Samenstelling
Aanwezig
Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad;
Ria Vermeulen, districtsraadslid;
Evi Van der Planken, districtsburgemeester;
Erkan Ozturk, districtsraadslid;
Bruno De Saegher, districtsschepen;
Geert Brouwers, districtsraadslid;
Jan Poppe, districtsraadslid;
Kris Gysels, districtsschepen;
Buket Karaca, districtsschepen;
Lucienne Verbraeken, districtsraadslid;
Luc Van de Weyer, districtsraadslid;
Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid;
Jan Dedecker, districtsraadslid;
Henri Van Herpen, districtsraadslid;
Conny Budts, districtsraadslid;
Evi Cuypers, Districtsraadslid;
Johan Malcorps, districtsraadslid;
Luc Vanlaerhoven, districtsraadslid;
Ann De Potter, districtssecretaris;
Kitti Van Den Bergh, waarnemend districtssecretaris
Verontschuldigd
Ronny De Bie, districtsraadslid;
Arnold Peeters, districtsraadslid;
Ilse Jacques, districtsraadslid;
Janick Doré, districtsschepen;
David Danssaert, districtsraadslid;
Clara Willemse, districtsraadslid;
Yao Issifou, Districtsraadslid
Secretaris
Kitti Van Den Bergh, waarnemend districtssecretaris
Voorzitter
Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad
2021_IP_00213 - Interpellatie van raadslid Lucienne Verbraeken: Berchemboslaan
Motivering
Indiener(s)
Lucienne Verbraeken
Gericht aan
Bruno De Saegher
Tijdstip van indienen
wo 15/09/2021 - 11:33
Toelichting
Een jaar nadat onze collega’s van de PVDA het op deze raad over de Berchemboslaan hadden, kom ik graag even terug op dit onderwerp.
Volgens het mobiliteitsplan van de Stad Antwerpen is de Berchemboslaan een buurtstraat.
Dit wil volgens mij zeggen dat de straat bedoeld is om gebruikt te worden door de bewoners van de omliggende woonstraten zodat zij hun woning kunnen bereiken en om van hun woning naar een hoofdstraat te geraken.
Er geldt, zoals in alle andere buurt- en woonstraten van het district Berchem een maximum snelheid van 30 kilometer per uur.
Toch blijkt dat deze beide punten in de Berchemboslaan niet echt gerespecteerd worden.
Deze straat wordt door veel weggebruikers als sluipweg gebruikt om de Grote Steenweg en de Singel te vermijden. Er zijn hier, in tegenstelling tot de Singel en de Grote Steenweg geen verkeerslichten en de weg van en naar het station is ook korter dan dat men langs de Grote Steenweg en Singel rijdt.
Dat er nog steeds te snel gereden wordt, wil ik graag illustreren met 2 foto’s van 2 ongevallen die zich hier op net iets meer dan 1 jaar tijd hebben voorgedaan.
Het gaat op beide foto’s over dezelfde reglementair geparkeerde auto.
Zoals jullie kunnen zien kunnen deze ongevallen bijna onmogelijk veroorzaakt zijn door iemand die zich netjes aan de opgelegde snelheidsbeperking houdt.
Ik wil er niet aan denken dat hier net zo goed een fietser had aangereden kunnen worden!
Om het gebruik van deze straat verder te ontmoedigen zou het kunnen helpen dat er wegversmallingen worden gemaakt zodat auto’s om beurten de tegenliggers moeten doorlaten.
Mijn vraag aan de schepen:
- Kan het gebruik van de straat door sluipverkeer onderzocht worden (tellen van voertuigen)?
- Kan de snelheid van het verkeer nog eens gecontroleerd worden?
- Zou de schepen willen overwegen om een aantal wegversmallingen in deze straat aan te brengen om het sluipverkeer te ontmoedigen?
- Denkt de schepen er aan om werk te maken van wijkcirculatieplannen?
Bespreking
Antwoord
Beste Raadslid,
Ik apprecieer je bezorgdheid over de verkeersveiligheid. In die zin is de Berchemboslaan en in het verlengde de Filip Williotstraat en de Kannunik peeterstraat en de Oogsstraat al een hele tijd in ons vizier. Van Mortsel naar de Ring toe licht ik dit toe;
- Oogststraat: 2023 worden de stoepen en fietspaden en groenzones heraangelegd. Verder komen er snelheidsremmende infrastructuur ingrepen. Budget circa 750.000 euro
- Berchemboslaan: een hele rits van snelheidsremmende ingrepen zijn ingevoerd. Versmallingen, drempels etc. Op Facebook lees ik de frustratie van de hardrijders en het sluipverkeer die hierover klagen. Budget circa 20.000 euro
- Filip Williotstraat: vooreerst hebben we het plein en de doorsteek heraangelegd en afgesloten. Hierdoor kregen we ook een veilige schoolingang en een veilig toegang tot het congrescentrum. De straat werd ook versmald en drempels werden aangelegd. Eén drempel moet nog gelegd worden aan het kruispunt met de Berchemstadionstraat: Budget circa 500.000 euro
- Kanunnik Peeterstraat: volledige heraanleg als woonerf voorzien einde 2022. Budget circa 1.000.000 euro.
Dat de reeds uitgevoerde ingrepen werken tonen deze cijfers aan;
Uit recente metingen blijkt dat:
- de V85 (snelheid waar 85% van de bestuurders zich aan houdt) gedaald is na het plaatsen van de rijbaankussens
- van 41km/u naar 32km/u (richting Fruithoflaan)
- En 27 km/u (richting Berchemstadionstraat).
- %zware overtreders is gedaald van 21%
- naar 2% (richting Fruithoflaan)
- en 1% (richting Berchemstadionstraat)
Er werd en wordt zeer veel geld geïnvesteerd in veiligheid en comfort. Resultaten zijn duidelijk.
wo 22/09/2021 - 14:16