Artikelen 32, 132 en 277 van het Decreet lokaal bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
De districtsraad vergaderde op 22 juni 2021.
De districtsraad keurt de notulen van 22 juni 2021 goed.
De districtsraad heeft de jaarrekening 2020 vastgesteld in de zitting van 27 april 2021 (jaarnummer 25). Na vaststelling van de jaarrekening door de districtsraad, werd de jaarrekening voor goedkeuring verzonden aan de gouverneur.
De gouverneur heeft met besluit van 27 juli 2021 de jaarrekening 2020 van het district Berchem goedgekeurd.
Met dit besluit wordt de goedkeuring van de gouverneur ter kennisneming gebracht aan de districtsraad.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn:
De districtsraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 27 juli 2021 waarbij de jaarrekening 2020 van het district Berchem goedgekeurd wordt.
Vanaf 1 januari 2020 voorziet het Decreet Lokaal Bestuur dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd.
Het college keurde in de zitting van 27 maart 2020 (jaarnummer 2852) de werkwijze van opvolgingsrapportering goed.
Het college keurde in de zitting van 21 mei 2021 (jaarnummer 4062) de timing van de opvolgingsrapportering goed.
De districtsraad keurde in zitting van 18 mei 2021 (jaarnummer 38) de aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 overeenkomstig de bepalingen van de beleids- en beheerscyclus goed.
In BBC 2020 verschuift de focus in de rapportering over de beleidsplanning naar de prioritaire actieplannen. Het meerjarenplan en de jaarrekening worden opgesteld volgens nieuwe schema’s (die eenvoudiger en minder complex zijn) en het autorisatieniveau van de kredieten wordt verhoogd waardoor er meer mogelijkheden zijn om interne kredietverschuivingen uit te voeren die niet worden voorgelegd aan de districtsraad. Om ervoor te zorgen dat de districtsraad toch voldoende geïnformeerd blijft over het beleid heeft BBC 2020 de bijkomende verplichting opgelegd om minstens éénmaal per jaar, in de loop van het derde kwartaal, te rapporteren over de stand van zaken van het eerste semester van het lopende jaar, zowel op financieel als op inhoudelijk vlak. De rapportering is gebaseerd op wettelijke rapporten die worden gebruikt bij het meerjarenplan en de jaarrekening.
Alle raadsleden krijgen een aantal maal per jaar een rapportering over de beleidsdoelstellingen en de uitvoering ervan:
De opvolgingsrapportering bevat volgende documenten:
Artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB) bepaalt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 143 DLB bepalen dat de verplichte opvolgingsrapportering in artikel 263 DLB ook van toepassing is op de districten
Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (BBC 2020) bepaalt dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen bevat:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
De districtsraad van Berchem neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester 2021 van meerjarenplan 2020-2025.
Volgens artikel 134 van het Decreet lokaal bestuur kan de gemeenteraad bepaalde bevoegdheden overdragen aan de districtsraden.
Artikel 2 van het besluit van de gemeenteraad van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor de reglementen lokale cultuursubsidies.
Overeenkomstig artikel 41,2e lid, 23° van het Decreet lokaal bestuur is de raad exclusief bevoegd voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
Op 26 september 2013 (jaarnummer 69) besliste de districtsraad van Berchem het toelagereglement ter ondersteuning van gemeenschapsvormende projecten goed te keuren.
Het kaderbesluit betreffende basisprincipes van het ondersteuningsbeleid werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595). Dit was de aanleiding om een nieuw reglement voor Cultuurprojecten in Berchem in het leven te roepen.
Op 26 januari 2021 (jaarnummer 4) besliste de districtsraad van Berchem een nieuw ondersteuningsproduct cultuurprojecten goed te keuren. Het oude reglement werd echter tot nu toe niet opgeheven.
Dit besluit regelt de opheffing van het reglement gemeenschapsvormende projecten goedgekeurd op 26 september 2013 (jaarnummer 69).
De districtsraad bekrachtigt dat het reglement voor gemeenschapsvormende projecten goedgekeurd op 26 september 2013 (jaarnummer 69) wordt opgeheven met ingang van 26 januari 2021.
Er is voldoende krediet om de nog niet toegekende nominatieve ondersteuningen toe te kennen op boekingsadressen : SUB_NR/INTERN/2100/5012000000/6496500/2BER010108A00000/2BE090739 en SUB_NR/INTERN/2100/5012000000/6496500/2BER010105A00000/2BE090739
Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 2 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
Tijdens de zitting van 18 mei 2021 (jaarnummer 38) keurde de districtsraad van Berchem de beleids- en beheercyclus en opmaak aanpassing 3 meerjarenplan 2020-2025 goed. Hierin voorziet district Berchem in 2021 een nominatieve ondersteuning van 4.000,00 euro voor de organisatie van workshops tijdens Meeting of Styles. Ook voorziet het district in 2021 een nominatieve ondersteuning van 2.500,00 euro voor de organisatie van 'Verbeelden door verhalen' uitgevoerd door Mia Verbeelen.
Bij de derde aanpassing van het meerjarenplan werden de nominatieve ondersteuningen ingeschreven op de projectnaam en niet op de naam van de begunstigde.
Het gaat om volgende projecten, organisaties en bedragen:
Huidige omschrijving in de aanpassing meerjarenplan 3 | Aanpassing nominatieve toekenning voor 2021 | Bedrag |
Meeting of Styles | FV Kingsize | 4.000,00 euro |
Verbeelden door verhalen | Mia Verbeelen | 2.500,00 euro |
Voor elke ondersteuning wordt nog een afsprakennota, die de aanwendingsmodaliteit bepaalt, opgemaakt en ter goedkeuring voorgelegd aan het districtscollege.
De wet betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen van 14 november 1983.
Het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) zijn van toepassing.
De districtsraad keurt de toekenning van de nominatieve ondersteuning van 4.000,00 euro aan Kingsize FV goed voor de organisatie van workshops tijdens Meeting of Styles.
De districtsraad keurt de toekenning van 2.500,00 euro aan Mia Verbeelen goed voor de organisatie van Verbeelden door verhalen.
De kostenverdeling voor het project wordt als volgt opgesplitst:
aandeel | percentage |
district Berchem | 39,3% |
Water-link | 60,7% |
De voor deze opdracht vereiste budgetten zijn voorzien op doelstellingen 5012500000/2BER010201M00263/224/2100 en 2200 voor district Berchem.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd.
Bindstraat, Ferdinand Coosemansstraat, Walemstraat zijn lokale straten.
Artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 458) werden de bevoegdheden van de gemeenteraad voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van de overheidsopdrachten gedelegeerd aan de districtsraden, in het kader van de uitoefening van de aan de districten overgedragen bevoegdheden.
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Definitief ontwerp | goedkeuring districtscollege | 30 november 2020 | 266 |
Op 30 november 2020 (jaarnummer 266) keurde het districtscollege het definitief ontwerp voor de wegeniswerken in de Bindstraat, Ferdinand Coosemansstraat, Walemstraat (tussen Ferdinand Coosemansstraat en Berthoutstraat), district Berchem, goed.
In opdracht van de partners Water-link in samenwerking met Aquafin maakte, studie- en adviesbureau Evolta nv, het bestek RI3B038 op en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt dit ter goedkeuring voor.
Studie- en adviesbureau Evolta nv maakte in opdracht van de partners Water-link in samenwerking met Aquafin, voor deze werken het bestek RI3B038, wegeniswerken, Bindstraat, Ferdinand Coosemansstraat en Walemstraat (tussen Ferdinand Coosemansstraat en Berthoutstraat), met tekening(en) en een gedetailleerde meetstaat op.
De werken omvatten in hoofdzaak:
De uitvoeringstermijn is 160 werkdagen.
De werken worden in 4 fases opgedeeld:
Gunningscriteria
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver met de economisch meest voordelige offerte, dit is de offerte met de
laagste prijs.
In toepassing van artikel 35 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden geplaatst bij openbare procedure.
In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor werken door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden.
De districtsraad Berchem keurt het volgende besluit goed met:
stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Ilse Jacques, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels, Luc Van De Weyer, Ria Vermeulen, Lucienne Verbraeken, Evi Cuypers, Johan Malcorps, Geert Brouwers
ONTHOUDINGEN: Erkan Öztürk
De districtsraad keurt het bestek RI3B038 (SWOU11150A), wegeniswerken, Bindstraat, Ferdinand Coosemansstraat en Walemstraat (tussen Ferdinand Coosemansstraat en Berthoutstraat), district Berchem, goed mits er rekening wordt gehouden met de opmerking van het districtscollege:
De districtsraad machtigt Water-link in samenwerking met Aquafin om in haar naam op te treden bij de plaatsing van de overheidsopdracht.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Bindstraat, Ferdinand Coosemansstraat en Walemstraat (tussen Ferdinand Coosemansstraat en Berthoutstraat) - wegeniswerken Bestek RI3B038 - SWOU11150A aandeel district Berchem | budgetplaats:5012500000 budgetpositie:224 functiegebied:2BER010201M00263 subsidie:SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma:2BE090200 budgetperiode:2100 en 2200 | volgt later |
De vergaderdata van het districtscollege en de districtsraad worden vooraf vastgelegd.
Volgende vergaderdata worden vastgelegd voor 2022.
Districtscollege | Districtscollege | Raadscommissie | Districtsraad |
10 januari 2022 | 24 januari 2022 | 18 januari 2022 | 25 januari 2022 |
7 februari 2022 | 21 februari 2022 | 15 februari 2022 | 22 februari 2022 |
7 maart 2022 | 21 maart 2022 | 15 maart 2022 | 22 maart 2022 |
11 april 2022 | 25 april 2022 | 19 april 202 | 26 april 2022 |
2 mei 2022 | 16 mei 2022 | 10 mei 2022 | 17 mei 2022 |
7 juni 2022 | 20 juni 2022 | 14 juni 2022 | 21 juni 2022 |
4 juli 2022 | |||
22 augustus 2022 | |||
5 september 2022 | 19 september 2022 | 13 september 2022 | 20 september 2022 |
3 oktober 2022 | 17 oktober 2022 | 11 oktober 2022 | 18 oktober 2022 |
7 november 2022 | 21 november 2022 | 15 november 2022 | 22 november 2022 |
5 december 2022 | 19 december 2022 | 13 december 2022 | 20 december 2022 |
Artikelen 18-19, 37 §5, 50, 126-127,129-131 van het Decreet lokaal bestuur. Het districtscollege vergadert regelmatig, op de dagen en uren die het bepaalt, en zo dikwijls als de behandeling van de zaken het vereist. De voorzitter van het districtscollege kan in spoedeisende gevallen buitengewone vergaderingen bijeenroepen op de dag en het uur die hij bepaalt.
De districtsraad vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar. De voorzitter van de districtsraad beslist tot bijeenroeping van de districtsraad en stelt de agenda van de vergadering op.
Het huishoudelijk reglement bepaalt de nadere regelen inzake de samenstelling en de werkwijze van de commissie. Artikel 6 van het Basisreglement Bestuurlijke organisatie stad Antwerpen goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 februari 2019 (jaarnummer 130) bepaalt dat de oproeping van de raadscommissies digitaal worden verzonden. De oproeping bevat naast de uitnodiging ook de dagorde en de verwijzingen naar de ontwerpbesluiten die raadpleegbaar zijn op het digitaal besluitvormingsplatform, de dagorde van de commissie(s) en de eventuele dossiers waarop de ontwerpbesluiten betrekking hebben.
De districtsraad neemt kennis van de vergaderdata voor 2022.
Op 26 mei 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Waterfordstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Waterfordstraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 28 mei 2021 (jaarnummer 4322).
Op 6 mei 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van het Hoogveld om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Hoogveld in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 januari 2008 (jaarnummer 232).
De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Ad-hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk. De Bourcetstraat 21 is een van de nieuwe inkomende dossiers.
Op 30 maart 2021 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Bourcetstraat ter hoogte van huisnummer 21. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager. Links en rechts van de inrit ter hoogte van huisnummer 21 worden er volwaardige verdrijvingsvlakken aangebracht.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bourcetstraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 20 december 2010 (jaarnummer 1816).
is opgenomen in een proefopstelling "hinderlijk parkeren aan inritten" dat goedgekeurd werd door het college op 20 mei 2016 (jaarnummer 4462).
Op 21 juni 2021 werd de vraag ingediend door de oorspronkelijke aanvrager om de parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap te verplaatsen naar een locatie dichterbij de woning.
Na heraanleg van de straat is gebleken dat de reële toestand niet overeenkomt met het huidige aanvullend reglement.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Helderstraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 12 oktober 2018 (jaarnummer 9179).
Op 16 augustus werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Diksmuidelaan om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Diksmuidelaan in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 9 juli 2021 (jaarnummer 5779).
Beste voorzitter,
Na werken door infrabel werden restgronden aan de Guldenvliesstraat toegekend aan de stad. De stad Antwerpen heeft vervolgens deze gronden vergund en verkocht aan de projectontwikkelaar. Daar staan nu enkele appartemensblokken. De ontwikkelaar moest destijds van de stad een stuk van die gronden reserveren als publiek domein. Dat domein zou dan onderhouden en ingericht moeten worden door de stad? Of district?
Op dit ogenblik is er met dat publiek domein niets gedaan en is het braakliggend grond dat werf en andere vuil aantrekt tot grote ergernis van de buurtbewoners.
Vandaar enkele vragen :
in bijlage: foto's
Met vriendelijke groeten,
Erkan Öztürk
Districtsraadslid voor Groen
Beste Erkan,
Bedankt voor uw vraag.
Uw schets van het verloop van dit dossier komt niet overeen met de feiten. U kan het verloop van de feiten terugvinden in gemeenteraadsbesluit 2016-GR-00444 rondom de overdracht van de gronden aan de Guldenvliesstraat. Ik schets het nog graag even ter verduidelijking en opheldering:
De gronden ( opgedeeld in 3 loten) waren destijds eigendom van Infrabel/NMBS, niet van de Stad. En infrabel/NMBS meldde de stad in 2015 dat zij de 3 loten als bouwgrond zou verkopen op de markt aan de hoogste bieder. Dit zou er voor zorgen dat ook de wijkmoestuin die wij daar als district hadden geïnstalleerd zou verdwijnen voor de buurt. Het district heeft toen actie ondernomen en budget voorzien zodat toch tenminste 1 lot kon aangekocht worden opdat niet heel dit stuk zou toegebouwd worden tot naast het spoor en opdat er een stuk groen voor de buurt zou blijven.
Geachte schepen, beste Janick,
Voor de grote vakantie hebben wij de vraag eens gesteld waarom een aanvraag voor een speelstraat zo lang op voorhand moest worden aangevraagd. U hebt daar op geantwoord dat het nodig is om dit administratief en praktisch rond te krijgen. In de vakantieperiode zou er hiervoor niet voldoende personeel zijn . Er werden heel wat speelstraten aangevraagd en goedgekeurd, waarvoor dank. Wat horen wij nu tijdens de vakantie : de Eikelstraat doet een aanvraag om een week speelstraat te organiseren. Dit wordt goedgekeurd en de buurtbewoners vliegen er in om er een gezellige, goed georganiseerde week van te maken. De speelstraat start en wat blijkt na 2 dagen , tot ieders verbazing, dat de speelstraat wordt opgebroken na reclamaties van een buurtbewoner omdat men de straat niet kan inrijden en een beetje omweg moet maken om naar de grote steenweg te gaan. Dan is natuurlijk de vraag, waarom een gefrustreerde chauffeur onmiddellijk tegemoetkomen en de vele kinderen en vrijwilligers die er hun tijd hebben ingestoken in de kou laten staan.
Dit is geen alleenstaand geval, want ook in de speelstraat van de Belpairestraat is er het een en ander misgelopen. Op hetzelfde tijdstip van de speelstraat was er een filmploeg die een parkeerverbod had aangevraagd. Zij waren op de hoogte dat er een speelstraat aan de gang was, maar volgens de stadsdiensten was er geen evenement gepland op dat ogenblik. Ook Duvel on tour ging door de Belpairestraat terwijl de speelstraat volop aan de gang was. Is er hier dan iets fout gelopen bij de administratie die deze speelstraten praktisch moeten uitwerken. Ze hadden er toch voldoende tijd voor om dit voor te bereiden…? Hebben jullie nog frustraties of klachten in verband met de speelstraten gekregen?
Ik wil er wel de nadruk op leggen dat buurtbewoners en kinderen bijzonder blij zijn met speelstraten, dus dit initiatief moet blijven bestaan, maar hoe kunnen bovenstaande feiten in de toekomst voorkomen worden.
Dag Ria,
Ik zal u antwoorden in de plaats van Janick.
We hebben dikke 40 speelstraten gehad en in 39 straten is het heel goed gegaan, maar er zijn inderdaad wel problemen geweest met de punten die u aanhaalt:
Het klopt dat we een goedgekeurde speelstraat in de Eikelstraat eind augustus hebben moeten opbreken na 2 dagen naar aanleiding van een klacht/melding van een automobilist. De klacht was echter niet zozeer dat de melder moest omrijden omwille van een speelstraat, maar dat er een gevaarlijke en verkeersonveilige verkeerssituatie was ontstaan in de Generaal Drubbelstraat door het afsluiten van de Eikelstraat. Het verkeer kwam daar muurvast te staan op het kruispunt Eikelstraat/Generaal Drubbelstraat. Er was geen doorgaand verkeer meer mogelijk omwille van verkeerssignalisatie ( men kon niet rechtdoor, niet rechts en niet links en dus moest men achteruit manoeuvreren) en we hebben dit op dat moment ingeschat als een oorzaak van verkeersonveiligheid en mogelijk conflict tussen achteruit manoeuvrerende auto’s en andere weggebruikers, zoals onder andere voetgangers, fietsers en kinderen. Deze bezorgdheid heeft geleid tot deze beslissing.
De Eikelstraat heeft immers maanden gefungeerd als omleidingsstraat voor de werken in de Boomgaardstraat. De werken hadden tegen eind augustus in dat gedeelte klaar moeten zijn en zodoende was er in principe geen enkel probleem geweest om een speelstraat te organiseren in de Eikelstraat op dat moment. Maar helaas hebben de werken langer geduurd en is er geen communicatie geweest tussen de werfverantwoordelijke, de aannemer, de dienst mobiliteit en het district. We begrijpen maar al te goed het onbegrip en de verslagenheid bij de bewoners en kinderen in de straat door deze beslissing. Onze mensen zijn ook een paar keer ter plaatse geweest om met de buurtbewoners te praten.
Er zijn van ons uit ook nog pogingen geweest om ter elfder uren de speelstraat alsnog verder te laten doorgaan door te pogen om tot een alternatieve verkeersomleiding te komen. We hebben dit opgenomen met de dienst mobiliteit van de stad, maar dit is uiteindelijk toch niet gerealiseerd kunnen worden.
Het is wel duidelijk dat de afstemming en communicatie tussen diensten beter moet. We hebben dit euvel doorgegeven aan de centrale administratie van de speelstraten om dit verder op te nemen met stedelijke diensten. Er is contact geweest met de dienst buurtondersteuning die alle aanvragen van speelstraten coördineert. Zij nemen nu initiatief om zowel de straatactiviteiten als de speelstraten te laten opnemen in een systeem zodat alle betrokken diensten beter kunnen zien waar en wanneer er speelstraten doorgaan opdat er betere afstemming kan ontstaan.
Het probleem van de filmploeg is ons niet gekend. Wat we wel weten is dat er voor speelstraten geen evenementenaanvraag wordt ingediend en dus hebben de stadsdiensten geen evenement gevonden. Alle betrokken diensten zijn echter wel op de hoogte van goedgekeurde speelstraten.
De aanvraag is de filmploeg ingediend bij de stedelijke diensten en goedgekeurd. Dit moet dus in de toekomst beter afgestemd worden. Bovenstaand initiatief zou al wat soelaas kunnen bieden.
De route van Duvel on Tour is net op tijd gewijzigd kunnen worden.
De bewoners hadden enkele dagen voor de speelstraat opgemerkt dat het parcours door hun speelstraat kwam. Het parcours was aangegeven door bordjes her en der. Er is contact genomen met dienst mobiliteit hierover. Volgens officiële richtlijnen mag een fietser stapvoets door een speelstraat wandelen met de fiets aan de hand. Uiteraard was dit niet echt wenselijk daar er verschillende honderden fietsers gingen meedoen aan dit evenement. We hebben dan vervolgens contact opgenomen met de inrichters van Duvel on Tour en zij hebben ingegrepen en het parcours een beetje gewijzigd zodat de speelstraat ongestoord kan doorgaan.
Het evenement Duvel on Tour was aangevraagd bij het evenementenloket, enkel de start en aankomst plek stond in de aanvraag vermeld. Dit zijn we achteraf te weten gekomen.
ma 27/09/2021 - 13:13Een jaar nadat onze collega’s van de PVDA het op deze raad over de Berchemboslaan hadden, kom ik graag even terug op dit onderwerp.
Volgens het mobiliteitsplan van de Stad Antwerpen is de Berchemboslaan een buurtstraat.
Dit wil volgens mij zeggen dat de straat bedoeld is om gebruikt te worden door de bewoners van de omliggende woonstraten zodat zij hun woning kunnen bereiken en om van hun woning naar een hoofdstraat te geraken.
Er geldt, zoals in alle andere buurt- en woonstraten van het district Berchem een maximum snelheid van 30 kilometer per uur.
Toch blijkt dat deze beide punten in de Berchemboslaan niet echt gerespecteerd worden.
Deze straat wordt door veel weggebruikers als sluipweg gebruikt om de Grote Steenweg en de Singel te vermijden. Er zijn hier, in tegenstelling tot de Singel en de Grote Steenweg geen verkeerslichten en de weg van en naar het station is ook korter dan dat men langs de Grote Steenweg en Singel rijdt.
Dat er nog steeds te snel gereden wordt, wil ik graag illustreren met 2 foto’s van 2 ongevallen die zich hier op net iets meer dan 1 jaar tijd hebben voorgedaan.
Het gaat op beide foto’s over dezelfde reglementair geparkeerde auto.
Zoals jullie kunnen zien kunnen deze ongevallen bijna onmogelijk veroorzaakt zijn door iemand die zich netjes aan de opgelegde snelheidsbeperking houdt.
Ik wil er niet aan denken dat hier net zo goed een fietser had aangereden kunnen worden!
Om het gebruik van deze straat verder te ontmoedigen zou het kunnen helpen dat er wegversmallingen worden gemaakt zodat auto’s om beurten de tegenliggers moeten doorlaten.
Mijn vraag aan de schepen:
Beste Raadslid,
Ik apprecieer je bezorgdheid over de verkeersveiligheid. In die zin is de Berchemboslaan en in het verlengde de Filip Williotstraat en de Kannunik peeterstraat en de Oogsstraat al een hele tijd in ons vizier. Van Mortsel naar de Ring toe licht ik dit toe;
Dat de reeds uitgevoerde ingrepen werken tonen deze cijfers aan;
Uit recente metingen blijkt dat:
Er werd en wordt zeer veel geld geïnvesteerd in veiligheid en comfort. Resultaten zijn duidelijk.
wo 22/09/2021 - 14:16Beste Evi,
Ik kom even terug op de commissievergadering van juni.
Ik ben niet tevreden over het schrappen van de toelichting over de verkeersveiligheidsaudits door Bert Van Tittelboom en Frank Rooses. U stelde voor al mijn vragen te laten stellen door mijn gemeenteraadsfractie. Hierbij heb ik toch enkele vragen:
• Ziet De burgemeester het zitten om in de gemeenteraadscommissie gedetailleerd te antwoorden op alle vragen over verkeersproblemen in al zijn districten? 90% van de aanwezige commissieleden zullen moeten spreken over straten die ze niet weten liggen.
• Wat voor zin hebben districtsraden nog, als zelfs lokale verkeersveiligheid er niet mag worden besproken?
• Ik verneem van collega's dat in de districtsraad van Antwerpen en Deurne dit onderwerp wél werd besproken in de commissie.
• Is de schrapping van dit punt er gekomen op initiatief van het districtscollege of van een andere instelling?
• Aansluitend dien ik een motie in om de toelichting over de verkeersveiligheidsaudits te laten geven in de raadscommissie van oktober.
Mvg
Geert Brouwers
Beste Geert,
Ik heb op deze vraag al geantwoord voor het zomerreces.
Ik begrijp uw bezorgdheid.
Maar het antwoord dat wij verkrijgen van de stad is en blijft het volgende:
‘De districten zijn binnen de huidige bevoegdheidsverdeling niet rechtstreeks bevoegd voor mobiliteit en verkeersveiligheid.
De districtsbesturen krijgen als uitvoerend bestuur wel op een gericht manier de nodige informatie aangereikt om te kunnen bepalen welke lokale straten best eerst heraangelegd worden. De districtscolleges ontvangen daarom jaarlijks een rapport en presentatie van de lokale verkeersaudit.
De audit is een openbaar document dat ook aan de raadslieden bezorgd kan worden. Vragen mbt de verkeersveiligheid kunnen via de geëigende kanalen gesteld worden aan het bevoegde bovenlokale bestuur.
Elke heraanleg wordt bovendien voorafgegaan door een uitvoerig coördinerend bovenlokaal overleg met onder andere de stedelijke verkeersveiligheidsdiensten, waarbij ook de betrokken districtsmedewerker en -schepen uitgenodigd worden. Op deze wijze verwerven districten duidelijk zicht op aandachtspunten tijdens een heraanleg vanuit verkeersveiligheid en wordt bij de heraanleg van straten in een district op die manier een veel diepgaander onderzoek gevoerd dan via een algemene globale jaarpresentatie aangeleverd zou kunnen worden. Diezelfde medewerkers die ingezet zouden moeten worden voor 9 extra presentaties zijn diezelfde werkkrachten met de technische verkeersveiligheidsexpertise die best maximaal ingezet worden om met concrete verkeersveiligheidsdossiers aan de slag te gaan.
Concrete lokale opmerkingen en vragen over situaties kunnen steeds doorgegeven worden via de algemene kanalen aan SW, hetzij de blauwe lijn.’
Wat betreft Deurne, daar stelt de districtsburgemeester dat er geen verkeersveiligheidsaudit werd gepresenteerd op de commissie.
Wat betreft Antwerpen, daar heeft de bevoegde schepen zelf de audit gepresenteerd, maar hij geeft als feedback dat dit niet voor herhaling vatbaar was, omdat er uiteindelijk dan toch inhoudelijke vragen komen waarop hij als niet-expert de antwoorden schuldig moet blijven. Best is ook deze technische materie te laten behandelen door een bevoegd niveau met de desbetreffende expertise.
Het amendement dat u ter zitting indient op uw eigen motie, stemmen wij tegen omdat we dit nog even moeten bekijken. We hebben geen tijd gehad uw vraag na te kijken omdat u het op de zitting indient. We zullen het onderzoeken.
Uw oorspronkelijke motie stemmen wij tegen. Het oordeel of deze al dan niet op een commissie komt ligt niet in onze handen, zoals gezegd is het een bovenlokale materie, en oordelen zij of zij iemand afvaardigen voor toelichting of niet. En dit lukt al zeker niet voor de raad van oktober.
ma 27/09/2021 - 13:25Toe te voegen aan de originele motie over de verkeersveiligheidsaudit:
De presentatie van verkeersveiligheidsaudit aan het districtscollege ter beschikking te stellen aan de districtsraad.
stemmen VOOR: Geert Brouwers, Luc Van De Weyer
stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Ilse Jacques, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels,
ONTHOUDINGEN: Erkan Öztürk, Ria Vermeulen, Lucienne Verbraeken, Evi Cuypers, Johan Malcorps
De districtsraad vraagt aan het college de toelichting over de verkeersveiligheidsaudits, die voorzien was op de raadscommissie van juni maar werd geschrapt, te laten doorgaan tijdens de raadscommissie van oktober.
De districtsraad Berchem keurt de volgende motie niet goed met:
stemmen VOOR: Geert Brouwers, Luc Van De Weyer
stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Ilse Jacques, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels,
ONTHOUDINGEN: Erkan Öztürk, Ria Vermeulen, Lucienne Verbraeken, Evi Cuypers, Johan Malcorps
De verhuis van de loketten van het district Berchem van ons districtshuis naar de Harmonie heeft inmiddels plaats gevonden. Voor veel dienstverlening moet de Berchemnaar nu op de Harmonie zijn, buiten het grondgebied van ons district, en voor veel Berchemnaars een hele verplaatsing. We hebben vroeger al aangegeven dat dit absoluut geen goede zaak is voor de samenhang en voor de identiteit van ons district. Er zijn wel nog twee fysieke locaties voorzien : mensen zouden wel nog op afspraak terecht kunnen in het huidige districtshuis op de Grotesteenweg en het Huis van het Kind in woonzorgcentrum Gitschotelhof. Daarnaast komen er zeven contactpunten op verschillende locaties waaronder cultuurcentrum ccBE, bib De Poort en dienstencentrum Sint-Anna. In die selfloketten zouden documenten kunnen worden aangevraagd en indien nodig meteen ook worden betaald.
Ons districtsbestuur heeft ervoor gekozen om van ons hele district een digitale proeftuin te maken. U wil fysieke contacten met de Berchemnaars zoveel mogelijk vervangen door digitale contacten. Een digitaal loket bij elke Berchemnaar thuis. Uiteraard zijn we er niet tegen dat veel administratieve rompslomp vermeden wordt en dat het onze burgers zo makkelijk mogelijk gemaakt wordt. Maar soms hebben die burgers ook nood aan contact, aan meer uitleg. Soms is het nodig dat het district echt aanspreekbaar is, dat burgers met hun problemen voortgeholpen kunnen worden door mensen, en niet door algoritmes of machines. Heel wat problemen zijn niet digitaal op te lossen. Dan is een loket dicht bij de mensen wel van belang.
En vergeet ook niet de oudere Berchemnaars die zich onwennig voelen bij al dat digitale geweld en in feite gewoon uitgesloten worden. Maar ook voor wie wel digitaal geschoold is, kan het lang duren om digitaal een afspraak ingepland te krijgen. Langere wachttijden dreigen het nieuwe normaal te worden.
Dus het ideaal van ‘een gemeente zonder gemeentehuis’ zoals ook de Vlaamse regering dat promoot, roept bij mij toch heel wat vragen op. Gaat het ook niet om een verdoken besparingsoperatie : moet de burger in plaats van vriendelijk geholpen te worden door een loketbediende, voortaan maar zich zelf zien te behelpen? En als hij of zij dat niet kan, dikke pech?
In dit verband een reeks concrete vragen :
Danku Johan, voor uw vraag en het uiten van uw bezorgdheden.
Ik denk wel dat ik een aantal zaken moet kaderen en ophelderen vermits u de zaken heel bezorgd en pejoratief voorstelt. Ik probeer ook op zoveel mogelijk vragen te antwoorden, maar kan momenteel ook nog geen volledigheid garanderen omdat dit een proces in ontwikkeling is en heel de tijd wordt aangepast:
Wat kan je niet verkrijgen in Berchem? Dezelfde producten die je vroeger ook niet kon verkrijgen in Berchem.
-Er zijn verschillende manieren om uw administratieve dienstverlening bij de stad in orde te brengen: Soms is absoluut een bezoek aan een loket nodig, maar je kan ook digitaal via www.antwerpen.be of via de telefoon heel wat zaken regelen. Deze 3 wegen ( fysiek, telefonisch of digitaal van thuis uit) zijn en blijven binnen Berchem mogelijk net zoals ze vroeger binnen Berchem mogelijk waren, voor dezelfde producten. Fysiek kan je in Berchem naar 2 loketten: het districtshuis en een extra loket in de wijk Groenenhoek, met name het Gitschotelhof. Maar daar bovenop is er ook een extra nieuwe dienstverlening gekomen, met name deze van de 7 zelfbedieningsloketten, op 7 verschillende plaatsen in Berchem ( Districtshuis Berchem, CORSO, Bib De Poort, Bib De Vertellerij, Sporthal ’t Rooi, DC De Veldekens, DC Ruytenburg ….) U kan aan deze gebruiksvriendelijke zuil verschillende producten aanvragen en ook betalen.
Ik zal nu wat dieper ingaan op de specifieke vragen:
De loketten werken al sedert 2015 op afspraak. Van zodra de burger een afspraak probeert te maken ziet hij of zij alle locaties waar deze afspraak mogelijk is. De burger kan dan zelf kiezen waar hij of zij een afspraak maakt, zij het De Harmonie, Districtshuis Berchem, Gitschotelhof, Merksem, Deurne, Wilrijk…. Een inwoner is niet verplicht om het loket in eigen district te kiezen.
We zien ondertussen ook in de cijfers dat inwoners zeker niet altijd kiezen voor een loket in eigen district ( soms kiest men voor een loket dicht bij het werk, of dicht bij de kinderopvang,….). Verder zien we ook dat veel minder mensen naar een fysiek loket gaan dan we initieel zouden aannemen. Uit onderzoek – gevoerd voor corona – blijkt zelfs dat ongeveer een 80% van de Antwerpenaars al meer dan een jaar niet meer fysiek in een loket waren geweest…
Wat de communicatie betreft, worden alle locaties waar een afspraak mogelijk is duidelijk op het moment dat je een afspraak wil maken via de afsprakenmodule. Aan ons gebouw in Berchem hangt er ook signalisatie en voor zij die ons districtshuis in Berchem binnenlopen, is er een onthaalmedewerker aanwezig die de nodige uitlegt verschaft aan de Berchemnaar, samen een afspraak maakt of toelichting verschaft bij de zelfbedieningszuil.
De stad heeft ook nog toegezegd verder te zullen communiceren over de zelfbedieningsloketten, zodat dit ook duidelijker wordt voor de Berchemnaars.
Omdat er nog steeds een districtsloket Berchem bestaat op de locatie waar het altijd was.
Het stadsloket Harmonie is een loket voor elke Antwerpenaar – zoals al onze stadsloketten trouwens. Je bent niet verplicht om naar het loket van je eigen district te gaan. Je kan voor bijna alle dienstverlening in een loket naar keuze terecht. Het stadsloket Harmonie profileert zich dus noch naar het district Antwerpen, noch naar het district Berchem – maar naar alle Antwerpenaren.
De fysieke loketten zijn open in functie van vraag en aanbod. Dit wordt op stedelijk niveau gemonitord en bijgestuurd indien nodig. Bedoeling is dat er geen tekort ontstaat. Mensen die een afspraak maken, kunnen terecht voor dezelfde producten als voorheen. Het productenaanbod zal – uiteraard – zoals steeds ook fluctueren in de tijd, afhankelijk van de noden. Zo wordt er bijvoorbeeld in de maanden vlak voor belastingaangifte extra afspraakmogelijkheden voorzien voor tokens en PIN-PUK codes.
Daarnaast zal er ook iemand aanwezig zijn die een onthaalfunctie uitoefent, afspraken maakt voor mensen, mensen helpt bij het bedienen van de zelfbedieningsloketten.
De selfloketten zijn een aanvulling op het bestaande aanbod aan dienstverlening. Mensen kunnen hier – tijdens de openingsuren van de desbetreffende locatie – steeds terecht voor aanvragen en onmiddellijk afdrukken van documenten zoals een woonbewijs, nationaliteitsbewijs, uittreksel strafregister, document leefloon (of geen leefloon), levensbewijs, gezinssamenstelling, geboorteakte, huwelijksakte, getuigschrift wettelijke samenwoonst of echtscheidingsakte. Ook taxicheques en afvalstickers kunnen aangevraagd en betaald worden.
Tja, ik ben het niet met u eens dat dit een beschamende vertoning is. Ik vind dat een mooie initiatief. Mensen zijn overigens zeer gelukkig met deze locatie in Yust. In de zomermaanden wordt er daar getrouwd, op een buitenlocatie, in de winter in het districtshuis. Wij betalen hier niets voor, dit komt op het conto van de stad.
Om aan de wet te voldoen, moeten wij overigens een publieke oproep doen. Alternatief is het zomaar aan iemand geven. Dit zou toch ook totaal niet wettig zijn en daar doe ik niet aan mee. Feit is gewoon dat de stad in het verre verleden alle publieke gebouwen in Berchem heeft verkocht en dat wij geen aangepaste en veilige behuizing hebben, noch voor ceremoniële diensten, noch voor onze districtswerking. Wij ijveren daarom al enige tijd voor een betere behuizing voor onze trouwende Berchemnaars. Dit lijkt nu te lukken.
In de verdere toekomst ( +- 5 jaar) trouwen wij in het Maria-Gasthuis, en zal daar heel de districtswerking, raadszaal en dergelijke ondergebracht worden. Ondertussen blijft heel de districtswerking in het districtshuis, blijven wij daar ook trouwen in de winter, is het een open loket , is er een bemand selfloket én is er een fysieke lokettenwerking.
Het district is – zoals u weet – niet bevoegd voor loketten. De stad wel. De stad monitort dit project van dichtbij en zal uiteraard evalueren. Wij zullen vragen betrokken te worden bij deze evaluatie en er ook inzage in te krijgen.
Maar het is niet omdat wij niet bevoegd zijn dat wij dit project niet belangrijk vinden. Het gebeurt in Berchem en de Berchemnaar ligt ons heel na aan het hart. Wij kijken als district nauwgezet toe, en formuleren momenteel heel wat opmerkingen en verbetervoorstellen, waarvan wij hopen dat de dienst loketten deze goedwillig zal willen uitvoeren in het belang van de Berchemnaars. Het lijkt ons belangrijk dat dit project goed afgestemd wordt tussen stad, district en administratie loketten.
ma 27/09/2021 - 13:22