Terug
Gepubliceerd op 25/03/2021

2021_IP_00073 - Interpellatie van raadslid Johan Malcorps: over de verdere opvolging van het dossier Ringpark Groene Vesten

districtsraad Berchem
di 23/03/2021 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad; Ronny De Bie, districtsraadslid; Arnold Peeters, districtsraadslid; Ria Vermeulen, districtsraadslid; Ilse Jacques, districtsraadslid; Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Erkan Ozturk, districtsraadslid; Bruno De Saegher, districtsschepen; Geert Brouwers, districtsraadslid; Jan Poppe, districtsraadslid; Kris Gysels, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Lucienne Verbraeken, districtsraadslid; Luc Van de Weyer, districtsraadslid; Janick Doré, districtsschepen; Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid; Clara Willemse, districtsraadslid; Jan Dedecker, districtsraadslid; Henri Van Herpen, districtsraadslid; Conny Budts, districtsraadslid; Evi Cuypers, Districtsraadslid; Yao Issifou, Districtsraadslid; Johan Malcorps, districtsraadslid; Luc Vanlaerhoven, districtsraadslid; Ann De Potter, districtssecretaris; Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

David Danssaert, districtsraadslid

Secretaris

Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad
2021_IP_00073 - Interpellatie van raadslid Johan Malcorps: over de verdere opvolging van het dossier Ringpark Groene Vesten 2021_IP_00073 - Interpellatie van raadslid Johan Malcorps: over de verdere opvolging van het dossier Ringpark Groene Vesten

Motivering

Indiener(s)

Johan Malcorps

Gericht aan

Evi Van der Planken

Tijdstip van indienen

wo 17/03/2021 - 21:08

Toelichting

Op de themacommissie rond de Grote Verbinding werd het project Ringpark Groene Vesten uitvoerig toegelicht. Maar blijkbaar moeten er nog heel wat knopen doorgehakt worden. Zo werd een basisscenario geschetst met geluidsbermen en een fietspad vlak naast de ring en extra groen. Maar daarnaast werden vier verschillende scenario’s voorgelegd : het scenario ‘iedereen op de fiets’, het scenario ‘leefbare wijken’, het scenario ‘Vestenparken’ en ten slotte het scenario ‘Pompparken’. Daarbij zou ofwel meer de nadruk komen te liggen op een breed doorlopend fietspad, het afschermen van geluid, meer groene parkruimte, of meer aandacht voor ruimte voor water.

Het slechte nieuws is dan wel dat er te weinig geld is om alle mooie plannen van de ontwerpers en van de vestenbouwers meteen te realiseren. In totaal zou er maar een 50 miljoen € voorzien zijn. Het basisscenario zou 35 miljoen € kosten. In dit basisscenario zou vooral geïnvesteerd worden in de geluidsbermen (29,9 miljoen €) en in het ringfietspad (4,65 miljoen €). Voor meer groen of ruimte voor water zou er dan niet zoveel overschieten. Er zou vooral veel verhard worden (breed nieuw fietspad – schanskorven voor de geluidsberm).

En er is nog meer slecht nieuws. Een groot deel van deze investeringen zal maar tijdelijk zijn. Men maakt immers een onderscheid tussen een transitielandschap en een permanent landschap. De kans is groot dat de nieuw aangelegde geluidsbermen en grote stukken van  het nieuwe ringfietspad nadien terug zullen moeten opgebroken worden als men begint aan de werken om ook de zuidelijke ring te overkappen.

Als dat zo is, moeten we dan niet zoveel mogelijk kiezen voor investeringen in onderdelen die een permanent karakter kunnen krijgen, bijv. in groene parkruimte die kan blijven. En moeten we bij andere investeringen dan niet de kaart trekken van oplossingen die ook echt voldoende resultaat hebben, bijv. een verlaging van de geluidsoverlast tot min. 55dB en dat niet enkel vlak naast de geluidsberm op het ringfietspad, maar ook voor de huizen die het dichtst bij de ring liggen. Moeten we dan ook geen aangepaste keuzes maken bij de aanleg van de geluidsberm : bijv. een meer groene uitvoering van de berm, in plaats van schanskorven met stenen. Wat is de zin van geluidsschermen op de middenberm van de ring als we straks overkappen? En heeft het verplaatsen van het ringfietspad en de aanleg van een heel nieuw fietspad en dan nog wel van 6 meter breed, eigenlijk wel zin, als dit slechts voor een beperkte overgangsperiode is? Kunnen we dan niet beter gaan voor een optimalisatie van het bestaand ringfietspad in afwachting van een definitieve luxe-uitvoering van een fiets-o-strade bovenop de toekomstige kap, zoals we vroeger al voorstelden?

Sommige slechte karakters koesteren dan ook de nodige argwaan : betekent het feit dat men hiervoor nu zo diep in de buidel wil tasten niet, dat de aanleg van de overkapping bij ons in Berchem op de lange baan zal worden geschoven of er misschien zelfs nooit zal komen?

Uiteraard is iedereen voor een beter leefomgeving voor bijv. de mensen die wonen aan het Leeuwerikpark of in de Polygoonstraat. En uiteraard wil iedereen graag een mooi fietspad naast de ring. Of een mooi groen ringpark. Of een betere opvang en inzet van water. Met de overkapping kunnen we dit allemaal tegelijk realiseren. In afwachting worden we nu gedwongen om heel pijnlijke keuzes te maken.

Vandaar mijn vragen aan het college :

 

  1. Hoe gaan we als districtsbestuur (college en raad) verder om met dit dossier? Stadsschepen Koen Kennis nodigde de districten uit om hun standpunt via adviezen kenbaar te maken. Gaan we opnieuw proberen een gezamenlijk initiatief te nemen? Gaan we samen een keuze maken uit de scenario’s die ons nu zijn voorgelegd?
  2. De vraag is dan natuurlijk wat er met de adviezen van de districten gebeurt. Worden ze ook echt ernstig genomen? Hebben we bijv. enige feedback gekregen op het vorig advies dat we vanuit de raad indienden rond het Ringpark Groene Vesten?
  3. Zo blijft het belangrijk dat we ook in deze fase nog eens unaniem benadrukken dat we maar meegaan in dit leefbaarheidsproject groene vesten, in afwachting van een volledige overkapping van de ring, ook in Berchem. Zoals ook vooropgesteld in het Toekomstverbond. Het moet duidelijk zijn dat de huidige investeringen nooit mogen ingeroepen worden om die overkapping in Berchem opnieuw in vraag te stellen.
  4. De studie naar de scheiding van de verkeersstromen laat op zich wachten  : men zou er nu pas aan beginnen en dan kan het nog enkele jaren duren voordat die studie af is. Intussen wordt ons gevraagd om blind te varen en een beslissing te nemen over miljoenen investeringen zonder dat we weten wat de definitieve plannen zullen zijn voor de ringzone in ons district. Zou het niet logischer zijn dat men het studiewerk bespoedigt en dat we dan meer overwogen beslissingen kunnen nemen? Met het geld van de burgers mogen we toch niet smossen?

Bespreking

Antwoord

Bedankt Johan, voor uw vraag.

Ik lees uw motivering en ik zou daarop toch 2 strategische punten willen aanhalen:

 *1/ er is nu sprake van een momentum. Momenteel is er geld voorzien voor leefbaarheid in  Berchem en dat geld is voorzien voor het project ‘ Ringpark Groene Vesten’ om ervoor te zorgen dat de buurten rond de ring de komende 10 tot 20 jaar meer leefbaarheid kennen dan vandaag het geval is.

Ik denk dat het heel belangrijk is dat we zorgen dat het geld in Berchem wordt geïnvesteerd, en dat we zorgen dat we ons eigen project niet afhankelijk maken van onzekere niet-gebudgetteerde en niet onderzochte toekomstige realisaties.  Ik lees immers dat de reserveprojecten die al worden naar voorgeschoven in geen enkel geval in Berchem liggen…

 

*2/ Eén van de belangrijkste drempels voor de leefbaarheid in de buurten rondom de ring is het geluid. Studies van de UNIF van Gent tonen aan dat je geluid wegneemt ofwel zo dicht mogelijk bij de bron, ofwel zo dicht mogelijk bij de ontvanger. In vorige adviezen hebben we gekozen om zo dicht mogelijk bij de bron weg te nemen. Dat bevindt zich dus in transitiegebied. Als je dit wil gaan doen in permanent gebied, kom je in een situatie waarbij midden in uw park een muur /berm wordt gebouwd die veel hoger is ( 10 tot 15 meter ) en minder efficiënt en waarbij je de zone daarachter niet kunt gebruiken voor jaren aan een stuk, want je kiest dan om hier niet in te investeren omdat dat transitiegebied is. Je verkleint dus uw parken voor jaren aan een stuk , net nu het zo belangrijk is in tijden van Corona om de verblijfsruimte te vergroten en de verblijfskwaliteit  te verhogen en niet te verlagen.

En, zoals u weet, is de timing van de overkappingsfase momenteel niet gekend. We weten wel:

-1/Dat de Oosterweel  niet klaar is voor 2030 en je weet dat men dus niet aan de Ring begint wanneer de Oosterweel niet klaar is

-2/Daarna zijn er nog een aantal discussiepunten: Zuidknoop en A102, mogelijks nemen die ook tijd in beslag, mogelijks niet

-3/als we dan aan de bouw beginnen, zeggen experten voor dergelijke grote infrastructuurwerken: dat je minimum 10 jaar moet rekenen, en mogelijks zelfs tot 20 jaar…

Opgeteld, spreek je toch in een allergunstigste geval van 20 jaar. De leefbaarheid verbeteren voor onze Berchemnaars gedurende 20 jaar, levens daardoor verlengen, levenskwaliteit bieden voor duizenden mensen is absoluut de huidige investering waard.  

 1. 

Ik zou heel graag willen komen tot een gezamenlijk advies. In het kader van de ‘Grote Verbinding’ spreken we dan ook best samen én met 1 stem. 

Voor alle duidelijkheid is  het niet vereist om een keuze te maken tussen de scenario’s. De scenario’s moet je eerder zien als mogelijke voorbeelden van wat je zou kunnen realiseren met het beschikbare budget. Ik denk dat het belangrijk is dat we ons standpunt meegeven over het basisplan en dan scenario  per scenario bespreken wat de positieve en minder interessante elementen zijn per scenario. 

 2. 

Tegen volgende districtsraden van april 2021 wordt er teruggekoppeld hoe er is omgegaan met de verschillende adviezen. Deze informatie zal bezorgd worden aan de bestuurscoördinatoren.

 3. Hier zijn wij volledig mee akkoord, want dit is tevens een uitgangspunt voor Ringpark Groene Vesten. 

 4. 

Het proces van Ringstudie R1 Zuid wordt door team intendant getrokken. We willen als district ook graag snel en meer duidelijkheid krijgen over de definitieve plannen voor de ontvlochten ringweg.  Hoe sneller, hoe beter. 

De ambitie van het Ringpark Groene Vesten was echter om op korte termijn investeringen te doen om de leefbaarheid van de omwonenden te verbeteren in afwachting van een toekomstige overkapping.  

do 25/03/2021 - 15:53