend budget voor ‘Park Brialmont Fase 2’.
Op 19 oktober 2020 gunt het directiecomité van AG Vespa (jaarnummer 656) de opdracht 'Park Brialmont Fase 2' als een 'Wenselijk Deelproject' binnen het bestek 'Ringpark Groene Vesten' aan maatschap BUUR-Latz-Greisch-S333.
Op 12 april 2021 keurt het districtscollege Berchem (jaarnummer 88) het landschapsontwerp Park Brialmont Fase 2 goed.
Op 4 juni 2021 keurt het college (jaarnummer 4456) het landschapsontwerp Park Brialmont Fase 2 goed.
Op 2 juli 2021 keurt het college (jaarnummer 5400) het landschapsontwerp Ringpark Groene Vesten als kaderplan goed.
Op 18 oktober 2021 keurt het districtscollege Berchem (jaarnummer 215) het voorontwerp Park Brialmont Fase 2 goed.
De Grote Verbinding
Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgt de stad Antwerpen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht. De afgelopen jaren hebben de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.
Ringpark Groene Vesten
De projectcluster Ringpark Groene Vesten is een bundeling van twee projecten uit 'Over de Ring': het 'Longitudinaal Ringpark' en 'Bermen van Knoop tot Lemanstraat'. De projectcontour bevat de volledige ringruimte van gevel tot gevel tussen de binnen- en de buitenstad. De uiteinden worden begrensd door de Kolonel Silvertopstraat in het westen en de Tuinwijk Borgerhout (inbegrepen) in het noorden. De ambitie voor het 'Ringpark Groene Vesten' is de realisatie van een ambitieus en verbindend grootstedelijk bermenpark in de ringzone dat:
Het toekomstbeeld voor de zuidelijke ringweg is een zo volledig mogelijke overkapping met daaronder een gescheiden verkeerssysteem van de E19 tot de E313. Het leefbaarheidsproject ‘Ringpark Groene Vesten’ heeft de bedoeling om in afwachting daarvan al belangrijke positieve leefbaarheidseffecten te genereren voor de naburige wijken door op de leefbaarheidsmaatregelen voor lucht- en geluid en door op de modal shift met het vernieuwde ringfietspad in te zetten. Bij voorkeur zijn deze maatregelen meteen een voorbereidend werk op een toekomstige grootschalige overkapping.
Het landschapsontwerp van Ringpark Groene Vesten betreft een kaderplan waarbinnen over meerdere legislaturen heen een aantal deelprojecten kunnen geselecteerd worden. Het college keurde een selectie van deelprojecten, de zogenaamde 'Realiseerbare Deelprojecten', goed. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen (i) de deelprojecten waarvoor aansluitend een voorontwerp wordt opgemaakt en (ii) de deelprojecten waarvoor reeds middelen worden gereserveerd en waarvoor nog verder onderzoek nodig is. De deelprojecten zijn ruimtelijk in drie zones ingedeeld (cluster Zuid, cluster Centraal en cluster Oost) en daarnaast zijn er nog twee specifieke geluidsmaatregelen (aan de Tuinwijk Borgerhout en in de middenberm).
Park Brialmont
Het Masterplan Park Brialmont werkt een gezamenlijke toekomstvisie uit voor drie parken in het district Berchem, zijnde De Villegas, Wolvenberg en Brilschans. De ambitie van het Masterplan is om een verenigd park te ontwikkelen in het hart van Berchem, dat bovendien deel uitmaakt van het Bosschagelandschap langsheen de ringzone. Om de samenhang van de drie parkentiteiten te versterken wordt een identiteit naar voor geschoven, gebaseerd op de bestaande sterktes, namelijk erfgoed en natuur. Het Masterplan deelt het park onder in 8 deelzones.
In 2017-2018 werden de ontwerpen voor de deelzones Wolvenberg Bis en Entree Grotesteenweg goedgekeurd. Hiermee kon de realisatie van het Masterplan van start gaan. Deze werken werden opgeleverd in het voorjaar van 2020.
Aansluitend werd de opdracht Park Brialmont Fase 2 opgestart in 2020. Deze opdracht bestaat uit de verdere uitwerking van het Masterplan in de resterende deelzones van het Brilschanspark en Wolvenberg. Accenten, aanvulling of wijzigingen op het Masterplan werden via onderzoeks- en ontwerpopdrachten vastgelegd in de projectdefinitie. In totaal werden er 25 onderzoeksopdrachten geformuleerd, waarvan negen voor het gehele projectgebied, elf voor Brilschans en vijf voor Wolvenberg.
De opdracht Park Brialmont Fase 2 van visievorming tot uitvoering is gegund aan de maatschap BUUR-Latz-Greisch-SWP, als een 'Wenselijk Deelproject' binnen het bestek 'Ringpark Groene Vesten', omwille van volgende redenen:
De realisatie van Park Brialmont Fase 2 is een samenwerking tussen de stad Antwerpen en het district Berchem met een financiële verdeling tussen beide partijen. In het meerjarenplan 2020-2025 is een totaal budget voorzien van 4.601.488,20 euro inclusief btw onder respectievelijk
AG Vespa voert de opdracht uit in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen en het district Berchem.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp “Park Brialmont fase 2” op voorwaarden dat:
Het districtscollege verwijst naar de opmerkingen die zij maakte in eerdere adviezen. Daarenboven merkt het districtscollege nog het volgende op:
Natuurpunt Antwerpen-Stad en Natuurpunt Beheer geven een positief advies op het voorontwerp Park Brialmont Fase 2 rekening houdend met volgende opmerkingen:
De districtsraad Berchem neemt kennis van het voorontwerp Park Brialmont Fase 2.
Artikelen 32, 132 en 277 van het Decreet lokaal bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
De districtsraad vergaderde op 19 oktober 2021.
De districtsraad keurt de notulen van 19 oktober 2021 goed.
2BER010103 Berchem organiseert een eigen kwaliteitsvol jeugdaanbod permanent afgestemd
aan de noden van kinderen, tieners en jongeren
Het district wil jeugdverenigingen ondersteunen door o.a. de subsidies voor jeugdverenenigingen
te optimaliseren. Het district Berchem vraagt aan de STAD ANTWERPEN
De FTE van KRAS te behouden en een tweede FTE voor jeugdhuis EGLANTIER aan te werven.
De districtsraad Berchem keurt het volgende amendement niet goed met:
stemmen VOOR: Luc Van De Weyer, Jan Depover
stemmen TEGEN: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Charlotte Van Berckelaer, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels
ONTHOUDINGEN: Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps, Geert Brouwers
Aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 is in evenwicht. Het beschikbaar budgettair resultaat is jaarlijks positief en de autofinancieringsmarge is positief in 2025.
Artikel 143 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de bepalingen betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van toepassing zijn op de districten met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
De inhoudelijke en budgettaire aanpassingen zijn gedaan om de kans te maximaliseren dat de vooropgezette doelstellingen gehaald worden, rekening houdend met de beschikbare financiële ruimte.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 257 over het opmaken van het meerjarenplan.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het gemeenteraadbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 303) betreffende de de nieuwe verdeelsleutel van de districtsdotaties voor meerjarenplan 2020-2025.
De districtsraad Berchem keurt het volgende besluit goed met:
stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Charlotte Van Berckelaer, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels
stemmen TEGEN: Luc Van De Weyer, Jan Depover, Geert Brouwers
ONTHOUDINGEN: Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps
De districtsraad keurt aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 overeenkomstig de bepalingen van de beleids- en beheerscyclus goed.
De districtsraad wijzigt de kredieten van het lopend boekjaar en stelt de kredieten van het volgend boekjaar vast.
De financiële gevolgen worden opgenomen in de decretaal opgelegde documenten, als bijlage aan dit besluit.
Volgens artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
De gemeenteraad besliste op 25 februari 2008 (jaarnummer 318) tot de omvorming van de acht bestaande vzw’s financieel beheer van de cultuurcentra tot acht vzw’s lokaal cultuurbeleid.
Op 16 december 2013 (jaarnummers 794) keurde de gemeenteraad de omvorming conform het Gemeentedecreet en de juridisch-technische statutenwijziging van de vzw lokaal cultuurbeleid district Berchem goed.
Op 15 december 2014 (jaarnummer 969) besliste de gemeenteraad tot de verderzetting van de werkzaamheden van de vzw's als eva-vzw en keurde de gemeenteraad de nieuwe statuten van de eva-vzw lokaal cultuurbeleid district Berchem goed. De rechten en plichten van zowel stad Antwerpen als de vzw dienen te worden geconcretiseerd in een samenwerkingsovereenkomst.
De huidige samenwerkingsovereenkomst van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 mei 2015 (jaarnummer 266). De gemeenteraad keurde op 25 maart 2019 (jaarnummer 246), 16 december 2019 (jaarnummer 745) en 14 december 2020 (jaarnummer 738) de verlenging van deze overeenkomst goed. De samenwerkingsovereenkomst loopt af op 31 december 2021.
De huidige samenwerkingsovereenkomst met vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem loopt af op 31 december 2021. Daarom moet er een nieuwe overeenkomst afgesloten worden die een aantal specifieke bepalingen bevat die op de samenwerking tussen stad Antwerpen en de vzw van toepassing zijn.
De samenwerkingsovereenkomst bepaalt onder andere welke doelstellingen en resultaten moeten worden nagestreefd door de vzw en welke middelen de vzw hiervoor krijgt. De samenwerkingsovereenkomst bepaalt onder meer ook hoe de wederzijdse samenwerking dient te verlopen in termen van planning, rapportage, evaluatie, intern controlesysteem, et cetera. Ook bevat de overeenkomst de belangrijkste principes van samenwerking, die identiek zijn voor alle leden van de groep stad Antwerpen.
De samenwerkingsovereenkomst zal, na advies van de districtsraad, ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad en de algemene vergadering van de vzw lokaal cultuurbeleid district Berchem.
Artikel 247 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat tussen de gemeente en de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting een samenwerkingsovereenkomst wordt gesloten voor de uitvoering van de toevertrouwde taken van gemeentelijk belang.
De districtsraad Berchem keurt het volgende besluit goed met:
stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Charlotte Van Berckelaer, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels, Luc Van De Weyer, Jan Depover, Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps, Geert Brouwers
ONTHOUDINGEN: Arnold Peeters
De districtsraad geeft positief advies over het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst, met looptijd van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025, dat rekening houdt met de specifieke kenmerken van de werking van de vzw lokaal cultuurbeleid district Berchem.
Artikel 246 § 4 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de samenstelling van de organen rekening kan houden met de samenstelling van de districtsraad voor zover de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting belast is met de verwezenlijking van welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang die uitsluitend bevoegdheden van het district betreffen. De vertegenwoordigers in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de districtsraad.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 2 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
Volgens de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem dient de begroting ter goedkeuring aan de districtsraad Berchem te worden voorgelegd.
De raad van bestuur van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem keurde op 11 oktober 2021 het actieplan en de begroting 2022 goed en legt deze ter goedkeuring voor aan de districtsraad Berchem en de Algemene Vergadering.
Het actieplan van het district wordt opgenomen in het geheel van het geïntegreerde actieplan van het lokaal cultuur-/vrijetijdsbeleid van alle districten en het overkoepelend stedelijk beleid.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de stadsafgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem handelt overeenkomstig de instructies van de districtsraad. Dit betekent dat de districtsraad Berchem kennis moet nemen van de agenda van deze algemene vergadering en aan de stadsafgevaardigde of diens plaatsvervanger steminstructies moet geven.
De districtsraad Berchem geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde om alle punten van de agenda van de algemene vergadering van 8december 2021 goed te keuren.
De goedgekeurde begroting wordt vervolgens ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het decreet van 6 juli 2012 houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid.
Op 15 december 2014 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 969) de nieuwe statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem goed.
Op 23 april 2015 (jaarnummer 20) gaf de districtsraad positief advies over het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem, alsook over de wijziging van artikel 44 in de statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem.
Op 26 mei 2015 (jaarnummer 266) werd het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst en de wijziging van artikel 44 in de statuten aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd.
Op 25 maart 2019 (jaarnummer 246) keurde de gemeenteraad de verlenging tot 31 december 2019 van deze samenwerkingsovereenkomst goed. Op 16 december 2019 (jaarnummer 745) keurde de gemeenteraad de verlenging tot 31 december 2020 van deze samenwerkingsovereenkomst goed. Op 14 december 2020 (jaarnummer 738) keurde de gemeenteraad de verlenging tot en met 31 december 2021 van deze samenwerkingsovereenkomst goed.
Artikel 11 § 2 van de samenwerkingsovereenkomst voorziet dat de raad van bestuur, overeenkomstig de toepasselijke wetgeving, de jaarrekening vaststelt en vervolgens de vastgestelde rekening ter goedkeuring voorlegt aan de districtsraad, uiterlijk op 30 juni die volgt op het boekjaar waarop de jaarrekening betrekking heeft. In het districtsraadsbesluit dat wordt opgemaakt ter goedkeuring van de jaarrekening dienen ineens de steminstructies te worden opgenomen voor de algemene vergadering waarop de jaarrekening zal worden goedgekeurd.
In het kader van het decreet lokaal cultuurbeleid stelt de stad een strategische meerjarenplanning op waarin de beleidsprioriteiten van het lokaal cultuurbeleid worden uitgewerkt. ‘Iedereen vindt in Antwerpen een veelzijdig lokaal cultuuraanbod en het forum om zichzelf te ontplooien’ is de strategische doelstelling die in de meerjarenplanning opgenomen werd voor de uitwerking van het lokaal cultuurbeleid.
De concrete uitwerking van deze centrale strategische doelstelling gebeurt grotendeels in de districten, de cultuurwerking in de districten vormt de basis van het lokaal cultuurbeleid.
De stad Antwerpen is lid van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem. Bij gemeenteraadsbesluit van 23 november 2020 (jaarnummer 672) zal mevrouw Buket Karaca
aangeduid worden als afgevaardigde namens de stad in de algemene vergadering.
Met het bericht van 3 november 2021 meldt de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem dat op 8 december 2021 een algemene vergadering zal plaatshebben met volgende agendapunten:
De districtsraad neemt kennis van volgende agendapunten van de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem van 8 december 2021:
De districtsraad keurt het actieplan 2022 van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem goed.
De districtsraad keurt de begroting 2022 van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem goed.
De districtsraad geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde of een plaatsvervanger, een ander lid van de districtsraad, op de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem alle punten van de agenda goed te keuren.
Ondersteuningen die aangevraagd worden via het reglement 'District Berchem - Jeugdkamp corona en noodweer 2021' zullen verrekend worden op het volgende boekingsadres:
Budgetplaats: 5011000000
budgetpositie: 6496500 of 6496800
functiegebied: 2BER010103A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2BE090750
budgetperiode: 2200
Met de beslissing van de gemeenteraad van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 4 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal jeugdbeleid.
In het bestuursakkoord van het district Berchem 2019-2024 stelt het districtscollege dat subsidies voor werking noodzakelijk zijn en dat deze subsidies geoptimaliseerd en opgenomen dienen te worden in een groter subsidiekader dat naar aanleiding van de verdere decentralisatie wordt uitgewerkt.
Bij beslissingen met betrekking tot jeugdbeleid wordt de jeugdraad om advies gevraagd, hun adviesbevoegdheid is vastgelegd door de districtsraad in 2014 (jaarnummer 61).
District Berchem wil de nieuwe noden van de vrijwillige jeugdverenigingen ten gevolge van de COVID-19 pandemie en het noodweer van 2021 ondersteunen.
Wet op de toelagen:
De districtsraad van Berchem keurt het ondersteuningsreglement 'District Berchem - jeugdkamp corona en noodweer 2021' goed. Het reglement loopt van 1 januari 2022 tot en met 30 juni 2022.
De districtsraad van Berchem
Neemt met afgrijzen kennis van de recente verkeersongevallen met voetgangers aan het Burgemeester Edgard Ryckaertplein,
Betoont haar medeleven aan de nabestaanden en vrienden van de twee dodelijke slachtoffers van deze ongevallen.
Stelt vast dat deze verkeersongevallen op identieke plaats en in identieke omstandigheden plaatsvonden én in een voetgangerszone waar gemotoriseerd verkeer niet is toegelaten.
Stelt zich bijgevolg terecht – en niet voor het eerst - vragen bij de verkeersveiligheid van dit plein;
Stelt vast dat ondertussen een politieonderzoek werd opgestart
Geeft de hoogste prioriteit aan verkeersveiligheid en leefbaarheid in het district Berchem, ongeacht of zij bevoegd is of niet.
Stelt vast dat deze 2 doelstellingen niet worden voldaan op het Edgard Ryckaertplein;
Vraagt dat de NMBS, infrabel, het stadsbestuur van Antwerpen, AWV, het district Berchem en alle andere diensten diensten die betrokken zijn bij dit plein dringend samen zitten. Vraagt dat de nodige maatregelen worden genomen om op korte en op langere termijn de verkeersveiligheid en –leefbaarheid op het Burgemeester Edgard Ryckaertsplein te verzekeren,
Vraagt met name dat
Voorstel tot motie
Voor een verkeersveilige herinrichting van het Burgemeester Edgard Ryckaertsplein
De districtsraad van Berchem
Betoont haar medeleven aan de nabestaanden van de twee dodelijke slachtoffers die recent vielen door verkeersongevallen op het Burgemeester Edgard Ryckaertsplein,
Stelt vast dat het beheer van dit plein, de opmaak van verkeersreglementen en het toezicht daarop de bevoegdheid zijn van het stadsbestuur,
Stelt vast dat deze aanrijdingen van voetgangers plaats vonden in voetgangersgebied, in een zone waar auto’s of gemotoriseerd vrachtvervoer niet toegelaten zijn,
Stelt samen met de Voetgangersbeweging vast dat deze ongevallen het gevolg zijn van een jarenlang gedoogbeleid en een gebrek aan handhaving door politie en door het stadsbestuur,
Stelt vast dat dit zowel geldt voor het plein zelf als voor het deel van de Uitbreidingstraat naast het plein, waar enkel lokaal verkeer is toegelaten, maar die toch veelvuldig kan gebruikt worden als sluipverkeer richting Posthoflei/Stanleystraat,
Vindt het onbegrijpelijk dat na het eerste ongeluk en zelfs nog na het tweede ongeluk op het Burgemeester Edgard Ryckaertsplein, te laat de nodige veiligheidsmaatregelen genomen werden,
Stelt vast dat de bewoners en gebruikers van het plein geen boodschap hebben aan overheden die de verantwoordelijkheid voor het gebeurde over en weer schuiven,
Stelt vast dat in het kader van de verkennende studie ‘Over de Ring’ door het team zuidoost nieuwe voorstellen werden uitgewerkt voor een herinrichting van de multimodale knoop op het Ryckaertsplein in combinatie met de creatie van een nieuw stedelijk plein, een Grote Markt voor Berchem op het stuk ring overkapping naast de Borsbeekbrug,
Stelt evenwel vast dat deze plannen in het beste geval verre toekomstmuziek zijn en dat een discussie over de herinrichting van het hele plein inclusief het transferium van de Lijn zo lang niet kan wachten,
Vraagt dat het stadsbestuur van Antwerpen dringend samen zit met de NMBS en het districtsbestuur van Berchem en de nodige maatregelen neemt om op korte en op langere termijn de verkeersveiligheid en –leefbaarheid op het Burgemeester Edgard Ryckaertsplein te verzekeren,
Vraagt met name dat op korte termijn
Vraagt dat op langere termijn
Hierover werd een actualiteitsdebat gehouden.
wo 24/11/2021 - 16:16Op 19 september 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Hugo Verrieststraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
De districtsraad Berchem keurt het volgende besluit goed met:
stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Charlotte Van Berckelaer, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels, Luc Van De Weyer, Jan Depover, Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps
stemmen TEGEN: Geert Brouwers
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Hugo Verrieststraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 20 februari 2006 (jaarnummer 438).
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De Vredestraat in het district Berchem:
Op 10 september 2021 ontving Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de nodige documenten van een particuliere autodeelgroep om een parkeerplaats voorbehouden voor autodelers in te richten ter hoogte van het nummer 79. Na een onderzoek werd ook vastgesteld dat de voorbehouden parkeerplaats voor mindervaliden ter hoogte van het nummer 15 niet langer in gebruik is.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Vredestraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 oktober 2013 (jaarnummer 10370).
O.L.V Pulhof wenst dan ook in samenspraak met het district Berchem om een reguliere schoolstraat in te voeren.
Het gedeelte schoolstraat gelegen in de Stijdhoflaan wordt in het desbetreffende verkeersreglement gereglementeerd.
Het college keurde op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de principenota in verband met de speed pedelecs goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Charlotte Van Berckelaer, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels, Luc Van De Weyer, Jan Depover, Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps
stemmen TEGEN: Geert Brouwers
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lysenstraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 13 juni 2014 (jaarnummer 1759).
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans neemt toe met vier plaatsen.
Stad Antwerpen voerde in 2020 het concept van de ‘tijdelijke COVID-19 schoolstraten’ in, om de afstand van 1,5 meter voor de schoolpoort te allen tijde mogelijk te maken. In navolging van dit concept en bijbehorende maatregelen werd het collegebesluit van 16 juli 2021 (jaarnummer 5938) goedgekeurd. Hierin werd gestipuleerd dat scholen die voor 31 augustus 2021 de procedure voor een reguliere schoolstraat opstarten, een automatische verlenging van hun tijdelijke schoolstraat tot uiterlijk 31 december 2021 krijgen. Dit met de bedoeling in die periode de goedkeuring voor een reguliere schoolstraat te bekomen. De school "O.L.V Pulhof" doorliep deze procedure correct en de 'tijdelijke COVID-19 schoolstraat' werd tevens positief geëvalueerd.
O.L.V Pulhof wenst dan ook in samenspraak met het district Berchem om een reguliere schoolstraat in te voeren.
Het gedeelte schoolstraat gelegen in de Lysenstraat wordt in het desbetreffende verkeersreglement gereglementeerd.
De Strijdhoflaan in het district Berchem:
Naar aanleiding van meldingen van bewoners en handelaars werd een onderzoek gestart naar het gebruik van het parkeerverbod. In samenspraak met het district Berchem stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) voor om het parkeerverbod ter hoogte van het nummer 18 over een afstand van 20 meter op te heffen.
Uit onderzoek ter plaatse is tevens gebleken dat de reële toestand niet overeenkomt met het huidige aanvullend reglement.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Strijdhoflaan in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 21 februari 2020 (jaarnummer 1759).
Stad Antwerpen voerde in 2020 het concept van de ‘tijdelijke COVID-19 schoolstraten’ in, om de afstand van 1,5 meter voor de schoolpoort te allen tijde mogelijk te maken. In navolging van dit concept en bijbehorende maatregelen werd het collegebesluit van 16 juli 2021 (jaarnummer 5938) goedgekeurd. Hierin werd gestipuleerd dat scholen die voor 31 augustus 2021 de procedure voor een reguliere schoolstraat opstarten, een automatische verlenging van hun tijdelijke schoolstraat tot uiterlijk 31 december 2021 krijgen. Dit met de bedoeling in die periode de goedkeuring voor een reguliere schoolstraat te bekomen. De basisschool 'Het Hinkelpad' doorliep deze procedure correct en de 'tijdelijke COVID-19 schoolstraat' werd tevens positief geëvalueerd.
'Het Hinkelpad' wenst dan ook, in samenspraak met district Berchem, om een reguliere schoolstraat in te voeren.
De Geluwestraat in het district Berchem:De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad Berchem keurt het volgende besluit goed met:
stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Charlotte Van Berckelaer, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels, Luc Van De Weyer, Jan Depover, Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps
stemmen TEGEN: Geert Brouwers, Janick Doré
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Geluwestraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 16 mei 2014 (jaarnummer 5255).
De school "De Boomhut" wenst dan ook in samenspraak met het district Berchem om een reguliere schoolstraat in te voeren.
Het gedeelte schoolstraat gelegen in de Apollostraat wordt in het desbetreffende verkeersreglement gereglementeerd.
Uit onderzoek ter plaatse is tevens gebleken dat de reële toestand niet overeenkomt met het huidige aanvullend reglement.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad Berchem keurt het volgende besluit goed met:
stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Charlotte Van Berckelaer, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels, Luc Van De Weyer, Jan Depover, Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps
stemmen TEGEN: Geert Brouwers
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Ramskapellestraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 september 2005 (jaarnummer 2148).
De school "De Boomhut" wenst dan ook in samenspraak met het district Berchem om een reguliere schoolstraat in te voeren.
Het gedeelte schoolstraat gelegen in de Ramskapellestraat wordt in het desbetreffende verkeersreglement gereglementeerd.
is opgenomen in een proefopstelling "hinderlijk parkeren aan inritten" dat goedgekeurd werd door het college op 30 maart 2018 (jaarnummer 2975).
Op 28 september 2021 werd de vraag ingediend door de oorspronkelijke aanvrager om de parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap te verwijderen.
Uit onderzoek is tevens gebleken dat de reële toestand niet overeenkomt met het huidige aanvullend reglement.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Charlotte Van Berckelaer, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels, Luc Van De Weyer, Jan Depover, Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps
stemmen TEGEN: Geert Brouwers
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Apollostraat in de districten Berchem en Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 12 april 2019 (jaarnummer 3289).
Stad Antwerpen voerde in 2020 het concept van de ‘tijdelijke COVID-19 schoolstraten’ in, om de afstand van 1,5 meter voor de schoolpoort te allen tijde mogelijk te maken. In navolging van dit concept en bijbehorende maatregelen werd het collegebesluit van 16 juli 2021 (jaarnummer 5938) goedgekeurd. Hierin werd gestipuleerd dat scholen die voor 31 augustus 2021 de procedure voor een reguliere schoolstraat opstarten, een automatische verlenging van hun tijdelijke schoolstraat tot uiterlijk 31 december 2021 krijgen. Dit met de bedoeling in die periode de goedkeuring voor een reguliere schoolstraat te bekomen. De basisschool "Leopold III" doorliep deze procedure correct en de 'tijdelijke COVID-19 schoolstraat' werd tevens positief geëvalueerd.
De basisschool "Leopold III" wenst dan ook in samenspraak met het district Berchem om een reguliere schoolstraat in te voeren.
Het Mellinetplein in het district Berchem:
is opgenomen in een proefopstelling die goedgekeurd werd door het college op 30 oktober 2020 (jaarnummer 9099). De proefopstelling, waarbij het verbod op stilstaan en parkeren werd gecombineerd met een infrastructurele ingreep met jerseys, zal in een latere fase geëvalueerd worden.
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Charlotte Van Berckelaer, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels, Luc Van De Weyer, Jan Depover, Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps
stemmen TEGEN: Geert Brouwers
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Mellinetplein in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 22 oktober 2012 (jaarnummer 1148).
De verslagen van de adviesraden worden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
Artikel 304, §3 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad kan overgaan tot organisatie van raden en overlegstructuren die tot opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. De verslagen en einddocumenten van deze overlegstructuren worden meegedeeld aan de gemeenteraad.
Artikel 137 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat dit artikel ook van toepassing is op de districtsraden.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de volgende districtsadviesraad:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
jeugdraad | 29 september 2021 |
De verslagen van de adviesraden worden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de volgende districtsadviesraad:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
seniorenraad | 27 februari 2020 |
seniorenraad | 23 september 2021 |
Vermits de Power point-presentatie meer vragen oproept dan dat ze antwoorden geeft, vraagt de Districstraad dat specialisten deze audit komen toelichten tijdens de volgende raadscommissie.
Het districtscollege wenst de districtsraad kennis te laten nemen van de presentatie over de verkeersveiligheidsaudit 2020 district Berchem.
De presentatie over de verkeersveiligheidsaudit 2020 district Berchem werd in de zitting van 18 oktober 2021 voorgesteld aan het districtscollege.
De districtsraad neemt kennis van de presentatie over de verkeersveiligheidsaudit 2020 district Berchem.
De bewoners van de Vosstraat vinden dit geen goed idee, zij hebben dit besproken op 2 vergaderingen.
Daaruit bleek dat
2) maar de aanwezigen betreuren dat ze geen inspraak hadden over het soort vanmaatregelen
3) de aanwezigen zich in meerderheid uitspreken tégen verkeersdrempels. De aanwezigen vinden dat eerder de globale inrichting van de straat moet aangepakt worden
In plaats daarvan willen de bewoners dat de inrichting van de straat gewijzigd wordt. De straat moet een ‘look’ krijgen van een 30 km-straat en niet van een 70 km-straat. Dit kan door:
• op regelmatige plaatsen versmallingen en as verschuivende hindernissen te maken met bloembakken, die het onmogelijk maken om sneller dan 30 km/u te rijden
De buurtbewoners vragen een overleg met de STAD ANTWERPEN
QR maatregelen:
De Vosstraat ligt in de 3 districten. Berchem, Deurne en Borgerhout. Alle drie moeten ze veel geld voorzien voor deze heraanleg. Gezien de goede staat van de weg is dit om technische redenen niet prioritair. Aan de veiligheid werken we door de bovenvermelde QR-ingrepen
do 25/11/2021 - 10:58
Het district ondersteund de voorstellen van de buurtbewoners.
De districtsraad Berchem keurt de volgende motie niet goed met:
stemmen VOOR: Luc Van De Weyer, Jan Depover, Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps, Geert Brouwers
stemmen TEGEN: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Charlotte Van Berckelaer, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels
Victor Jacobslei zijn er grote problemen… ondanks de toegenomen veiligheid (voor fietsers en voetgangers) is er toch een probleem dat grote vrachtwagens, die nietsvermoedend de straat inkomen vanuit de Statiestraat of de Resedastraat, zich vastrijden in de smalle bocht die zij moeten maken ter hoogte van het plein (dus ter hoogte van V.Jacobslei nrs 68 en 69). Er zijn hier dagelijks vrachtwagens die vele manoeuvers moeten uitvoeren om de bocht te kunnen nemen, met alle gevolgen vandien: omgereden paaltjes, enkele weken geleden is zelfs een geparkeerde wagen zwaar beschadigd.
De buurtbewoners vragen duidelijke aanpassingen:
- zwaar doorgaand verkeer zou door een duidelijke signalisatie verbod moeten krijgen om hier te passeren
- er moet een duidelijk parkeerverbod komen in het rechte stukje aan de caféterrassen zonder parkeerplaatsen op te offeren (de parkeerdruk is er al heel hoog)
- de buurtbewoners vragen ook dat er voor het verkeer geen doorgang zou komen naar het plein; ze zijn blij dat het stukje straat doodlopend is en willen dat zo houden
We vragen dus om tot een buurtoverleg (district/politie) te komen om deze problemen gezamenlijk op te lossen
Ik kan mezelf een bevoorrechte getuigen noemen in deze vraag.
Ik en mijn buren stellen vast dat de rust in de straten is gekomen. De autodruk is quasi volledig weg. Een echte verademing.
wo 24/11/2021 - 16:22