De districtsraad keurde op 4 april 2019 (jaarnummer 35) het Huishoudelijk reglement district Wilrijk goed.
Op 9 januari 2020 (jaarnummer 8) en 6 februari 2020 (jaarnummer 18) keurde de districtsraad wijzigingen aan het Huishoudelijk reglement district Wilrijk goed.
De Vlaamse Regering keurde op 16 juli 2021 het 'Decreet tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie' goed. Onder andere de mogelijkheid om digitaal te vergaderen wordt formeel verankerd in dit decreet.
Het Huishoudelijk reglement district Wilrijk vormt een aanvulling op het Decreet Lokaal Bestuur. Het is beperkt tot zaken die niet geregeld worden door het Decreet Lokaal Bestuur en waarvoor het bestuur zelf autonomie (of een verplichting) heeft om een regeling uit te werken in het huishoudelijk reglement.
Naar aanleiding van de goedkeuring van het 'Decreet tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie' dient het Huishoudelijk reglement district Wilrijk te worden aangevuld: het huishoudelijk reglement dient de omstandigheden om digitaal te kunnen vergaderen, te omschrijven.
Door een addendum aan het Huishoudelijk reglement district Wilrijk toe te voegen, voldoet het aan deze nieuwe vereiste.
Overeenkomstig artikel 38 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt de gemeenteraad een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over onder andere:
Deze bepalingen werden aan het Decreet Lokaal Bestuur toegevoegd na goedkeuring van het Decreet tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie.
De districtsraad keurt het addendum 'Organisatie van raads- en commissievergaderingen in een digitale omgeving' bij het Huishoudelijk reglement district Wilrijk goed voor de bepalingen in het addendum die op de districtsraad van toepassing zijn.
Artikelen 32, 277 en 132 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
De districtsraad vergaderde op 28 oktober 2021.
De districtsraad keurt de notulen van 28 oktober 2021 goed.
De Lotusstraat in het district Wilrijk:
Op 28 september 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Lotusstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lotusstraat in het district Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 29 juni 2018 (jaarnummer 6115).
Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. Zo lezen we in resolutie 22 dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen' (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Er werden aanvragen ingediend voor de plaatsing van publieke laadpalen. Er werden 16 aanvragen goedgekeurd. Naar aanleiding hiervan werden 15 locaties geselecteerd.
MPA AG legt nu de goedkeuring voor de verschillende locaties en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter goedkeuring voor.
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor publieke laadpalen te plaatsen op de volgende locaties:
District Antwerpen
District Berchem
District Borgerhout
District Deurne
District Merksem
District Wilrijk
De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien.
Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken, zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over de locaties die op het grondgebied van het district Wilrijk liggen:
De districtsraad beslist in kader van het doorgeven van strategische locaties voor laadpalen, minimaal één laadpaal (met meerdere aansluitingen) te voorzien bij de heraanleg van het Michel Willemsplein voorzien in het voorjaar van 2022.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Publieke laadpalen' voor het deel dat op het grondgebied van het district Wilrijk ligt.
Stad Antwerpen voerde in 2020 het concept van de ‘tijdelijke COVID-19 schoolstraten’ in, om de afstand van 1,5 meter voor de schoolpoort te allen tijde mogelijk te maken. In navolging van dit concept en bijbehorende maatregelen werd het collegebesluit van 16 juli 2021 (jaarnummer 5938) goedgekeurd. Hierin werd gestipuleerd dat scholen die voor 31 augustus 2021 de procedure voor een reguliere schoolstraat opstarten, een automatische verlenging van hun tijdelijke schoolstraat tot uiterlijk 31 december 2021 krijgen. Dit met de bedoeling in die periode de goedkeuring voor een reguliere schoolstraat te bekomen. De school 'Parkschool Ieperman' doorliep deze procedure correct en de 'tijdelijke COVID-19 schoolstraat' werd tevens positief geëvalueerd.
Parkschool Ieperman wenst dan ook in samenspraak met het district Wilrijk om een reguliere schoolstraat in te voeren, in het gedeelte van de Kerkelei gelegen tussen de Steytelincklei en nummer 39.
De Kerkelei in het district Wilrijk:
Om deze schoolstraat vlot te laten verlopen, wordt gelijktijdig het beperkt eenrichtingsverkeer ingevoerd, met als toegelaten rijrichting naar de Doornstraat, dit conform het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" zoals goedgekeurd door het college op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618).
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Kerkelei in het district Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeentraad van 22 oktober 1991 (jaarnummer 1632).
Bij de definitieve invoering van de schoolstraat Kerkelei adviseert de districtsraad:
Stad Antwerpen voerde in 2020 het concept van de ‘tijdelijke COVID-19 schoolstraten’ in, om de afstand van 1,5 meter voor de schoolpoort te allen tijde mogelijk te maken. In navolging van dit concept en bijbehorende maatregelen werd het collegebesluit van 16 juli 2021 (jaarnummer 5938) goedgekeurd. Hierin werd gestipuleerd dat scholen die voor 31 augustus 2021 de procedure voor een reguliere schoolstraat opstarten, een automatische verlenging van hun tijdelijke schoolstraat tot uiterlijk 31 december 2021 krijgen. Dit met de bedoeling in die periode de goedkeuring voor een reguliere schoolstraat te bekomen. De school 'Sint-Ursula' doorliep deze procedure correct en de 'tijdelijke COVID-19 schoolstraat' werd tevens positief geëvalueerd.
De school 'Sint-Ursula' wenst dan ook in samenspraak met het district Wilrijk om een reguliere schoolstraat in te voeren, in het gedeelte van de Sint-Camillusstraat gelegen tussen de Kerkhofstraat en de Sint-Sebastiaanstraat.
De Sint-Camillusstraat in het district Wilrijk:
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Sint-Camillusstraat in het district Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 2 oktober 2020 (jaarnummer 8251).
Stad Antwerpen voerde in 2020 het concept van de ‘tijdelijke COVID-19 schoolstraten’ in, om de afstand van 1,5 meter voor de schoolpoort te allen tijde mogelijk te maken. In navolging van dit concept en bijbehorende maatregelen werd het collegebesluit van 16 juli 2021 (jaarnummer 5938) goedgekeurd. Hierin werd gestipuleerd dat scholen die voor 31 augustus 2021 de procedure voor een reguliere schoolstraat opstarten, een automatische verlenging van hun tijdelijke schoolstraat tot uiterlijk 31 december 2021 krijgen. Dit met de bedoeling in die periode de goedkeuring voor een reguliere schoolstraat te bekomen. De school 'De Ark' doorliep deze procedure correct en de 'tijdelijke COVID-19 schoolstraat' werd tevens positief geëvalueerd.
De school 'De Ark' wenst dan ook in samenspraak met het district Wilrijk om een reguliere schoolstraat in te voeren.
Het Pastoor Pauwelsplein in het district Wilrijk:
Om deze schoolstraat vlot te laten verlopen, werd indertijd gelijktijdig het beperkt eenrichtingsverkeer ingevoerd in de Sint-Jan Vianneystraat, met als toegelaten rijrichting naar de Oudestraat. Het beperkt eenrichtingsverkeer zal bestendigd worden in het aanvullend reglement voor de Sint-Jan Vianneystraat.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Pastoor Pauwelsplein in het district Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 1995 (jaarnummer 655).
Bij de definitieve invoering van de schoolstraat Pastoor Pauwelsplein adviseert de districtsraad een verkeersplateau aan te leggen op kruispunt Pastoor Pauwelsplein – Boekstraat.
Artikel 246 § 4 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de samenstelling van de organen rekening kan houden met de samenstelling van de districtsraad voor zover de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting belast is met de verwezenlijking van welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang die uitsluitend bevoegdheden van het district betreffen. De vertegenwoordigers in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de districtsraad.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 2 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
In het kader van het decreet lokaal cultuurbeleid stelt de stad een strategische meerjarenplanning op waarin de beleidsprioriteiten van het lokaal cultuurbeleid worden uitgewerkt. ‘Iedereen vindt in Antwerpen een veelzijdig lokaal cultuuraanbod en het forum om zichzelf te ontplooien’ is de strategische doelstelling die in de meerjarenplanning opgenomen werd voor de uitwerking van het lokaal cultuurbeleid.
De concrete uitwerking van deze centrale strategische doelstelling gebeurt grotendeels in de districten, de cultuurwerking in de districten vormt de basis van het lokaal cultuurbeleid.
De stad Antwerpen is lid van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk. Bij gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 (jaarnummer 243) werd de heer Hans Ides aangeduid als afgevaardigde namens de stad in de algemene vergadering.
Met het bericht van 3 november 2021 meldt de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk dat op 8 december 2021 een digitale algemene vergadering zal plaatshebben met volgende agendapunten:
Volgens de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk dient de begroting ter goedkeuring aan de districtsraad Wilrijk te worden voorgelegd.
De raad van bestuur van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk keurde op 27 september 2021 het actieplan en de begroting 2022 goed en legt deze ter goedkeuring voor aan de districtsraad Wilrijk en de Algemene Vergadering.
Het actieplan van het district wordt opgenomen in het geheel van het geïntegreerde actieplan van het lokaal cultuur-/vrijetijdsbeleid van alle districten en het overkoepelend stedelijk beleid.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de stadsafgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk handelt overeenkomstig de instructies van de districtsraad. Dit betekent dat de districtsraad Wilrijk kennis moet nemen van de agenda van deze algemene vergadering en aan de stadsafgevaardigde of diens plaatsvervanger steminstructies moet geven.
De districtsraad Wilrijk geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde om alle punten van de agenda van de algemene vergadering van 8 december 2021 goed te keuren.
De goedgekeurde begroting wordt vervolgens ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het decreet van 6 juli 2012 houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid.
Op 15 december 2014 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 950) de nieuwe statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk goed.
Op 2 april 2015 (jaarnummer 51) gaf de districtsraad positief advies over het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk, alsook over de wijziging van artikel 44 in de statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk.
Op 26 mei 2015 (jaarnummer 263) werd het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst en de wijziging van artikel 44 in de statuten aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd.
Artikel 11 § 2 van de samenwerkingsovereenkomst voorziet dat de raad van bestuur, overeenkomstig de toepasselijke wetgeving, de jaarrekening vaststelt en vervolgens de vastgestelde rekening ter goedkeuring voorlegt aan de districtsraad, uiterlijk op 30 juni die volgt op het boekjaar waarop de jaarrekening betrekking heeft. In het districtsraadsbesluit dat wordt opgemaakt ter goedkeuring van de jaarrekening dienen ineens de steminstructies te worden opgenomen voor de algemene vergadering waarop de jaarrekening zal worden goedgekeurd.
De districtsraad neemt kennis van volgende agendapunten van de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk van 8 december 2021.:
De districtsraad keurt het actieplan 2022 van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk goed.
De districtsraad keurt de begroting 2022 van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk goed.
De districtsraad geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde of een plaatsvervanger, een ander lid van de districtsraad, op de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk alle punten van de agenda goed te keuren.
Volgens artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
De huidige samenwerkingsovereenkomst met vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk loopt af op 31 december 2021. Daarom moet er een nieuwe overeenkomst afgesloten worden die een aantal specifieke bepalingen bevat die op de samenwerking tussen stad Antwerpen en de vzw van toepassing zijn.
De samenwerkingsovereenkomst bepaalt onder andere welke doelstellingen en resultaten moeten worden nagestreefd door de vzw en welke middelen de vzw hiervoor krijgt. De samenwerkingsovereenkomst bepaalt onder meer ook hoe de wederzijdse samenwerking dient te verlopen in termen van planning, rapportage, evaluatie, intern controlesysteem, et cetera. Ook bevat de overeenkomst de belangrijkste principes van samenwerking, die identiek zijn voor alle leden van de groep stad Antwerpen.
De samenwerkingsovereenkomst zal, na advies van de districtsraad, ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad en de algemene vergadering van de vzw lokaal cultuurbeleid district Wilrijk.
Artikel 247 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat tussen de gemeente en de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting een samenwerkingsovereenkomst wordt gesloten voor de uitvoering van de toevertrouwde taken van gemeentelijk belang.
De gemeenteraad besliste op 25 februari 2008 (jaarnummer 318) tot de omvorming van de acht bestaande vzw’s financieel beheer van de cultuurcentra tot acht vzw’s lokaal cultuurbeleid.
Op 16 december 2013 (jaarnummers 785) keurde de gemeenteraad de omvorming conform het Gemeentedecreet en de juridisch-technische statutenwijziging van de vzw lokaal cultuurbeleid district Wilrijk goed.
Op 15 december 2014 (jaarnummer 950) besliste de gemeenteraad tot de verderzetting van de werkzaamheden van de vzw's als eva-vzw en keurde de gemeenteraad de nieuwe statuten van de eva-vzw lokaal cultuurbeleid district Wilrijk goed. De rechten en plichten van zowel stad Antwerpen als de vzw dienen te worden geconcretiseerd in een samenwerkingsovereenkomst.
De huidige samenwerkingsovereenkomst van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 mei 2015 (jaarnummer 263). De gemeenteraad keurde op 25 maart 2019 (jaarnummer 246), 16 december 2019 (jaarnummer 745) en 14 december 2020 (jaarnummer 738) de verlenging van deze overeenkomst goed. De samenwerkingsovereenkomst loopt af op 31 december 2021.
De districtsraad geeft positief advies over de samenwerkingsovereenkomst tussen stad Antweren en vzw lokaal cultuurbeleid district Wilrijk, met een looptijd van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025, die rekening houdt met de specifieke kenmerken van de werking van de vzw lokaal cultuurbeleid district Wilrijk.
De financiële gevolgen voor de aankoop van de geveltonnen wordt geregeld met een apart districtscollegebesluit:
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) in het kader van de binnengemeentelijke decentralisatie. Artikel 6 bepaalt dat volgende bevoegdheden over participatie en verenigingsleven worden overgedragen aan de districtsraden:
Op 7 november 2019 (jaarnummer 91) keurde de districtsraad het definitief bestuursakkoord district Wilrijk 2019-2024 goed.
Op 3 december 2020 (jaarnummer 98) keurde de districtsraad het ondersteuningsreglement Gevelton goed. Het ondersteuningseglement is geldig met ingang van 1 januari 2021.
Op 28 oktober 2021 keurde de districtsraad (jaarnummer 79) de aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Zoals opgenomen in het bestuursakkoord wenst het districtsbestuur van Wilrijk in te zetten op vergroening en ontharding. Om bewoners en scholen maximaal te ondersteunen bij het nemen van maatregelen met het oog op klimaatverandering, heeft het team communicatie en participatie reglementen voor vergroenings-en onthardingsacties opgesteld.
Beplanting in straten, op daken en tegen gevels helpen onze stad af te koelen op hete dagen en bij nat weer het regenwater beter af te voeren. De verschillende vergroenings-en onthardingsreglementen bieden een kader voor de ondersteuning van initiatieven die de woon-en schoolomgeving verbeteren.
Onderstaande reglementen onderscheiden volgende soorten ondersteuning:
Looptijd van de reglementen: 1 januari 2021 tot en met 31 december 2024, behalve het reglement 'tijdelijke tegelservice" dit loopt van 1 januari 2021 tot 31 december 2021.
Gezien de grote vraag van individuele burgers die een regenton willen aankopen maar geen regenafvoer hebben aan de voorgevel van hun woning/gebouw, wordt het bestaande ondersteuningsreglement gevelton aangepast. Hierdoor kunnen individuele burgers, bewonersgroepen en verenigingen een gevelton aankopen en deze plaatsen zowel aan de voorgevel als achtergevel van hun woning/gebouw.
Het district Wilrijk wil met de verschillende reglementen wijk- en burgerinitiatieven ondersteunen, waarbij de deelname aan de samenleving en de sociale cohesie in wijken en straten wordt bevorderd met aandacht voor vergroening en ontharding.
De districtsraad keurt het aangepaste reglement 'Gevelton', ter ondersteuning van vergroenings- en onthardingsacties, goed.
Het aandeel van het district Wilrijk in de projectkost verhoudt zich in grootorde als volgt tot het aandeel van de overige aanbestedende overheden:
Aanbestedende overheid | Aandeel in de projectkost (afgerond) |
Het district Wilrijk | 30% |
Aquafin nv | 54% |
Water-link | 16% |
Het toepasselijk bestek voorziet in een afzonderlijke betaling voor elk van de betrokken aanbestedende overheden. Er worden per aanbestedende overheid gescheiden schuldvorderingen (vergezeld door de gedetailleerde staat van de gerealiseerde werken waarop deze vorderingen steunen) en facturen opgemaakt.
Artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Met de gemeenteraadbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werden de bevoegdheden van de gemeenteraad voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten gedelegeerd aan de districtsraden, in het kader van de uitoefening van de aan de districten overgedragen bevoegdheden.
Met de gemeenteraadbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 00300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor openbaar domein.
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
Aquafin nv. Bestek. Goedkeuring | 11 oktober 2021 | ||
Water-link. Bestek. Goedkeuring | 1 oktober 2021 |
De Cederlaan verkeert in slechte staat en is aan vernieuwing toe. Het district Wilrijk wenst deze straat opnieuw aan te leggen. Dit biedt de opportuniteit om over te gaan tot de volledige vernieuwing van de straat, waardoor de algemene beeldkwaliteit alsook de verblijfs- en belevingswaarde wordt geoptimaliseerd. Het groene karakter wordt versterkt. Het comfort en de veiligheid van alle weggebruikers wordt gemaximaliseerd.
Het districtscollege keurde in zitting van 4 augustus 2020 (jaarnummer 2020_DCWI_00166) het definitief ontwerp goed.
De opdrachtnemer of zijn onderaannemer dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om de werken met betrekking tot de aanleg van de drinkwaterleiding tot een goed einde te brengen aan de hand van: twee gelijkaardige opdrachten hebben uitgevoerd gedurende de afgelopen vijf jaar, betreffende de aanleg van een leiding > DN 600 in nodulair gietijzer over een afstand van minimaal 200m met een waarde van de opdracht van minstens € 100.000, materiaal exclusief.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met het gunningscriterium prijs.
In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor werken door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden. De stad Antwerpen treedt voor deze opdracht op als aanbestedende overheid. De rioleringswerken zijn ten laste van Aquafin nv.
De districtsraad keurt bestek GAC_2021_01704 voor "Wegeniswerken Cederlaan" goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Wegeniswerken Cederlaan |
|
budgetplaats: 5082500000 | volgt later |
Geachte Districtsburgemeester
Beste Kristof
Sinds 2021 is het aantal elektrische steps op het Antwerpse grondgebied enorm toegenomen. In maart 2021 heeft men nog besloten om het maximumaantal toegelaten steps te verhogen. Deze uitbreiding is gepaard gegaan met een betere spreiding om het gebruik ervan buiten de Ring te stimuleren.
Allereerst is het belangrijk om te vermelden dat dergelijke steps een positieve impact hebben op de deelmobiliteit in de stad en de districten. Net zoals het velosysteem, merken we dat er enorm veel gebruik van wordt gemaakt. Ik denk dat het belangrijk is om dergelijke alternatieve vervoersmiddelen te blijven stimuleren. Net omdat het ook weer enkele auto’s van de weg haalt.
Wel moeten we vaststellen dat deze steps ook voor overlast zorgen. Het grootste probleem is dat deze steps vaak worden achtergelaten op ongepaste en gevaarlijke plaatsen. Dit zorgt voor problemen onder andere voor onze senioren, slechtzienden, mensen met kinderwagens, enz. Tot mijn grote vreugde las ik in een artikel dat schepen Koen Kennis actie wil ondernemen tegen het wildparkeren van deelsteps. Hij zal hiervoor gesprekken aangaan met de aanbieders van deze deelsteps. Nu heb ik hieromtrent enkele vragen:
Met vriendelijke groeten
Xeno Wauters
Districtsraadslid Xeno Wouters geeft een toelichting bij de interpellatie, waarna districtsraadslid Eric Huijbrechts aanvult. Districtsburgemeester Kristof Bossuyt antwoordt.
ma 06/12/2021 - 14:33Geachte Districtsschepen
Beste Werner
Na de heraanleg van de Kleine Steenweg is er op de Kleine Steenweg 18 een sociaal centrum gekomen. De ingang van dit centrum ligt echter niet aan de kant van de Kleine Steenweg, maar aan de zijkant van het sociaal centrum. Het voetpad en de rijbaan die toegang bieden tot het sociaal centrum en de achterliggende parking zijn in enorm slechte staat.
Door de slechte staat van het voetpad is het niet ondenkbaar dat vandaag of morgen iemand hier ongelukkig ten val komt, net dat willen we vermijden. Daarom willen wij het Wilrijkse districtscollege vragen om zo snel als mogelijk op zoek te gaan naar een oplossing. Daarnaast hebben we nog enkele bijkomende vragen, namelijk:
Met vriendelijke groeten
Sophie Stukken
Xeno Wauters
Districtsraadslid Xeno Wauters geeft een toelichting bij deze interpellatie.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt doet het voorstel tot een unaniem standpunt van de districtsraad
waarbij het district negatief adviseert indien een aantal voorwaarden niet vervuld zijn (ontharding -
bomen - doorsteek naar de sporthal). Dit wordt unaniem aanvaard.
De legislatuur van het districtscollege en de raad is thans halverwege zodat het aangewezen is om een round-up te houden van wat tot nu toe gerealiseerd is van het bestuursakkoord en wat nog gerealiseerd zal worden voor de volgende verkiezingen.
Kan daarom op de raadscommissie van 10 januari 2022 de burgemeester en iedere schepen voor zijn domein een overzicht geven van hetgeen zijn departement in de periode 2019-2021 gerealiseerd heeft van het bestuursakkoord en in de periode 2022-2024 nog zal realiseren, zodat de raadsleden de gelegenheid hebben daarover hun bemerkingen te houden?
Kan dit overzicht door de burgemeester en iedere schepen vooraf, uiterlijk woensdag 5 januari 2022, schriftelijk bezorgd worden aan de raadsleden?
Districtsraadsleden Luc Eliaerts en Dirk Avonts geven een toelichting bij deze interpellatie waarna
districtsraadsleden Martine Depauw, Lien Moens, Eric Huijbrechts en Luk Lemmens aanvullen.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt antwoordt. Dirk Avonts repliceert.
Geachte heer Ides
Het districtscollege nam reeds tal van beslissingen die een positieve invloed hebben op zowel de kwantiteit als de kwaliteit van ‘het groen’ in Wilrijk. Voorbeelden hiervan zijn de projecten van Groenbouwers, de tijdelijke informatiestand op de Bist en het aanplanten van talloze bomen. De Wilrijkenaar kan tevreden zijn over haar groenvoorzieningen.
Ik heb echter een aanbeveling om het beleid inzake ‘groen’ nog beter te maken dan het reeds is. Het is immers mogelijk om op de Ringlaan, meer bepaald het stuk tussen het rond punt en de Prins Boudewijnlaan, een aangename groene zone te creëren en dit door slechts enkele beperkte ingrepen. De groene zone die zich vandaag de dag op de Ringlaan bevindt, is immers weinig charmant voor het oog en bevat geen zitbanken. Het resultaat hiervan is dat de zone enkel gebruikt wordt door mensen die hun hond uitlaten. Dit stukje groen wordt voor de rest niet benut door de buurtbewoners en dat is best jammer.
Ik heb derhalve enkele vragen:
Hoogachtend
Philippe Kussé
Districtsraadslid Philippe Kussé geeft een toelichting bij de interpellatie, waarna districtsraadsleden
Dirk Avonts en Alexandra D'Archambeau aanvullen.
Districtsschepen Hans Ides antwoordt.
Begin november werd een spiegeltent geplaatst op een wei langs de Fort VI straat aan de campus TerEiken van UA. Blijkbaar is deze barak bedoeld voor de fuiven van de studenten. Deze bevindt zich op een 200 meter in vogelvlucht van een aantal rijwoningen van de Fort VI straat. Een betere plaatsing zou geweest zijn naast het geitenpad aan de parking 3/4. De bewoners van de Fort VI straat werden hierover niet geraadpleegd noch geïnformeerd, terwijl er wordt gevreesd voor overlast, zoals nachtlawaai, dronken studenten en autoverkeer.
Wellicht zal deze barak hier lange tijd staan want volgens een GvA-artikel zoekt de universiteit een definitieve oplossing waarmee heel wat tijd gemoeid kan zijn.
Is uw college van deze toestand op de hoogte? Is er voor deze barak een omgevingsvergunning aangevraagd en is daarbij advies gevraagd aan uw college?
Kan uw college de UA contacteren ten einde een andere plaatsing van deze barak te vragen in overleg met de buurtbewoners?
Districtsraadslid Luc Eliaerts geeft een toelichting bij de interpellatie waarna districtsraadsleden Xeno
Wauters en Alexandra D'Archambeau aanvullen.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt antwoordt.
Burger Brands Wilrijk heeft een omgevingsvergunning aangevraagd voor een Burger King met drive-in aan de boomsesteenweg 364 tussen de Jules Moretuslei en de Korenbloemstraat op de locatie van het huidige Dreambaby.
De inplanting van een dergelijk fastfoodrestaurant met drive-in veroorzaakt veel overlast in het bijzonder voor de nabijgelegen woonzone.
De extra verkeerbewegingen worden geschat op 1500 per dag. Dit geeft een onaanvaardbaar aanzuigeffect van autoverkeer met het risico op ongevallen met andere, vooral zwakke weggebruikers op de nu reeds heel drukke boomsesteenweg, meer aantasting van de luchtkwaliteit en bijkomend lawaaihinder.
De openingsuren tot 23 uur in de week en tot één uur ‘s nachts in het weekend zullen, gelet op het aantal beoogde bezoekers, rustverstorend werken voor de omgeving.
Fastfood staat gelijk aan heel veel verpakking. De verpakkingen van de afhaalmaaltijden zullen niet op de site blijven maar verspreid raken over de ganse omgeving inclusief in de tuinen en onder het viaduct. Opruimen van zwerfvuil komt ten laste van de overheid, dus kosten die afgewenteld worden op de gemeenschap. En het staat haaks op het beleid van afvalvermindering.
Is uw college op de hoogte van deze aangevraagde vergunning?
Kan uw college stappen zetten teneinde de toekenning van deze aanvraag te verhinderen c.q. te bemoeilijken, o.m. door het uitbrengen van een omstandig negatief advies aan de stad Antwerpen en/of het aantekenen van bezwaar bij het omgevingsloket waarvoor de termijn loopt tot en met 8 december?
Districtsraadslid Luc Eliaerts geeft een toelichting bij de interpellatie waarna districtsraadsleden
Werner De Gres, Alexandra D'Archambeau en Magda Biesemans aanvullen.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt antwoordt.
De stad Antwerpen en de districten investeren 2 miljoen euro om nieuwe toekomstbomen aan te planten. Daarnaast wil het bestaande bomen meer ruimte te geven zodat ze voldoende kunnen groeien. De bomen zuiveren de lucht en zorgen voor natuurlijke verkoeling. De stad telt al meer dan 500 toekomstbomen die meer dan 120 jaar kunnen worden, daar komen er nog eens 106 bij.
…
Vrijdag vernamen we via bovenstaand krantenartikel de aankondiging van het planten van 106 nieuwe toekomstbomen.
Ook Wilrijk krijgt hiervoor een mooi budget toegemeten.
Kan de schepen toelichten:
- waar en wanneer deze toekomstbomen op Wilrijks grondgebied zullen geplant worden?
- of het district inspraak kreeg bij de selectie, bij het vaststellen van de locaties?
- welke verdere vergroeningsacties er door het district nog zullen ondernomen worden?
Districtsraadslid Martine Depauw geeft toelichting bij de mondelinge vraag.
Districtsschepen Hans Ides antwoordt.