Samenstelling
Aanwezig
Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad;
Ronny De Bie, districtsraadslid;
Arnold Peeters, districtsraadslid;
Ria Vermeulen, districtsraadslid;
Ilse Jacques, districtsraadslid;
Evi Van der Planken, districtsburgemeester;
Erkan Ozturk, districtsraadslid;
Bruno De Saegher, districtsschepen;
Geert Brouwers, districtsraadslid;
Jan Poppe, districtsraadslid;
Kris Gysels, districtsschepen;
Buket Karaca, districtsschepen;
Lucienne Verbraeken, districtsraadslid;
Luc Van de Weyer, districtsraadslid;
Janick Doré, districtsschepen;
Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid;
David Danssaert, districtsraadslid;
Clara Willemse, districtsraadslid;
Jan Dedecker, districtsraadslid;
Henri Van Herpen, districtsraadslid;
Conny Budts, districtsraadslid;
Evi Cuypers, Districtsraadslid;
Yao Issifou, Districtsraadslid;
Johan Malcorps, districtsraadslid;
Luc Vanlaerhoven, districtsraadslid;
Ann De Potter, districtssecretaris;
Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Ann De Potter, districtssecretaris
Voorzitter
Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad
2021_AM_00016 - Amendement van raadsleden Erkan Ozturk, Evi Cuypers, Ria Vermeulen, Clara Willemse, Yao Issifou, Johan Malcorps, Lucienne Verbraeken, Ronny De Bie, Arnold Peeters: Amendement over de budgetbesteding van 11,5 miljoen voor de fietsostrade in de Saffierstraat
Motivering
Indiener(s)
Erkan Ozturk,
Evi Cuypers,
Ria Vermeulen,
Clara Willemse,
Yao Issifou,
Johan Malcorps,
Lucienne Verbraeken,
Ronny De Bie,
Arnold Peeters
Gericht aan
Lieselot Keymis
Tijdstip van indienen
di 23/03/2021 - 14:56
Toelichting
Op de raadscommissie van vorige dinsdag kwam het budget voor deze 1,3 km fietsostrade meermaals ter sprake. Het getal van 10 miljoen is gevallen. Dat is bijna het dubbele van de vorige budgetraming die we kenden. Gisterenavond wist Koen Kennis zelfs te zeggen dat het om 11,5 miljoen gaat.
Dit bedrag is niet te verantwoorden als je bedenkt dat er naast geld ook nog groen zal verdwijnen in een wijk die haar naam vandaag al niet echt eer aan doet. Tegenwoordig kijkt iedereen toch anders naar groen en de invloed er van op onze leefkwaliteit. Ook de invloed van onverharde bodem op onze grondwaterhuishouding is groot en wordt door zowel stad als district als belangrijk ervaren.
Ook de buurt heeft duidelijk laten weten dat zij niet kunnen leven met een fietsostrade op hoogte en daarom dit project terug naar de tekentafel willen sturen.
Je moet je ook afvragen of je fietsostrades echt tot in het hart van de stad moet brengen. In de stad fietsen aan een maximum snelheid van 30 km/u door een netwerk van fietsstraten waar voorrang wordt gegeven aan fietsers kan volgens ons door de woon-werk fietsers zeer gewaardeerd worden.
Daarom stellen wij voor om dit dossier van de Fietsostrade ernstig te herbekijken en aan te passen aan de actuele tijdsgeest van klimaatverandering. De inrichting van een fietsstraat lijkt ons alvast een veel betere oplossing. De fietsstraat zou ook het sluipverkeer dwars door de wijk kunnen ontraden.
Het vrijgekomen budget kan dan ingezet worden om verbeteringen aan te brengen aan de F1-Fietsostrade Antwerpen-Mechelen op het grondgebied van Berchem (bijvoorbeeld voor de overbrugging van de Arbeidersstraat of het verbeteren van het traject aan de Roderveldlaan).
Daarom zouden we het volgende advies willen geven:
Besluit
De districtsraad
- adviseert het Stads- en Provinciebestuur om de Saffierstraat in te richten als fietsstraat en geen fietsostrade op hoogte aan te leggen zodat het waardevol groen van de huidige spoorwegbermen maximaal kan behouden worden en de realisatie van een nieuw Saffierpark alle kansen krijgt
- vraagt om het vrijgekomen budget in te zetten om de F1 te verbeteren
- en vraagt bovendien om de nodige maatregelen te treffen om
- sluipverkeer door de wijk te remmen
- de kruispunten veiliger aan te leggen