Artikelen 32, 132 en 277 van het Decreet lokaal bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
De districtsraad vergaderde op 18 mei 2021.
De districtsraad keurt de notulen van 18 mei 2021 goed.
Artikel 246 § 4 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de samenstelling van de organen rekening kan houden met de samenstelling van de districtsraad voor zover de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting belast is met de verwezenlijking van welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang die uitsluitend bevoegdheden van het district betreffen. De vertegenwoordigers in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de districtsraad.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 2 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
Volgens de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem dient de jaarrekening ter goedkeuring aan de districtsraad Berchem te worden voorgelegd.
De raad van bestuur van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem keurde op 1 april 2020 het werkingsverslag en de jaarrekening 2020 goed en legt deze ter goedkeuring voor aan de districtsraad Berchem en de algemene vergadering.
Het werkingsverslag van het district wordt opgenomen in het geheel van het geïntegreerde werkingsverslag van het lokaal cultuur-/vrijetijdsbeleid van alle districten en het overkoepelend stedelijk beleid.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de stadsafgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem handelt overeenkomstig de instructies van de districtsraad. Dit betekent dat de districtsraad Berchem kennis moet nemen van de agenda van deze algemene vergadering en aan de stadsafgevaardigde of diens plaatsvervanger steminstructies moet geven.
De districtsraad Berchem geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde om alle punten van de agenda van de algemene vergadering van 30 juni 2021 goed te keuren.
De goedgekeurde jaarrekening wordt vervolgens ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het decreet van 6 juli 2012 houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid.
Op 15 december 2014 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 969) de nieuwe statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem goed.
Op 23 april 2015 (jaarnummer 20) gaf de districtsraad positief advies over het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem, alsook over de wijziging van artikel 44 in de statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem.
Op 26 mei 2015 (jaarnummer 266) werd het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst en de wijziging van artikel 44 in de statuten aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Op 25 maart 2019 (jaarnummer 246) keurde de gemeenteraad de verlenging tot 31 december 2019 van deze samenwerkingsovereenkomst goed. Op 16 december 2019 (jaarnummer 745) keurde de gemeenteraad de verlenging tot 31 december 2020 van deze samenwerkingsovereenkomst goed. Op 14 december 2020 (jaarnummer 738) keurde de gemeenteraad de verlenging tot en met 31 december 2021 van deze samenwerkingsovereenkomst goed.
Artikel 11 § 2 van de samenwerkingsovereenkomst voorziet dat de raad van bestuur, overeenkomstig de toepasselijke wetgeving, de jaarrekening vaststelt en vervolgens de vastgestelde rekening ter goedkeuring voorlegt aan de districtsraad, uiterlijk op 30 juni die volgt op het boekjaar waarop de jaarrekening betrekking heeft. In het districtsraadsbesluit dat wordt opgemaakt ter goedkeuring van de jaarrekening dienen ineens de steminstructies te worden opgenomen voor de algemene vergadering waarop de jaarrekening zal worden goedgekeurd.
In het kader van het decreet lokaal cultuurbeleid stelt de stad een strategische meerjarenplanning op waarin de beleidsprioriteiten van het lokaal cultuurbeleid worden uitgewerkt. ‘Iedereen vindt in Antwerpen een veelzijdig lokaal cultuuraanbod en het forum om zichzelf te ontplooien’ is de strategische doelstelling die in de meerjarenplanning opgenomen werd voor de uitwerking van het lokaal cultuurbeleid.
De concrete uitwerking van deze centrale strategische doelstelling gebeurt grotendeels in de districten, de cultuurwerking in de districten vormt de basis van het lokaal cultuurbeleid.
De stad Antwerpen is lid van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem. Bij gemeenteraadsbesluit van 23 november 2020 (jaarnummer 672) werd mevrouw Buket Karaca aangeduid als afgevaardigde namens de stad in de algemene vergadering.
Met het bericht van 22 april 2021 meldt de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem dat op 30 juni 2021 een digitale algemene vergadering zal plaatshebben met volgende agendapunten:
De districtsraad neemt kennis van volgende agendapunten van de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem van 30 juni 2021:
De districtsraad keurt het werkingsverslag 2020 van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem goed.
De districtsraad keurt de jaarrekening 2020 van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem goed.
De districtsraad geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde of een plaatsvervanger, een ander lid van de districtsraad, op de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem alle punten van de agenda goed te keuren.
Het uitreiken van de prijzen, vermeld in het wedstrijdreglement, heeft geen financiële gevolgen. De strandstoelen met opschrift van Bar Brilschans heeft het district nog ter beschikking van een vorige bestelling van enkele jaren geleden. Dit product wordt momenteel niet meer gebruikt. Voor de verrekening van de toegangstickets van het cultuurcentrum Berchem voor een voorstelling naar keuze in het nieuwe seizoen zullen nog concrete afspraken gemaakt worden met de vzw Lokaal Cultuurbeleid.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 7 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale evenementen.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300), artikel 6, besliste de gemeenteraad de volgende bevoegdheden over participatie en verenigingsleven over te dragen aan de districtsraden:
Tijdens de zomermaanden juli en augustus 2021 organiseert het district Berchem verschillende kleine, lokale activiteiten om de burger een aangename zomer te laten beleven in eigen buurt onder de zomercampagne 'Beleef Berchem'.
Om de bewoners van Berchem nog meer bij de zomercampagne te betrekken, werkte het district een wedstrijd uit via de sociale media waarbij de meest originele foto of bijhorend bijschrift beloond wordt.
Met deze wedstrijd wil het district Berchem de zomercampagne Beleef Berchem nog meer in de verf zetten en de bewoners betrekken bij de kleine en gezellige festiviteiten die gepland worden.
Om deze wedstrijd geldig te laten verlopen, werd een wedstrijdreglement uitgeschreven.
De districtsraad keurt het wedstrijdreglement voor de zomercampagne Beleef Berchem - strandstoel - tijdens de zomermaanden juli en augustus 2021 goed.
Het uitreiken van de prijzen, vermeld in het wedstrijdreglement, heeft geen financiële gevolgen. De strandstoelen met opschrift van Bar Brilschans heeft het district nog ter beschikking van een vorige bestelling van enkele jaren geleden. Dit product wordt momenteel niet meer gebruikt. Voor de verrekening van de duotickets voor één van de Beleef Berchem-activiteiten van het district die in augustus plaatsvinden, zullen nog concrete afspraken gemaakt worden met de vzw Lokaal Cultuurbeleid.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 7 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale evenementen.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300), artikel 6, besliste de gemeenteraad de volgende bevoegdheden over participatie en verenigingsleven over te dragen aan de districtsraden:
Tijdens de zomermaanden juli en augustus 2021 organiseert het district Berchem verschillende kleine, lokale activiteiten om de burger een aangename zomer te laten beleven in eigen buurt onder de zomercampagne 'Beleef Berchem'.
Om de bewoners van Berchem nog meer bij de zomercampagne te betrekken, werkte het district een wedstrijd uit via een activiteitenkalender die bij alle inwoners van Berchem bezorgd zal worden. De winnaars maken kans op een leuke prijs die verbonden is met de zomercampagne.
Met deze wedstrijd wil het district Berchem de zomercampagne Beleef Berchem nog meer in de verf zetten en de bewoners betrekken bij de kleine en gezellige festiviteiten die gepland worden.
Om deze wedstrijd geldig te laten verlopen, werd een wedstrijdreglement uitgeschreven.
De districtsraad keurt het wedstrijdreglement voor de zomercampagne Beleef Berchem - activiteitenkalender- tijdens de zomer 2021 goed.
De verslagen van de adviesraden worden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
Artikel 304, §3 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad kan overgaan tot organisatie van raden en overlegstructuren die tot opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. De verslagen en einddocumenten van deze overlegstructuren worden meegedeeld aan de gemeenteraad.
Artikel 137 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat dit artikel ook van toepassing is op de districtsraden.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de volgende districtsadviesraad:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
jeugdraad | 4 mei 2021 |
Met het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Voor het geven van nieuwe straatnamen is het district niet bevoegd, maar het kan op basis van artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur wel advies uitbrengen over zaken die bovenlokaal zijn maar het district aanbelangen.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 22 oktober 2018 (jaarnummer 630) de optimalisatie voor straatnaamgeving goed, waaronder de benoeming of hernoeming van openbare gebieden die benoemd moeten worden zonder dat er huisvesting wordt toegekend en bijgevolg niet onder het decreet van 28 januari 1977 vallen, zoals openbare parken, pleintjes, perkjes en paadjes. Deze procedure verloopt als volgt:
In de zitting van 8 maart 2021 (jaarnummer 54) formuleerde het districtscollege van het district Berchem de vraag aan het college van burgemeester en schepenen om de begraafplaats Berchem te benoemen als Floraliënhof.
In de zitting van 16 april 2021 (jaarnummer 3062) nam het college kennis van de vraag van district Berchem om de begraafplaats te benoemen en gaf opdracht aan de straatnamencommissie om de procedure voor de benoeming op te starten.
In de zitting van 28 mei 2021 (jaarnummer 4021) besliste het college om de begraafplaats van Berchem te benomen als Floraliënhof.
Het college beslist om de begraafplaats in Berchem met naam ‘Begraafplaats Berchem’ de naam ‘Floraliënhof’ te geven om zo karakter en identiteit te creëren welke bijdragen aan de sereniteit van een laatste rustplaats en dit met een historische link naar de locatie en aandacht voor het groene karakter van de buurt.
'Floraliënhof’ is een meer passende naam voor de begraafplaats omwille van het feit dat de begraafplaats heel nauw grenst aan de locatie van de vroegere Floraliëntentoonstelling. Floraliënhof zal zo een rechtstreekse link leggen naar de historische context van de locatie van de begraafplaats. De Floraliëntentoonstelling, waar de nadruk op bloementeelt en groen lag, vond namelijk plaats op de Floraliënlaan die eveneens naar de tentoonstelling vernoemd werd.
Floraliënhof zal tevens een link leggen naar de groene component van de begraafplaats, waar in het beheerplan sterk de nadruk op wordt gelegd. Er zullen de komende jaren verschillende acties rond vergroening op de begraafplaats genomen worden, die ervoor zorgen dat bezoekers meer in sereniteit kunnen rouwen binnen een aangename en groene parkomgeving.
De naamgeving ‘Floraliënhof’ zal ook meer identiteit en positieve zingeving verlenen aan de begraafplaats en minder onpersoonlijk overkomen dan ‘Begraafplaats Berchem’. De naam ‘Floraliënhof’ kan op die manier bijdragen aan de sereniteit van een laatste rustplaats voor overledenen en een passende gedenkplaats bieden voor bezoekers en nabestaanden.
De districtsraad neemt kennis van de beslissing van het college om de begraafplaats van Berchem te benoemen als Floraliënhof.
De Valkenputstraat in de districten Berchem en Borgerhout:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
De parkinguitrit op het kruispunt Valkenputstraat en Stuivekenskerkestraat ontsluit de ondergrondse parkeerplaatsen van 146 appartementen. Door de schuine aansluiting op de Valkenputstraat is het dikwijls onmogelijk voor wagens om in één beweging uit te rijden richting Bikschotelaan wanneer er een wagen geparkeerd staat vlakbij de hoek van beide straten.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans neemt af met één (1) plaats.
stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Ilse Jacques, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels, Luc Van De Weyer, David Danssaert, Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps, Geert Brouwers
stemmen TEGEN: /
ONTHOUDINGEN: Arnold Peeters
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Valkenputstraat in de districten Berchem en Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 november 1996 (jaarnummer 1959).
De Diksmuidelaan in het district Berchem:
Het college keurde op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de principenota in verband met de speed pedelecs goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
De zichtbaarheid van de verkeersgeleider ter hoogte van het kruispunt met de Euterpestraat is zowel voor voetgangers als bestuurders van voertuigen niet gegarandeerd. Dit leidt tot onveilige situaties. Op vraag van het district Berchem stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) voor om de verkeersgeleider en het kruispunt met de Euterpestraat te accentueren met behulp van extra inleidende horizontale signalisatie.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Stemmen VOOR:
Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Ilse Jacques, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels,Luc Van De Weyer, David Danssaert, Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps, Geert Brouwers.
Stemmen TEGEN: /
ONTHOUDINGEN: Arnold Peeters.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Diksmuidelaan in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 11 oktober 2019 (jaarnummer 8359).
Stemmen VOOR :
Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Ilse Jacques, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels, Luc Van De Weyer, David Danssaert, Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps, Geert Brouwers.
Stemmen TEGEN : /
ONTHOUDINGEN : Arnold Peeters.
De districtsraad geeft gunstig advies over de opheffing van het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Anjelierstraat in het district Berchem dat goedgekeurd werd in de gemeenteraad van 13 januari 1987 (jaarnummer 37).
Sedert maart 2021 is de Belpairestraat omgevormd naar een fietsstraat. Hiervoor zijn de parkeerplaatsen aan 1 kant van de straat geschrapt. De bewoners van de straat hebben de indruk dat dit als gevolg heeft dat er nu veel sneller gereden wordt in de straat.
Vóór de wijziging was de Belpairestraat een smalle straat waar voorzichtig gereden werd omdat er te weinig plek was tussen de geparkeerde auto’s om snel te rijden.
Om het vermoeden van de bewoners concreet te kunnen maken hebben we in april 2021 in de Belpairestraat tussen de Wijnstraat en de Sint-Lambertusstraat een Telraam geïnstalleerd.
Een Telraam registreert alle bewegingen van voetgangers, fietsers, auto’s en vrachtwagens en de snelheid van de gemotoriseerde voertuigen.
De resultaten van deze metingen zijn publiek raadpleegbaar via Telraam.net.
Het enige nadeel aan de toestelletjes is dat ze ’s nachts geen metingen verrichten omdat ze nood hebben aan daglicht.
Voor de maand mei zijn de resultaten als volgt:
Fietsers: 28.898 (40,93%)
Auto’s: 38.097 (53,96%)
Vrachtwagens: 2.448 (3,47%)
0-10 km/u: | 13,2% | 40-50 km/u: | 5,35% |
10-20 km/u: | 20,44% | 50-60 km/u: | 2,96% |
20-30 km/u: | 39,17% | 60-70 km/u: | 1,41% |
30-40 km/u: | 14,08% | +70 km/u: | 3,39% |
Dus 27,19% van de auto’s rijdt meer dan de 30 km/u (en dit is dus enkel bij daglicht!)
Ligt tussen 6 en 8 uur ’s morgens en tussen 19 en 20 uur ’s avonds boven de 40 km/u. De rest van de dag ligt die tussen de 30 en 40 km/u (dus nooit onder de 30 km/u). Voor de nachtelijke uren zijn er geen resultaten.
Deze cijfers bevestigen de indruk van de bewoners. Er wordt veel te snel gereden in de Belpairestraat en veel auto’s volgen nog steeds hun GPS die niet up-to-date is en de mensen tegen richting door de straat stuurt.
Persoonlijk heb ik ook vastgesteld dat er veel autobestuurders zijn die niet weten wat een fietsstraat is en ze steken vlotjes de fietsers voorbij.
Uit de cijfers kan ook nog afgeleid worden dat er best nog wel wat reclame mag gemaakt worden voor de fietsstraat bij de fietsers. In een fietsstraat zouden meer fietsers moeten rijden dan auto’s. Nog veel fietsers gebruiken de Ferdinand Coosemansstraat terwijl ze aangenamer zouden kunnen fietsen langs de fietsstratenlus.
Er kwamen vanuit de buurt al enkele suggesties om de snelheid te laten zakken.
Het parkeren aan 1 kant van de straat is voor de fietsers die tegen richting door de straat rijden heel comfortabel maar het zou beter zijn als het parkeren wat meer van kant wisselde dan dat het nu doet. Ook een duidelijke barrière aan het begin en/of het einde van een parkeervak of aan de niet-parkeren-kant die de weg wezenlijk versmalt over een kleine afstand zou er voor kunnen zorgen dat het verkeer vertraagt. Met zo een barrière zou de straat ook vergroend kunnen worden als er gebruik wordt gemaakt van bloembakken of als er haagjes of boompjes geplant zouden worden.
Aan het einde van de Belpairestraat zou ook dringend iets moeten gebeuren om automobilisten tegen te houden dat ze de bocht afsnijden en zo de voetgangers in gevaar brengen. Sedert er in dit deel van de straat niet meer aan de rechterkant van de straat geparkeerd mag worden rijden de auto’s nog scherper de bocht naar rechts zodat er flink over de stoep gereden wordt.
Vraag aan de schepen:
De huidige opstelling is inderdaad een tijdelijke situatie. Er worden momenteel plannen gemaakt om de fietsstratenlus duurzamer aan te leggen. Het is de bedoeling dat onveilige situaties infrastructureel worden aangepakt en dat de fietsstraat ook duidelijker in beeld komt onder andere door rode asfalt te voorzien. Deze werkzaamheden staan dus nog op de planning.
Er zal bekeken worden welke maatregelen genomen kunnen worden i.h.k.v. verkeersveiligheid en verkeersremming. De voorgestelde ingreep om parkeren nog meer te laten wijzigen van zijde zal ervoor zorgen dat er een groot aantal parkeerplaatsen in de straat verdwijnen wat de parkeerdruk in de wijk nog meer zal verhogen.
Dat is een vraag die aan politie gesteld werd…
Dit wordt verder bekeken in de plannen
Idem vorige vraag.
wo 23/06/2021 - 10:35MOTIE in verband met de toekomst van de luchthaven van Deurne
In een startnota van het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare Werken om te komen tot een langetermijnvisie voor de regionale luchthavens worden toekomstscenario’s geschetst van de luchthavenuitbater EGIS voor de luchthaven van Antwerpen tegen 2039. Naast een “pessimistisch scenario” van 304.536 passagiers en een “basisscenario” met 394.275 passagiers is er ook een “optimistisch scenario”. Dat spreekt van 758.388 passagiers, zo'n 2,5 keer zoveel als in het recordjaar 2019 dus. Dat zou gebeuren met ruim 53.000 vliegbewegingen, zo'n 17.000 bewegingen extra. Ook het basisscenario telt 11.000 extra vliegbewegingen.
Hoe dan ook zou de groei er vooral komen door meer passagiersverkeer, zowel zakelijk en vooral toeristisch.
Waarheen er zou kunnen worden gevlogen is nog koffiedik kijken. EGIS bracht naar eigen zeggen 26 bestemmingen in kaart voor de (middel)lange termijn, al worden die niet vrijgegeven.
De nota haalt ook nog een belangrijk aandachtspunt aan. In 2024 moet de luchthaven een nieuwe omgevingsvergunning hebben. Terwijl de luchthaven nu al aanloopt tegen haar geluidslimieten. Uit de nota blijkt dat men de geluidsruimte wil vergroten. En dat is toch wel echt een probleem. Nu al zijn er 3.800 omwonenden met serieuze hinder van meer dan 50 decibel.
Na de tweede lockdown nam het aantal vluchten duidelijk toe. Meestal gaat het om kleinere vliegtuigen met 2 achterwaartse straalmotoren. Ongeveer 2 keer per dag zit daar een grotere Tui-vlucht tussen. Bovendien wordt er al gevlogen voor 7u en ook nog na 23u. Al die verplaatsingen genereren bovendien een soort zwarte, roetachtige neerslag van de Rodekruislaan tot in de Groenenhoek.
De buurtbewoners hebben dus de laatste tijd al meer last van lawaai. En dat is nu, binnen de bestaande geluidsgrenzen. Als deze zouden verruimd worden, dreigt de situatie voor veel mensen in de buurt nog een veel groter probleem te worden.
Ten slotte is er het feit dat de Vlaamse Omgevingsinspectie de laatste tijd een reeks bouwmisdrijven heeft vastgesteld op de terreinen van de luchthaven. De overtreders zijn de luchthavenuitbater, de Vlaamse overheid en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). De overtredingen zijn: een stuk perimeterweg die zonder vergunning in agrarisch gebied is aangelegd, een toegangsweg naar het luchthaventerrein naast de zuidelijke tunnelingang en een spottersheuvel. De Vliegveldweg, een gemeentelijke weg, werd deels afgebroken en verlegd zonder dat hier de, nochtans noodzakelijke, toestemming van de gemeente Borsbeek voor werd gevraagd. Burgemeester Dis Van Berckelaer reageert verontwaardigd op het feit dat Vlaanderen als bouwheer haar eigen regels niet toepast.
De komende jaren investeert Vlaanderen fors in de luchthaven, goed voor 25,5 miljoen euro. Ongeveer de helft daarvan zou al gaan naar een grootschalige renovatie van de startbaan. De vraag ten gronde natuurlijk is of het zin heeft te blijven investeren in het nog groter maken een verlieslatende luchthaven. Zeker als dat ten koste gaat van de leefkwaliteit van veel Berchemnaars.
MOTIE
De districtsraad van Berchem
Stelt vast dat na de lockdown-periode de geluidsoverlast van vliegtuigverkeer opnieuw snel in stijgende lijn gaat,
Neemt kennis van de startnota langetermijnvisie regionale luchthavens,
Stelt vast dat in deze startnota uitgegaan wordt van mogelijks forse groeiscenario’s van luchthavenuitbater EGIS wat het aantal vliegbewegingen en passagiers betreft,
Stelt vast dat naar de vernieuwing van de omgevingsvergunning in 2024 de vraag wordt gesteld naar een verruiming van de geluidsruimte,
Sluit zich aan bij het protest van de gemeente Borsbeek over het feit dat niet gepast wordt opgetreden tegen bouwmisdrijven op het luchthaventerrein,
Vraagt het stadsbestuur en de Vlaamse regering om
Stemmen VOOR:
Luc Van De Weyer, David Danssaert, Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps.
Stemmen TEGEN:
Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels, Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Ilse Jacques, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Geert Brouwers.
ONTHOUDINGEN: /
Op het kruispunt Resedatstraat/ Victor Jacobslei wordt de middenberm doorgetrokken, zodat geen gevaarlijk doorgaand verkeer meer mogelijk is. Fietsers en voetgangers kunnen wel nog steeds doorsteken.
Reeds in 2013 hadden de burgers zich verenigd om te protesteren tegen “racers” in de smalle straatjes.
Hun voorstel was toen en is nog altijd om een verkeersdrempel aan te leggen.
150 burgers hebben toen een petitie ondertekend en velen waren aanwezig toen het punt op de districtsraad werd behandeld.
Schepen Bruno Desaegher was niet akkoord want dit zou teveel kosten.
De buurtbewoners zijn niet akkoord want zij vrezen dat de rustige straat, de Victor Jacobslei, met veel spelende kinderen door het omrijden net gevaarlijker zal worden.
Bovendien klagen zij aan dat zij hier niet gehoord werden en worden geconfronteerd met BESLIST BELEID.
De bewoners willen dat de werken niet aangevat worden en dat hun vorige vraag namelijk de verkeersdrempels terug op de agenda komt.
Onze vraag aan het college
In het punt staat dat het om onderhoudswerken gaan. Maar dit gaat toch verder, het is een aanpassing van de verkeerssituatie
Waarom werd de buurt niet betrokken? Het district heeft steeds de mond vol over inspraak en participatie, maar gaat niet in dialoog met de buurtbewoners wanneer ze weet dat deze heraanleg zo gevoelig ligt.
Wij vragen aan het college een overleg met de buurtbewoners, en het herbekijken van de verkeersdrempels
De afweging van plateau vs de huidige oplossing.
De werken zijn gestart, een tweede deel volgt na het bouwverlof. Het valt onder onderhoudswerken gezien aan beide kruispunten voetpaduitstulpingen worden aangebracht. Dit is een kleine wijziging van de bestaande toestand i.f.v. verkeersveiligheid.
De omrijfactor is klein en er zijn voldoende parallelle alternatieven aan deze as (Statiestraat- Driekoningenstraat, uitbreidingsstraat en Vredestraat). Het dichtzetten van de middenberm is zeer efficiënt voor het weren van sluipverkeer en de snelheidsproblematiek wat de veiligheid van de wijk ten goede komt.
Het Vredeplein heeft zich de laatste jaren ontpopt tot een echte aantrekkingspool voor kinderen en volwassenen. Het veilig maken van de omgeving is nu nog relevanter geworden.
Andere positieve elementen van de keuze:
Inspraak: De problematiek werd enkele jaren geleden terecht door uw voorgangster hier op de DR gebracht. Metingen ondersteunden deze thema's. Wij luisteren nu naar de bewoners en hebben die oplossing gekozen die het veiligst is, de minste bewoners hindert in hun nachtrust, groenst, onthardenst en budgetvriendelijkst.
wo 23/06/2021 - 10:37In 2018 en 2019 werd de Zillebekelaan heraangelegd. Van bij de aanvang was de aanleg voor veel buurtbewoners erg omstreden omdat veel groen en bomen moest wijken voor deze heraanleg. De uitleg kwam er weer dat ‘de meeste bomen dood waren’ …. Dit argument horen we maar al te vaak. Ik heb echter nog NOOIT werkelijk één van deze bomen zien doodgaan.
Het districtsbestuur legde dus deze bekommernissen van buurtbewoners naast zich neer. (buurtbewoners mochten wel nog mee de keuze van de nieuwe aanplantingen mee bepalen).
Op het centrale plein werden slechts 6 bomen geplant. Het werd allemaal wel weer erg mooi omschreven en verbloemd om iedereen te overtuigen.
Ik lees letterlijk in de persmededeling van het district in 2019:
“Door de nieuwe plantvakken met grassen en andere beplanting krijgt het plein een groener karakter.
De nieuwe bomen krijgen veel ruimte door middel van speciale boomgroeiplaatsen. Het zijn ondergrondse wortel- en infiltratieconstructies die zorgen voor goede beluchting en bewatering van de boomwortels. De extra luchtlaag voorkomt bovendien wortelopdruk. Zo kunnen de bomen op de Zillebekelaan mooi en groot uitgroeien.
Waterinfiltratie
Onder het plein kwam een inventief systeem voor waterinfiltratie: In de eerste plaats infiltreert het regenwater ter hoogte van de speciale boomgroeiplaatsen.
Bij grotere regenbuien zal het regenwater overstorten naar een dieper gelegen grote infiltratiebuis, zodat het nog verder kan infiltreren in de ondergrond. De uitzonderlijk grote buis van twee meter doorsnede zit vol met kleine gaatjes, waar het regenwater langzaam doorheen druppelt.”
In de praktijk krijgen we toch een heel ander beeld vandaag. Eén groot hitte-eiland met héél veel beton, geen watervoorzieningen, amper groenvoorziening (wel een streepje ‘kunst-gras’).
Onbegrijpelijk voor deze tijden. Tijden waarin het bestuur de mond vol heeft met acties zoals ‘breek uit’. Zelf legde het amper 2 jaar geleden een volledig nieuw plein aan dat totaal niet past in een klimaatvriendelijke toekomst.
Maar … tot overmaat van ramp is de helft van de 6 nieuw aangeplante bomen op het plein vandaag al dood.
Omdat we gemerkt hebben dat men de boom op de Diksmuidelaan die 2 jaar geleden dood ging was VERGETEN te vervangen, wil ik daarom al onmiddellijk hierop de aandacht vestigen en hoop dat men in het nieuwe plantseizoen zo vlug mogelijk nieuwe bomen aanplant.