De districtsraad vergaderde op 23 februari 2021.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikelen 32, 132 en 277 van het Decreet lokaal bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De districtsraad keurt de notulen van 23 februari 2021 goed.
Op de raadscommissie van vorige dinsdag kwam het budget voor deze 1,3 km fietsostrade meermaals ter sprake. Het getal van 10 miljoen is gevallen. Dat is bijna het dubbele van de vorige budgetraming die we kenden. Gisterenavond wist Koen Kennis zelfs te zeggen dat het om 11,5 miljoen gaat.
Dit bedrag is niet te verantwoorden als je bedenkt dat er naast geld ook nog groen zal verdwijnen in een wijk die haar naam vandaag al niet echt eer aan doet. Tegenwoordig kijkt iedereen toch anders naar groen en de invloed er van op onze leefkwaliteit. Ook de invloed van onverharde bodem op onze grondwaterhuishouding is groot en wordt door zowel stad als district als belangrijk ervaren.
Ook de buurt heeft duidelijk laten weten dat zij niet kunnen leven met een fietsostrade op hoogte en daarom dit project terug naar de tekentafel willen sturen.
Je moet je ook afvragen of je fietsostrades echt tot in het hart van de stad moet brengen. In de stad fietsen aan een maximum snelheid van 30 km/u door een netwerk van fietsstraten waar voorrang wordt gegeven aan fietsers kan volgens ons door de woon-werk fietsers zeer gewaardeerd worden.
Daarom stellen wij voor om dit dossier van de Fietsostrade ernstig te herbekijken en aan te passen aan de actuele tijdsgeest van klimaatverandering. De inrichting van een fietsstraat lijkt ons alvast een veel betere oplossing. De fietsstraat zou ook het sluipverkeer dwars door de wijk kunnen ontraden.
Het vrijgekomen budget kan dan ingezet worden om verbeteringen aan te brengen aan de F1-Fietsostrade Antwerpen-Mechelen op het grondgebied van Berchem (bijvoorbeeld voor de overbrugging van de Arbeidersstraat of het verbeteren van het traject aan de Roderveldlaan).
Daarom zouden we het volgende advies willen geven:
Besluit
De districtsraad
De districtsraad Berchem keurt het volgende amendement niet goed met:
stemmen VOOR: Luc Van De Weyer, David Danssaert, Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps, Geert Brouwers
stemmen TEGEN: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Ilse Jacques, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels
fase | actie | datum | jaarnummer |
fietsbeleid 2015-2019 | goedkeuring college | 13 februari 2015 | 1027 |
Fietsostrade stuurgroep | kennisname college | 10 maart 2016 | 2141 |
bestek GAC/2016/4059 - raamovereenkomst | goedkeuring college | 20 juli 2016 | 6524 |
gunning raamovereenkomst | goedkeuring college | 14 oktober 2016 | 8957 |
unieke verantwoordingsnota | goedkeuring college | 14 oktober 2016 | 9036 |
advies | inspraak bewoners | 12 mei 2017 | |
Fietsostrade Antwerpen - Lier projectdefinitie | goedkeuring college | 8 september 2017 | 7863 |
adviezen | inspraak bewoners coördinatieoverleg openbaar domein | 27 februari 2018 2 juli 2018 | |
samenwerkingsovereenkomst | goedkeuring college | 5 juli 2019 | 5703 |
vastlegging ereloon | goedkeuring college | 30 oktober 2020 | 8912 |
samenwerkingsovereenkomst opgemaakt door stad Mortsel studieopdracht - Antwerpen en stad Mortsel | goedkeuring gemeenteraad stad Mortsel goedkeuring college | 15 december 2020 18 december 2020 | 10646 |
projectdefinitie en concept | goedkeuring college | 5 februari 2021 | 1076 |
Gelet op het intensieve gebruik van de Fietsostrade F1 (Antwerpen-Mechelen), is er vraag naar bijkomende capaciteit voor het fietsverkeer van en naar het zuidoosten van de stad, zowel intramuros als extramuros.
Om hieraan tegemoet te komen en mogelijk nog meer mensen te stimuleren om hun verplaatsingen van en naar Antwerpen met de fiets te doen, werkt de provincie Antwerpen aan de realisatie van een nieuwe Fietsostrade tussen Antwerpen en Lier, de F11. Het college keurde de unieke verantwoordingsnota goed op 14 oktober 2016 (jaarnummer 9036). Deze Fietsostrade volgt de spoorlijn Antwerpen-Lier, met ongelijkgrondse kruisingen van de meeste dwarsstraten. Het traject begint en eindigt ter hoogte van het Ringfietspad.
De werken in segmenten 2 tot en met 5 werden reeds uitgevoerd onder leiding van de provincie Antwerpen. De studie werd uitgevoerd door Arcadis. De uitvoering van segment 1, gaande van het Ringfietspad tot de Luchthavenlei, werd overgedragen aan stad Antwerpen dat het studiebureau Arcadis opnieuw aanstelde voor de studie (collegebesluit van 30 oktober 2020 (jaarnummer 8912)).
Voor het deel van de werken op grondgebied van de stad Mortsel werd een samenwerkingsovereenkomst door de stad Mortsel opgesteld. Deze overeenkomst werd goedgekeurd door het college op 18 december 2020 (jaarnummer 10646) en door de gemeenteraad van stad Mortsel op 15 december 2020.
Het college wil in samenwerking met de stad Mortsel segment 1 van deze verbinding uitvoeren, gaande van het Ringfietspad tot de Luchthavenlei. Dit project kadert in de verdere realisatie van het bovenlokaal fietsroutenetwerk en is geselecteerd als bovenlokale functionele fietsroute.
Het studiebureau Arcadis heeft in opdracht van de provincie Antwerpen de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de nieuwe inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
Op 5 februari 2021 (jaarnummer 1076) keurde het college de projectdefinitie en concept voor de aanleg van de Fietsostrade F11, Antwerpen-Lier, zone Groenenhoek SWOU12708, district Berchem, goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en concept voor advies voor.
Inleiding
De Fietsostrade volgt de westzijde van de Saffierstraat op het niveau van de treinsporen. Het te realiseren segment begint en eindigt op het (lager gelegen) Ringfietspad en loopt tot voorbij de Vosstraat waar wordt aangesloten op de aanloophelling van het reeds gerealiseerde deel van de Fietsostrade. Dankzij de uitvoering op hoogte zijn er geen kruisingen met gemotoriseerd verkeer op het volledige traject.
Planningscontext
Dit project is de verdere uitwerking van segment 1 van de Fietsostrade F11.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Bij terreinanalyse blijkt dat de huidige voorzieningen onvoldoende veilig en comfortabel zijn of nog niet zijn aangelegd, en dat de Fietsostrade een onvoldoende samenhangend en leesbaar traject kent.
Algemene randvoorwaarden
Infrabel legt voorwaarden op voor het bouwen in de nabijheid van (of tegen) het spoorwegtalud. Deze zijn evenwel niet generiek. Verdere afstemming met Infrabel tijdens de verdere uitwerking van het project is dus essentieel.
Integratie met heraanleg Saffierstraat (SWOU12708). Voor het realiseren van het fietstraject op hoogte zal het talud van de spoorweg uitgebreid worden op een deel van de groenstrook langs de Saffierstraat. Het nieuwe talud en de groenzone worden heringericht als een groot lineair park voor de wijk Groenenhoek. Bij de aanleg van het talud dient dus al rekening gehouden te worden met het ontwerp van het nieuwe buurtpark. Om een maximale integratie en afstemming te bekomen tussen de Fietsostrade en het buurtpark worden de ontwerptrajecten parallel uitgevoerd. Om dit proces te optimaliseren wordt onderzocht of het opportuun is om de groene ruimte langsheen de Saffierstraat in een apart project op te nemen, los van de wegeniswerken.
Er wordt ter hoogte van de Pervijzestraat een wijktoegang naar de Fietsostrade voorzien door middel van een luie trap. De trap heeft een fietsgoot zodat je met de fiets aan de hand naar boven en beneden kan.
De aansluiting met het Ringfietspad wordt afgestemd met het project 'Ringpark groene vesten' binnen het ‘Over de Ring’ project. Momenteel is de afdaling naar het Ringfietspad parallel aan de Saffierstraat ontworpen waardoor er een verbreed talud ontstaat. Er wordt bij het optimaliseren van het ontwerp getracht zo weinig mogelijk ruimte in te nemen richting de Edgar Tinelstraat. Hierbij gaat de voorkeur uit naar een aansluiting met de afdaling, parallel aan het Ringfietspad.
De aansluiting met het Ringfietspad wordt afgestemd met het project 'Fietsbruggen over Ring en Singel' (SWOU11925). Ter hoogte van het Ringfietspad dient een doortrekking van de F11 op hoogte via een fietsbrug over de Ring en Singel mogelijk te blijven. Indien noodzakelijk worden reeds voorzieningen getroffen om dit mogelijk te maken. Er wordt afgestemd met het ontwerp van deze bruggen.
Mobiliteitsvoorwaarden
Ambitie
Het vervolledigen van de Fietsostrade F11 (Antwerpen-Lier) draagt bij aan de realisatie van een meer duurzame modal split. De nieuwe fietsinfrastructuur heeft een wervend karakter en wordt op maat gemaakt voor een hoge fietscapaciteit, mede dankzij de conflictvrije kruisingen.
Ontwerpend onderzoek
In het ontwerp werden verschillende tracés onderzocht. Deze zijn beschreven in de unieke verantwoordingsnota (goedgekeurd door de gemeentelijke begeleidingscommissie op 14 oktober 2016). Uit het onderzoek wordt een rechtlijnig traject weerhouden dat de westzijde van de Saffierstraat volgt op het niveau van de treinsporen.
Concept
Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:
Groenambitie
De bestaande groenzone langs de spoorberm met veel geprivatiseerde tuintjes zal na de werken omgevormd zijn tot een groot lineair park voor de wijk Groenenhoek. De huidige groenstrook wordt gekenmerkt door een rij laanbomen (Kastanjes) en afgesloten tuintjes met hoge hagen.Bij Voor de bouw van de F11 werd een uitvoerig vooronderzoek gedaan om goed inzicht te hebben in het bestaande boombestand. Deze resultaten worden meegenomen naar de verdere uitwerking van het ontwerp.
In de Saffierstraat staan er 72 Paardenkastanjes, hagen en struiken alsook dichtgegroeide geluidsbermen aan de ringzone. Het gebied is niet publiek toegankelijk. In het ontwerpproces zal maximaal, het fietspad, ingepast worden zodat bestaande bomen kunnen blijven staan. Momenteel wordt dit schetsontwerp verder verfijnd in functie van maximaal boombehoud. In de vervolgstappen zal detailstudie uitsluitsel moeten geven over bomen waar dichterbij gewerkt wordt.
Maximaal behoud van bomen is dus het opzet. Door aanleg van het park zal het gebruiksgroen voor de buurt vergroten ten opzichte van vandaag. Doorheen het parklint worden nieuwe bomen aangeplant zodat in de komende decennia het steeds een groene zone blijft met een groot boomvolume. Ook zal er aandacht gegeven worden aan de inkijk op de bestaande bebouwing daar waar mogelijks bomen moeten wijken. De groenzone zal ontworpen worden in een participatief traject dat gelijk zal lopen met het verder uitwerken van de Fietsostrade.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
Dit project kadert in de verdere realisatie van het bovenlokaal fietsroutenetwerk en is geselecteerd als bovenlokale functionele fietsroute.
Het college is bevoegd voor bovenlokale projecten en budgetten. Het district heeft adviesbevoegdheid.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 5153000000/2LMS010104M01879/224/2100/2200/2300/2400/2500.
Dit project komt in aanmerking voor subsidiëring onder het subsidiereglement van het fietsfonds voor de aanleg van de Fietsostrades.
De subsidie voor de realisatie van de werken en de aankoop van gronden bedraagt 100% van de kosten. De subsidie voor het ereloon wordt beperkt tot maximum van 5% op de subsidieerbare werken binnen de reglementering van het Fietsfonds (reglement Fietsostrades).
De provincie levert een subsidiebelofte af vóór gunning van de werken. Bij goedkeuring van de subsidie worden de uitgaven en ontvangsten gekoppeld aan subsidiedossier SBT11173. In de overeenkomst tussen stad Antwerpen en Stad Mortsel werd opgenomen dat indien geen subsidie wordt verleend het dossier kan worden stopgezet.2 juli 2018
Het coördinatieoverleg openbaar domein adviseerde gunstig mits volgende voorwaarden:
De districtsraad Berchem keurt het volgende besluit goed met:
stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Ilse Jacques, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels
stemmen TEGEN: Luc Van De Weyer, David Danssaert, Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps, Geert Brouwers
De districtsraad adviseert de projectdefinitie en concept (plan Arcadis 15.000652 van 26 april 2018) voor de aanleg van de Fietsostrade F11, Antwerpen-Lier, zone Groenenhoek SWOU12708, district Berchem, gunstig mits er rekening gehouden wordt met de opmerkingen van het districtscollege:
Tijdens de zitting van 22 oktober 2019 (jaarnummer 70) keurde de districtsraad van Berchem het toelagereglement voor jeugd goed.
Tijdens de zitting van 24 november 2020 (jaarnummer 75) keurde de districtsraad van Berchem de beleids- en beheercyclus en opmaak aanpassing 2 meerjarenplan 2020-2025 goed. In het exploitatiebudget is een bedrag van 23.000,00 EUR voorzien voor het reglement jeugdprojecttoelage.
Op 23 februari 2021 diende de school Denise Grésiac een aanvraag in voor projecttoelage, het betreft hier het project 'The Masked Guest' voor de leerlingen van met het SODA+ attest. Het aangevraagde toelagebedrag is 500,00 EUR.
De ingediende aanvraag werd beoordeeld aan de hand van het toelagereglement voor Jeugd, daarin staat dat het project openbaar moet zijn.
Normaal gezien zou dit een openbaar evenement geweest zijn, maar door de coronamaatregelen werd een openbaar evenement onhaalbaar. Aangezien de organisatoren de leerlingen toch perspectief willen bieden, opteerden ze voor een gesloten evenement.
Door de uitzonderlijke coronamaatregelen en de creatieve en unieke aard van het project, wenst het district deze aanvraag positief te beoordelen voor het aangevraagde toelagebedrag van 500,00 EUR.
Wet op de toelagen:
Met de beslissing van de gemeenteraad van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 4 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal jeugdbeleid.
Na voorlegging en controle van de vereiste verantwoordingsstukken (facturen, betaalbewijzen en evaluatie) die aanwijsbaar betrekking hebben op de aanvraag wordt de toelage van 500,00 EUR betaald. De verantwoordingsstukken dienen door de aanvrager opgeladen te worden in Fenix. Deze verantwoordingsstukken dienen ten laatste 3 maanden na de factuurdatum te worden voorgelegd.
Het nodige budget voor deze toelage is voorzien op:
budgetplaats: 5011000000
functiegebied: 2BER010103A00000
De districtsraad keurt de afwijking van het toelagereglement voor jeugdprojecten goed.
In dit besluit wordt het toelagereglement ter ondersteuning van wijk- en burgerinitiatieven van BerchemBuurt voor wat betreft de korte en lange speelstraten dat goedgekeurd werd door de districtsraad van 19 november 2019 (jaarnummer 80) vernieuwd.
In het bestuursakkoord van het district Berchem 2019-2024 stelt het districtscollege dat feestelijkheden en lokale evenementen zorgen voor verbondenheid en gemeenschapsvorming. Ze verbinden mensen met elkaar, ze zorgen ervoor dat burgers elkaar in prettige omstandigheden leren kennen en dat het sociale weefsel in Berchem sterk en onderhouden blijft.
Bij de creatie van een nieuw districtsreglement voor Berchem Buurt met ingang van 1 april 2021 werd het reglement van 19 november 2019 (jaarnummer 80) als basis gebruikt.
Overeenkomstig artikel 41, 23° van het Decreet over het lokaal bestuur is de (districts)raad exclusief bevoegd voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
Ondersteuningen die aangevraagd wordt via dit reglement zullen verrekend worden op functiegebied 2BER010305A00000 en kostenplaats 5016000000.
De districtsraad Berchem keurt het volgende besluit goed met:
stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Ilse Jacques, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels, Erkan Öztürk, Johan Malcorps, Luc Van De Weyer, David Danssaert, Geert Brouwers
ONTHOUDINGEN: Ria Vermeulen, Arnold Peeters, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Evi Cuypers, Yao Issifou
De districtsraad van Berchem keurt goed dat met ingang vanaf 1 april 2021 het reglement van Berchem Buurt voor wat betreft artikel 31, Korte en lange speelstraten, goedgekeurd door de districtsraad Berchem op 19 november 2019 ( jaarnummer 80) wordt opgeheven.
De districtsraad van Berchem keurt het ondersteuningsproduct voor Korte en lange speelstraten dat in voege treedt op 1 april 2021 goed.
In de Lodewijk Van Sullstraat is een school gevestigd. De school vraagt extra aandacht voor de oversteekbaarheid van het kruispunt met de Jan Moorkensstraat en de Lappersbrug.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en het district Berchem ondersteunen deze vraag en stellen een specifieke verkeersveiligheidsingreep voor.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lodewijk Van Sullstraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 11 december 2020 (jaarnummer 10349).
In de Lodewijk Van Sullstraat is een school gevestigd. De school vraagt extra aandacht voor de oversteekbaarheid van het kruispunt met de Jan Moorkensstraat en de Lappersbrug.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en het district Berchem ondersteunen deze vraag en stellen een specifieke verkeersveiligheidsingreep voor.
Uit onderzoek ter plaatse is tevens gebleken dat de reële toestand niet overeenstemt met het huidige aanvullend verkeersreglement. Dit wordt nu aangepast.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lappersbrug in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 juni 2012 (jaarnummer 746).
In de Lodewijk Van Sullstraat is een school gevestigd. De school vraagt extra aandacht voor de oversteekbaarheid van het kruispunt met de Jan Moorkensstraat en de Lappersbrug.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en het district Berchem ondersteunen deze vraag en stellen een specifieke verkeersveiligheidsingreep voor.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Jan Moorkensstraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 12 oktober 2020 (jaarnummer 9180).
Op de themacommissie rond de Grote Verbinding werd het project Ringpark Groene Vesten uitvoerig toegelicht. Maar blijkbaar moeten er nog heel wat knopen doorgehakt worden. Zo werd een basisscenario geschetst met geluidsbermen en een fietspad vlak naast de ring en extra groen. Maar daarnaast werden vier verschillende scenario’s voorgelegd : het scenario ‘iedereen op de fiets’, het scenario ‘leefbare wijken’, het scenario ‘Vestenparken’ en ten slotte het scenario ‘Pompparken’. Daarbij zou ofwel meer de nadruk komen te liggen op een breed doorlopend fietspad, het afschermen van geluid, meer groene parkruimte, of meer aandacht voor ruimte voor water.
Het slechte nieuws is dan wel dat er te weinig geld is om alle mooie plannen van de ontwerpers en van de vestenbouwers meteen te realiseren. In totaal zou er maar een 50 miljoen € voorzien zijn. Het basisscenario zou 35 miljoen € kosten. In dit basisscenario zou vooral geïnvesteerd worden in de geluidsbermen (29,9 miljoen €) en in het ringfietspad (4,65 miljoen €). Voor meer groen of ruimte voor water zou er dan niet zoveel overschieten. Er zou vooral veel verhard worden (breed nieuw fietspad – schanskorven voor de geluidsberm).
En er is nog meer slecht nieuws. Een groot deel van deze investeringen zal maar tijdelijk zijn. Men maakt immers een onderscheid tussen een transitielandschap en een permanent landschap. De kans is groot dat de nieuw aangelegde geluidsbermen en grote stukken van het nieuwe ringfietspad nadien terug zullen moeten opgebroken worden als men begint aan de werken om ook de zuidelijke ring te overkappen.
Als dat zo is, moeten we dan niet zoveel mogelijk kiezen voor investeringen in onderdelen die een permanent karakter kunnen krijgen, bijv. in groene parkruimte die kan blijven. En moeten we bij andere investeringen dan niet de kaart trekken van oplossingen die ook echt voldoende resultaat hebben, bijv. een verlaging van de geluidsoverlast tot min. 55dB en dat niet enkel vlak naast de geluidsberm op het ringfietspad, maar ook voor de huizen die het dichtst bij de ring liggen. Moeten we dan ook geen aangepaste keuzes maken bij de aanleg van de geluidsberm : bijv. een meer groene uitvoering van de berm, in plaats van schanskorven met stenen. Wat is de zin van geluidsschermen op de middenberm van de ring als we straks overkappen? En heeft het verplaatsen van het ringfietspad en de aanleg van een heel nieuw fietspad en dan nog wel van 6 meter breed, eigenlijk wel zin, als dit slechts voor een beperkte overgangsperiode is? Kunnen we dan niet beter gaan voor een optimalisatie van het bestaand ringfietspad in afwachting van een definitieve luxe-uitvoering van een fiets-o-strade bovenop de toekomstige kap, zoals we vroeger al voorstelden?
Sommige slechte karakters koesteren dan ook de nodige argwaan : betekent het feit dat men hiervoor nu zo diep in de buidel wil tasten niet, dat de aanleg van de overkapping bij ons in Berchem op de lange baan zal worden geschoven of er misschien zelfs nooit zal komen?
Uiteraard is iedereen voor een beter leefomgeving voor bijv. de mensen die wonen aan het Leeuwerikpark of in de Polygoonstraat. En uiteraard wil iedereen graag een mooi fietspad naast de ring. Of een mooi groen ringpark. Of een betere opvang en inzet van water. Met de overkapping kunnen we dit allemaal tegelijk realiseren. In afwachting worden we nu gedwongen om heel pijnlijke keuzes te maken.
Vandaar mijn vragen aan het college :
Bedankt Johan, voor uw vraag.
Ik lees uw motivering en ik zou daarop toch 2 strategische punten willen aanhalen:
*1/ er is nu sprake van een momentum. Momenteel is er geld voorzien voor leefbaarheid in Berchem en dat geld is voorzien voor het project ‘ Ringpark Groene Vesten’ om ervoor te zorgen dat de buurten rond de ring de komende 10 tot 20 jaar meer leefbaarheid kennen dan vandaag het geval is.
Ik denk dat het heel belangrijk is dat we zorgen dat het geld in Berchem wordt geïnvesteerd, en dat we zorgen dat we ons eigen project niet afhankelijk maken van onzekere niet-gebudgetteerde en niet onderzochte toekomstige realisaties. Ik lees immers dat de reserveprojecten die al worden naar voorgeschoven in geen enkel geval in Berchem liggen…
*2/ Eén van de belangrijkste drempels voor de leefbaarheid in de buurten rondom de ring is het geluid. Studies van de UNIF van Gent tonen aan dat je geluid wegneemt ofwel zo dicht mogelijk bij de bron, ofwel zo dicht mogelijk bij de ontvanger. In vorige adviezen hebben we gekozen om zo dicht mogelijk bij de bron weg te nemen. Dat bevindt zich dus in transitiegebied. Als je dit wil gaan doen in permanent gebied, kom je in een situatie waarbij midden in uw park een muur /berm wordt gebouwd die veel hoger is ( 10 tot 15 meter ) en minder efficiënt en waarbij je de zone daarachter niet kunt gebruiken voor jaren aan een stuk, want je kiest dan om hier niet in te investeren omdat dat transitiegebied is. Je verkleint dus uw parken voor jaren aan een stuk , net nu het zo belangrijk is in tijden van Corona om de verblijfsruimte te vergroten en de verblijfskwaliteit te verhogen en niet te verlagen.
En, zoals u weet, is de timing van de overkappingsfase momenteel niet gekend. We weten wel:
-1/Dat de Oosterweel niet klaar is voor 2030 en je weet dat men dus niet aan de Ring begint wanneer de Oosterweel niet klaar is
-2/Daarna zijn er nog een aantal discussiepunten: Zuidknoop en A102, mogelijks nemen die ook tijd in beslag, mogelijks niet
-3/als we dan aan de bouw beginnen, zeggen experten voor dergelijke grote infrastructuurwerken: dat je minimum 10 jaar moet rekenen, en mogelijks zelfs tot 20 jaar…
Opgeteld, spreek je toch in een allergunstigste geval van 20 jaar. De leefbaarheid verbeteren voor onze Berchemnaars gedurende 20 jaar, levens daardoor verlengen, levenskwaliteit bieden voor duizenden mensen is absoluut de huidige investering waard.
1.
Ik zou heel graag willen komen tot een gezamenlijk advies. In het kader van de ‘Grote Verbinding’ spreken we dan ook best samen én met 1 stem.
Voor alle duidelijkheid is het niet vereist om een keuze te maken tussen de scenario’s. De scenario’s moet je eerder zien als mogelijke voorbeelden van wat je zou kunnen realiseren met het beschikbare budget. Ik denk dat het belangrijk is dat we ons standpunt meegeven over het basisplan en dan scenario per scenario bespreken wat de positieve en minder interessante elementen zijn per scenario.
2.
Tegen volgende districtsraden van april 2021 wordt er teruggekoppeld hoe er is omgegaan met de verschillende adviezen. Deze informatie zal bezorgd worden aan de bestuurscoördinatoren.
3. Hier zijn wij volledig mee akkoord, want dit is tevens een uitgangspunt voor Ringpark Groene Vesten.
4.
Het proces van Ringstudie R1 Zuid wordt door team intendant getrokken. We willen als district ook graag snel en meer duidelijkheid krijgen over de definitieve plannen voor de ontvlochten ringweg. Hoe sneller, hoe beter.
De ambitie van het Ringpark Groene Vesten was echter om op korte termijn investeringen te doen om de leefbaarheid van de omwonenden te verbeteren in afwachting van een toekomstige overkapping.
do 25/03/2021 - 15:53De volgende motie werd niet behandeld.
Om op een technisch verantwoorde wijze een volledige overkapping over Ring1-Zuid te leggen met gescheiden verkeer van doorgaand en plaatselijk verkeer, is er een extra koker nodig langs de buitenkant van de ring. Dat blijkt uit de studies van de werkbank R1-Zuid: de aslijn van de toekomstige Ring komt terecht midden op de huidige buitenste rijvakken. Dus is een vierde koker nodig (in het systeem van gescheiden verkeer, die gebouwd zal moeten worden.
Het is logischer om die extra ondergrondse koker ineens te bouwen in de eerste fase. Wat is immers het alternatief: eerst voorlopige bermen en schermen bouwen (cf bijlage 1: snede bermen) en daarvoor waardevol bestaand groen rooien, om alles vroeg of laat terug af te breken, om dan toch te moeten herbeginnen? En het groen 2X moet sneuvelen en heraangelegd worden?
Als die koker ineens gebouwd wordt, kunnen het fietspad en het deel van het Ringpark dat bovenop de koker komt, ineens ‘definitief’ aangelegd worden en kan het groen direct van bij het begin volwaardig beginnen groeien. Tijdelijke geluidsschermen bieden in afwachting van de verdere overkapping dan bescherming. Deze schermen, die bij een overkapping niet meer nodig zijn, kunnen dan ergens anders nog hergebruikt worden.
Bovendien zullen de uiteindelijke extra kosten hiervoor een stuk lager liggen, als de dingen ineens definitief worden aangepakt.
De nieuw op te richten ‘Werkbank Financiering’ die binnenkort van start gaat is een initiatief vanuit de burgerbewegingen, voorbereid i.s.m. de UA en bevestigd door minister Peeters bij de laatste voortgangsrapportage, kan dit ten gronde onderzoeken.
Hierbij onze motie
De districtsraad vraagt aan de stad Antwerpen om het voorstel van de snelle aanleg van de vierde koker te volgen, m.a.w. om vanuit de studies van de Werkbank Ring1-Zuid de koker meteen te integreren bij de aanleg van het Ringpark Groene Vesten.
Beste Luc,
Zoals je weet staat een overkapping van de Ring in ons programma en zijn wij hier niet tegen. De realisatie ervan moet niet door ons - niet als district, maar wel als burger in dit land via de belastingen - betaald worden. Ik weet dat er veel keuzes moeten gemaakt worden door de bevoegde overheden. Ik vraag u dan ook u tot hen te richten.
wo 24/03/2021 - 12:59