Terug
Gepubliceerd op 15/04/2021

2021_MV_00018 - Mondelinge vraag van raadslid Bavo De Mol: Reservatiesysteem zwembad

districtsraad Merksem
do 28/01/2021 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Pieter De Cock, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Dominique Kums, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

David Dogge, districtsraadslid

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2021_MV_00018 - Mondelinge vraag van raadslid Bavo De Mol: Reservatiesysteem zwembad 2021_MV_00018 - Mondelinge vraag van raadslid Bavo De Mol: Reservatiesysteem zwembad

Motivering

Indiener(s)

Bavo De Mol

Gericht aan

Patrick Van den Bempt

Tijdstip van indienen

wo 27/01/2021 - 20:37

Toelichting

Geachte schepen,


Vanaf 1 december werd zwemmen weer mogelijk. Zwembaden dienen daarbij specifieke richtlijnen te volgen die het aantal toegelaten zwemmers bepaalt. Om er voor te zorgen dat er niet te veel zwemmers aanwezig zijn in het zwembad of staan aan te schuiven voor een plaatsje is er een digitaal reserveringssysteem. Dit reserveringssysteem zou een aantal beperkingen hebben. In het algemeen is het niet meteen het meest gebruiksvriendelijke systeem. Daarbovenop is er geen manier om een gereserveerd slot online te annuleren. Er is ook geen wachtlijst. 


Ik heb vernomen het voorkomt dat hoewel alle slots volzet zijn, niet alle mensen die gereserveerd hebben komen effectief zwemmen. Hierdoor wordt de beperkte capaciteit van het zwembad niet optimaal benut, wat enorm sneu is voor die zwemmers die moeilijkheden ondervinden om een vrij slot te kunnen bemachtigen. 


De medewerkers van het zwembad zouden dit proberen oplossen hebben door de slots vrij gegeven aan personen die zich aan de deur kwamen aanmelden met de vraag of er nog plaats was. Men liet hier eerst wat tijd over gaan om mensen met reservatie de kans te geven zich alsnog aan te bieden. Een praktische oplossing dus. 


Deze aanpak zou zeer recentelijk stopgezet zijn. Enkel mensen met online reservatie kunnen effectief gaan zwemmen. De gereserveerde maar niet-opgenomen plaatsen worden niet meer vrijgegeven waardoor het maximaal aantal plaatsen in de praktijk onderbenut wordt. 


Ik had u graag daaromtrent enkele vragen gesteld:


  • Bent u op de hoogte van dit fenomeen? Beschikt u toevallig over cijfers over het aantal reservaties versus het aantal effectief opgenomen reservaties?

  • Weet u of het inderdaad zo is dat de gereserveerde maar niet ingevulde plaatsen niet meer aan de deur worden vrijgegeven?

  • Bent u het met mij eens dat het ondanks de gezondheidssituatie belangrijk is dat mensen blijven bewegen en dat het daarom zonde is dat de beperkte capaciteit van het zwembad onderbenut zou blijven terwijl er wel mensen zijn die graag willen gaan zwemmen? 

  • Bent u bereid om dit aan te kaarten bij de bevoegde stedelijke diensten en/of uw ambtgenoot op stadsniveau en te pleiten voor een verbetering van het reservatiesysteem (bv. annuleren mogelijk maken, wachtlijst, toch plaatsen vrijgeven ter plekke, …)?

Bespreking

Antwoord

Antwoord districtsschepen Patrick Van den Bempt:

Dank voor uw vraag, ik wil van de gelegenheid gebruik maken om de mensen van de stedelijke sportdienst te bedanken voor alle geleverde inspanningen om de bevolking tijdens de pandemie toch te kunnen laten sporten, dus binnen de krijtlijnen van steeds veranderende maatregelen. Ook de vrijwilligers van onze vele verenigingen verdienen een pluim, om steeds organisatorische huzarenstukjes waar te maken in deze context.

Ik ken het fenomeen, er waren in het begin problemen in verband met overbelasting van het systeem en waren er klanten die minder  vertrouwd waren met reserveringstools.

Ik heb hierover contact genomen met de stedelijke sportdienst. Zij lieten me het volgende weten:

  • Na verloop van tijd was iedereen met het reserveringssysteem vertrouwd en werd de regel strikt nagevolgd dat iedereen eerst moest reserveren om te komen zwemmen. Indien nodig kan een onthaalmedewerker nog steeds telefonisch helpen met de reservatie.
  • Deze regel, die van toepassing is in alle stedelijke zwembaden, wordt gevolgd om samenscholingen te vermijden in het kader van de strijd tegen de pandemie. Vooral in de kleine inkomhal van het Park van Merksem is dit een aandachtspunt.
  • Er was een no-show-ratio op bepaalde momenten van gemiddeld 20%. Daarom werden het aantal te reserveren plaatsen op die momenten verhoogd van 12 naar 15.
     Hierdoor wordt het probleem van de no-shows opgevangen en komen er toch effectief (gemiddeld) 12 van de 15 mensen opdagen. Die aantallen zijn gebaseerd op het aantal vrije kleedhokjes en zijn ook zo vastgelegd voor alle stedelijke zwembaden.
  • Het aantal reserveringen en no-shows  wordt voortdurend gemonitord en er wordt bijgestuurd waar het kan – steeds in overleg tussen de 8 stedelijke zwembaden.
  • Er wordt al een tijdje bekeken om een systeem uit te werken waarbij klanten zelf kunnen annuleren. Omdat dat reservatiesysteem er zeer snel moest komen, is er eerst aan de basisfuncties gewerkt.  Annulaties en verplaatsingen door klanten kunnen voorlopig technisch nog niet. Het feit dat er niet kan geannuleerd of verplaatst worden, staat ook duidelijk vermeld op de website. Indien klanten ons op voorhand laten weten dat ze niet kunnen komen, proberen we dat wel zelf te annuleren of te verplaatsen zodat er plaats vrij komt voor anderen. 
  • Als er scholen afzeggen, worden ook meteen publieksblokken bijgezet op de reservatie-website om het publiek zoveel mogelijk de kans te geven om te komen zwemmen binnen de beperkingen die federaal zijn opgelegd.

We zitten momenteel weer in de fase van het herschrijven van de protocollen, ook voor de zwembaden, het is dus afwachten wat er in de komende ministeriële besluiten staat, maar zoals iedereen weet, gaat het jammer genoeg weer   richting verstrenging in plaats van versoepeling. 

Ik hoop dat u met dit antwoord er mee van overtuigd bent dat de sportdienst de vinger aan de pols houdt, om zoveel mogelijk mensen toch de kans te geven om te zwemmen, rekening houdend met de geldende maatregelen en dat er steeds verder gewerkt wordt aan het verbeteren van het systeem, maar dat we daar wat geduld voor moeten hebben.

districtsraadslid De Mol

Dank u wel schepen. Ik ben blij dat er werk wordt gemaakt van het systeem, om het te verbeteren. Ik denk inderdaad dat de medewerkers enorm goed werk leveren. De systemen die worden opgezet moeten zo efficiënt en gebruiksvriendelijk zijn, zowel voor gebruikers als voor degene die het moeten beheren. Het is inderdaad uitkijken wat de volgende stappen zullen zijn, wat de volgende sanitaire maatregelen zijn. Ik denk dat het de moeite loont om te investeren in het systeem en de lessen die we trekken, uit dit soort systemen, dat we die blijven gebruiken in de toekomst. Ik denk bijvoorbeeld aan het reservatiesysteem voor het containerpark, dus dat soort lessen, dat die blijven. Dus het is zeker de bedoeling om dit bedoelde systeem te verfijnen. Ik ben blij dat er op een praktische manier naar werd gekeken: we gaan een beetje overcapaciteit maar ik denk dat er nog betere systemen mogelijk zijn, met de digitalisering van vandaag de dag het moet mogelijk zijn om echt een systeem uit te werken, dat nog efficiënter werkt. Maar alvast ben ik blij dat er wordt aan de slag gegaan, dat zoveel mogelijk mensen binnen de maatregelen toch kunnen gaan zwemmen. Bedankt voor uw antwoord.

do 11/02/2021 - 09:26