Terug
Gepubliceerd op 23/06/2021

2021_MOT_00059 - Voorstel tot motie van raadslid Johan Malcorps: over de toekomst van de luchthaven van Deurne

districtsraad Berchem
di 22/06/2021 - 20:00 raadzaal
Niet goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad; Ronny De Bie, districtsraadslid; Arnold Peeters, districtsraadslid; Ria Vermeulen, districtsraadslid; Ilse Jacques, districtsraadslid; Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Erkan Ozturk, districtsraadslid; Bruno De Saegher, districtsschepen; Geert Brouwers, districtsraadslid; Jan Poppe, districtsraadslid; Kris Gysels, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Lucienne Verbraeken, districtsraadslid; Luc Van de Weyer, districtsraadslid; Janick DorĂ©, districtsschepen; Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid; David Danssaert, districtsraadslid; Clara Willemse, districtsraadslid; Jan Dedecker, districtsraadslid; Henri Van Herpen, districtsraadslid; Conny Budts, districtsraadslid; Evi Cuypers, Districtsraadslid; Yao Issifou, Districtsraadslid; Johan Malcorps, districtsraadslid; Luc Vanlaerhoven, districtsraadslid; Ann De Potter, districtssecretaris; Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad
2021_MOT_00059 - Voorstel tot motie van raadslid Johan Malcorps: over de toekomst van de luchthaven van Deurne 2021_MOT_00059 - Voorstel tot motie van raadslid Johan Malcorps: over de toekomst van de luchthaven van Deurne

Motivering

Indiener(s)

Johan Malcorps

Gericht aan

Evi Van der Planken

Tijdstip van indienen

do 17/06/2021 - 12:44

Toelichting

MOTIE in verband met de toekomst van de luchthaven van Deurne

In een startnota van het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare Werken om te komen tot een langetermijnvisie voor de regionale luchthavens worden toekomstscenario’s geschetst van de luchthavenuitbater EGIS voor de luchthaven van Antwerpen tegen 2039. Naast een “pessimistisch scenario” van 304.536 passagiers en een “basisscenario” met 394.275 passagiers is er ook een “optimistisch scenario”. Dat spreekt van 758.388 passagiers, zo'n 2,5 keer zoveel als in het recordjaar 2019 dus. Dat zou gebeuren met ruim 53.000 vliegbewegingen, zo'n 17.000 bewegingen extra. Ook het basisscenario telt 11.000 extra vliegbewegingen.

Hoe dan ook zou de groei er vooral komen door meer passagiers­verkeer, zowel zakelijk en vooral toeristisch. 

Waarheen er zou kunnen worden gevlogen is nog koffiedik kijken. EGIS bracht naar eigen zeggen 26 bestemmingen in kaart voor de (middel)lange termijn, al worden die niet vrijgegeven.

De nota haalt ook nog een belangrijk aandachtspunt aan. In 2024 moet de luchthaven een nieuwe omgevingsvergunning hebben. Terwijl de luchthaven nu al aanloopt tegen haar geluidslimieten. Uit de nota blijkt dat men de geluidsruimte wil vergroten. En dat is toch wel echt een probleem. Nu al zijn er 3.800 omwonenden met serieuze hinder van meer dan 50 decibel. 

Na de tweede lockdown nam het aantal vluchten duidelijk toe. Meestal gaat het om kleinere vliegtuigen met 2 achterwaartse straalmotoren. Ongeveer 2 keer per dag zit daar een grotere Tui-vlucht tussen. Bovendien wordt er al gevlogen voor 7u en ook nog na 23u. Al die verplaatsingen genereren bovendien een soort zwarte, roetachtige neerslag van de Rodekruislaan tot in de Groenenhoek. 

De buurtbewoners hebben dus de laatste tijd al meer last van lawaai. En dat is nu, binnen de bestaande geluidsgrenzen. Als deze zouden verruimd worden, dreigt de situatie voor veel mensen in de buurt nog een veel groter probleem te worden.

Ten slotte is er het feit dat de Vlaamse Omgevingsinspectie de laatste tijd een reeks bouwmisdrijven heeft vastgesteld op de terreinen van de luchthaven. De overtreders zijn de luchthavenuitbater, de Vlaamse overheid en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). De overtredingen zijn: een stuk perimeterweg die zonder vergunning in agrarisch gebied is aangelegd, een toegangsweg naar het luchthaventerrein naast de zuidelijke tunnelingang en een spottersheuvel. De Vliegveldweg, een gemeentelijke weg, werd deels afgebroken en verlegd zonder dat hier de, nochtans noodzakelijke, toestemming van de gemeente Borsbeek voor werd gevraagd. Burgemeester Dis Van Berckelaer reageert verontwaardigd op het feit dat Vlaanderen als bouwheer haar eigen regels niet toepast. 

De komende jaren investeert Vlaanderen fors in de luchthaven, goed voor 25,5 miljoen euro. Ongeveer de helft daarvan zou al gaan naar een grootschalige renovatie van de startbaan. De vraag ten gronde natuurlijk is of het zin heeft te blijven investeren in het nog groter maken een verlieslatende luchthaven. Zeker als dat ten koste gaat van de leefkwaliteit van veel Berchemnaars.

 

 

MOTIE

 

De districtsraad van Berchem

 

Stelt vast dat na de lockdown-periode de geluidsoverlast van vliegtuigverkeer opnieuw snel in stijgende lijn gaat,

Neemt kennis van de startnota langetermijnvisie regionale luchthavens,

Stelt vast dat in deze startnota uitgegaan wordt van mogelijks forse groeiscenario’s van luchthavenuitbater EGIS wat het aantal vliegbewegingen en passagiers betreft,

Stelt vast dat naar de vernieuwing van de omgevingsvergunning in 2024 de vraag wordt gesteld naar een verruiming van de geluidsruimte,

Sluit zich aan bij het protest van de gemeente Borsbeek over het feit dat niet gepast wordt opgetreden tegen bouwmisdrijven op het luchthaventerrein,

Vraagt het stadsbestuur en de Vlaamse regering om

 

  1. Bij de uitwerking van een langetermijnvisie voor de luchthaven van Antwerpen volwaardig rekening te houden met de leefkwaliteit van de mensen die wonen rondom de luchthaven, en om die reden niet te kiezen voor een groeiscenario en al zeker niet voor een versoepeling van de geluidsnormen,
  2. Om naar de toekomst toe ook een scenario in overweging te nemen waarbij de luchthavenactiviteiten uitdoven en waarbij andere meer duurzame ontwikkelingen op de huidige terreinen van de luchthaven mogelijk worden,
  3. Werk te maken van een strikter handhavingsbeleid wat de activiteiten op de luchthaven betreft.
  4. Werk te maken van een meer onafhankelijke klachtenregistratie

Initiatiefrecht

De districtsraad Berchem keurt de  volgende motie goed met :


Stemmen VOOR: 

Luc Van De Weyer, David Danssaert, Ria Vermeulen, Erkan Öztürk,  Arnold Peeters, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps.

Stemmen TEGEN: 

Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels, Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Ilse Jacques, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Geert Brouwers.

ONTHOUDINGEN: /