Artikelen 32, 277 en 132 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
De districtsraad vergaderde op 3 juni 2021.
De districtsraad keurt de notulen van 3 juni 2021 goed.
De districtsraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 2 augustus 2021 waarbij de jaarrekening 2020 van het district Wilrijk goedgekeurd wordt.
Vanaf 1 januari 2020 voorziet het Decreet Lokaal Bestuur dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd.
Het college keurde in de zitting van 27 maart 2020 (jaarnummer 2852) de werkwijze van opvolgingsrapportering goed.
In BBC 2020 verschuift de focus in de rapportering over de beleidsplanning naar de prioritaire actieplannen. Het meerjarenplan en de jaarrekening worden opgesteld volgens nieuwe schema’s (die eenvoudiger en minder complex zijn) en het autorisatieniveau van de kredieten wordt verhoogd waardoor er meer mogelijkheden zijn om interne kredietverschuivingen uit te voeren die niet worden voorgelegd aan de districtsraad. Om ervoor te zorgen dat de districtsraad toch voldoende geïnformeerd blijft over het beleid heeft BBC 2020 de bijkomende verplichting opgelegd om minstens éénmaal per jaar, in de loop van het derde kwartaal, te rapporteren over de stand van zaken van het eerste semester van het lopende jaar, zowel op financieel als op inhoudelijk vlak. De rapportering is gebaseerd op wettelijke rapporten die worden gebruikt bij het meerjarenplan en de jaarrekening.
Alle raadsleden krijgen een aantal maal per jaar een rapportering over de beleidsdoelstellingen en de uitvoering ervan:
De opvolgingsrapportering bevat volgende documenten:
Artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB) bepaalt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 143 DLB bepalen dat de verplichte opvolgingsrapportering in artikel 263 DLB ook van toepassing is op de districten.
Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (BBC 2020) bepaalt dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen bevat:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
De districtsraad van Wilrijk neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester 2021 van het meerjarenplan 2020-2025
De financiële gevolgen met betrekking tot het reglement 'Financiële ondersteuning voor bevordering sociale cohesie' worden verrekend op boekingsadres
De financiële gevolgen met betrekking tot het reglement van Buurtbouwers ter ondersteuning van wijk- en burgerinitiatieven, d.w.z. de 15 vermelde nieuwe ondersteuningsproducten (namelijk de activiteiten Kleine activiteit, Grote activiteit, Samen_grote activiteit, Cinemastraat, Varia-activiteit, Herfstpoets, Lentepoets, Beloning verdeelpunten, Korte speelstraat, Lange speelstraat, Poetsactie, Wijkkrantje en Burendag, en de projecten voor Werkingsmiddelen en Infrastructuur) worden verrekend op boekingsadres:
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) in het kader van de binnengemeentelijke decentralisatie. Artikel 6 bepaalt dat volgende bevoegdheden over participatie en verenigingsleven worden overgedragen aan de districtsraden:
Op 3 oktober 2019 (jaarnummer 86) keurde de districtsraad het toelagereglement wijk- en burgerinitiatieven Wilrijk goed.
Op 7 november 2019 (jaarnummer 91) keurde de districtsraad het definitief bestuursakkoord district Wilrijk 2019-2024 goed.
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad de basisprincipes met betrekking tot het ondersteuningsbeleid goed.
Op 6 mei 2021 (jaarnummer 39) keurde de districtsraad aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Het districtscollege keurde op 15 maart 2021 (jaarnummer 60) een principebeslissing speelstraten goed.
De districtsraad keurde op 28 februari 2008 (jaarnummer 295) het reglement op de toelage voor wijkkrantjes Wilrijk goed.
De districtsraad keurde op 26 juni 2008 (jaarnummer 919) het reglement op de toelage voor wijkwebsites Wilrijk goed. Dit reglement wordt met dit besluit opgeheven.
Zoals opgenomen in het bestuursakkoord wenst het districtsbestuur van Wilrijk in te zetten wijk - en burgerinitiatieven. Om bewoners en scholen maximaal te ondersteunen bij het nemen van initiatieven ter bevordering van de sociale cohesie, werd naar aanleiding van het nieuwe kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid onder de noemer Buurtbouwers nieuwe ondersteuningsreglementen opgesteld voor wijk- en burgerinitiatieven.
Onderstaande reglementen onderscheiden volgende soorten ondersteuning:
Looptijd van de reglementen: 6 september 2021 tot en met 31 december 2025, maar jaarlijks evalueerbaar.
Het district Wilrijk wil met de verschillende reglementen wijk- en burgerinitiatieven ondersteunen, waarbij de deelname aan de samenleving en de sociale cohesie in wijken en straten wordt bevorderd. De verschillende ondersteuningsreglementen worden ondergebracht onder de noemer Buurtbouwers.
Het huidige toelagereglement Wijk- en Burgerinitiatieven Wilrijk wordt herwerkt in functie van het nieuwe kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid en er worden 5 nieuwe producten toegevoegd, namelijk
Het reglement toelating tijdelijk gebruik van een straat als speelstraat, goedgekeurd met het gemeenteraadsbesluit van 1 maart 2021 (jaarnummer 89).
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het koninklijk besluit van 9 oktober 1998 dat het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer wijzigt door onder andere de inrichting van speelstraten te voorzien.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
De districtsraad beslist het toelagereglement Wijk- en Burgerinitiatieven Wilrijk van 3 oktober 2019 (jaarnummer 86) op te heffen vanaf 6 september 2021.
De districtsraad beslist het reglement op de toelage voor wijkwebsites van 26 juni 2008 (jaarnummer 919) op te heffen vanaf 6 september 2021.
De districtsraad beslist het reglement op de toelage voor wijkkrantjes Wilrijk van 28 februari 2008 (jaarnummer 295) op te heffen vanaf 6 september 2021.
De districtsraad keurt het reglement 'Grote Activiteit', ter ondersteuning van wijk- en burgerinitiatieven, goed. Dit reglement gaat in op 6 september 2021 en eindigt op 31 december 2025. Dit reglement is jaarlijks evalueerbaar.
De districtsraad keurt het reglement 'Kleine Activiteit', ter ondersteuning van wijk- en burgerinitiatieven, goed. Dit reglement gaat in op 6 september 2021 en eindigt op 31 december 2025. Dit reglement is jaarlijks evalueerbaar.
De districtsraad keurt het reglement 'Samen_Groot Activiteit', ter ondersteuning van wijk- en burgerinitiatieven, goed. Dit reglement gaat in op 6 september 2021 en eindigt op 31 december 2025. Dit reglement is jaarlijks evalueerbaar.
De districtsraad keurt het reglement 'Cinemastraat', ter ondersteuning van wijk- en burgerinitiatieven, goed. Dit reglement gaat in op 6 september 2021 en eindigt op 31 december 2025. Dit reglement is jaarlijks evalueerbaar.
De districtsraad keurt het reglement 'Varia-activiteit', ter ondersteuning van wijk- en burgerinitiatieven, goed. Dit reglement gaat in op 6 september 2021 en eindigt op 31 december 2025. Dit reglement is jaarlijks evalueerbaar.
De districtsraad keurt het reglement 'Poetsactie', ter ondersteuning van wijk- en burgerinitiatieven, goed. Dit reglement gaat in op 6 september 2021 en eindigt op 31 december 2025. Dit reglement is jaarlijks evalueerbaar.
De districtsraad keurt het reglement "Burendag", ter ondersteuning van wijk- en burgerinitiatieven, goed. Dit reglement gaat in op 6 september 2021 en eindigt op 31 december 2025. Dit reglement is jaarlijks evalueerbaar.
De districtsraad keurt het reglement 'Wijkkrantje', ter ondersteuning van wijk- en burgerinitiatieven, goed. Dit reglement gaat in op 6 september 2021 en eindigt op 31 december 2025. Dit reglement is jaarlijks evalueerbaar.
De districtsraad keurt het reglement 'Lentepoets', ter ondersteuning van wijk- en burgerinitiatieven, goed. Dit reglement gaat in op 6 september 2021 en eindigt op 31 december 2025. Dit reglement is jaarlijks evalueerbaar.
De districtsraad keurt het reglement 'Herfstpoets', ter ondersteuning van wijk- en burgerinitiatieven, goed. Dit reglement gaat in op 6 september 2021 en eindigt op 31 december 2025. Dit reglement is jaarlijks evalueerbaar.
De districtsraad keurt het reglement 'Beloning voor verdeelpunten', ter ondersteuning van wijk- en burgerinitiatieven, goed. Dit reglement gaat in op 6 september 2021 en eindigt op 31 december 2025. Dit reglement is jaarlijks evalueerbaar.
De districtsraad keurt het reglement 'Korte speelstraat', ter ondersteuning van wijk- en burgerinitiatieven, goed. Dit reglement gaat in op 6 september 2021 en eindigt op 31 december 2025. Dit reglement is jaarlijks evalueerbaar.
De districtsraad keurt het reglement 'Lange speelstraat', ter ondersteuning van wijk- en burgerinitiatieven, goed. Dit reglement gaat in op 6 september 2021 en eindigt op 31 december 2025. Dit reglement is jaarlijks evalueerbaar.
De districtsraad keurt het reglement 'Project werkingsmiddelen', ter ondersteuning van wijk- en burgerinitiatieven, goed. Dit reglement gaat in op 6 september 2021 en eindigt op 31 december 2025. Dit reglement is jaarlijks evalueerbaar.
De districtsraad keurt het reglement 'Project Infrastructuur', ter ondersteuning van wijk- en burgerinitiatieven, goed. Dit reglement gaat in op 6 september 2021 en eindigt op 31 december 2025. Dit reglement is jaarlijks evalueerbaar.
De districtsraad geeft opdracht aan
Stadsbeheer/stadsreiniging | In samenwerking met het district uitvoering geven aan de Lentepoets, Herfstpoets en Poetsactie |
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Rederijkersstraat in het district Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 14 december 2018 (jaarnummer 11184).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Michel Geysemansstraat in het district Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 17 mei 2019 (jaarnummer 4220).
De Pater De Dekenstraat in het district Wilrijk:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Op 25 juni 2021 werd er een aanvraag ingediend door een bewoner van de Pater De Dekenstraat om een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap in te richten.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Pater De Dekenstraat in het district Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 3 februari 2017 (jaarnummer 1123).
De Heistraat in het district Wilrijk:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Heistraat in het district Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 3 juli 2020 (jaarnummer 5831).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Wilsonweg in het district Wilrijk.
De Dichtersstraat in het district Wilrijk:
Op 21 april 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Dichtersstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Dichtersstraat in het district Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 19 februari 2021 (jaarnummer 1485).
In het kader van het project 'basisbereikbaarheid' wordt het openbaar vervoernet over gans Vlaanderen hertekend. Zoals de voorstellen ter zake nu op tafel liggen, betekent dat voor Wilrijk onder meer dat buslijn 22 Groenplaats - Valaar - UZA zou worden beperkt tot het traject Antwerpen centrum - crematorium. Het gedeelte Valaar - UZA, waarop onder meer een woonzorgcentrum, een dienstencentrum en een service residentie zijn gelegen, zou vervallen. Er is niet voorzien in een vervangende bediening.
Naar aanleiding daarvan, dienden in de zitting van de districtsraad van 7 januari 2021 districtsraadsleden van meerderheid en oppositie interpellaties in (jaarnummers 3 en 5). Dit gaf aanleiding tot de volgende, door de districtsraad unaniem aangenomen motie (jaarnummer 2):
"De Wilrijkse districtsraad vraagt aan het Wilrijkse districtscollege om De Lijn en het Antwerpse stadsbestuur te adviseren de huidige buslijn 22 te behouden, minstens dat er naar een afdoende oplossing wordt gezocht voor onder andere de bewoners van de rust- en verzorgingstehuizen op dat traject en zolang een dergelijke afdoende oplossing niet werd gevonden noch operationeel zou zijn niet te willen overgaan tot het afschaffen of inkorten van desbetreffende buslijn 22.".
Gevolg gevend aan de unanieme motie van de districtsraad, heeft het districtscollege op 18 januari 2021 (jaarnummer 15) een vraag gesteld aan het college. Tevens werd op 26 januari 2021 namens het districtscollege een brief gezonden aan de Vervoerregioraad Antwerpen.Op 6 mei 2021 ontving het districtssecretariaat het antwoord van de Vervoerregioraad (zie bijlage). Op 12 mei 2021 ontving het districtssecretariaat tevens antwoord van de schepen voor financiën, mobiliteit, toerisme, middenstand en decentralisatie.
Het is wenselijk dat de districtsraad kennis neemt van deze antwoorden.
De districtsraad neemt kennis van:
In het gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 6 bepaalt dat het district bevoegd is voor lokale inspraak en participatie.
Het districtscollege keurde op 16 juli 2007 de wijze van communicatie van de bestuurshandelingen van de adviesraden goed (jaarnummer 2247). De verslagen van de vergaderingen worden bezorgd aan de bevoegde districtsschepen, de secretariaten van de andere adviesraden en de districtssecretaris voor mededeling aan het districtscollege en de districtsraad.
Op 16 december 2013 (jaarnummer 828) keurde de gemeenteraad onder andere het kader voor de vernieuwde werking van de adviesraden voor cultuur, jeugd, sport en senioren goed.
Op 5 december 2013 (jaarnummer 85) keurde de districtsraad de vernieuwde werkwijze goed voor het adviesorgaan cultuur.
Op 5 juni 2014 (jaarnummer 59) keurde de districtsraad de vernieuwe werkwijze goed voor het adviesorgaan sport.
Op 9 oktober 2014 (jaarnummer 104) keurde de districtsraad de oprichting van de districtsjeugdraad Wilrijk als adviesraad goed.
Op 4 december 2014 (jaarnummer 128) keurde de districtsraad het specifiek werkkader goed voor de Wilrijkse Adviesraad Senioren.
Het is wenselijk dat het districtscollege en de districtsraad kennis nemen van de verslagen van de vergaderingen van de verschillende adviesraden.
De districtsraad neemt kennis van de volgende verslagen:
organisatie | datum vergadering |
Jeugdraad Wilrijk | 23 maart 2021 27 april 2021 |
Wilrijkse Adviesraad voor senioren | 8 maart 2021 12 april 2021 |
Sportraad | Geen |
Adviesraad cultuur | Geen |
De gemeenteraad keurde op 15 september 2003 (jaarnummer 1552) het "Stedelijk reglement op de volkstuinen" goed. Artikel 8 van dit reglement bepaalt dat elke volkstuinvereniging de jaarrekening van het afgelopen jaar voorlegt aan de districtsraad, met kopie aan de financieel beheerder.
Het bestuur van de Volkstuinen Wilrijk Vinkenveld vzw bezorgde op 15 juli 2021 de jaarrekening 2020 goedgekeurd in de algemene vergadering van 1 juli 2021.
De jaarrekening wordt ter kennisneming voorgelegd aan de districtsraad.
Op 7 februari 2019 (jaarnummer 12) keurde de districtsraad het ontwerp Bestuursakkoord Wilrijk goed.
Onder hoofdstuk 14. Groenvoorziening-parken-begraafplaats wordt vermeld: "We voeren een actief volkstuintjesbeleid, waarbij we de huidige volkstuintjes behouden en nieuwe bijcreëren."
De districtsraad neemt kennis van de jaarrekening 2020 van de Volkstuinen Wilrijk Vinkenveld vzw.
De schriftelijke vraag van raadslid Eric Huijbrechts aan Werner Theuns werd ingediend op 15/07/2021. De antwoordtermijn verstreek op 14/08/2021
Het lid van het college waaraan de vraag werd gesteld, dient de vraag binnen de 30 dagen schriftelijk te beantwoorden. Na het verstrijken van die termijn wordt de onbeantwoorde schriftelijke vraag toegevoegd aan de agenda van de eerstevolgende gemeenteraadszitting. Op deze zitting zal het lid van het college de vraag mondeling beantwoorden.
Artikel 58 van het Basisreglement Bestuurlijke Organisatie regelt de procedure voor het stellen van schriftelijke vragen door raadsleden aan leden van het uitvoerend bestuur.
Deze schriftelijke vraag werd ondertussen reeds schriftelijk beantwoord.
De schriftelijke vraag van raadslid Eric Huijbrechts aan Kristof Bossuyt werd ingediend op 23/07/2021. De antwoordtermijn verstreek op 22/08/2021
Het lid van het college waaraan de vraag werd gesteld, dient de vraag binnen de 30 dagen schriftelijk te beantwoorden. Na het verstrijken van die termijn wordt de onbeantwoorde schriftelijke vraag toegevoegd aan de agenda van de eerstevolgende gemeenteraadszitting. Op deze zitting zal het lid van het college de vraag mondeling beantwoorden.
Artikel 58 van het Basisreglement Bestuurlijke Organisatie regelt de procedure voor het stellen van schriftelijke vragen door raadsleden aan leden van het uitvoerend bestuur.
Deze schriftelijke vraag werd ondertussen reeds schriftelijk beantwoord.
Zoals iedereen wel al heeft opgemerkt ,verplaatsen zich veel ouderlingen en mensen die moeilijk te been zijn met
rollators ,elektrische rolstoelen en medische scooters.
Deze mensen verplaatsen zich dagelijks naar ons winkelcentrum voor hun boodschappen en inkopen .
Vele van deze mensen zijn terecht misnoegd aangaande hun veiligheid in ons winkelcentrum en aanpalende straten omwille van de boordstenen die niet afgeschuind zijn bij oversteekplaatsen ,zebrapaden en doorsteken .
Het voorbeeld van hoe het niet moet is ,het zebrapad aan de Heistraat ,juist naast JC Visit .
De oprit naar het jeugdhuis is volledig plat ,maar voor de voetgangers en andere weggebruikers is dat niet gebeurt .
De boordstenen zijn daar niet afgeschuind en dus gevaarlijk voor onze mensen bij het betreden van het voetpad .
Dus men vraag is zeer duidelijk .zou het district stelselmatig alle delicate plaatsen ,zoals bovengenoemd willen aanpakken en voorzien van afgeschuinde boordstenen .
De veiligheid van onze senioren ,gepensioneerden en alle mensen die ons district bezoeken moet toch een topprioriteit zijn .
Dank
Werner
Districtsraadslid Werner De Gres geeft een toelichting bij deze interpellatie, waarna districtsburgemeester Kristof Bossuyt en districtscollegelid Werner Theuns antwoorden.
ma 06/09/2021 - 14:24Geachte voorzitter beste schepenen
Sinds enkele weken onderging het Heldenplein een gedaanteverandering:parkeerplaatsen verdwenen,de verkeersdoorstroming verslechterde en de bereikbaarheid ging erop achteruit.Het plein diende de laatste tijd als locatie voor extra- culturele activiteiten ,als tijdelijke speeltuin en ook Werd er een petanquebaan aangelegd(dit nauwelijks op enkele honderden meters van het Edenpark dat over al deze faciliteiten beschikt) .Deze metamorfose die werd ondergaan ,brengt helaas heel wat kritiek met zich mee: buurtbewoners die zich niet meer kunnen identificeren met hun buurt ,drukte ter vervanging van rust , minder parkeergelegenheid , onveilige verkeerssituaties,balspelen die leiden tot beschadigingen van bewoners hun materialen en eigendommen .
Als Vlaams Belang Wilrijk kunnen wij er niet bij hoe het tot deze situatie is kunnen komen ,wij vonden het dan ook opportuun om rondvraag te doen bij de buurtbewoners en hebben vastgesteld dat er een enorm ongenoegen heerst .bijgevolg startten wij een petitie met de vraag om het district op te roepen terug te gaan naar de toestand van voorheen .De bewoners van Heldenplein en omgeving hebben immers recht op een vertrouwde thuis en Buurt .Daarom onze vragen .1 Werden alle omwonende geïnformeerd , volgens onze informatie vanuit de buurt niet !
2. Wordt na de week van 6 september de toestand terug hersteld naar hoe het voorheen was ?
3.Kan u meedelen dat alle veranderingen conform met de richtlijnen inzake brandveiligheid zijn genomen ?
4. Zijn er nog andere pleinen of straten die gepland staan om een bestemmings -of gedaanteveranderingen te ondergaan ?Zo ja ,welke straten en of pleinen en wanneer ?
Als Vlaams Belang zijn wij van oordeel dat pleinen en straten nooit mogen veranderen in kunstmatige speeltuinen en pop-UPS !
De eigen identiteit en rust moet altijd bewaard blijven voor onze buurtbewoners .
5. Hierbij overhandigen wij graag onze petitie . Wij hopen dat u deze ter harte neemt en de nodige conclusies trekt .
Wij hopen alvast op een realistische en leefbare aanpak voor de toekomst van ons district .
Met dank
Vlaams Belang
Districtsraadslid Werner De Gres geeft een toelichting bij deze interpellatie, gevolgd door vragen van districtsraadsleden Peggy Deckx en Marleen Verbruggen, waarna districtsschepen Hans Ides antwoordt. Ook districtsraadsleden Els Vanderelst en Lien Moens vullen aan.
ma 06/09/2021 - 14:27Geachte heer Bossuyt
Enkele maanden geleden kreeg de districtsraad te horen dat het AWV werken zou uitvoeren aan het kruispunt vermeld in bovenstaande titel. Het AWV kwam deze plannen nooit zelf uit de doeken doen. Ik ben het resultaat van de werken gaan bezichtigen en moest constateren dat de term 'warboel' de lading het best dekt.
Ten eerste werden sommige delen van het wegdek opnieuw aangelegd met grijze stenen terwijl andere delen asfalt bleven. De fietspaden liggen er evenmin uniform bij. Sommige fietspaden zijn veel lichter van kleur en hebben pijlen om tweerichtingsverkeer aan te duiden, anderen hebben deze pijlen niet. Los van het feit dat het kruispunt niet ordelijk oogt, vrees ik dat deze situatie verwarring met zicht meebrengt voor zowel automobilisten als fietsers. De R11 mag dan wel een gewestweg zijn en strikt genomen niet onze bevoegdheid, toch ben ik van mening dat een bespreking van deze problematiek Wilrijk als district ten goede komt.
Ik heb derhalve enkele vragen:
- Zijn de werken aan het kruispunt definitief afgerond, of zal het AWV nog bijkomende werken uitvoeren om de situatie op het terrein te optimaliseren?
- Waarom werd het fietspad aan de zuidwestelijke zijde van het kruispunt wel in nieuw asfalt aangelegd, terwijl de andere zijde ongemoeid werd gelaten?
- Waarom werd het voetpad aan de zijde van de Groenenborgerlaan niet aangepakt? Dit is een zeer smal voetpad waar zelfs de nutskast pal in de weg van de voetgangers staat.
- Heeft het college weet van enige klachten van Wilrijkenaars over de nieuwe inrichting van het kruispunt?
- Zijn er stappen die de districtsraad en/of het college kunnen ondernemen om meer inspraak te krijgen in de manier waarop gewestwegen op ons grondgebied heraangelegd worden?
Ik dank u voor uw antwoorden.
Districtsraadslid Philippe Kussé geeft een toelichting bij deze interpellatie. Districtsraadslid Dirk Avonts vult aan, waarna districtsburgemeester Kristof Bossuyt antwoordt.
ma 06/09/2021 - 14:28Op de hoek van de Vuurmolenstraat en de Boekstraat is een omgevingsvergunning aangevraagd voor het slopen van de bestaande hoeve en het bouwen van 20 sociale woningen.
De hoeve en grond heeft lang te koop gestaan, wellicht omdat het een beschermd monument was zodat het moeilijk was om een koper te vinden. Op een bepaal moment is die bescherming blijkbaar opgeheven.
Tot nu werd de tuin gebruikt door basisschool de Ark.
De aanvrager van de vergunning is Timeless Developers Bv ondenemingsnummer 0404.815.345. Blijkens hun laatste jaarrekening 2020 heeft deze Bv een negatief vermogen van 641.288 euro.
Vragen:
1) Waarom is de bescherming opgeheven en had een behoud van de bescherming niet kunnen bijdragen tot het behoud van een groene functie van het pand voor de Ark, speelpleinwerk van de Koraal en voor de kinderen van de buurt?
2) Heeft de voormelde Bv een projectaanvraag voor deze 20 sociale woningen ingediend bij de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen?
3) Welke zijn de voorwaarden die gelden voor sociale woningen en welke zijn de garanties dat deze Bv deze voorwaarden zal realiseren?
4) Kan deze Bv worden opgeroepen voor een zitting van de raadscommissie om uitleg te verstrekken?
Districtsraadslid Luc Eliaerts geeft een toelichting bij deze interpellatie, waarna districtsburgemeester Kristof Bossuyt en districtsschepen Hans Ides antwoorden.
ma 06/09/2021 - 14:29
Op de districtsraad van 6 mei 2021 diende onze fractie een interpellatie met motie in.
"... Het is dan ook zinvol, om in navolging van die vele steden én het district Antwerpen, om een blijvend symbool in het openbaar domein aan te brengen dat aandacht vraagt voor zulke discriminatie dmv een regenboogzebrapad."
Na tussenkomst van alle fracties en het voorstel van collega Marleen Verbruggen om een alternatief voorstel, een regenboogzitbank, uit te werken, trok onze fractie de motie 2021_MOT_00042 in.
Onze fractie drong wel aan om deze zitbank spoedig een prominente plaats te geven op het Wilrijkse openbaar domein.
Kan het districtscollege toelichten:
- welk alternatief voorstel uiteindelijk zal uitgewerkt worden?
- wanneer dit zal geïnstalleerd worden?
Districtsraadslid Martine Depauw geeft een toelichting bij deze interpellatie, waarna districtsschepen Hans Ides antwoordt.
ma 06/09/2021 - 14:31