Terug
Gepubliceerd op 23/12/2021

2021_IP_00316 - Interpellatie van raadslid Yao Issifou: Kinderdistrictsraad Berchem

districtsraad Berchem
di 21/12/2021 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad; Arnold Peeters, districtsraadslid; Ria Vermeulen, districtsraadslid; Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Erkan Ozturk, districtsraadslid; Bruno De Saegher, districtsschepen; Geert Brouwers, districtsraadslid; Jan Poppe, districtsraadslid; Kris Gysels, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Lucienne Verbraeken, districtsraadslid; Luc Van de Weyer, districtsraadslid; Janick Doré, districtsschepen; Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid; Clara Willemse, districtsraadslid; Jan Dedecker, districtsraadslid; Henri Van Herpen, districtsraadslid; Conny Budts, districtsraadslid; Evi Cuypers, Districtsraadslid; Yao Issifou, Districtsraadslid; Johan Malcorps, districtsraadslid; Luc Vanlaerhoven, districtsraadslid; Charlotte Van Berckelaer; Jan Depover, districtsraadslid; Ann De Potter, districtssecretaris; Kitti Van Den Bergh, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Ronny De Bie, districtsraadslid

Secretaris

Kitti Van Den Bergh, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad
2021_IP_00316 - Interpellatie van raadslid Yao Issifou: Kinderdistrictsraad Berchem 2021_IP_00316 - Interpellatie van raadslid Yao Issifou: Kinderdistrictsraad Berchem

Motivering

Indiener(s)

Yao Issifou

Gericht aan

Kris Gysels

Tijdstip van indienen

wo 15/12/2021 - 21:40

Toelichting

‘De eerste kinderdistrictsraad in Berchem is meteen een succes’ zei Kris Gysels. 

De kinderen legden de eed af zoals het raadsleden betaamt en bespraken activiteiten voor de aankomende buitenspeeldag. Blijkbaar waren ze allemaal mondig en niemand stak zich weg.

Moderator was districtsschepen Kris Gysels. 

De kinderen kunnen zelfs herkozen worden en volgend jaar weer zetelen of ze kunnen een vervanger sturen. 

De kern van deze zitting ging over wat de kinderen willen doen op de buitenspeeldag? 

Zo kwamen de kinderen op 30 ideeën, waarmee ze aan de slag kunnen gaan. 


Mijn vragen hieromtrent:

 

  1. Waar kunnen we deze ideeën terugvinden?
  2. Wat is de pedagogische aanpak?

        Het welzijn van de kinderen is cruciaal, niet alleen fysiek maar vooral mentaal. Vanaf deze leeftijd bouwen de kinderen alles op, meestal gebaseerd op wat ze hebben geleerd. Ze         geven hun eigen betekenis aan wat ze zien horen en voelen.  

 

  • Zijn er andere partners naast de school die hierbij betrokken zijn om deze kinderen op een goede manier te ondersteunen?

 

  1. Via welke kanalen hebt u dit op school gecommuniceerd?
  2. Op A4 affiche? Was er een echt dialoog over het doel hiervan? Of was dit gewoon informatief? 

 

  1. De kinderen kunnen zelfs herkozen worden en volgend jaar weer zetelen of ze kunnen een vervanger sturen. 
  2. Is er een tijd om terug te koppelen met de andere leerlingen? Hen informeren over hun inzet en voortgang?
  3. Waar gaat het gebeuren? Op school? En met wie? Is de leerkracht hierbij betrokken? 

 

    Over een paar jaar zijn deze kinderen pubers. We weten dat ook het vertrouwen van jongeren in de politiek op dit moment fragiel is.

    Het is leuk om bepaalde waarden uit politieke aan  kinderen door te  geven maar het fundament moet stevig en helder zijn, niet alleen op formaat maar ook op alle niveaus.

 

Ten slot meneer de schepen.

Een kind van 10 jaar valt nog steeds onder de verantwoordelijkheid van zijn ouders. Een eed afleggen is leuk zoals je zei maar de betrokkenheid van de ouders in deze project is zeker een meerwaarde. 

  • Hoe is de ouderbetrokkenheid in deze kinderraad voorzien? 


Ik kijk uit naar uw antwoorden.

Bespreking

Antwoord

De kern van deze zitting ging over wat de kinderen willen doen op de buitenspeeldag?

1. Waar kunnen we deze ideeën terugvinden?

De kinderen konden per 2 nadenken over activiteiten op de Buitenspeeldag voor kleuters, kinderen uit de lagere school en tieners uit de secundaire school. 

Ze gaven ideeën per post-it. Overzicht alle ideeën (en het aantal post-its in die richting) terugvinden. Nadat ieders ideeën overlopen werden, konden de kinderen hun favoriete ideeën kiezen. Het overzicht van de favorieten werd opgenomen in het krantje. 

Er zullen op de Buitenspeeldag al zeker springkastelen en een rodeostier aanwezig zijn. De andere ideeën worden samen met de partners besproken en we gaan zoveel mogelijk ideeën proberen verwezenlijken.

 2. Wat is de pedagogische aanpak?

De kinderdistrictsraad is een adviesraad, de aanpak is gebaseerd op methodieken uit inspraak en participatie. 

De leerkrachten gaan met de kinderdistrictsraad op een pedagogische manier aan de slag. Sommige leerkrachten gaven aan het in hun lessen rond democratie te verwerken. De scholen krijgen de vrijheid om dit in te vullen zoals ze zelf mogelijk achten. Gezien 9 (van de 12) Berchemse scholen meedoen, is het duidelijk dat de scholen ook het pedagogische aspect van de kinderdistrictsraad waarderen.

3. Zijn er andere partners naast de school die hierbij betrokken zijn om deze kinderen op een goede manier te ondersteunen?

De betrokken partners zijn: de school, jeugddienst, dienst communicatie en participatie, wijkverantwoordelijke onderwijs en de betrokken expert over het thema (bv. in geval van Skatepark on Tour was dit de sportantenne)

 4. Via welke kanalen hebt u dit op school gecommuniceerd? Op A4 affiche? Was er een echt dialoog over het doel hiervan? Of was dit gewoon informatief?

Gezien de geldende coronamaatregelen hebben we voornamelijk op een digitale manier gecommuniceerd met de scholen. 

Ter voorbereiding van de kinderdistrictsraad hebben we een enquête gehouden bij de scholen om naar hun interesse en opmerkingen te peilen. De input van deze enquête werd gebruikt om de raad vorm te geven.

In bijlage kan je de flyer vinden die werd gebruikt voor de verkiezingen in de scholen. De andere communicatie met de scholen verloopt via mail. We hebben de vragen van sommige leerkrachten telefonisch beantwoord. 

We hebben de scholen voorgesteld om een fysieke presentatie te geven, maar ze gaven zelf aan dat de flyer voldoende was.

 5. De kinderen kunnen zelfs herkozen worden en volgend jaar weer zetelen of ze kunnen een vervanger sturen

De kinderdistrictsraad bestaat uit kinderen van het 5e en 6e leerjaar. Kinderen uit het 5e leerjaar kunnen dus herverkozen worden in het 6e leerjaar. Per school werden 2 afgevaardigden verkozen. De school kon ook 2 reserve-afgevaardigden aanduiden. Sommige kinderraadsleden geven aan te willen afwisselen met hun reserve, zodat hij/zij ook de kans krijgt om een raad mee te maken.

6. Is er een tijd om terug te koppelen met de andere leerlingen? Hen informeren over hun inzet en voortgang? Waar gaat het gebeuren? Op school? En met wie? Is de leerkracht hierbij betrokken?

De kinderen krijgen vooraf de vragen die we op de raad stellen. De kinderen hadden dit in hun klas besproken en sommigen hadden hun voorbereidingen volledig uitgewerkt op papier bij. De kinderen hebben op de 1e raad (in november) de thema’s van de 2e raad (in januari) verkozen. De 3e raad zal in maart plaatsvinden. Dit geeft de raadsleden voldoende tijd om terug te koppelen naar de andere leerlingen. We informeren de leerkrachten van alle vragen, thema’s en verslagen, zodat zij hier ook actieve rol in kunnen spelen.

Raad 2 en 3 zullen ook in de raadzaal van het Districtshuis doorgaan.

7. Hoe is de ouderbetrokkenheid in deze kinderraad voorzien?

We willen de kinderen vooral zelfstandig actief laten zijn tijdens de kinderdistrictsraad, maar nieuwsgierige ouders kunnen natuurlijk wel even een kijkje nemen om te zien hoe het eraan toe gaat.. 

wo 22/12/2021 - 10:17