De districtsraad vergaderde op 23 maart 2021.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikelen 32, 132 en 277 van het Decreet lokaal bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De districtsraad keurt de notulen van 23 maart 2021 goed.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 260 over de jaarrekening.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Artikel 143 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de bepalingen van titel 4 met betrekking tot de beleidsrapporten ook van toepassing zijn op de districten met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
De districtsraad Berchem keurt het volgende besluit goed met :
stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Ilse Jacques, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels, Luc Van De Weyer, David Danssaert, Ronny De Bie, Yao Issifou.
ONTHOUDINGEN: Arnold Peeters, Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Lucienne Verbraeken, Johan Malcorps, Evi Cuypers, Clara Willemse, Geert Brouwers.
De districtsraad stelt de jaarrekening 2020 vast met de volgende resultaten:
In het bestuursakkoord van het district Berchem 2019-2024 stelt het districtscollege dat het alle senioren wil ondersteunen. Senioren zijn verenigd in de seniorenraad met afvaardigingen van de Berchemse seniorenverenigingen. Ook de ondersteuning voor mantelzorgers en de ondersteuning voor senioren om langer zelfstandig thuis te kunnen wonen blijven noodzakelijk.
In dit besluit worden volgende reglementen vernieuwd :
Bij de creatie van nieuwe districtsreglementen met ingang van 1 mei 2021 werden de respectievelijke lopende reglementen als basis gebruikt.
Overeenkomstig artikel 41, 23° van het Decreet over het lokaal bestuur is de (districts)raad exclusief bevoegd voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
Volgens artikel 134 van het Decreet lokaal bestuur kan de gemeenteraad de volgende bevoegdheden overdragen aan de districtsraden:
1° bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover de gemeenteraad beschikt en die hij nader bepaalt;
2° bevoegdheden die door andere overheden aan de gemeenteraad zijn opgedragen, als de regel die die bevoegdheid aan de gemeenteraad toewees, de gemeenteraad daartoe machtigt;
3° de uitvoering van een bepaalde regel die een hogere overheid heeft opgedragen aan de gemeenteraad, als de regel die die opdracht aan de gemeenteraad toewees, de gemeenteraad daartoe machtigt.
Met het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 00300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 5 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor het reglement voor lokale seniorensubsidies.
Ondersteuningen die aangevraagd worden via deze reglementen zullen verrekend worden op functiegebied 2BER010107A00000 en kostenplaats 5013000000.
De districtsraad van Berchem keurt goed dat met ingang vanaf 1 mei 2021 de volgende toelagereglementen worden opgeheven :
De districtsraad van Berchem keurt de ondersteuningsreglementen goed :
Deze treden in voege op 1 mei 2021 .
AMENDEMENT van de Vooruit-Groen-fractie
Artikel 1 van het besluit vervangen door volgende tekst :
De districtsraad adviseert het voorontwerp (27 november 2020) voor de infrastructuurwerken, Uitbreidingstraat, Mariahof (nieuw openbaar domein), district Berchem, ongunstig.
De districtsraad is het eens dat aan de leegstaande panden van Belgacom en de Post iets moet gebeuren. Het is een stadskanker die moet verdwijnen. Een gedeeltelijke invulling door nieuwbouw is een goede oplossing. Het idee om hier een horecagelegenheid onder te brengen is ook positief.
De districtsraad is het ook eens met de ambities van de ontwerpers om een groene invulling te geven aan het project, maar is van oordeel dat dit niet kan slagen als gekozen wordt voor een te hoge densiteit en te veel bouwlagen,
De districtsraad vraagt een grondige bijstelling van de plannen op volgende punten
1) Beperking van de bouwhoogte en het aantal bouwlagen, omdat de huidige hoogte van het gebouw voor immense schaduwvorming zorgt in de wijk, het zicht op de statige gevel van het Mariagasthuis geheel beneemt en een aantasting vormt van het stadszicht voor heel Oud Berchem;
2) De éénzijdige gerichtheid op nieuwe kantoorcapaciteit, waar er in Berchem al een oververzadiging dreigt van nieuwe kantoorcomplexen, en er een behoefte blijft aan nieuwe betaalbare woningen en waar er op stadsniveau kantoorruimten juist omgevormd worden naar woningen;
3) Het tekort aan groen in de ontwerpplannen, waar stad en district met het project de Grote Verbinding juist de verbinding willen maken van bestaande parken (Villegaspark, Brialmont) en natuur (Wolvenberg) met de wijken en op deze site veel meer extra ruimte voor groen zou kunnen gecreëerd worden in aansluiting op het Villegaspark;
4) Het hoog aantal extra parkeerplaatsen, die extra verkeer zullen aanzuigen, met negatieve gevolgen voor de mobiliteitsdruk en de luchtkwaliteit;
5) Het gevaar voor een dalende waterstand in de ruime omgeving, ten koste van bestaand groen, als door de werken massaal water wordt weg gepompt.
De districtsraad betreurt bovendien dat bestaande sites voor gemeenschapsvoorzieningen door de stad in handen gelegd zijn van privé-ontwikkelaars als CORES en ALIDES die op deze site hun winsten trachten te maximaliseren door het opdrijven van de te realiseren capaciteit.
De districtsraad Berchem verwerpt het volgende amendement met :
stemmen VOOR: Luc Van De Weyer, David Danssaert, Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps, Geert Brouwers.
stemmen TEGEN: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Ilse Jacques, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels.
De districtsraad adviseert het voorontwerp (27 november 2020) gunstig voor de infrastructuurwerken, Uitbreidingstraat, Mariahof (nieuw openbaar domein), district Berchem mits er rekening gehouden wordt met volgende opmerkingen van de districtsraad:
1. De duur van de werf.
Het project bestaat uit 2 fases: het kantorencomplex wordt als eerste uitgevoerd, nadien het woonzorgcomplex door het Zorgbedrijf. De bouwtijd loopt van 2022 tot 2028. Dit is zeer lang en moet uitgevoerd worden met een minimale impact op de leefkwaliteit van de bewoners en de gebruikers van het openbaar domein.
2. Bezorgdheden over de hoogte.
De districtsraad erkent de grote ongerustheid in de wijde omgeving voor dit grote en hoge project en adviseert daarom als volgt:
De raad wenst dat bij het ontwerp bekeken wordt of de hoogte kan beperkt worden en minstens de vormgeving van de hoge delen zo licht mogelijk gemaakt wordt zodat er geen opstaande barrière ontstaat voor de buurt en er integendeel openheid en licht wordt nagestreefd.
• De visuele impact van de kantoorgebouwen op het iconische Maria Gasthuis moet bekeken worden. Het Maria Gasthuis moet zichtbaar blijven zonder een "gebouwen" achtergrond, zeker vanuit de Victor Jacobsstraat. Zowel in de zomer als in de winter wanneer de bomen niet in blad staan;
• De impact van de schaduw van de gebouwen (voor beide projecten) op de omliggende woningen mag niet fundamenteel veranderen, niet in de zomer en niet in de winter. In die zin is spreken over bouwlagen zeer onduidelijk en vraagt de districtsraad een hoogtelijnenstudie die het verschil aanduidt tussen de bestaande toestand en de nieuwe toestand;
• De raad is ook bezorgd over de hoge opstaande muur van de site die uitkomt in het De Villegaspark. De raad vraagt hier voorstellen te doen zodat deze muur niet aangevoeld zal worden als een barrière maar daarentegen wel als deel van het park. De raad denkt hierbij aan verticaal groen of andere groenstructuren.
3. Wat het openbaar domein betreft.
De districtsraad adviseert het volgende betreffende het openbaar domein, waarvoor het district bevoegd is:
• Het kantoorverkeer, zowel het aan- en afrijdend woon/werkverkeer, maar ook het parkeerplaats-zoekverkeer voor de kantoorgebouwen langs de Uitbreidingsstraat in de wijk Oud-Berchem (binnen de singel) moet maximaal en actief ontmoedigd worden. Desnoods via infrastructuur maatregelen, nu, tijdens de werken of tijdens de gebruiksperiode;
• De parkeerdruk mag in de onmiddellijke buurt niet stijgen. De gehanteerde normen inzake parkeerplaatsen per m² kantoor en/of leefruimte moeten daarbij als richtinggevend worden beschouwd, maar blijven ondergeschikt aan de realiteit. Een dwingend en actief beleid ter attentie van de opdrachtgevers van de 2 projecten ( Zorgbedrijf en Cores) inzake buurtparkeren moet gehanteerd worden. Er is geen plaats voor wishful thinking in deze; De districtsraad noteert dat inschattingen ivm de parkeerdruk werden gemaakt door Vectris. Deze inschattingen werden gemaakt terwijl de grote, volledig gratis en vrij toegankelijke parking van het Maria Gasthuis nog steeds beschikbaar was. De raad betwist dan ook het beeld dat door Vectris geschetst wordt van een lage parkeerdruk en een gebrek aan interesse in een buurtparking. De raad vraagt extra maatregelen om de aangroei van de parkeerdruk door het verlies van de ‘gratis’ parking Maria Gasthuis en de plaatsen in de Uitbreidingsstraat en de aangroei door de gebruikers van het nieuwe project op te vangen.
• Functieveranderingen van de gebouwen ( bij voorbeeld kantoor naar wonen of zorg naar wonen) moet gepaard gaan met de nodige inpandige maatregelen inzake parkeercapaciteit en/of mobiliteit in de buurt;
• De doorwaadbaarheid van het ganse project in alle richtingen is primordiaal, ook bij een functiewijziging; De raad neemt kennis van de nieuwe bomen die in volle grond naast de ontwikkelingen geplaatst worden zodat het De Villegaspark en het Berchems Blok wordt verbonden. De raad vraagt op de plekken waar er volle grond is het groen te maximaliseren en zoveel mogelijk grote bomen te planten. De raad vraagt te werken met verticaal groen tegen de gebouwen zodat het ook letterlijk een ‘groen’ gebouw wordt dat zoveel mogelijk ingepast wordt in deze groene parkomgeving. De raad vraagt wat betreft het verticaal groen zeker ook een focus te leggen op de verticale wand die uitkomt in het de Villegaspark.
• De raad neemt kennis van het feit dat er een nieuwe parkzone wordt aangelegd ter hoogte van het oude Postgebouw en diens parking ( Berchems blok), met een buffercapaciteit voor water. Anderzijds, verdwijnt het groen aan de huidige hondenloopzone die wordt verlegd. De raad vraagt de buurt inspraak te geven in de aanleg en de invulling van het nieuwe groene stuk aan het Berchems Blok.
• De raad vraagt aandacht om voldoende speel-en sportvoorzieningen en -elementen in de omgeving rondom de nieuwe site Mariahof te voorzien omdat hier nood aan is in de dense en dichtbevolkte buurt van Oud-Berchem. Kinderen en jongeren hebben nood aan beweging en spel. Ook tieners mogen hierbij niet worden vergeten.
• Aangezien de onmiddellijke buurt van het project wordt gekenmerkt door scholen en veel fietsende en spelende kinderen zal tijdens de werken alle aan- en afvoer van bouwmaterialen en materieel uitsluitend gebeuren via de singel en niet langs de Uitbreidingsstraat, noch een andere straat van de wijk. Modder op de weg en zwaar werfvervoer in de woonstraten is niet aanvaardbaar en te vermijden. Ook blijft de Uitbreidingstraat tijdens de werken open in beide richtingen en wordt het verkeer niet omgeleid door de wijk. De werf wordt dus volledig vanaf de singel georganiseerd. De opdrachtgevers zullen dit moeten verwerken in de aanbesteding en hier moet scherp op worden toegezien.
• De raad vraagt rekening te houden bij de aanleg van paden of andere publiek toegankelijke delen van de sites met de toegankelijkheid voor personen met een handicap of minder mobiele medemensen.
4. Ecologische impact
• Ontharden is iets anders dan vergroenen. Focus op beide aspecten is gewenst. De grote bestaande bomen op het terrein moeten beschermd en behouden blijven, hiervoor moet een actieplan worden voorgelegd, met focus op wortelbehoud, stambescherming en waterhuishouding tijdens en na de werken;
• De waterhuishouding in de ganse buurt is belangrijk tijdens en na de werken. Hierbij willen we de Wolvenberg als natuurgebied beschermen. De biodiversiteit mag niet aangetast worden, noch op korte als op lange termijn. Het advies van ondermeer de natuurbeheerders van de Wolvenberg is cruciaal. Het kan ook niet zijn dat de ganse buurt te maken krijgt met een algemene daling van het grondwaterpeil. Het bestaande groen in straten en tuinen moet ook gevrijwaard worden;
• De gebouwen worden op een sociaal en ecologische duurzame wijze gebouwd, met sociaal en ecologische duurzame materialen met respect voor de bestaande alomtegenwoordige baksteenarchitectuur.
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
De districtsraad Berchem keurt het volgende amendement goed met :
stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Ilse Jacques, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels.
stemmen TEGEN: Luc Van De Weyer, David Danssaert.
ONTHOUDINGEN: Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps, Geert Brouwers.
fase | actie | datum |
Groene Singel (Park Brialmont) ontwikkelingskader sites BPost, Belgacom en Sint-Maria | goedkeuring college | 24 maart 2017 |
advies | coördinatieoverleg openbaar domein | 7 december 2020 |
Ontwikkelingskader site BPost, Belgacom en Sint-Maria district Berchem - herziening | goedkeuring college | 20 november 2020 |
Voorontwerp | goedkeuring college | 12 maart 2021 |
De voormalige Belgacomsite langs de Singel en het huidige woonzorgcentrum Zorgbedrijf vormen één geheel, enkel gescheiden door de Uitbreidingstraat. Voor deze totale zone is in coördinatie met het team Stadsbouwmeester een masterplan opgemaakt. In dit project wordt enkel de noordelijke zone (voormalige Belgacomsite) ontwikkeld.
Op 24 maart 2017 (jaarnummer 1721) keurde het college het ontwikkelingskader sites BPost, Belgacom en Sint-Maria in de Uitbreidingstraat, district Berchem, goed.
Op 20 november 2020 (jaarnummer 9641) keurde het college een herziening van het ontwikkelingskader sites BPost, Belgacom en Sint-Maria in de Uitbreidingstraat, district Berchem, goed.
Het studiebureau OMGEVING maakte in opdracht van ontwikkelaars Alides en CORES een voorontwerp op en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het voor advies voor.
De drie nieuwe bouwblokken in de noordelijke zone hebben hun hoofdontsluiting langs de Uitbreidingstraat en krijgen ook langs de zijde Singel een toegankelijke voorzijde.
Het 'Berchems blok' (driehoekig grasveld aan de kant van de Uitbreidingstraat) maakt ook deel uit van het totale Masterplan omgevingswerken en wordt ontworpen om waterbuffering omgeving mogelijk te maken.
Het waterplan voorziet in waterbuffering, in de directe omgeving. Ook de bestaande randbebouwing zal hier maximaal bij betrokken worden. In het project wordt het 'Berchems blok' voorzien van een landschappelijke wadi.
Op maaiveldniveau worden publieke functies voorzien, zoals co-working, terrassen en dergelijke.
De zones tussen de woonblokken, ingericht als een groene straat, blijven privaat maar met een publiek karakter. Het project zet in op maximale vergroening op alle niveaus met woonstraten, daktuinen en doortrekken groene plint langs de Singel.
De ondergrondse parking van de drie bouwblokken wordt ontsloten via de Singel met een toegangsweg die over nieuw openbaar domein loopt.
De bestaande hondenweide krijgt een herlocatie langsheen de Singel met behoud van bestaand groen waarbij een gedeelte de fietshelling doorloopt. De zone onder de fietshelling zal ingericht worden als een ontmoetingsruimte met zitgelegenheid.
Ontwikkelingen nieuw openbaar domein blijven een bevoegdheid van het college.
Volgens artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur heeft de districtsraad, naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district
Er zijn geen financiële dimensies voor de aanleg van deze wegenis en groenaanleg.
Dit betreft een heraanleg van de wegenis door een ontwikkelaar die op zijn kosten de nieuwe wegenis aanlegt. De wegenis wordt na definitieve overdracht overgedragen naar de stad. De overdracht maakt geen deel uit van de goedkeuring van het ontwerp.7 december 2020
Het coördinatieoverleg openbaar domein adviseert het voorontwerp gunstig mits volgende voorwaarden:
De opmerkingen worden meegenomen naar de volgende fase definitief ontwerp.
stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Ilse Jacques, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels.
stemmen TEGEN: Luc Van De Weyer, David Danssaert.
ONTHOUDINGEN: Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps, Geert Brouwers.
De districtsraad adviseert het voorontwerp (27 november 2020) gunstig voor de infrastructuurwerken, Uitbreidingstraat, Mariahof (nieuw openbaar domein), district Berchem mits er rekening gehouden wordt met volgende opmerkingen van de districtsraad:
1. De duur van de werf.
Het project bestaat uit 2 fases: het kantorencomplex wordt als eerste uitgevoerd, nadien het woonzorgcomplex door het Zorgbedrijf. De bouwtijd loopt van 2022 tot 2028. Dit is zeer lang en moet uitgevoerd worden met een minimale impact op de leefkwaliteit van de bewoners en de gebruikers van het openbaar domein.
2. Bezorgdheden over de hoogte.
De districtsraad erkent de grote ongerustheid in de wijde omgeving voor dit grote en hoge project en adviseert daarom als volgt:
De raad wenst dat bij het ontwerp bekeken wordt of de hoogte kan beperkt worden en minstens de vormgeving van de hoge delen zo licht mogelijk gemaakt wordt zodat er geen opstaande barrière ontstaat voor de buurt en er integendeel openheid en licht wordt nagestreefd.
• De visuele impact van de kantoorgebouwen op het iconische Maria Gasthuis moet bekeken worden. Het Maria Gasthuis moet zichtbaar blijven zonder een "gebouwen" achtergrond, zeker vanuit de Victor Jacobsstraat. Zowel in de zomer als in de winter wanneer de bomen niet in blad staan;
• De impact van de schaduw van de gebouwen (voor beide projecten) op de omliggende woningen mag niet fundamenteel veranderen, niet in de zomer en niet in de winter. In die zin is spreken over bouwlagen zeer onduidelijk en vraagt de districtsraad een hoogtelijnenstudie die het verschil aanduidt tussen de bestaande toestand en de nieuwe toestand;
• De raad is ook bezorgd over de hoge opstaande muur van de site die uitkomt in het De Villegaspark. De raad vraagt hier voorstellen te doen zodat deze muur niet aangevoeld zal worden als een barrière maar daarentegen wel als deel van het park. De raad denkt hierbij aan verticaal groen of andere groenstructuren.
3. Wat het openbaar domein betreft.
De districtsraad adviseert het volgende betreffende het openbaar domein, waarvoor het district bevoegd is:
• Het kantoorverkeer, zowel het aan- en afrijdend woon/werkverkeer, maar ook het parkeerplaats-zoekverkeer voor de kantoorgebouwen langs de Uitbreidingsstraat in de wijk Oud-Berchem (binnen de singel) moet maximaal en actief ontmoedigd worden. Desnoods via infrastructuur maatregelen, nu, tijdens de werken of tijdens de gebruiksperiode;
• De parkeerdruk mag in de onmiddellijke buurt niet stijgen. De gehanteerde normen inzake parkeerplaatsen per m² kantoor en/of leefruimte moeten daarbij als richtinggevend worden beschouwd, maar blijven ondergeschikt aan de realiteit. Een dwingend en actief beleid ter attentie van de opdrachtgevers van de 2 projecten ( Zorgbedrijf en Cores) inzake buurtparkeren moet gehanteerd worden. Er is geen plaats voor wishful thinking in deze; De districtsraad noteert dat inschattingen ivm de parkeerdruk werden gemaakt door Vectris. Deze inschattingen werden gemaakt terwijl de grote, volledig gratis en vrij toegankelijke parking van het Maria Gasthuis nog steeds beschikbaar was. De raad betwist dan ook het beeld dat door Vectris geschetst wordt van een lage parkeerdruk en een gebrek aan interesse in een buurtparking. De raad vraagt extra maatregelen om de aangroei van de parkeerdruk door het verlies van de ‘gratis’ parking Maria Gasthuis en de plaatsen in de Uitbreidingsstraat en de aangroei door de gebruikers van het nieuwe project op te vangen.
• Functieveranderingen van de gebouwen ( bij voorbeeld kantoor naar wonen of zorg naar wonen) moet gepaard gaan met de nodige inpandige maatregelen inzake parkeercapaciteit en/of mobiliteit in de buurt;
• De doorwaadbaarheid van het ganse project in alle richtingen is primordiaal, ook bij een functiewijziging; De raad neemt kennis van de nieuwe bomen die in volle grond naast de ontwikkelingen geplaatst worden zodat het De Villegaspark en het Berchems Blok wordt verbonden. De raad vraagt op de plekken waar er volle grond is het groen te maximaliseren en zoveel mogelijk grote bomen te planten. De raad vraagt te werken met verticaal groen tegen de gebouwen zodat het ook letterlijk een ‘groen’ gebouw wordt dat zoveel mogelijk ingepast wordt in deze groene parkomgeving. De raad vraagt wat betreft het verticaal groen zeker ook een focus te leggen op de verticale wand die uitkomt in het de Villegaspark.
• De raad neemt kennis van het feit dat er een nieuwe parkzone wordt aangelegd ter hoogte van het oude Postgebouw en diens parking ( Berchems blok), met een buffercapaciteit voor water. Anderzijds, verdwijnt het groen aan de huidige hondenloopzone die wordt verlegd. De raad vraagt de buurt inspraak te geven in de aanleg en de invulling van het nieuwe groene stuk aan het Berchems Blok.
• De raad vraagt aandacht om voldoende speel-en sportvoorzieningen en -elementen in de omgeving rondom de nieuwe site Mariahof te voorzien omdat hier nood aan is in de dense en dichtbevolkte buurt van Oud-Berchem. Kinderen en jongeren hebben nood aan beweging en spel. Ook tieners mogen hierbij niet worden vergeten.
• Aangezien de onmiddellijke buurt van het project wordt gekenmerkt door scholen en veel fietsende en spelende kinderen zal tijdens de werken alle aan- en afvoer van bouwmaterialen en materieel uitsluitend gebeuren via de singel en niet langs de Uitbreidingsstraat, noch een andere straat van de wijk. Modder op de weg en zwaar werfvervoer in de woonstraten is niet aanvaardbaar en te vermijden. Ook blijft de Uitbreidingstraat tijdens de werken open in beide richtingen en wordt het verkeer niet omgeleid door de wijk. De werf wordt dus volledig vanaf de singel georganiseerd. De opdrachtgevers zullen dit moeten verwerken in de aanbesteding en hier moet scherp op worden toegezien.
• De raad vraagt rekening te houden bij de aanleg van paden of andere publiek toegankelijke delen van de sites met de toegankelijkheid voor personen met een handicap of minder mobiele medemensen.
4. Ecologische impact
• Ontharden is iets anders dan vergroenen. Focus op beide aspecten is gewenst. De grote bestaande bomen op het terrein moeten beschermd en behouden blijven, hiervoor moet een actieplan worden voorgelegd, met focus op wortelbehoud, stambescherming en waterhuishouding tijdens en na de werken;
• De waterhuishouding in de ganse buurt is belangrijk tijdens en na de werken. Hierbij willen we de Wolvenberg als natuurgebied beschermen. De biodiversiteit mag niet aangetast worden, noch op korte als op lange termijn. Het advies van ondermeer de natuurbeheerders van de Wolvenberg is cruciaal. Het kan ook niet zijn dat de ganse buurt te maken krijgt met een algemene daling van het grondwaterpeil. Het bestaande groen in straten en tuinen moet ook gevrijwaard worden;
• De gebouwen worden op een sociaal en ecologische duurzame wijze gebouwd, met sociaal en ecologische duurzame materialen met respect voor de bestaande alomtegenwoordige baksteenarchitectuur.
In het bestuursakkoord van het district Berchem 2019-2024 stelt het districtscollege dat subsidies voor infrastructuur en werking noodzakelijk zijn en dat deze subsidies geoptimaliseerd en opgenomen dienen te worden in een groter subsidiekader dat naar aanleiding van de verdere decentralisatie wordt uitgewerkt.
Bij beslissingen met betrekking tot jeugdbeleid wordt de jeugdraad om advies gevraagd, hun adviesbevoegdheid is vastgelegd door de districtsraad in 2014 (jaarnummer 61).
In dit besluit wordt het toelagereglement jeugd, goedgekeurd door de districtsraad van 22 oktober 2019 (jaarnummer 70), vernieuwd.
Bij de creatie van de nieuwe districtsreglementen met ingang van 1 mei 2021 werden het lopende reglement als basis gebruikt. De evaluatie van de jeugdwerkkoepels en het advies van de jeugdraad werden meegenomen in de vernieuwde reglementen.
De verschillende soorten ondersteuning werden opgesplitst in vier reglementen:
Wet op de toelagen:
Met de beslissing van de gemeenteraad van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 4 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal jeugdbeleid.
Ondersteuningen die aangevraagd worden via de reglementen Berchemse jeugdverenigingen, Berchemse jeugdprojecten en Cursus jeugdwerk voor Bercheme jongeren zullen verrekend worden op het volgende boekingsadres:
Budgetplaats: 5011000000
budgetpositie: 6496500 of 6496800
functiegebied: 2BER010103A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2BE090750
budgetperiode: 2100 - 2500
Ondersteuningen die aangevraagd worden via het reglement infrastructuurwerken Berchemse jeugdlokalen zullen verrekend worden op het volgende boekingsardes:
budgetplaats: 5011000000
budgetpositie: 664500 of 6496800
functiegebied: 2BER010103PA5281
subsidie: SUB NR
fonds: Intern
begrotingsprogramma: 2BE090750
budgetperiode: 2100 - 2500
De districtsraad van Berchem keurt goed dat met ingang vanaf 1 mei 2021 het volgende toelagereglement wordt opgeheven:
De districtsraad van Berchem keurt de ondersteuningsreglementen goed:
Deze reglementen lopen van 1 mei 2021 tot en met 31 december 2025.
De Grote Verbinding
Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgt de stad Antwerpen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.
De afgelopen jaren hebben de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.
Aanleiding
De gemeenteraad keurde op 22 november 2016 (jaarnummer 749) de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en de stad Antwerpen over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten goed.
Het college bekrachtigde op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) de selectie van 18 projecten en vier reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van intendant Alexander D’Hooghe. Naast deze Ringprojecten is 10,5 miljoen euro voorzien voor verder studiewerk rond onder andere het verkeerskundig systeem op de zuidoostelijke ring, tunnelveiligheid, multimodale knopen en overkappingskansen voor de volgende fasen.
De gemeenteraad keurde op 17 december 2018 (jaarnummer 788) de samenwerkingsovereenkomst goed tussen de stad Antwerpen en AG Vespa voor vier projectclusters in het noorden die direct gerelateerd zijn aan de Oosterweelverbinding. Voor de projectcluster “Zuidoostelijk bermenlandschap” (huidige naam: "Ringpark Groene Vesten"), wordt afgesproken om deze nog in onderling overleg toe te wijzen.
Het college keurde op 6 september 2019 (jaarnummer 7156) de projectdefinitie en het bestek van voor de deelopdracht 'Ringpark Groene Vesten' goed. Het college keurde goed dat AG Vespa op basis van het bestek de volledige plaatsingsprocedure van de deelopdracht 'Ringpark Groene Vesten' in eigen naam voor de vaste gedeelten en in naam van de stad Antwerpen (inclusief verzelfstandigde entiteiten) voor de voorwaardelijke gedeelten zou voeren. Het college keurde goed dat AG Vespa de uitvoering van de deelopdracht ‘Ringpark Groene Vesten’ in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen zal aansturen en opvolgen tot en met de oplevering van de vaste gedeelten van de deelopdracht.
Het college keurde op 10 januari 2020 (jaarnummer 268) het projectbudget voor de eerste fase van het leefbaarheidsproject Ringpark Groene Vesten (gelijklopend met de vaste gedeelten van de ontwerpopdracht) voor een bedrag van 4.588.679,46 euro inclusief btw goed. Het projectbudget bestaat uit: ereloon ontwerpteam vaste gedeelten: 2.301.299,00 euro inclusief btw (op basis van offerte) en technische studies, in-situ proeven en coördinatie: 2.287.380,46 euro inclusief btw (geraamd bedrag).
Het college keurde op 24 april 2020 (jaarnummer 3629) goed dat AG Vespa, als gedelegeerd bouwheer van de stad Antwerpen, het 'Voorwaardelijk Gedeelte 15. Bijkomend onderzoek en ondersteuning’ van de deelopdracht 'Ringpark Groene Vesten' kan lichten tijdens de aansturing van de vaste gedeelten en binnen het toegekende taakstellend budget en dat AG Vespa tevens bevoegd is om in uitvoering van het 'Voorwaardelijke Gedeelte 15' alle nodige handelingen te stellen binnen het toegekende taakstellend budget.
Op 9 oktober 2020 (jaarnummer 8337) werd het conceptontwerp van Ringpark Groene Vesten ter kennisname aan het stedelijk college voorgelegd. Op 19 oktober 2020 (jaarnummer 147) werd het conceptontwerp van Ringpark Groene Vesten voor advies voorgelegd aan de districtsraad van Antwerpen.
Op 3 maart 2021 werd het landschapsontwerp en faseringsplan van Ringpark Groene Vesten op de themacommissie toegelicht.
Ringpark Groene Vesten
De projectcluster Ringpark Groene Vesten is een bundeling van twee projecten uit 'Over de Ring' voor een budget van 78 miljoen euro: het 'Longitudinaal Ringpark' (23 miljoen euro) en 'Bermen van Knoop tot Lemanstraat' (55 miljoen euro). De projectcontour bevat de volledige ringruimte van gevel tot gevel tussen de binnen- en de buitenstad. De uiteinden worden begrensd door de Kolonel Silvertopstraat in het westen en de Tuinwijk Borgerhout (inbegrepen) in het noorden.
De ambitie voor het 'Ringpark Groene Vesten' is de realisatie van een ambitieus en verbindend grootstedelijk bermenpark in de ringzone dat:
Het toekomstbeeld voor de zuidelijke ringweg is een zo volledig mogelijke overkapping met daaronder een gescheiden verkeerssysteem van de E19 tot de E313. Het leefbaarheidsproject ‘Ringpark Groene Vesten’ heeft de bedoeling om in afwachting daarvan al belangrijke positieve leefbaarheidseffecten te genereren voor de naburige wijken door op de leefbaarheidsmaatregelen voor lucht- en geluid en door op de modal shift met het vernieuwde ringfietspad in te zetten. Bij voorkeur zijn deze maatregelen meteen een voorbereidend werk op een toekomstige grootschalige overkapping.
Het voorliggende landschapsontwerp en faseringsplan is het resultaat van de besprekingen tijdens vier Werkbanken (oktober, november en december 2020 en februari 2021), diverse thematische werkbanken, werksessies en werkateliers.
Proces
In het najaar van 2020 en het eerste kwartaal van 2021 werd het landschapsontwerp voor het volledige projectgebied (op niveau schetsontwerp) uitgewerkt. Het landschapsontwerp betreft een kaderplan waar over meerdere legislaturen heen een aantal deelprojecten kunnen geselecteerd worden. Binnen het leefbaarheidsbudget zijn voor dit Ringpark middelen voorzien: een taakstellend budget van 78 miljoen euro (50 miljoen euro uitvoeringsbudget). Deze middelen kunnen aangewend worden om nu reeds een eerste deel van de ambities van het ringpark te kunnen realiseren.
Op het einde van deze fase landschapsontwerp werd een faseringsplan opgemaakt. In het faseringsplan worden een aantal mogelijke scenario's uitgewerkt realiseerbaar binnen het beschikbare uitvoeringsbudget. Deze scenario's zijn richtinggevend. Diverse elementen uit het landschapsontwerp kunnen geselecteerd worden in het uiteindelijke voorkeursscenario.
Op basis van het advies van diverse stakeholders, inclusief de districtsraden van Antwerpen, Berchem, Borgerhout en Deurne, zal het team van intendant een beleidsvoorbereidend advies opmaken. Het uiteindelijke voorstel zal voorgelegd worden aan de stuurgroep Over de Ring en vervolgens ter goedkeuring voorgelegd worden aan het politiek stuurcomité (stad Antwerpen en Vlaanderen).
Voor de onderdelen die in de eerste fase geselecteerd zullen worden, dit zijn de zogenaamde realiseerbare deelprojecten, zal in 2021-2022 een voorontwerp en definitief ontwerp opgemaakt worden, waarna voor deze deelprojecten een omgevingsvergunning en aanbesteding zal opgemaakt worden. De effectieve uitvoering is voorzien voor 2024.
Landschapsontwerp
Het voorliggende landschapsontwerp wordt voor advies aan de districtsraad voorgelegd.
Het landschapsontwerp is opgedeeld in (i) ambities en (ii) het landschapsplan.
(i) Ambities
Doel van de opdracht is om de impact van de snelweg (R1) zo goed als mogelijk te beperken (in afwachting van een overkapping), door in te zetten op het verbeteren van de leefkwaliteit in de ringzone en het verkleinen van de barrière van de Ring tussen intra en extra muros. Naast de ambities uit de projectdefinitie (zie aanleiding en context) is de overkoepelende ambitie om nieuwe parkruimte te maken, door de bermen dicht tegen de ring te plaatsen en de restruimtes om te vormen tot volwaardige parkruimtes. Daarnaast is ruimtelijke identiteit belangrijk. Er is een grote verscheidenheid in het projectgebied: de historische vesten (zoals Brilschans en Mastvest) en nieuwere infrastructurele elementen zoals de pompgemalen aan de Desguinlei en Stenenbrug. Er is de ambitie om deze verschillende elementen mee te integreren in het park en om deze verscheidenheid te omarmen in het park.
De ruimtelijke connectiviteit, samenhang en herkenbaarheid wordt gerealiseerd door een aantal continue elementen: het Ringpad en Singelpad, de (geluids)bermen en schermen, de Ringwadi en Singelwadi (watersysteem) en door de toegangen tot het park te voorzien van terugkerende parkelementen.
Leefbaarheid
De geluidsbermen en -schermen zorgen voor aangename groene ruimtes, met een acceptabele geluidskwaliteit en gezondere levensomstandigheden voor de mensen die het dichtst tegen de ring wonen (eerstelijnsbebouwing). Dit is voornamelijk voor de woningen extra muros. Daarnaast worden deze leefbaarheidsmaatregelen ingezet om bestaande en nieuwe parkruimtes te voorzien van een meer kwalitatieve omgeving. De keuze voor een geluidsscherm op de middenberm van de ring reduceert de geluidsbron met de helft. Tenslotte leveren de geluidsmaatregelen het Ringpad een betere geluidskwaliteit.
Bermen worden uitgevoerd als 'droge' bermen door middel van schanskorven. Deze zorgen, naast de afscherming van het geluid, voor een herkenbaar element in het landschap en worden zo dicht mogelijk tegen de geluidsbron (de Ring) geplaatst. Een groot deel van deze geluidsbermen bevinden zich in het 'transitielandschap' (een deel van het landschap dat later nodig is voor de heraanleg van de R1 en de bouw van bijhorende overkapping). Door te werken met schanskorven kan op termijn een deel van deze materialen gerecupereerd worden.
Kwalitatieve verbindingen voor voetgangers en fietsers
Het Ringpad ondersteunt de ambities van de modal shift door in te zetten op een continue en comfortabele route, zonder conflicten met wegverkeer. Het Ringpad wordt waar mogelijk zo dicht mogelijk tegen de geluidsmaatregelen gelegd om de parkruimtes te maximaliseren. Het Ringpad maakt gebruik van de laatste travée tussen de Ring en het landhoofd van de bruggen. Enkele bestaande onderdoorgangen (conform Jan Van Rijswijcklaan, Posthofbrug, spoorbruggen en Borsbeeksebrug) worden aangepast, voorzien van geluidsmaatregelen en een ecologische corridor. Er worden daarnaast vijf nieuwe onderdoorgangen en vijf nieuwe kunstwerken (bruggen) gepland.
Het Ringpad bestaat uit een royaal fietspad, voor snelle en trage gebruikers. Voor het ringfietspad wordt een minimale breedte van 4m en maximale breedte van 6m gehanteerd. Naast het ringfietspad wordt tevens een voetpad voorzien met een minimale breedte van 1,5m over de volledige lengte van het Ringpad. Het Ringpad vormt een ruggengraad door het park en voorziet in nieuwe toegangspoorten tot het park.
Integraal watersysteem
Er wordt ruimte voorzien voor waterbuffering en infiltratie in de Ringwadi's en Singelwadi's om op korte termijn het hemelwater in de parkruimtes lokaal te capteren. Op langere termijn ligt hiermee de structuur klaar om hemelwater uit de aanliggende wijken te kunnen afkoppelen naar het ringpark (conform buffering en infiltratie van hemelwater in Wolvenberg bis). Er wordt ingezet op een continu systeem van Ring- en Singelwadi's, dit zijn verdiepte structuren in het landschap die in natte periodes en bij piekbuien gevuld worden met hemelwater. Daarnaast zijn er ook vijvers waar permanent water aanwezig is, zoals in Brilschans, Mastvest en de nieuwe vest ter hoogte van Nachtegalenpark.
Er zijn opportuniteiten om het bemalingswater van de Ring (grondwater en hemelwater) ter hoogte van de pompgemalen aan de Desguinlei (Pomppark Zuid) en Stenenbrug (Pomppark Oost) te kunnen hergebruiken.
Ecologische connectiviteit en kwaliteit
Het ontwerp stoelt op een uitgebreide inventarisatie van de bestaande natuurwaarden en biotopen. Er werden meer dan 10.000 bomen geïnventariseerd en de landschappelijke en ecologisch waardevolle bomen zijn geïdentificeerd. Hierdoor was de opmaak van een kwalitatief ontwerp dat rekening houdt met bestaande natuurwaarden mogelijk. Tevens werden de knelpunten in de ecologische corridor in beeld gebracht. Binnen het Ringpark Groene Vesten kunnen een groot deel van deze knelpunten opgelost worden door enerzijds bij elke onderdoorgang van het Ringpad een ecopassage te voorzien en door in te zetten op een aantal afzonderlijke faunapassages. Er wordt extra muros een ecologische corridor gerealiseerd van knooppunt Antwerpen-Zuid tot aan knooppunt E313/E34.
Naast de ecologische connectiviteit wordt er sterk ingezet op het versterken van de ecologische kwaliteit en het versterken van de biodiversiteit, door onder andere een afwisseling te krijgen van open en gesloten landschappen, door te werken aan een goede mantel-zoom indeling, door een afwisseling van natte en droge zones,...
Programma voor buurt- en wijkparken
Er wordt één groot park gecreëerd, een combinatie van bestaande en nieuwe parkruimtes. De nieuwe parkruimtes ontstaan ter hoogte van Pomppark Zuid, Vestenpark Nachtegalen, Park Leman, Verborgen tuin (Nachtegalenpark), sportpark Luisbekelaar, Singelpromenade en Pomppark Oost. Er wordt ingezet op een divers programma van amfitheaters, actieve speelzones, sportvelden, urban sports,...
(ii) Landschapsplan
In het landschapsplan zijn per segment de bovenstaande thematische ambities uitgewerkt.
Faseringsplan
In het faseringsplan worden binnen het beschikbare uitvoeringsbudget een aantal mogelijke scenario's uitgewerkt. Er dient geen keuze gemaakt te worden tussen te scenario's, maar het geeft wel een inzage in wat er potentieel binnen het beschikbare budget kan gerealiseerd worden. Er wordt gestart met een basisplan waarbij de minimale ambities zijn opgenomen en dit basisplan wordt vervolgens aangevuld met extra parkonderdelen om tot een aantal potentiële scenario's te komen:
Basisplan
In het basisplan zijn voor de leefbaarheidsmaatregelen de prioritaire zones geselecteerd. Dit betreft de gebieden waar de eerstelijnsbebouwing zich het dichtst tegen de ring bevindt. Deze zones bevinden zich aan de extra muros zijde ter hoogte van Mastvest, tussen E19 en Zurenborgbrug en ter hoogte van de Tuinwijk Borgerhout. Waar mogelijk worden in de middenberm geluidsschermen voorzien.
In de interventiezone van de nieuwe bermen en schermen (extra muros), wordt het aanliggende Ringpad ingepland. Dit is met uitzondering van het Ringpad ter hoogte van Mastvest, aangezien deze zich verder van de geluidsmaatregelen bevindt. Dit is inclusief de nieuwe onderdoorgang ter hoogte van de Grote Steenweg/Mechelsebrug, een nieuwe brug over de oprit van Berchem, en de aanpassing van de bestaande onderdoorgangen onder Posthofbrug, spoorbruggen en Borsbeeksebrug.
Voor het watersysteem wordt in de interventiezone tussen aansluiting van E19 tot aan Luisbekelaar een systeem van wadi's aangelegd. Hier wordt voornamelijk ingezet op waterveiligheid voor de achterliggende wijken.
Tenslotte wordt voor ecologie de ecologische corridor grotendeels gerealiseerd tussen het Nachtengalenpark en de Rodekruislaan. Naast de ecologische verbindingen die voorzien zijn bij de nieuwe en bestaande onderdoorgangen wordt er nog bijkomend ingezet op nieuwe ecotunnels in de knoop van de E19, onder de oprit van Berchem en een ecologische verbinding ter hoogte van het knooppunt E313/E34. Daarnaast worden door landschappelijke ingrepen een aantal passages voor vleermuizen voorzien.
Scenario iedereen op de fiets
In dit scenario wordt er bijkomend aan het basisplan verder ingezet op het Ringpad. Er wordt een conflictvrije fiets- en voetgangersverbinding gecreëerd vanaf station Antwerpen-Zuid tot aan de Zurenborgbrug. De omrijbeweging tussen de Jan Van Rijswijcklaan en het Nachtengalenpark wordt hierbij opgelost. Dit is een belangrijke verbindende structuur voor de groene parkruimtes en tevens wordt hierbij een groot deel van de ecologische corridor voorzien, met name vanaf knooppunt Antwerpen-Zuid tot aan de Rodekruislaan.
De fietsbrug over de E19 en de onderdoorgang aan de Zurenborgbrug worden hierbij niet in eerste fase voorzien. Deze verbindingen zijn niet prioritair en er moeten keuzes gemaakt worden om binnen het beschikbare uitvoeringsbedrag te blijven.
Scenario park van A: pompparken
In dit scenario wordt er - naast de investeringen uit het basisplan die voornamelijk extra muros worden voorzien - bijkomend ingezet op nieuwe parkruimtes intra muros. Er worden drie nieuwe parkruimtes voorzien: Pomppark Zuid, Park Leman en Pomppark Oost.
De Singelpromenade maakt geen onderdeel uit van dit scenario om binnen het beschikbare uitvoeringsbudget te vallen.
Scenario park van A: vestenparken
In dit scenario wordt er, bijkomend aan het basisplan, ingezet op de 'vastberaden reeks van vestenparken'. Er wordt een nieuw vestenpark voorzien ter hoogte van Nachtengalenpark, Park Brialmont wordt vervolledigd en het bestaand groen ter hoogte van Groene Hoek wordt opgewaardeerd tot vestenpark. Daarnaast zijn ter hoogte van Luisbekelaar nog een aantal obstakels die gelicht dienen te worden. Er wordt een studiebudget voorzien om van deze ruimte op termijn ook een echt Vestenpark te kunnen maken.
Scenario leefbare wijken
In dit scenario wordt ingezet op de leefbaarheid en wordt de structuur klaargelegd om op termijn de investeringen in de parkruimtes uit te voeren. De geluidsmaatrelen worden voorzien in bestaande en nieuwe parken. Bovenop het basisplan wordt er geïnvesteerd in de geluidsmaatregelen ter hoogte van Mastvest, Nachtengalenpark, Wolvenberg, Toekomstbos, Luisbekelaar en Pomppark Oost. In dit scenario is evenwel geen budget beschikbaar voor de investering in de eigenlijke parkruimtes.
Scenario klimaatstad
In dit scenario wordt er, naast de investeringen uit het basisplan, ingezet op klimaatadaptatie, met in het bijzonder het herbruik van het bemalingswater van de ring. Water krijgt een prominente plaats in het ringpark met zones voor natte natuur. Hierbij ligt de focus voornamelijk op de wadi's extra muros. Pomppark Oost wordt geselecteerd: het water van dit pompgemaal wordt gebruikt om een waterinfrastructuur aan te leggen extra muros via een persleiding tot aan het Nachtegalenpark. Het water vloeit van hier gravitair terug via de Ringwadi richting het Schijn. Het water wordt ingezet als hefboom om verkoeling aan de stad te bieden in de zomer.
Artikel 56, §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Artikel 56, §3, 5° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip `dagelijks bestuur'.
Met collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor openbaar domein. In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werd de lijst met bovenlokale locaties goedgekeurd. Het projectgebied betreft lokaal en bovenlokaal openbaar domein met een bovenlokale investering in het kader van het leefbaarheidsproject Ringpark Groene Vesten. Het district Antwerpen, Berchem, Borgerhout en Deurne hebben adviesbevoegdheid.
Artikel 138 Decreet Lokaal Bestuur: naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district. De districtsraad kan bij reglement die algemene adviesbevoegdheid of delen ervan overdragen aan het districtscollege.
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed. Artikel 6 - 4.4 bepaalt dat AG Vespa publiek domein kan (laten) realiseren. De opdracht aan AG Vespa betreft het plaatsen en uitvoeren van de overheidsopdrachten in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen. De beleidsbeslissing omtrent het realiseren van het publiek domein ligt bij de stad Antwerpen. De stad Antwerpen legt hierbij tevens het projectbudget vast.
Het ontwerpproces wordt in het kader van De Grote Verbinding en in samenwerking met de partner overheid Agentschap Wegen en Verkeer - afdeling Antwerpen en het team intendant gevoerd. Het landschapsontwerp is het resultaat van een co-creatief en participatief proces waarbij diverse stakeholders en actoren betrokken zijn.
In de Werkbanken zijn diverse stakeholders vertegenwoordigd: opdrachtgever, ontwerpteam, team intendant, partner overheid, diverse stadsdiensten, burgerbewegingen en belanghebbenden (onder andere Agentschap Natuur en Bos, Provincie Antwerpen, Vervoersregio Antwerpen en Natuurpunt), alsook enkel vertegenwoordigers uit de werkateliers. Tijdens een co-creatief proces wordt in de schoot van de Werkbank de ontwerpstappen met de diverse stakeholders afgestemd en naar consensus gezocht.
Met een specifieke groep van een 30-tal omwonenden - de zogenaamde Vestenbouwers - wordt maandelijks over het ontwerp tijdens de werkateliers afgestemd. Er werden verschillende online werkateliers (in november, december 2020 en januari en maart 2021) georganiseerd.
Tijdens de fase van het landschapsontwerp zijn er bijkomend informatie- en participatiemomenten gehouden:
In het meerjarenplan 2020-2025 is een budget van 4.588.679,46 euro ingeschreven op SUB_NR/INTERN/5291630000/224/2LMS010102M01459/2SA020200 (Ringpark Groene Vesten) en SUB_NR/INTERN/5291630000/224/2LMS010102M01466/2SA020200 (Ringstudie R1 Zuid).
De opdracht wordt door AG Vespa in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen uitgevoerd.
De districtsraad Berchem keurt unaniem het volgende besluit goed.
De districtsraad van Berchem geeft gunstig advies op het landschapsontwerp en faseringsplan van het project Ringpark Groene Vesten mits er rekening gehouden wordt met volgende opmerkingen van de districtsraad:
Eerst en vooral verwijst de districtsraad naar haar advies van 20 oktober 2020 (jaarnummer 72) in verband met het conceptontwerp Ringpark Groene Vesten:
De districtsraad Berchem geeft gunstig advies op het conceptontwerp van het project Ringpark Groene Vesten mits de volgende aanpassingen worden opgenomen:
Het district dringt er dan ook ten stelligste op aan dat binnen een korte periode en in overleg met het district duidelijkheid wordt gecreëerd, zowel over de toekomstige snede van de Ring in Berchem, als over de keuze om al of niet een extra op -en afrit te voorzien ter hoogte van Berchem-station (Borsbeekbrug of andere). Ook de overgangen en aansluitingen van deze snede op de knoop Zuid enerzijds en op de knoop met de E313/E34 en de Hollandse knoop anderzijds dienen uitgeklaard te worden.
Ondertussen dient het budget voorzien voor Groene Vesten maximaal in het district Berchem te worden ingezet. De leefbaarheid in Berchem staat onder druk en vermits dit in Berchem niet opgelost wordt door overkappingsprojecten, in tegenstelling tot andere districten, moet er proportioneel meer ingezet worden op Berchem om eenzelfde niveau van leefbaarheidsverbetering te krijgen zoals in de andere districten waar wel al overkapt wordt.
De districtsraad formuleert het volgende advies betreffende het schetsontwerp Ringpark Groene Vesten:
Op 4 september 2009 keurt het stedelijke college (jaarnummer 12519) de synthesenota Groene Singel goed.
Op 10 maart 2017 keurt het stedelijke college (jaarnummer 01716) het Masterplan Park Brialmont goed.
Op 3 april 2020 keurt het stedelijke college (jaarnummer 03084) de opdracht en het budget voor de realisatie van 'Park Brialmont Fase 2' goed, zodoende treedt AG Vespa op als gedelegeerd bouwheer.
Op 17 augustus 2020 keurt het districtscollege Berchem (jaarnummer 00167) de projectdefinitie voor 'Park Brialmont Fase 2' goed.
Op 9 oktober 2020 keurt het stedelijk college (jaarnummer 08338) de projectdefinitie voor 'Park Brialmont Fase 2' goed.
Op 9 oktober 2020 keurt het stedelijk college (jaarnummer 08338) goed dat AG Vespa, als gedelegeerd bouwheer van de stad, de 'Voorwaardelijke Gedeelten 9, 10, 11, 12, 13 en 14' met betrekking tot de 'Wenselijke Deelprojecten' en het 'Voorwaardelijke Gedeelte 15. Bijkomend onderzoek en ondersteuning' van de deelopdracht 'Ringpark Groene Vesten' kan lichten voor de aansturing van de opdracht 'Park Brialmont Fase 2'. AG Vespa is tevens bevoegd om in uitvoering van het 'Voorwaardelijke Gedeelte 9 tot en met 15' alle nodige handelingen te stellen binnen het toegekende taakstellend budget voor ‘Park Brialmont Fase 2’.
Op 19 oktober 2020 gunt het directiecomité van AG Vespa (jaarnummer 00656) de opdracht 'Park Brialmont Fase 2' als een 'Wenselijk Deelproject' binnen het bestek 'Ringpark Groene Vesten' aan maatschap BUUR-Latz-Greisch-S333.
De Grote Verbinding
Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgt de stad Antwerpen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.De afgelopen jaren hebben de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.
Ringpark Groene Vesten
De projectcluster Ringpark Groene Vesten is een bundeling van twee projecten uit 'Over de Ring': het 'Longitudinaal Ringpark' en 'Bermen van Knoop tot Lemanstraat'. De projectcontour bevat de volledige ringruimte van gevel tot gevel tussen de binnen- en de buitenstad. De uiteinden worden begrensd door de Kolonel Silvertopstraat in het westen en de Tuinwijk Borgerhout (inbegrepen) in het noorden.De ambitie voor het 'Ringpark Groene Vesten' is de realisatie van een ambitieus en verbindend grootstedelijk bermenpark in de ringzone dat:
Het toekomstbeeld voor de zuidelijke ringweg is een zo volledig mogelijke overkapping met daaronder een gescheiden verkeerssysteem van de E19 tot de E313. Het leefbaarheidsproject ‘Ringpark Groene Vesten’ heeft de bedoeling om in afwachting daarvan al belangrijke positieve leefbaarheidseffecten te genereren voor de naburige wijken door op de leefbaarheidsmaatregelen voor lucht- en geluid en door op de modal shift met het vernieuwde ringfietspad in te zetten. Bij voorkeur zijn deze maatregelen meteen een voorbereidend werk op een toekomstige grootschalige overkapping.
Park Brialmont
Het Masterplan Park Brialmont werkt een gezamenlijke toekomstvisie uit voor drie parken in het district Berchem, zijnde De Villegas, Wolvenberg en Brilschans. De ambitie van het Masterplan is om een verenigd park te ontwikkelen in het hart van Berchem, dat bovendien deel uitmaakt van het Bosschagelandschap langsheen de ringzone. Om de samenhang van de drie parkentiteiten te versterken wordt een identiteit naar voor geschoven, gebaseerd op de bestaande sterktes, namelijk erfgoed en natuur. Het Masterplan deelt het park onder in 8 deelzones.
In 2017-2018 werden de ontwerpen voor de deelzones Wolvenberg Bis en Entree Grotesteenweg goedgekeurd. Hiermee kon de realisatie van het Masterplan van start gaan. Deze werken werden opgeleverd in het voorjaar van 2020.
Aansluitend werd de opdracht Park Brialmont Fase 2 opgestart in 2020. Deze opdracht bestaat uit de verdere uitwerking van het Masterplan in de resterende deelzones van het Brilschanspark en Wolvenberg. Accenten, aanvulling of wijzigingen op het Masterplan werden via onderzoeks- en ontwerpopdrachten vastgelegd in de projectdefinitie. In totaal werden er 25 onderzoeksopdrachten geformuleerd, waarvan negen voor het gehele projectgebied, elf voor Brilschans en vijf voor Wolvenberg.
De opdracht Park Brialmont Fase 2 van visievorming tot uitvoering is gegund aan de maatschap BUUR-Latz-Greisch-SWP, als een 'Wenselijk Deelproject' binnen het bestek 'Ringpark Groene Vesten', omwille van volgende redenen:
Het voorliggende landschapsontwerp is onderdeel van het globale landschapsplan voor Ringpark Groene Vesten, waarbinnen Park Brialmont Fase 2 een Wenselijk Deelproject vormt met bijkomende en verdiepende onderzoeksvragen en een gescheiden taakstellend budget. Het landschapsontwerp voor Park Brialmont Fase 2 is afgestemd met het landschapsontwerp in de aangrenzende parkzones en houdt rekening met en de voorgestelde leefbaarheidsmaatregelen, in het bijzonder geluidsschermen en het ringpad, uit het landschapsontwerp van Ringpark Groene Vesten.
Het landschapsontwerp is het resultaat van de besprekingen tijdens vier Thematische Werkbanken (december 2020 en januari, februari en maart 2021) en werksessies met diverse partijen. Het landschapsplan is terug te vinden in bijlage.
landschapsontwerp - globaal
Het voorliggende landschapsontwerp tracht de ambitie om drie lokale parken (De Villegas, Wolvenberg en Brilschans) aan weerszijden van de ring te verenigen tot één park, dat werkt op zowel lokaal als bovenlokaal niveau, verder te realiseren. Dit ontwerp doet dit door in te zetten op de identiteitsdragers erfgoed en natuur en door eenheid te creëren in vormgeving en materialisatie aan beide zijden van het projectgebied.
Dit landschapsontwerp is geënt op het historische figuur van de Brialmontvesting en wordt opgebouwd door een afwisseling van vegetatietypes van het bosschagelandschap (conform het BKP Groene Singel). De vegetatietypes kunnen gelinkt worden aan de beoogde recreatiedruk of -type, gaande van afgeschermde bosschages in de natuurgebieden, over bomenweides op het glacis tot intensief beheerd graslanden op de verblijfsplekken.
Na een eerdere reconstructie van het historische reliëf in de deelzone Entree Grotesteenweg wordt de aanwezigheid van de Brialmontvesting in het park, al dan niet nog aanwezig in het landschap, verder uitgelicht aan entreezones, bij doorsnijdingen van het historisch reliëf en op verblijfsplekken. De drie grote verblijfsplekken in Brilschans hebben ieders een geheel eigen vormgeving en relatie met het water.
De materialisatie uit de vorige fase wordt in dit landschapsontwerp doorgetrokken in de padenstructuur en bij de aanleg van historische reconstructies.
visievorming aanpalende straten aan het Brilschanspark
Vanuit het proces van Ringpark Groene Vesten wordt de Berchembrug aangeduid als een nerf over de ring, die Berchem extra- en intramuros verbindt voor trage weggebruikers. Op dezelfde plek maakt de nerf connectie met het Brilschanspark, de Grotesteenweg en het ringpad, waardoor langs het Brilschanspark een web van verbindingen ontstaat. Na de heraanleg van de Kannunik Peetersstraat, Wapenhaghestraat en Florent Bauduinstraat tot woonerven worden deze verbindingen extra gefaciliteerd voor wandelaars en fietsers.
De visievorming voor de aanpalende straten, Henri Prostlaan, Marcel Auburtinlaan en Polygoonstraat, heeft als opzet de barrière tussen de wijk Veldekens en het Brilschanspark te verzachten. Al deze straten maken onderdeel uit van het nerfweb dat ontstaat aan het Brilschanspark. De uitgangspunten voor deze visievorming zijn het doortrekken van materialen en groenstructuren, het vergroenen van het straatbeeld binnen het bestaande straatprofiel en het behoud van de parkeerbalans.
landschapsontwerp - deelzone Brilschans
Het landschapsontwerp voor de deelzone Brilschans is een uitdieping van het masterplan. Het ontwerp is afgestemd met het ringpad, de geluidsmaatregelen, het watersysteem, de doorlopende padenstructuur en de nervatuur over de ring die naar voor geschoven worden in het landschapsontwerp van Ringpark Groene Vesten.
ontsluiting Berchembrug
Om conflict tussen doorgaand fietsverkeer en recreanten in het park te vermijden dient de nerfknoop aan de Berchembrug verbeterd te worden. In het ontwerpproces werd geen alternatieve aanlanding van de Berchembrug gevonden die ruimtelijk, financieel en technisch wenselijk is, daarom is besloten verder te werken op de suboptimale situatie met de bestaande carrousel. De functionele verbinding tussen de Berchembrug en het ringpad wordt verlegd naar de kruising van de Marcel Auburtinlaan en Polygoonstraat. Een functionele verbinding tussen de Berchembrug en de nerf wordt voorzien via de Florent Bauduinstraan. Doorgaand fietsverkeer wordt op deze manier zo veel mogelijk uit het park geweerd. Voor wandelaars wordt een extra trap voorzien om van de Berchembrug rechtstreeks in het Brilschans te geraken en omgekeerd.
padennetwerk
Het padennetwerk vormt een statig, quasi symmetrisch figuur. In het padennetwerk wordt een hiërarchie voorgesteld voor parkpaden die gekoppeld is aan materialisatie (i.e. breedte en materiaal), waarbij zo veel mogelijk op halfverharding ingezet wordt. Deze hiërarchie promoot recreatie zo veel mogelijk aan de buitenkant (i.e. glacis) van het park en een optimale bereikbaarheid van de verblijfszones aan het water via het hoofdpad en secundaire paden in porfiersplit en creëert een luwe natuurzone centraal op de schans die bereikbaar is via tertiaire paden in lavasteen of vlonders. Daarnaast voorziet het landschapsontwerp een functionele verbinding voor doorgaand fietsverkeer tussen de Grotesteenweg en de wijk Veldekens. Om conflict te minimaliseren tussen doorgaand fietsverkeer en recreanten worden fietsers een zo aangenaam mogelijk alternatief aangeboden via een verharde parkpad in uitgewassen beton tussen de Grotesteenweg en de Henri Prostlaan achter de Encora campus, in contrast met hoofdpad in halfverharding. Op deze manier wordt ook tegemoetgekomen aan de vraag naar ontsluiting van de Encora campus door AG SO.
glacis
Het asymmetrische profiel van het glacis is nog duidelijk aanwezig in het landschap en maakte deel uit van het militaire reliëf van de Brialmontvesting. Het glacis kan gedeeltelijk aangezet worden zonder een verlies van bomen, op deze manier wordt het glacis in ere hersteld. Waar het glacis doorsneden wordt, wordt dit geaccentueerd met een talud of muurtje.
zone t.h.v. carrousel
De verblijfsruimte ter hoogte van de carrousel is ontworpen als een interessante picknickweide gekoppeld aan een U-vormige verblijfszone met een vlonder aan de kop van de gracht. In deze picknickweide wordt een tijdelijke horeca-functie gekoppeld door een gefundeerde standplaats te voorzien voor een foodtruck. Een foodtruck kan deze plek eenvoudig via de Marcel Auburtinlaan bereiken.
Entree Henri Prost
Het ontwerp voor de Entree Henri Prost houdt rekening met de aanwezigheid van bestaande waardevolle bomen, waardoor de entree een monumentale dubbele symmetrische ingang krijgt. De as van de entree volgt de as van de Stanislas Leclefstraat. In het verlengde van deze as wordt op de kop van de vijver een nieuwe verblijfsplek gerealiseerd die gebaseerd is op het voormalige glacis, borstwering en banket. Voor de aanleg van deze verblijfsplek dienen geen waardevolle bomen te verdwijnen.
eventzone
Het landschapsontwerp voorziet een uitgeruste eventzone op het glacis aan de Marcel Auburtinlaan. De grootte en voorzieningen van deze zone zijn afgestemd op de noden van het event Bar Brilschans. De uitgeruste zone is een voorzieningenstrook (i.e. riolering, water en elektriciteit) die gekoppeld wordt aan het straatprofiel om multifunctioneel gebruik te kunnen maken van verharding bij events. In het park wordt een 3 m brede zone in halfverharding voorzien als gefundeerde zone voor podia en staanplaatsen van mobiele units. De flauwe helling van het glacis bevordert de beleving bij events. Daarnaast worden secundaire nutsvoorzieningspunten (e.i. water en elektriciteit) gepland aan de speeltuin bij de Entree Henri Prost, alsook aan de picknickweide bij de carrousel.
schans
In de huidige situatie is de schans een open plek, waarin de sporen van de voormalige militaire vestiging bijna volledig uitgewist zijn. Archeologisch onderzoek in de zomer van 2020 toonde aan dat ook in de ondergrond geen grote restanten meer terug te vinden zijn van deze structuur. Het landschapsontwerp stelt voor met grondlichamen de structuur opnieuw te evoceren. In de noordelijke rand van deze zone ligt een beboste helling bestaande uit niet waardevolle bomen (i.e. Italiaanse populier, Robinia en ander uitheemse boompjes). Door een gedeelte deze bosschage te verwijderen en het fort in grastaluds te herstellen kan het waardevolle glanshaverhooiland in het aangrenzende natuurgebied uitgebreid (gebufferd) worden. Dit ontwerp levert een interessante parkruimte op waar erfgoed en natuur elkaar versterken. De evocatie van het erfgoed vergroot de ontdekkingswaarde van het park. Daarnaast vindt de schans zo meer aansluiting bij het natuurgebied en ontstaat een luwe, waardevolle natuurzone in het hart van Brilschans.
landschapsontwerp - deelzone Wolvenberg
Het landschapsontwerp voor Wolvenberg is een revisie van het masterplan. Het reflecteert een gewenst toekomstbeeld vanuit landschappelijk perspectief dat via beheermaatregelen en inrichtingsmaatregelen, beschreven in een natuurbeheerplan, behaald dient te worden. Dit beeld is een voorzet bij de opmaak van een nieuw natuurbeheerplan voor het natuurreservaat Wolvenberg (inclusief de gedeelten van het natuurreservaat aan Brilschanszijde) en dient in het opmaakproces verder afgetoetst te worden met de beoogde natuurdoelen. Het landschapsontwerp bevat hiervoor nog de nodige flexibiliteit en dient ook op die manier geïnterpreteerd te worden. In tegenstelling tot de niet-natuurgebied gedeelten is het landschapsontwerp voor de natuurgebied gedeelten niet maatvast.
Het landschapsontwerp probeert een antwoord te bieden aan de problematiek van verbossing door veelal (invasieve) uitheemse soorten, verlanding van de poelen en de vijver en betreding door recreatie buiten de paden. Al deze factoren hebben een negatieve invloed op de biodiversiteit in Wolvenberg.
padennetwerk
Bij de opmaak van het masterplan werd overeengekomen met de terreinbeheerder om het pad in Wolvenberg te ontdubbelen, waardoor een deel van het natuurgebied ontoegankelijk wordt via de reguliere paden. Daarnaast werd voorgesteld het ontdubbelde pad gedeeltelijk in vlonders aan te leggen om recreanten op de paden te houden. In het landschapsontwerp wordt deze ontdubbeling in vraag gesteld. De haalbaarheid van deze oplossing is volgens het ontwerpteam twijfelachtig en bijgevolg contraproductief. In het landschapsontwerp wordt voorgesteld een lus in Wolvenberg te behouden en meer in te zetten op natuurlijke randen (zoom-mantel-kernbos), desgewenst afgebakend met paaltjes als visuele barrière, en vlonderpaden om recreanten op de paden te houden. De discussie over de structuur, ligging en materialisatie van het padennetwerk dient verder gevoerd te worden bij de opmaak van een nieuw beheerplan.
inplanting van het natuurhuis Brialmont
In het landschapsontwerp is een zone aangeduid waarin het natuurhuis Brialmont ingepland kan worden. Daarnaast werden een aantal richtlijnen voor de architectuuropdracht toegevoegd vanuit het perspectief van het landschap.
Artikel 56, §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.Artikel 56, §3, 5° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip `dagelijks bestuur'
Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 01791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de lokale parken en groenaanplantingen.
Met collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor openbaar domein.
Op 25 november 2019 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 00652) de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed. Artikel 6 - 4.4 bepaalt dat AG Vespa publiek domein kan (laten) realiseren. De opdracht aan AG Vespa betreft het plaatsen en uitvoeren van de overheidsopdrachten in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen. De beleidsbeslissing omtrent het realiseren van het publiek domein ligt bij de stad Antwerpen. De stad Antwerpen legt hierbij tevens het projectbudget vast.
De realisatie van Park Brialmont Fase 2 is een samenwerking tussen de stad Antwerpen en het district Berchem met een financiële verdeling tussen beide partijen. In het meerjarenplan 2020-2025 is een totaal budget voorzien van 4.601.488,20 euro inclusief btw onder respectievelijk SUB_NR/INTERN/5291630000/220/2WNS020201PA3711/2SA050610 en SUB_NR/INTERN/5014000000/220/2BER010501A00000/2BE090680.
AG Vespa voert de opdracht uit in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen en het district Berchem.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het landschapsontwerp op voorwaarde dat:
De districtsraad Berchem geeft gunstig advies op het landschapsontwerp van Park Brialmont Fase 2 mits er rekening gehouden wordt met de opmerkingen van de districtsraad:
De districtsraad verwijst vooreerst naar het eerder advies van de districtsraad van 22/9/2020 (jaarnummer 57) op de projectdefinitie van fase 2 Park Brialmont:
De districtsraad merkt op dat een aantal punten van bovenstaande bezorgdheden reeds zitten vervat in het voorliggende besluit ivm het landschapsontwerp van fase 2 Park Brialmont, doch dat op een aantal punten nog verder moet gewerkt worden:
1/ het maximale behoud van waardevolle bestaande groenstructuren en bomen.
2/ het behoud en optimalisatie van een grote én kwalitatieve parkruimte,
3/ veilige fietsverbindingen
4/ geen haakse fietsverbindingen te behouden tussen caroussel en Marcel Auburtinlaan zoals heden,
5/ een directe fietsaansluiting tussen caroussel en F. Baudouinstraat
6/ een directe fietsaansluiting tussen carrousel en Ringfietspad
7/ het ondergeschikte en zachte fietskarakter van de voetgangersbrug mag vertaald worden naar de parkomgeving wat wil zeggen dat soepel wordt omgegaan met het fietsvademecum om een mooi evenwicht te vinden tussen het groenkarakter en aangenaam fietsverkeer (zoals heden),
8/ maximaal behoud van de leesbaarheid van het erfgoed op die locatie
De Roderveldlaan in het district Berchem:
Op vraag van het district Berchem stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) voor om een vlotte en veilige verkeerssituatie te creëren voor fietsers aan de oversteekplaats ter hoogte van de doorgang naar de Herman Vosstraat.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans neemt af met twee plaatsen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Roderveldlaan in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 12 juni 2020 (jaarnummer 5212).
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Sint-Lambertusstraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 6 oktober 2017 (jaarnummer 8801).
Om de advisering vlot te laten verlopen keurde de gemeenteraad op 16 december 2013 (jaarnummer 828) de vernieuwde aanpak van inspraak, advies en medebeheer adviesorganen cultuur, sport, jeugd en senioren goed.
Op 9 februari 2021 en 23 maart 2021 vonden digitale vergaderingen plaats van de jeugdraad van het district Berchem.
Zoals bepaald door het Decreet lokaal bestuur worden de verslagen van de adviesraden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
Artikel 304, §3 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad kan overgaan tot organisatie van raden en overlegstructuren die tot opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. De verslagen en einddocumenten van deze overlegstructuren worden meegedeeld aan de gemeenteraad.
Artikel 137 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat dit artikel ook van toepassing is op de districtsraden.
De districtsraad neemt kennis van de verslagen van de volgende districtsadviesraden:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
jeugdraad Berchem | 9 februari 2021 |
jeugdraad Berchem | 23 maart 2021 |
Ik werd gecontacteerd door bewoners van de Fruithoflaan, die niet tevreden zijn over de huidige parkeerregeling.
Van de Grote Steenweg tot aan de Jos Ratinckxstraat moeten bewoners betalen om voor hun eigen deur te mogen parkeren, als er al plaats is. Enkel in het laatste deel, tussen de Jos Ratinckxstraat en de Rooderveldlaan mag men gratis parkeren.
Door de aanleg van het fietspad op de middenberm zijn een aantal doorsteken verdwenen en moeten bewoners die een parkeerplaats zoeken, ook verder omrijden om aan de overkant van de straat te geraken.
Bovendien zijn er sinds de laatste ingrepen meerdere parkeerplaatsen verdwenen. Zo moesten er plaatsen verdwijnen voor bushaltes van de Lijn. Andere parkeerplaatsen verdwenen omdat er een glascontainer op die plaats kwam.
Kan u mij zeggen hoeveel parkeerplaatsen er sinds de heraanleg zijn verdwenen?
Kan u mij zeggen hoeveel parkeerplaatsen er in de Fruithoflaan zijn in verhouding tot het aantal inwoners? En hoe ligt die verhouding in andere straten?
Heeft het districtscollege plannen om aan de verzuchtingen van de bewoners tegemoet te komen?
De vraag naar parkeerplaatsen blijft almaar toenemen. Mobiliteit en Parkeren Antwerpen streeft samen met het stadsbestuur naar een structurele oplossing en een optimaal gebruik van de beperkte openbare ruimte. Het is helaas niet evident om een evenwicht te vinden tussen de verschillende functies van het openbaar domein. We trachten het aantal parkeerplaatsen op de openbare weg te maximaliseren, met respect voor de leefkwaliteit en de veiligheid van bewoners en andere weggebruikers. Praktisch gezien is het echter niet haalbaar om voor elke wagen een parkeerplaats bij de deur te garanderen.
De Fruithoflaan is een belangrijke winkelstraat in het district Berchem. De stad Antwerpen en het District moedigen tijdens de winkeluren kortparkeren aan in winkelstraten. Op die manier vinden klanten (waaronder ook bewoners) gemakkelijker een parkeerplaats in de buurt van de handelaar. Het inzetten op kortparkeren wordt op twee manieren bekomen, zo kunnen buurtbewoners hier tussen 9u en 18u niet gratis en onbeperkt parkeren én is het bovendien niet mogelijk om een dagticket aan te kopen. Doordat weggebruikers hier korter parkeren dan in de omliggende straten, komen de parkeerplaatsen vaker vrij en kunnen dus meer weggebruikers hier even kort parkeren om een snelle boodschap te doen.
We begrijpen dat dit niet altijd even evident is voor de bewoners die dan wat verder moeten parkeren indien ze lang willen parkeren op het openbaar domein. Bewoners die echter met de wagen gaan werken, zullen ’s avonds na hun werk in de Fruithoflaan gemakkelijker een parkeerplaats vinden.
Parkeerplaatsen in een straat worden nooit vergeleken met het aantal inwoners van die straat en wel om volgende redenen:
• in sommige straten kan je niet parkeren, in andere aan 1 kant en in nog andere straten aan 2 kanten. Niet alle straten hebben dus een zelfde soort parkeeraanbod
• in sommige straten staan vooral appartementsgebouwen, in andere eengezinswoningen en deze creëren dus allen een andere parkeervraag
• bovendien zijn er in sommige straten heel wat inpandige garages, zowel aan huizen als aan appartementen als buurtparkings, terwijl er in andere straten amper inpandige parkeermogelijkheden zijn
• bewonersvergunningen zijn gratis, waardoor zo goed als alle bewoners met een wagen er één of twee hebben, ook de bewoners die een inpandige garage bezitten of huren en daar hoofdzakelijk parkeren. Aan de hand van het aantal bewoners of bewonersvergunningen in een straat weten we dus niet hoeveel wagens op het openbaar domein parkeren. Er wordt dan ook niet gekeken naar de verhouding van het aantal inwoners en parkeerplaatsen in een straat of een buurt.
De Fruithoflaan tussen de Ringlaan en de Flor Alpaertsstraat bestaat volledig uit appartementsgebouwen waarvan velen ook een garage bezitten, waardoor daarvoor niet op het openbaar domen geparkeerd kan worden. Het is dan ook niet mogelijk om in deze straat een parkeerplaats op straat te voorzien voor alle bewoners.
Uit een parkeeronderzoek van 2019 komt duidelijk naar voor dat vooral de parkeerduur in de Fruithoflaan lager ligt dan in de omliggende straten. Parkeerplaatsen daar komen dus wel degelijk vaker vrij waardoor het voor klanten gemakkelijker is om een vrije parkeerplaats in de buurt van de handelszaken te vinden. Dit winkelstraatprincipe wordt dan ook positief geëvalueerd. Bovendien is de parkeerdruk in de zijstraten van de Fruithoflaan niet van die aard dat bewoners daar geen parkeerplaats meer kunnen vinden, er zijn met andere woorden genoeg uitwijkmogelijkheden in de buurt van de Fruithoflaan voor bewoners die hun wagen lang op het openbaar domein willen parkeren.
Voorafgaand en losstaand aan de heraanleg van het fietspad, en in functie van de veiligheid: -28
- 19 plaatsen ten gevolge van de aanpassing van de route van buslijnen werd er door De Lijn 19 parkeerplaatsen ingenomen.
- 5 plaatsen ten behoeve van de aanleg van nieuwe integraal toegankelijke bushaltes voor minder mobiele reizigers,
- 4 plaatsen ter hoogte van de zijstraten voor de aanleg van poorten zone 30 ifv verkeersveiligheid,
Invloed aantal parkeerplaatsen ifv de laatste heraanleg: -1
+7 door optimalisatie van de parkeerpockets,
- 8 plaatsen bij de laatste aanpassingen na de vergunningsaanvraag opgelegd door de brandweer (zone thv Roderveldlaan) ma 03/05/2021 - 14:30Het gebrek aan publieke toiletten in onze steden en gemeenten valt in tijden van corona extra op. Publieke toiletten zijn cruciaal om de publieke ruimte voor iedereen toegankelijk te maken: vrouwen, senioren, mensen met een beperking,...
Uit één van de recente edities van de Grote Coronastudie, georganiseerd door de UAntwerpen, blijkt dat een gebrek aan toiletten voor bijna de helft van de vrouwen een reden is om niet naar buiten te trekken.
Ook personen met een medische aandoening, ouderen, kinderen, enzovoort zijn beperkt in hun deelname aan het maatschappelijke leven omdat ze geen of moeilijk toegang hebben tot toiletten.
We wandelen en fietsen meer dan ooit tevoren, maar die wandeling zo laten of inkorten omdat er geen toegankelijk toilet is zou niet mogen. Niet in tijden van corona, ook niet in normale tijden. Ook dan blijft het vinden van een toilet vaak een heikele klus. Voor mensen met een bescheiden inkomen betekent het een bijkomende drempel als een toiletbezoek enkel mogelijk is in ruil voor een betaalde consumptie in een horecazaak.
Aangename en beveiligde toiletten dragen actief bij aan de aanwezigheid van deze groepen in de openbare ruimte en aan hun toe-eigening van de stedelijke ruimte.
Ik heb even opgezocht hoeveel publieke toiletten er in Berchem zijn. Volgens de website www.antwerpen.be is er in Berchem welgeteld 1 publiek toilet, aan het kerkhof.
Laat ons er ook nog het station bijtellen (dat niet vermeld wordt op de website) dan komen we dus aan het armzalige getal van 2 publieke toiletten in Berchem.
Dat ene, vermelde, publieke toilet aan het kerkhof is dan nog niet eens open in het weekend en ’s avonds. (zie foto in bijlage).
Toegankelijke toiletten zijn een noodzaak. Op wandelingen in parken en natuurgebieden wordt dit pijnlijk duidelijk: overal kun je gebruikt toiletpapier of papieren zakdoekjes vinden. Ook de geur van wildplassers en van menselijke ontlasting zijn niet de meest aangename waarnemingen tijdens een wandeling.
Ik zou daarom willen vragen of het districtscollege zou willen investeren in het voorzien en onderhouden van publieke toiletten die toegankelijk zijn voor iedereen (ook voor personen met een beperking). Als mogelijke locaties zie ik bijvoorbeeld het park Brialmont (langs beide zijden van de ring), het Prieel, het Rooi, de verschillende winkelstraten.
Ook de toiletten in openbare gebouwen kunnen opengesteld worden.
Breng de publiek toegankelijke toiletten in kaart en stel die informatie beschikbaar via een stadsplan, bewegwijzering, een app, …
Stimuleer winkels, horeca, … om hun toiletten gratis open te stellen. De stad Brussel kent hiervoor een premie toe.
Uiteraard moeten deze publieke toiletten ook goed onderhouden worden.
Zou het college hier werk van willen maken?
Beste Lucy,
Alvast bedankt voor uw vraag en uw bezorgdheid,
Ik snap deze vraag maar al te goed, tijdens de eerste lock-down was ik met mijn vriendin ook steeds, tijdens onze wandelingen en fietstochtjes op zoek naar openbare toiletten. En zoals je zelf aanhaalt zeker voor vrouwen ligt dat nog iets moelijker.
Nu is de stad al even bezig met te onderzoeken of de toiletten in openbare ruimtes niet kunnen worden opengesteld. Maar wegens corona zijn er verschillende moeten sluiten. Toch hebben ze er andere opengesteld bv het Mas
Voor afzonderlijke units te plaatsen is het kostenplaatje wat berekend werd echter zo hoog dat dit voor het district niet haalbaar is. Ik zal u de cijfers nog doormailen. Maar we spreken over een 100€ per unit per dag. Dit komt doordat er naast de plaatsing en het technisch onderhoud ook iemand aanwezig dient te zijn voor het hygiënisch onderhoud.
Dat is ook de reden waarom wij een negatief advies gekregen hebben over de 2 units in Brialmont en het Prieel omdat daar dan iemand aanwezig moet zijn. En de kosten te zwaar zouden wegen.
Het klopt ook dat als je de opzoeking gaat doen op de website naar openbare toiletten in Berchem. Dat er enkel de begraafplaats wordt vermeld.
Dit zou zeker moeten aangepast worden.
Want naast de begraafplaats zijn er nog volgende locaties
Het Rooi Ma-Vr 08:00-23:00 Za-Zo. 13:00-17:00
Districtshuis Tijdens de openingsuren
Posthof Ma-Vr 09:00- 17:00
Bibliotheek Ma-Wo 10:00-20:00 Do-Vr. 10:00-17:00
Luchthaven Ma-Zo 06:00-23:00
Draakplaats-Dageraadplaats Urinoirs altijd toegankelijk
Ook hebben wij 4 dixi’s voorzien voor de markten. Die wel enkel toegankelijk zijn voor de handelaars. Dit voor vandalisme te voorkomen en de hygiëne te vrijwaren.
Over de handelaars wil ik dit zeker bespreken met hen, en wat betreft horeca zij gaan open op 08/05 en ik kan mij niet inbeelden dat zij iemand gaan weigeren.
Daarom lijkt het ons niet verstandig om voor deze 2 weken nog deze investeringen te hoeven doen.
ma 03/05/2021 - 14:33Beste districtsburgemeester,
Onze fractie ontving enkele klachten omtrent de velden van Antwerp Padel Club in de Filip Williotstraat. Zij wonen in de buurt en ondervinden serieuze geluidsoverlast. De voormalige tennisclub is daar omgevormd tot padelclub en tijdens de lockdown uitgebreid van 4 tot 9 velden. De buurtbewoners beweren dat er gespeeld wordt van 8u tot 23u30, 7 op 7.
Ik heb hierover de volgende vragen:
- Hebt u deze klachten ook ontvangen?
- Neemt u deze zorgen ernstig?
- Wat zijn volgens u mogelijke oplossingen?
- Waarom hebt u besloten om toelating te geven om padelvelden zo dicht bij woningen te bouwen, terwijl er een voorgeschiedenis is van overlast door padelcubs in woonwijken?
Bedankt voor uw antwoord.
Beste David,
Bedankt voor uw bezorgdheid.
Wij hebben ook de klachten ontvangen en wij nemen de zorgen zeer ernstig, zowel naar leefbaarheid van de wijk als naar draagvlak van de club toe.
Ik ben al een tijd met dit dossier bezig en heb ook in de vorige aanpassing van het meerjarenplan de post omgevingsstudie ingeschreven voor het Rooi. Ik heb u toen bij de budgetbesprekingen toegelicht dat dit over de geluidsoverlast van het Rooi/van de Padel ging.
Nu in mei gaat de studie door. Eerder meten ging niet, want dan was het winter, wordt er minder gespeeld, staan de ramen bij de mensen thuis minder open, en kortom zijn de cijfers niet representatief. De studie zal door TRACTEBEL uitgevoerd worden en zal meten wat de exacte overlast is en daarna worden acties geformuleerd die mogelijks tot oplossingen zouden kunnen leiden. Ik heb anticipatief ook al aan de stad gevraagd om op basis van deze studie besprekingen met de club op te starten. Ook ikzelf spreek met de club. Er wordt dus wel degelijk aan gewerkt.
Wij geven als district geen toelatingen, noch vergunningen, noch worden wij in het toekennen hiervan geraadpleegd. De vraag ivm toekenning van de vergunning moet u stellen aan de stad.
ma 03/05/2021 - 14:35In augustus 2019 moesten we vaststellen dat één van de bomen op de middenberm van de Diksmuidelaan (ter hoogte van huisnummer 179) tot op de stam werd afgezaagd. (zie foto in de bijlage). Op de Facebookpagina ‘Groenenhoek Berchem’ ontstond hierover destijds de nodige hilariteit.
Mijn collega Ronny De Bie informeerde toen bij de Groendienst wat er aan de hand was en kreeg onderstaande bondig antwoord.
“Nogmaals bedankt voor uw melding over het boompje en voor uw bezorgdheid.
De groendienst geeft mee dat bomen die dood zijn en vervangen moeten worden - tijdig worden afgezaagd en gerooid - dit ter voorbereiding van het planten.
De groendienst tracht op deze manier dode bomen in het straatbeeld te vermijden.
We hopen dat deze bondige uitleg voor u voldoende is. We hopen dat u hiermee bent geïnformeerd.”
Wij zijn ondertussen bijna twee volle jaren verder. Ook het nieuwe plantseizoen is weer bijna voorbij. Maar ondertussen is de boom nog altijd niet vervangen. Graag daarom de volgende vragen aan dit bestuur:
De bomen op de middenberm van de Diksmuidelaan worden er regelmatig uitgereden door (vracht)wagens. Wat de boom in kwestie betreft, ik heb dat nagevraagd en ik vrees dat dat om een vergetelheid gaat. Hij wordt nu in de lijst gezet en wordt in het najaar aangeplant.
Het klopt dat de bomen te weinig ruimte om te kunnen groeien. De middenberm vergroenen is echter niet zo evident, hij is overrijdbaar aangelegd in kasseien omdat het een hoofdas van de brandweer is. Maar dit zijn nu eenmaal de keuzes die destijds voor 2010 werden gemaakt door het districtsbestuur.
De boomexpert van de stad adviseert om niet meer te investeren in de bomen op de middenberm, maar om te investeren in de bomen aan weerszijden van de rijbaan:
- De bomen op de middenberm worden er steeds uitgereden en zijn heel moeilijk te beschermen
- Zelfs al zou de middenberm kunnen onthard worden, dan nog is hij te smal om voldoende ondergrondse ruimte te kunnen voorzien om de bomen waardevol te laten uitgroeien. De breedte van de nuttige binnenruimte voor de wortels moet volgens de huidige normen minstens 1 meter zijn. Daar moet de kantopsluiting en de betonstud nog bijgeteld worden.
- De bomen aan de zijkanten van de rijbaan hebben reeds een groot volume en zijn beeldbepalend. Investeren in meer ondergrondse groeiruimte maakt dat ze nog groter kunnen worden.
- Op de foto’s zie je dat het groenvolume van de bomen op de middenberm verwaarloosbaar is in vergelijking met de bomen aan de zijkant. Door een gebrek aan ondergrondse ruimte, zullen de bomen op de middenberm in de huidige toestand ook niet groter worden dan nu het geval is.
ma 03/05/2021 - 14:37