Terug
Gepubliceerd op 23/06/2021

2021_IP_00158 - Interpellatie van raadslid Lucienne Verbraeken: Belpairestraat Fietsstraat

districtsraad Berchem
di 22/06/2021 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad; Ronny De Bie, districtsraadslid; Arnold Peeters, districtsraadslid; Ria Vermeulen, districtsraadslid; Ilse Jacques, districtsraadslid; Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Erkan Ozturk, districtsraadslid; Bruno De Saegher, districtsschepen; Geert Brouwers, districtsraadslid; Jan Poppe, districtsraadslid; Kris Gysels, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Lucienne Verbraeken, districtsraadslid; Luc Van de Weyer, districtsraadslid; Janick Doré, districtsschepen; Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid; David Danssaert, districtsraadslid; Clara Willemse, districtsraadslid; Jan Dedecker, districtsraadslid; Henri Van Herpen, districtsraadslid; Conny Budts, districtsraadslid; Evi Cuypers, Districtsraadslid; Yao Issifou, Districtsraadslid; Johan Malcorps, districtsraadslid; Luc Vanlaerhoven, districtsraadslid; Ann De Potter, districtssecretaris; Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad
2021_IP_00158 - Interpellatie van raadslid Lucienne Verbraeken: Belpairestraat Fietsstraat 2021_IP_00158 - Interpellatie van raadslid Lucienne Verbraeken: Belpairestraat Fietsstraat

Motivering

Gekoppelde besluiten

Indiener(s)

Lucienne Verbraeken

Gericht aan

Bruno De Saegher

Tijdstip van indienen

ma 14/06/2021 - 16:21

Toelichting

Sedert maart 2021 is de Belpairestraat omgevormd naar een fietsstraat. Hiervoor zijn de parkeerplaatsen aan 1 kant van de straat geschrapt. De bewoners van de straat hebben de indruk dat dit als gevolg heeft dat er nu veel sneller gereden wordt in de straat.

Vóór de wijziging was de Belpairestraat een smalle straat waar voorzichtig gereden werd omdat er te weinig plek was tussen de geparkeerde auto’s om snel te rijden.

Om het vermoeden van de bewoners concreet te kunnen maken hebben we in april 2021 in de Belpairestraat tussen de Wijnstraat en de Sint-Lambertusstraat een Telraam geïnstalleerd.

Een Telraam registreert alle bewegingen van voetgangers, fietsers, auto’s en vrachtwagens en de snelheid van de gemotoriseerde voertuigen.

De resultaten van deze metingen zijn publiek raadpleegbaar via Telraam.net.

Het enige nadeel aan de toestelletjes is dat ze ’s nachts geen metingen verrichten omdat ze nood hebben aan daglicht.

 

Voor de maand mei zijn de resultaten als volgt:

  • Aantallen

Fietsers:             28.898 (40,93%)

Auto’s:                38.097 (53,96%)

Vrachtwagens:     2.448 (3,47%)

 

  • Snelheid auto’s

0-10 km/u:

13,2%

40-50 km/u:

5,35%

10-20 km/u:

20,44%

50-60 km/u:

2,96%

20-30 km/u:

39,17%

60-70 km/u:

1,41%

30-40 km/u:

14,08%

+70 km/u:

3,39%


Dus 27,19% van de auto’s rijdt meer dan de 30 km/u (en dit is dus enkel bij daglicht!)

 

  • V85

Ligt tussen 6 en 8 uur ’s morgens en tussen 19 en 20 uur ’s avonds boven de 40 km/u. De rest van de dag ligt die tussen de 30 en 40 km/u (dus nooit onder de 30 km/u). Voor de nachtelijke uren zijn er geen resultaten.

 

  • 10% van de auto’s rijdt tegen richting door de straat.

 

Deze cijfers bevestigen de indruk van de bewoners. Er wordt veel te snel gereden in de Belpairestraat en veel auto’s volgen nog steeds hun GPS die niet up-to-date is en de mensen tegen richting door de straat stuurt.

Persoonlijk heb ik ook vastgesteld dat er veel autobestuurders zijn die niet weten wat een fietsstraat is en ze steken vlotjes de fietsers voorbij.

Uit de cijfers kan ook nog afgeleid worden dat er best nog wel wat reclame mag gemaakt worden voor de fietsstraat bij de fietsers. In een fietsstraat zouden meer fietsers moeten rijden dan auto’s. Nog veel fietsers gebruiken de Ferdinand Coosemansstraat terwijl ze aangenamer zouden kunnen fietsen langs de fietsstratenlus.

Er kwamen vanuit de buurt al enkele suggesties om de snelheid te laten zakken.

Het parkeren aan 1 kant van de straat is voor de fietsers die tegen richting door de straat rijden heel comfortabel maar het zou beter zijn als het parkeren wat meer van kant wisselde dan dat het nu doet. Ook een duidelijke barrière aan het begin en/of het einde van een parkeervak of aan de niet-parkeren-kant die de weg wezenlijk versmalt over een kleine afstand zou er voor kunnen zorgen dat het verkeer vertraagt. Met zo een barrière zou de straat ook vergroend kunnen worden als er gebruik wordt gemaakt van bloembakken of als er haagjes of boompjes geplant zouden worden.

Aan het einde van de Belpairestraat zou ook dringend iets moeten gebeuren om automobilisten tegen te houden dat ze de bocht afsnijden en zo de voetgangers in gevaar brengen. Sedert er in dit deel van de straat niet meer aan de rechterkant van de straat geparkeerd mag worden rijden de auto’s nog scherper de bocht naar rechts zodat er flink over de stoep gereden wordt.

 

Vraag aan de schepen:

  • Is de huidige opstelling nog een proefopstelling?
  • Kan deze opstelling nog wijzigen zodat de straat terug veiliger wordt en de snelheid van het autoverkeer terug lager wordt?
  • Gaat de politie zelf nog metingen doen en het verkeersreglement doen respecteren?
  • Zouden er groene barrières kunnen aangebracht worden die de auto’s tot trager rijden verplichten?
  • Kan er iets gebeuren om de straathoek aan de Sint-Lambertusstraat veiliger te maken voor voetgangers?

Bespreking

Antwoord

  • Is de huidige opstelling nog een proefopstelling?

 De huidige opstelling is inderdaad een tijdelijke situatie. Er worden momenteel plannen gemaakt om de fietsstratenlus duurzamer aan te leggen. Het is de bedoeling dat onveilige situaties infrastructureel worden aangepakt en dat de fietsstraat ook duidelijker in beeld komt onder andere door rode asfalt te voorzien. Deze werkzaamheden staan dus nog op de planning.

 

  • Kan deze opstelling nog wijzigen zodat de straat terug veiliger wordt en de snelheid van het autoverkeer terug lager wordt?

Er zal bekeken worden welke maatregelen genomen kunnen worden i.h.k.v. verkeersveiligheid en verkeersremming. De voorgestelde ingreep om parkeren nog meer te laten wijzigen van zijde zal ervoor zorgen dat er een groot aantal parkeerplaatsen in de straat verdwijnen wat de parkeerdruk in de wijk nog meer zal verhogen.


  • Gaat de politie zelf nog metingen doen en het verkeersreglement doen respecteren?

Dat is een vraag die aan politie gesteld werd…


  • Zouden er groene barrières kunnen aangebracht worden die de auto’s tot trager rijden verplichten?

Dit wordt verder bekeken in de plannen


  • Kan er iets gebeuren om de straathoek aan de Sint-Lambertusstraat veiliger te maken voor voetgangers?

Idem vorige vraag.

wo 23/06/2021 - 10:35