‘ De diensten van de stad Antwerpen kregen begin dit jaar van Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) de vraag om een lijst met mogelijke ‘quick wins’ op gewestelijke woon-schoolroutes samen te stellen.
De minister is van plan om op verschillende plaatsen de verkeersveiligheid op korte termijn te verhogen.
De stad deed de selectie van mogelijke locaties in overleg met de verkeerspolitie en de afdeling Onderwijs.
Vertrekpunt was het aantal ongevallen waarbij slachtoffers vielen tussen 0 en 25 jaar in de laatste vijf jaar, waarna de longlist verder werd uitgezuiverd op basis van onder meer de haalbaarheid en de geschiktheid van de procedure.
Uiteindelijk worden acht ‘quick win’-dossiers naar voren geschoven. Het gaat om: de Bredabaan in Merksem (oversteken ter hoogte van Barnkrachtstraat en de Houthulsstraat), de Turnhoutsebaan in Borgerhout (aansluiting Gijselsstraat-Statielei en oversteek Helmstraat-Kroonstraat), de Boomsesteenweg in Wilrijk (ter hoogte van de aansluitingen Geleegweg en Oudestraat – Boekstraat), de aansluiting Grote Steenweg-Koninklijkelaan in Berchem, de Sint-Bernardsesteenweg in Hoboken (segment Rector Vermeylenlaan – Salesianenlaan), de oversteek Hendrick Marckstraat - Prins Boudewijnlaan-Hindenstraat in Wilrijk, de aansluiting August Van de Wielelei - Ivan Macquinaylei in Deurne én de omgeving van de kerk in Ekeren
Verkeersveiligheid kunnen we alleen maar toejuichen, in het bijzonder als het over woon-schoolroutes gaat.
Kan het districtscollege toelichten
- of zij inspraak hadden bij de selectie?
- waarom net deze twee punten geselecteerd werden?
- wanneer en hoe deze quick wins zullen uitgevoerd worden?
Districtsraadslid Martine Depauw geeft een toelichting bij de interpellatie waarna districtsburgemeester Kristof Bossuyt antwoordt.
ma 08/03/2021 - 14:09