Geachte schepen,
Vanaf 1 december werd zwemmen weer mogelijk. Zwembaden dienen daarbij specifieke richtlijnen te volgen die het aantal toegelaten zwemmers bepaalt. Om er voor te zorgen dat er niet te veel zwemmers aanwezig zijn in het zwembad of staan aan te schuiven voor een plaatsje is er een digitaal reserveringssysteem. Dit reserveringssysteem zou een aantal beperkingen hebben. In het algemeen is het niet meteen het meest gebruiksvriendelijke systeem. Daarbovenop is er geen manier om een gereserveerd slot online te annuleren. Er is ook geen wachtlijst.
Ik heb vernomen het voorkomt dat hoewel alle slots volzet zijn, niet alle mensen die gereserveerd hebben komen effectief zwemmen. Hierdoor wordt de beperkte capaciteit van het zwembad niet optimaal benut, wat enorm sneu is voor die zwemmers die moeilijkheden ondervinden om een vrij slot te kunnen bemachtigen.
De medewerkers van het zwembad zouden dit proberen oplossen hebben door de slots vrij gegeven aan personen die zich aan de deur kwamen aanmelden met de vraag of er nog plaats was. Men liet hier eerst wat tijd over gaan om mensen met reservatie de kans te geven zich alsnog aan te bieden. Een praktische oplossing dus.
Deze aanpak zou zeer recentelijk stopgezet zijn. Enkel mensen met online reservatie kunnen effectief gaan zwemmen. De gereserveerde maar niet-opgenomen plaatsen worden niet meer vrijgegeven waardoor het maximaal aantal plaatsen in de praktijk onderbenut wordt.
Ik had u graag daaromtrent enkele vragen gesteld:
Bent u op de hoogte van dit fenomeen? Beschikt u toevallig over cijfers over het aantal reservaties versus het aantal effectief opgenomen reservaties?
Weet u of het inderdaad zo is dat de gereserveerde maar niet ingevulde plaatsen niet meer aan de deur worden vrijgegeven?
Bent u het met mij eens dat het ondanks de gezondheidssituatie belangrijk is dat mensen blijven bewegen en dat het daarom zonde is dat de beperkte capaciteit van het zwembad onderbenut zou blijven terwijl er wel mensen zijn die graag willen gaan zwemmen?
Bent u bereid om dit aan te kaarten bij de bevoegde stedelijke diensten en/of uw ambtgenoot op stadsniveau en te pleiten voor een verbetering van het reservatiesysteem (bv. annuleren mogelijk maken, wachtlijst, toch plaatsen vrijgeven ter plekke, …)?
Antwoord districtsschepen Patrick Van den Bempt:
Dank voor uw vraag, ik wil van de gelegenheid gebruik maken om de mensen van de stedelijke sportdienst te bedanken voor alle geleverde inspanningen om de bevolking tijdens de pandemie toch te kunnen laten sporten, dus binnen de krijtlijnen van steeds veranderende maatregelen. Ook de vrijwilligers van onze vele verenigingen verdienen een pluim, om steeds organisatorische huzarenstukjes waar te maken in deze context.
Ik ken het fenomeen, er waren in het begin problemen in verband met overbelasting van het systeem en waren er klanten die minder vertrouwd waren met reserveringstools.
Ik heb hierover contact genomen met de stedelijke sportdienst. Zij lieten me het volgende weten:
We zitten momenteel weer in de fase van het herschrijven van de protocollen, ook voor de zwembaden, het is dus afwachten wat er in de komende ministeriële besluiten staat, maar zoals iedereen weet, gaat het jammer genoeg weer richting verstrenging in plaats van versoepeling.
Ik hoop dat u met dit antwoord er mee van overtuigd bent dat de sportdienst de vinger aan de pols houdt, om zoveel mogelijk mensen toch de kans te geven om te zwemmen, rekening houdend met de geldende maatregelen en dat er steeds verder gewerkt wordt aan het verbeteren van het systeem, maar dat we daar wat geduld voor moeten hebben.
districtsraadslid De Mol
Dank u wel schepen. Ik ben blij dat er werk wordt gemaakt van het systeem, om het te verbeteren. Ik denk inderdaad dat de medewerkers enorm goed werk leveren. De systemen die worden opgezet moeten zo efficiënt en gebruiksvriendelijk zijn, zowel voor gebruikers als voor degene die het moeten beheren. Het is inderdaad uitkijken wat de volgende stappen zullen zijn, wat de volgende sanitaire maatregelen zijn. Ik denk dat het de moeite loont om te investeren in het systeem en de lessen die we trekken, uit dit soort systemen, dat we die blijven gebruiken in de toekomst. Ik denk bijvoorbeeld aan het reservatiesysteem voor het containerpark, dus dat soort lessen, dat die blijven. Dus het is zeker de bedoeling om dit bedoelde systeem te verfijnen. Ik ben blij dat er op een praktische manier naar werd gekeken: we gaan een beetje overcapaciteit maar ik denk dat er nog betere systemen mogelijk zijn, met de digitalisering van vandaag de dag het moet mogelijk zijn om echt een systeem uit te werken, dat nog efficiënter werkt. Maar alvast ben ik blij dat er wordt aan de slag gegaan, dat zoveel mogelijk mensen binnen de maatregelen toch kunnen gaan zwemmen. Bedankt voor uw antwoord.
do 11/02/2021 - 09:26