Artikelen 32, 132 en 277 van het Decreet lokaal bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
De districtsraad vergaderde op 23 november 2021.
De districtsraad keurt de notulen van 23 november 2021 goed.
De districtsraad keurde op 21 mei 2019 (jaarnummer 29) het huishoudelijk reglement district Berchem goed.
De Vlaamse Regering keurde op 16 juli 2021 het 'Decreet tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie' goed. De mogelijkheid om digitaal en/of hybride te vergaderen wordt formeel verankerd in dit decreet.
Het huishoudelijk reglement vormt een aanvulling op het Decreet Lokaal Bestuur. Het is beperkt tot zaken die niet geregeld worden door het Decreet Lokaal Bestuur en waarvoor het bestuur zelf autonomie (of een verplichting) heeft om een regeling uit te werken in het huishoudelijk reglement.
Naar aanleiding van de goedkeuring van het 'Decreet tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie' dient het huishoudelijk reglement van district Berchem te worden aangevuld: het huishoudelijk reglement dient de omstandigheden om digitaal of hybride te kunnen vergaderen, te omschrijven.
Door een addendum aan het huishoudelijk reglement toe te voegen, voldoet het huishoudelijk reglement van district Berchem aan deze nieuwe vereiste.
Overeenkomstig artikelen 38 en 74 van het decreet over het lokaal bestuur stelt de districtsraad een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over onder andere:
Deze drie bepalingen werden aan het decreet over het lokaal bestuur toegevoegd na goedkeuring van het Decreet tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie.
De districtsraad keurt het addendum 'Organisatie van districtscolleges, raads- en commissievergaderingen in een digitale en hybride omgeving' bij het huishoudelijk reglement van district Berchem goed.
Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. Zo lezen we in resolutie 22 dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen' (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Er werden aanvragen ingediend voor de plaatsing van publieke laadpalen. Er werden 16 aanvragen goedgekeurd. Naar aanleiding hiervan werden 15 locaties geselecteerd.
MPA AG legt nu de goedkeuring voor de verschillende locaties en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter advies voor.
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor publieke laadpalen te plaatsen op de volgende locaties:
District Antwerpen
District Berchem
District Borgerhout
District Deurne
District Merksem
District Wilrijk
De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien.
Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over de locaties die op het grondgebied van het district Berchem liggen:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Publieke laadpalen' voor het deel dat op het grondgebied van het district Berchem ligt.
In november 2021 gebeurden op zeer korte termijn twee dodelijke ongevallen met vrachtwagens van leveranciers op het Burgemeester Edgard Ryckaertsplein te Berchem. Beide ongevallen gebeurden op een plaats waar geen gemotoriseerd verkeer is toegelaten. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt in samenspraak met het district Berchem en de verkeerspolitie voor, om specifieke technische verkeersingrepen en infrastructurele maatregelen in te voeren en zo de verkeersveiligheid te verhogen. De proefopstelling zal tevens gemonitord en indien nodig tijdig bijgestuurd worden.
Om te voorkomen dat gemotoriseerd verkeer in de toekomst nog het stationsgebouw kan bereiken via het plein worden er een aantal aanpassingen aan de inrichting en signalisatie op het plein voorgesteld. Tevens wordt er in de Uitbreidingsstraat een laad- en loszone voorzien, zodat leveranciers hun leveringen vlot kunnen uitvoeren zonder een overtreding te begaan. Zodoende wordt de verkeerveiligheid geoptimaliseerd.
Concreet worden volgende ingrepen genomen:
De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt geen bezwaar tegen een proefopstelling aan het station van Berchem (Burgemeester Edgard Ryckaertsplein/Uitbreidingstraat). Gelieve ons in te lichten bij eventuele aanpassingen tijdens de proefperiode.
De districtsraad adviseert de proefopstelling in de zone 'Burgemeester Edgard Ryckaertsplein - Uitbreidingsstraat' gunstig.
Op 16 november 2020 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Jozef Wauterstraat ter hoogte van huisnummer 6. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. In het betreffende straatsegment van de Jozef Wautersstraat 6 werden eerder al parkeervakken aangebracht. Daarnaast zal er nog een lopend dossier met parkeervakken uitgevoerd worden in het naastliggende straatsegment. MPA stelt voor om uitzonderlijk enkel te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager. Langs beide zijden van de inrit van huisnummer 6 wordt er een volwaardig verdrijvingsvak aangebracht.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Jozef Wautersstraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 14 juli 2017 (jaarnummer 6433).
‘De eerste kinderdistrictsraad in Berchem is meteen een succes’ zei Kris Gysels.
De kinderen legden de eed af zoals het raadsleden betaamt en bespraken activiteiten voor de aankomende buitenspeeldag. Blijkbaar waren ze allemaal mondig en niemand stak zich weg.
Moderator was districtsschepen Kris Gysels.
De kinderen kunnen zelfs herkozen worden en volgend jaar weer zetelen of ze kunnen een vervanger sturen.
De kern van deze zitting ging over wat de kinderen willen doen op de buitenspeeldag?
Zo kwamen de kinderen op 30 ideeën, waarmee ze aan de slag kunnen gaan.
Mijn vragen hieromtrent:
Het welzijn van de kinderen is cruciaal, niet alleen fysiek maar vooral mentaal. Vanaf deze leeftijd bouwen de kinderen alles op, meestal gebaseerd op wat ze hebben geleerd. Ze geven hun eigen betekenis aan wat ze zien horen en voelen.
Over een paar jaar zijn deze kinderen pubers. We weten dat ook het vertrouwen van jongeren in de politiek op dit moment fragiel is.
Het is leuk om bepaalde waarden uit politieke aan kinderen door te geven maar het fundament moet stevig en helder zijn, niet alleen op formaat maar ook op alle niveaus.
Ten slot meneer de schepen.
Een kind van 10 jaar valt nog steeds onder de verantwoordelijkheid van zijn ouders. Een eed afleggen is leuk zoals je zei maar de betrokkenheid van de ouders in deze project is zeker een meerwaarde.
Ik kijk uit naar uw antwoorden.
De kern van deze zitting ging over wat de kinderen willen doen op de buitenspeeldag?
1. Waar kunnen we deze ideeën terugvinden?
De kinderen konden per 2 nadenken over activiteiten op de Buitenspeeldag voor kleuters, kinderen uit de lagere school en tieners uit de secundaire school.
Ze gaven ideeën per post-it. Overzicht alle ideeën (en het aantal post-its in die richting) terugvinden. Nadat ieders ideeën overlopen werden, konden de kinderen hun favoriete ideeën kiezen. Het overzicht van de favorieten werd opgenomen in het krantje.
Er zullen op de Buitenspeeldag al zeker springkastelen en een rodeostier aanwezig zijn. De andere ideeën worden samen met de partners besproken en we gaan zoveel mogelijk ideeën proberen verwezenlijken.
2. Wat is de pedagogische aanpak?
De kinderdistrictsraad is een adviesraad, de aanpak is gebaseerd op methodieken uit inspraak en participatie.
De leerkrachten gaan met de kinderdistrictsraad op een pedagogische manier aan de slag. Sommige leerkrachten gaven aan het in hun lessen rond democratie te verwerken. De scholen krijgen de vrijheid om dit in te vullen zoals ze zelf mogelijk achten. Gezien 9 (van de 12) Berchemse scholen meedoen, is het duidelijk dat de scholen ook het pedagogische aspect van de kinderdistrictsraad waarderen.
3. Zijn er andere partners naast de school die hierbij betrokken zijn om deze kinderen op een goede manier te ondersteunen?
De betrokken partners zijn: de school, jeugddienst, dienst communicatie en participatie, wijkverantwoordelijke onderwijs en de betrokken expert over het thema (bv. in geval van Skatepark on Tour was dit de sportantenne)
4. Via welke kanalen hebt u dit op school gecommuniceerd? Op A4 affiche? Was er een echt dialoog over het doel hiervan? Of was dit gewoon informatief?
Gezien de geldende coronamaatregelen hebben we voornamelijk op een digitale manier gecommuniceerd met de scholen.
Ter voorbereiding van de kinderdistrictsraad hebben we een enquête gehouden bij de scholen om naar hun interesse en opmerkingen te peilen. De input van deze enquête werd gebruikt om de raad vorm te geven.
In bijlage kan je de flyer vinden die werd gebruikt voor de verkiezingen in de scholen. De andere communicatie met de scholen verloopt via mail. We hebben de vragen van sommige leerkrachten telefonisch beantwoord.
We hebben de scholen voorgesteld om een fysieke presentatie te geven, maar ze gaven zelf aan dat de flyer voldoende was.
5. De kinderen kunnen zelfs herkozen worden en volgend jaar weer zetelen of ze kunnen een vervanger sturen
De kinderdistrictsraad bestaat uit kinderen van het 5e en 6e leerjaar. Kinderen uit het 5e leerjaar kunnen dus herverkozen worden in het 6e leerjaar. Per school werden 2 afgevaardigden verkozen. De school kon ook 2 reserve-afgevaardigden aanduiden. Sommige kinderraadsleden geven aan te willen afwisselen met hun reserve, zodat hij/zij ook de kans krijgt om een raad mee te maken.
6. Is er een tijd om terug te koppelen met de andere leerlingen? Hen informeren over hun inzet en voortgang? Waar gaat het gebeuren? Op school? En met wie? Is de leerkracht hierbij betrokken?
De kinderen krijgen vooraf de vragen die we op de raad stellen. De kinderen hadden dit in hun klas besproken en sommigen hadden hun voorbereidingen volledig uitgewerkt op papier bij. De kinderen hebben op de 1e raad (in november) de thema’s van de 2e raad (in januari) verkozen. De 3e raad zal in maart plaatsvinden. Dit geeft de raadsleden voldoende tijd om terug te koppelen naar de andere leerlingen. We informeren de leerkrachten van alle vragen, thema’s en verslagen, zodat zij hier ook actieve rol in kunnen spelen.
Raad 2 en 3 zullen ook in de raadzaal van het Districtshuis doorgaan.
7. Hoe is de ouderbetrokkenheid in deze kinderraad voorzien?
We willen de kinderen vooral zelfstandig actief laten zijn tijdens de kinderdistrictsraad, maar nieuwsgierige ouders kunnen natuurlijk wel even een kijkje nemen om te zien hoe het eraan toe gaat..
wo 22/12/2021 - 10:17geachte districtsschepen
Ik krijg meer en meer klachten uit de buurt van zeer gevaarlijke toestanden op het Zillebekeplein.
Al enige tijd krijg ik klachten uit de buurt rond roekeloos rijgedrag met steps en bromfietsen.
Nu kreeg ik afgelopen week een filmke binnen waarin 2 auto's al racend over het plein vanuit de Diksmuidelaan richting Pervijze/Langemarkstraat.
Hallucinant, het was wel avond maar dan nog.
Ik ben ter plaatse gaan kijken en wat blijkt ?
Aan de kant van Diksmuidelaan aan de zijde van de huizen is er een verdwijnpaal voorzien, deze wordt neergelegd tijdens de markt en zou na de markt terug opgezet moeten worden.
En daar wringt het schoentje sinds enige tijd, blijkbaar blijft dit paaltje constant neerliggen.
Daarom mijn korte vraag aan u Bruno, kan je dit probleem eens willen bekijken en zorgen dat dit paaltje na elke markt terug opgezet wordt?
Ik heb ondertussen contact gehad met de wijkagent om het andere probleem op te nemen.
Ik dank u reeds bij voorbaat.
Het is goed dat de raadsleden uiteindelijk inzage kregen in de verkeersveiligheidsaudit voor 2020.
Het blijft spijtig dat hierover een open gedachtewisseling met de verkeerspolitie niet mogelijk bleek.
En uiteraard is verkeersveiligheid een stedelijke bevoegdheid.
Maar het blijft toch interessant om na te gaan hoe we als district met de ongevallencijfers specifiek voor ons district kunnen omgaan.
Graag pik ik er twee gegevens uit.
Eerst en vooral valt op hoeveel fietsslachtoffers er zijn in ons district. Maar liefst 80 en dat aantal viel ook de voorbije jaren te betreuren. Dit cijfer daalt dus niet. En dat is zorgwekkend. Ook in Berchem zijn er intussen ook meerdere ongevallen met elektrische fietsen, elektrische steps en andere elektrische voortbewegingstoestellen. Waarschijnlijk gaat het dan vooral om monowheels, misschien ook segways, hoewel die intussen aan populariteit hebben ingeboet.
Vandaar mijn eerste vraag : kan het district initiatieven nemen om bij de aanleg van het openbaar domein meer rekening te houden met fietsers, steps, monowheels die zich met een hogere snelheid voortbewegen? Kan het district meewerken aan sensibilisering naar doelgroepen toe (bijv. jongeren, maar ook senioren)? Zijn hierover afspraken gemaakt met de stad?
Daarnaast wil ik ook even stilstaan bij het lijstje van zwarte punten in ons district, de punten waar het meeste ongevallen plaats vinden. Het gaat dan meestal om kruispunten met de singel. De kruispunten Singel – Grotesteenweg en Elisabethlaan worden gelukkig al aangepakt. Dat zijn er al twee van de 8.
Mijn tweede vraag : hoe zit het met de andere gevaarlijke kruispunten? Dringt het district er bij de stad en het gewest op aan dat die ook prioritair aangepakt worden? Kunnen er in afwachting bewarende maatregelen getroffen worden, al is het maar door signalisatie ? Wat het kruispunt Singel – Borsbeekbrug betreft : hoe zal het aan en afrijden van politiewagens vanuit het nieuwe kantoor nu geregeld worden?
Bijlage – de 8 zwarte punten in ons district
Het district is al jaren vragende partij voor een grondige aanpak van deze kruispunten. AWV heeft het beheer over al onze zwarte punten. Gelukkig zijn er al een paar in de planning of zelfs uitgevoerd. Zoals het kruispunt van de Elisabethlaan met de Floralienlaan. Het district heeft hier zeer zwaar zijn stempel op kunnen drukken.
Ook het kruispunt van de Grotesteenweg met de singel en de Elisabethlaan zijn kortelings aan de beurt.
Het kruispunt van de Grotesteenweg met de Ringlaan en Fruithoflaan hebben we als district het nodige gedaan.
wo 22/12/2021 - 10:32Toelichting
Op het districtscollege van 6 december hebben de schepenen toelichting gekregen over de projectdefinitie van de wegeniswerken in de Cogels-Osylei en over het voorontwerp van de wegeniswerken in de Saffierstraat.
Deze punten stonden op dezelfde zitting ter goedkeuring op de agenda.
Zoals het college ongetwijfeld weet zijn dit 2 dossiers die ook bij de oppositie al veel aandacht hebben gekregen.
Daarom betreuren wij het feit dat de raadscommissie van december nog maar eens geschrapt werd terwijl er 2 interessante toelichtingen hadden gegeven kunnen worden.
Onze fractie vraagt daarom aan het college om deze 2 toelichtingen op de raadscommissie van januari in te plannen.
Motie
De districtsraad vraagt aan de voorzitter van de raadscommissie om op de volgende raadscommissie toelichtingen te voorzien van de volgende agendapunten van het districtscollege van 6 december 2021:
De essentie van burgerparticipatie is dat eerst de burger aan het woord komt en dan de politiek. Wij respecteren deze logische stappen. We zullen dus eerst de burger consulteren en dan komen we graag naar de Raad. Ik vraag dus even geduld en respect voor het lopende proces van participatie.
Voor de Cogels Osylei: in februari gaan we naar de buurt en dan kan aansluitend naar de Raad gekomen
Voor de Saffierstraat: komen we in maart naar de commissie, de participatie zal doorgaan einde februari
wo 22/12/2021 - 10:34De districtsraad Berchem keurt de volgende motie niet goed met:
stemmen VOOR: Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Evi Cuypers, Yao Issifou, Luc Van De Weyer, Jan Depover
stemmen TEGEN: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Charlotte Van Berckelaer, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels
ONTHOUDINGEN: Johan Malcorps, Geert Brouwers
De verkeersaudit bevestigt een trend waaraan meerdere inwoners van ons district zich ergeren, nl. het spookrijden op fietspaden.
Op slide 33 zien we dat 20% van de ongevallen met elektrische steps wordt veroorzaakt op plaatsen waar het tegen de richting inrijden niet is toegestaan. Bij fietsen en elektrische fietsen bedraagt dit aantal 13%.
Vandaar mijn vragen:
1. Is het college zich bewust van het onverantwoord rijgedrag van sommige fietsers/steppers?
2. Zal het college aandringen op een streng en permanent optreden van de lokale politie op deze overtredingen?
Afhankelijk van uw antwoord op vraag 2, laat ik de bijgevoegde motie stemmen.
Mvg
Geert Brouwers
Onverantwoord rijgedrag of gedrag is er altijd geweest en zal er altijd zijn. Niet altijd bewust, soms uit nonchalance, soms uit agressie. We zien in de ongeval cijfers dat dit ook een frequente reden is voor ongevallen.
Ik hoor hier wel elke raad de vraag om de politie te laten optreden tegen van alles en nog wat. Dit is compleet onhaalbaar. We laten het aan hen over om de vele prioriteiten in te schatten. Als district brengen we veel ten berge bij de verschillende instanties.
Specifiek hier actie over nemen richting politie vind ik echter een brug te ver. Vnml onrecht aandoend aan alle andere prioriteiten
wo 22/12/2021 - 10:42De districtsraad vraagt aan de lokale politie een streng en permanent optreden tegen het spookrijden door fietsers en steppers op de fietspaden in Berchem.
De districtsraad Berchem keurt de volgende motie niet goed:
stemmen VOOR: Geert Brouwers
stemmen TEGEN: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Charlotte Van Berckelaer, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels, Ria Vermeulen, Arnold Peeters, Lucienne Verbraeken, Evi Cuypers, Johan Malcorps
ONTHOUDINGEN: Erkan Öztürk, Clara Willemse, Yao Issifou, Luc Van De Weyer, Jan Depover
Interpellatie scholieren in Berchem
In de Berchemse scholen is er een acuut gebrek aan plaats om de scholieren tijdens de middagpauze op te vangen in de school zelf.
Met als gevolg dat er veel rondzwerven, als beleid kunnen wij niet tussenkomen in de organisatie of infrastructuur van de scholen, wat we wel kunnen doen is banken plaatsen, of indien ze er al zijn een beschutting tegen regen en wind.
Ik meen dat dit vooral gaat over KA Berchem.
Deze school is de laatste jaren ‘gegroeid’ inzake het aantal leerlingen.
Jammer genoeg gaat dit voor de school ook gepaard met een zoektocht naar voldoende ruimtes, voor les te geven, fietsen te stallen, enz.
Deze school vraagt aan de ouders toestemming of de scholieren zich tijdens de middagpauze buiten de school mogen begeven. Vele scholieren (niet alle) hebben toestemming, en begeven zich ’s middags in Berchem, op zoek naar een leuke lunchplek e.d.
Enkele favoriete hangplekken zijn het Villegaspark, het Kunstenplein, de bib en Corso.
Dit werd oa deels besproken op BOBJ overleg in september, en de toezichtvergadering van Berchem, met name de overlast in Corso. Echter, en dit wil ik benadrukken : de overlast in Corso vond eerder ’s avonds en in het weekend plaats, en was niet gerelateerd aan één of andere Berchemse school.
Af en toe ontvang ik overlast signalen mbt zulke lunchende leerlingen, en hun rondhanggedrag.
Ik heb een ‘korte lijn’ met het KAB en de directie. Indien er leerlingen van deze school voor effectieve overlast zorgen in de buurt, dan laat ik dat snel weten, en zitten we samen om dat te bespreken….ik zat eind september samen met iemand van de directie , adhv dergelijke signalen.
KA Berchem neemt volgens me ook wel hun verantwoordelijkheid op. Ze hebben me zelf gecontacteerd, toen ze hoorden van overlast op het Kunstenplein, waar enkele leerlingen van hun school bij betrokken waren. KA Berchem heeft toen kort op de bal gespeeld : leraars ter plaatse gestuurd, de leerlingen aangemaand om zich te gedragen, en het handjevol leerlingen dat voor overlast zorgde naar school gebracht, de ouders verwittigd en hen (tijdelijk) verboden om ’s middags in de pauze naar buiten te gaan.
Belangrijk in deze:
Motie
We vragen aan het district om tegen regen en wind beschutte plaatsen en aangepast straatmeubilair rond scholen te plaatsen
De districtsraad Berchem keurt de volgende motie niet goed met:
stemmen VOOR: Luc Van De Weyer, Jan Depover, Erkan Öztürk, Yao Issifou,
stemmen TEGEN: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Charlotte Van Berckelaer, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels
ONTHOUDINGEN: Geert Brouwers, Ria Vermeulen, Arnold Peeters, Lucienne Verbraeken, Evi Cuypers, Johan Malcorps, Clara Willemse
INTERPELLATIE JEUGDBELEID
Tijdens corona zijn de outreachende jeugdwerkers de enige die nog op het terrein waren, die hebben heel belangrijk werk verricht voor de jongeren die het het hardste nodig hadden.
Door Corona zijn de problemen voor veel kinderen en jongeren extra toegenomen, psychisch maar ook financieel.
Al jaren stijgt de kinderarmoede, maar de budgetten worden niet verhoogd.
Het totaal aantal kinderen in de stad neemt ook hand over hand toe. Ook hier wordt eigenlijk niets mee gedaan.
Uit de demografische cijfers van het jeugdrapport op stadincijfers blijkt dat er een beweging bezig is van 0-9 jarigen naar 10-19 jarigen, naar pubers dus. De golf van de min 10 had een hoogtepunt in 2017 op zo'n 71.000, het is dus te verwachten dat in 2027 de pubers met zo'n 71.000 zullen zijn. Als je de cijfers bekijkt, zou tegen het einde van deze legislatuur, in 2024, er zo'n 70.000 tieners zijn. Dat is 18% meer dan bij het begin in 2019.
Bovendien heeft die groei vooral plaats in de wijken waar armoede het grootste is.
We stellen vast dat er in het jeugdbeleid in Antwerpen wel verschoven wordt met FTE van A naar B, maar van een fatsoenlijke investering is er geen sprake, het lijkt meer op een boekhouding dan van een daadwerkelijk jeugdbeleid.
Motie: Het district Berchem vraagt aan de stad Antwerpen: FTE van KRAS te behouden en een tweede FTE voor jeugdhuis EGLANTIER aan te werven.
Als je de cijfers bekijkt, zou tegen het einde van deze legislatuur, in 2024, er zo'n 70.000 tieners zijn. Dat is 18% meer dan bij het begin in 2019.
We stellen vast dat er in het jeugdbeleid in Antwerpen wel verschoven wordt met FTE van A naar B, maar van een fatsoenlijke investering is er geen sprake, het lijkt meer op een boekhouding dan van een daadwerkelijk jeugdbeleid.
Motie
Het district Berchem vraagt aan de stad Antwerpen:
FTE van KRAS te behouden en een tweede FTE voor jeugdhuis EGLANTIER aan te werven.
stemmen VOOR: Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps, Luc Van De Weyer, Jan Depover
stemmen TEGEN: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Charlotte Van Berckelaer, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels
ONTHOUDINGEN: Geert Brouwers
In de districtsraad van september 2019 stelde ik reeds een informatieve vraag over de heraanleg van het kruispunt Vosstraat-Diksmuidelaan. Niet alleen ging er een vrij recent aangelegd, erg mooi rond punt met veel weelderig en mooi groen verloren (zie foto in de bijlage), de veiligheid van het verkeer ging er ook niet op vooruit. Wel integendeel. De bredere baan nodigt sindsdien opnieuw uit om sneller te rijden.
In het antwoord van het college werd toen gesteld dat de rijbaan inderdaad breed is, maar dat dit zo is voorzien omdat in beide richtingen bussen rijden. Ik stel echter vast dat bussen op andere plaatsen veel minder ruimte krijgen. Daar kan dit blijkbaar wel. Ik blijf erbij dat de situatie er vandaag helemaal niet op is verbeterd.
In uw antwoord werd er ook gesproken over ‘snelheidsmetingen’ die zouden worden aangevraagd om de situatie te bekijken. Is dit ondertussen gebeurd? En wat zijn de resultaten hiervan?
Vandaag wil ik het echter nog even specifiek hebben over de oversteekplaatsen voor fietsers (zie foto’s in de bijlage). Op diverse plaatsen van de Vosstraat en Diksmuidelaan zijn er oversteekplaatsen voor fietsers voorzien. Nergens zijn deze oversteekplaatsen echter op het wegdek aangeduid. Noch op de Diksmuidelaan, noch in de Vosstraat. Ook de belangrijke oversteek van de fietsostrade Antwerpen-Lier naar de Saffierstraat is nergens op het wegdek aangeduid. Dit is een belangrijke oversteek en vandaag worden vele autobestuurders dagelijks verrast door overstekende fietsers.
Ik voeg in de bijlage ook wat foto’s hoe deze oversteek op het wegdek is aangeduid enkele honderden meters verderop aan de oversteek Amadeus Stockmanslei – Deurnestraat in Mortsel. Deze oversteek is wél erg zichtbaar gemarkeerd voor zowel fietsers als automobilisten. Het resultaat hiervan is dan ook duidelijk merkbaar: alle automobilisten houden met deze signalisatie rekening en geeft een erg geruststellend gevoel aan voetgangers en fietsers.
Ik vermoed dat sommige oversteken géén bevoegdheid zijn van district Berchem. Maar … toch wil ik bij ons districtsbestuur aandringen op maatregelen. De oversteek Diksmuidelaan-Vosstraat moet waarschijnlijk onder de bevoegdheid van district Berchem vallen.
Voor de andere oversteken hoop ik dat mijn district aandringt op de andere omringende overheden om doortastende maatregelen te nemen. Vele inwoners van Berchem gebruiken dagelijks deze belangrijke verbindingen dus het is belangrijk om deze problemen te signaleren en vooral … ze op te lossen.
Op de Diksmuidelaan geldt momenteel een snelheidsregime van 50 km/u. Zone 30 is van toepassing in de zijstraten.
De snelheidsmetingen geven een V85 (snelheid waaraan 85% van de bestuurders zich houdt) aan van 40 km/u. Dit ligt dus binnen de grenzen van het heersende snelheidsregime.
Fietsoversteken worden enkel aangebracht op de rijbaan indien ze vergezeld zijn van een bijhorende lichtengeregelde installatie. Indien we op deze plaats (zonder verkeerslichten) fietsoversteken zouden aanduiden, zullen fietsers denken dat zij hier voorrang hebben wat tot nog meer gevaarlijke situaties zal leiden. Ter hoogte van de fietsoversteken werden er haaientanden en B1 verkeersbordjes geplaatst zodat fietsers duidelijk weten dat ze geen voorrang hebben maar wel voorrang dienen te verlenen zowel aan het verkeer dat van links komt als aan het verkeer dat van rechts komt.
Voor oversteekplaatsen voor voetgangers geldt in de wet een andere regeling. Voetgangers hebben wel voorrang indien zij binnen de bebouwde kom oversteken op een gemarkeerde voetgangersoversteek. Om die reden worden voetgangersoversteken wel gemarkeerd over de rijbaan en fietsoversteken niet. Een fietser die met de fiets aan de hand oversteekt op het zebrapad heeft wel voorrang op het gemotoriseerd verkeer. Een fietser die al fietsend oversteekt niet. (dit is federale wetgeving waar wij niet van kunnen afwijken)
De fietsoversteek van de Fietsostrade naar de Saffierstraat ligt op grondgebied van de Stad Mortsel. Zij hebben samen met de Provincie Antwerpen beslist om hier een ‘voorrang aan rechts’ principe in te richten. Voor de snelheidsremming brachten ze op de as Vosstraat/Deurnestraat rijbaankussens aan.
De gemarkeerde fietsoversteek aan de Amadeus Stockmanslei in Mortsel maakt deel uit van een proefproject van Stad Mortsel, de andere gemeenten en districten langs het traject met Provincie Antwerpen om fietsers op de F1 voorrang te verlenen. Ter hoogte van de Saffierstraat werd voor een andere aanpak gekozen omdat het traject van de F11 zich verder zal zetten op hoogte langs de spoorwegberm en dus niet via de Saffierstraat zelf. Helaas weet ik uit eigen ervaring dat het voorrang verlenen aan fietsers daar niet vanzelfsprekend is.
wo 22/12/2021 - 14:41