Terug
Gepubliceerd op 23/12/2021

2021_IP_00324 - Interpellatie van raadslid Arnold Peeters: Onveilige oversteekplaatsen voor fietsers Vosstraat- Diksmuidelaan-Saffierstraat

districtsraad Berchem
di 21/12/2021 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad; Arnold Peeters, districtsraadslid; Ria Vermeulen, districtsraadslid; Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Erkan Ozturk, districtsraadslid; Bruno De Saegher, districtsschepen; Geert Brouwers, districtsraadslid; Jan Poppe, districtsraadslid; Kris Gysels, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Lucienne Verbraeken, districtsraadslid; Luc Van de Weyer, districtsraadslid; Janick Doré, districtsschepen; Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid; Clara Willemse, districtsraadslid; Jan Dedecker, districtsraadslid; Henri Van Herpen, districtsraadslid; Conny Budts, districtsraadslid; Evi Cuypers, Districtsraadslid; Yao Issifou, Districtsraadslid; Johan Malcorps, districtsraadslid; Luc Vanlaerhoven, districtsraadslid; Charlotte Van Berckelaer; Jan Depover, districtsraadslid; Ann De Potter, districtssecretaris; Kitti Van Den Bergh, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Ronny De Bie, districtsraadslid

Secretaris

Kitti Van Den Bergh, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad
2021_IP_00324 - Interpellatie van raadslid Arnold Peeters: Onveilige oversteekplaatsen voor fietsers Vosstraat- Diksmuidelaan-Saffierstraat 2021_IP_00324 - Interpellatie van raadslid Arnold Peeters: Onveilige oversteekplaatsen voor fietsers Vosstraat- Diksmuidelaan-Saffierstraat

Motivering

Indiener(s)

Arnold Peeters

Gericht aan

Bruno De Saegher

Tijdstip van indienen

do 16/12/2021 - 23:17

Toelichting

In de districtsraad van september 2019 stelde ik reeds een informatieve vraag over de heraanleg van het kruispunt Vosstraat-Diksmuidelaan. Niet alleen ging er een vrij recent aangelegd, erg mooi rond punt met veel weelderig en mooi groen verloren (zie foto in de bijlage), de veiligheid van het verkeer ging er ook niet op vooruit. Wel integendeel. De bredere baan nodigt sindsdien opnieuw uit om sneller te rijden.

In het antwoord van het college werd toen gesteld dat de rijbaan inderdaad breed is, maar dat dit zo is voorzien omdat in beide richtingen bussen rijden. Ik stel echter vast dat bussen op andere plaatsen veel minder ruimte krijgen. Daar kan dit blijkbaar wel. Ik blijf erbij dat de situatie er vandaag helemaal niet op is verbeterd.

In uw antwoord werd er ook gesproken over ‘snelheidsmetingen’ die zouden worden aangevraagd om de situatie te bekijken. Is dit ondertussen gebeurd? En wat zijn de resultaten hiervan?

Vandaag wil ik het echter nog even specifiek hebben over de oversteekplaatsen voor fietsers (zie foto’s in de bijlage). Op diverse plaatsen van de Vosstraat en Diksmuidelaan zijn er oversteekplaatsen voor fietsers voorzien. Nergens zijn deze oversteekplaatsen echter op het wegdek aangeduid. Noch op de Diksmuidelaan, noch in de Vosstraat. Ook de belangrijke oversteek van de fietsostrade Antwerpen-Lier naar de Saffierstraat is nergens op het wegdek aangeduid. Dit is een belangrijke oversteek en vandaag worden vele autobestuurders dagelijks verrast door overstekende fietsers.

Ik voeg in de bijlage ook wat foto’s hoe deze oversteek op het wegdek is aangeduid enkele honderden meters verderop aan de oversteek Amadeus Stockmanslei – Deurnestraat in Mortsel. Deze oversteek is wél erg zichtbaar gemarkeerd voor zowel fietsers als automobilisten. Het resultaat hiervan is dan ook duidelijk merkbaar: alle automobilisten houden met deze signalisatie rekening en geeft een erg geruststellend gevoel aan voetgangers en fietsers.

Ik vermoed dat sommige oversteken géén bevoegdheid zijn van district Berchem. Maar … toch wil ik bij ons districtsbestuur aandringen op maatregelen. De oversteek Diksmuidelaan-Vosstraat moet waarschijnlijk onder de bevoegdheid van district Berchem vallen.

Voor de andere oversteken hoop ik dat mijn district aandringt op de andere omringende overheden om doortastende maatregelen te nemen. Vele inwoners van Berchem gebruiken dagelijks deze belangrijke verbindingen dus het is belangrijk om deze problemen te signaleren en vooral … ze op te lossen.

Bespreking

Antwoord

Op de Diksmuidelaan geldt momenteel een snelheidsregime van 50 km/u. Zone 30 is van toepassing in de zijstraten.

De snelheidsmetingen geven een V85 (snelheid waaraan 85% van de bestuurders zich houdt) aan van 40 km/u. Dit ligt dus binnen de grenzen van het heersende snelheidsregime.

Fietsoversteken worden enkel aangebracht op de rijbaan indien ze vergezeld zijn van een bijhorende lichtengeregelde installatie. Indien we op deze plaats (zonder verkeerslichten) fietsoversteken zouden aanduiden, zullen fietsers denken dat zij hier voorrang hebben wat tot nog meer gevaarlijke situaties zal leiden. Ter hoogte van de fietsoversteken werden er haaientanden en B1 verkeersbordjes geplaatst zodat fietsers duidelijk weten dat ze geen voorrang hebben maar wel voorrang dienen te verlenen zowel aan het verkeer dat van links komt als aan het verkeer dat van rechts komt.

Voor oversteekplaatsen voor voetgangers geldt in de wet een andere regeling. Voetgangers hebben wel voorrang indien zij binnen de bebouwde kom oversteken op een gemarkeerde voetgangersoversteek. Om die reden worden voetgangersoversteken wel gemarkeerd over de rijbaan en fietsoversteken niet. Een fietser die met de fiets aan de hand oversteekt op het zebrapad heeft wel voorrang op het gemotoriseerd verkeer. Een fietser die al fietsend oversteekt niet. (dit is federale wetgeving waar wij niet van kunnen afwijken)

De fietsoversteek van de Fietsostrade naar de Saffierstraat ligt op grondgebied van de Stad Mortsel. Zij hebben samen met de Provincie Antwerpen beslist om hier een ‘voorrang aan rechts’ principe in te richten. Voor de snelheidsremming brachten ze op de as Vosstraat/Deurnestraat rijbaankussens aan.

De gemarkeerde fietsoversteek aan de Amadeus Stockmanslei in Mortsel maakt deel uit van een proefproject van Stad Mortsel, de andere gemeenten en districten langs het traject met Provincie Antwerpen om fietsers op de F1 voorrang te verlenen. Ter hoogte van de Saffierstraat werd voor een andere aanpak gekozen omdat het traject van de F11 zich verder zal zetten op hoogte langs de spoorwegberm en dus niet via de Saffierstraat zelf. Helaas weet ik uit eigen ervaring dat het voorrang verlenen aan fietsers daar niet vanzelfsprekend is.

wo 22/12/2021 - 14:41