Samenstelling
Aanwezig
Kristof Bossuyt, voorzitter van de districtsraad;
Hans Ides, districtsschepen;
Werner Theuns, districtsschepen;
Linda Verlinden, districtsschepen;
Robert Moens, districtsschepen;
Eric Huijbrechts, districtsraadslid;
Martine Depauw, districtsraadslid;
Magda Biesemans, districtsraadslid;
Sophie Stukken, districtraadslid;
Alexandra D'Archambeau, districtsraadslid;
Lien Moens, districtsraadslid;
Dirk Avonts, districtsraadslid;
Azeddine Hayani, districtsraadslid;
Youssef Boubker, districtsraadslid;
Peggy Deckx, districtsraadslid;
Monique Mahieu, districtsraadslid;
Els Vanderelst, districtsraadslid;
Philippe Kussé, districtsraadslid;
Marleen Verbruggen, districtsraadslid;
Werner De Gres, districtsraadslid;
Luc Eliaerts, districtsraadslid;
Maxime Peeters, districtsraadslid;
Bart Vrints, districtssecretaris
Afwezig
Luk Lemmens, districtsraadslid;
Xeno Wauters, districtsraadslid;
Omar Al Jouaidi, districtsraadslid;
Danny Raets, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Bart Vrints, districtssecretaris
Voorzitter
Kristof Bossuyt, voorzitter van de districtsraad
2021_DRWI_00065 - District Wilrijk. Wilsonweg - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring
Motivering
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Aanleiding en context
De Wilsonweg in het district Wilrijk:
- behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
- heeft nog geen goedgekeurd aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer.
De Wilsonweg is een lokale doodlopende woonstraat die enkel verkeer verwerkt met een herkomst en/of bestemming in de straat zelf. Bijgevolg is een snelheidslimiet van 30 km per uur aangewezen in functie van het verhogen van de verkeersveiligheid en leefkwaliteit in de straat.
Argumentatie
Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
- de snelheid wordt beperkt tot 30 km per uur (artikel 1).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Juridische grond
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
- Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
- Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Adviezen
verkeerspolitie, advies van 19 juli 2021
Gunstig advies
Beleidsdoelstellingen
9 - Decentralisatie
2WIL01 - 7 unieke en diverse wijken, samen één bruisend Wilrijk
2WIL0110 - Adviesbevoegdheid
Besluit
De districtsraad Wilrijk keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad wilrijk beslist:
Artikel 1
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Wilsonweg in het district Wilrijk.
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.