Terug
Gepubliceerd op 01/03/2021

2021_DRME_00012 - District Merksem. Ringlaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Merksem
do 25/02/2021 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Pieter De Cock, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Dominique Kums, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2021_DRME_00012 - District Merksem. Ringlaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2021_DRME_00012 - District Merksem. Ringlaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

De Ringlaan  in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 17 oktober 2014 (jaarnummer 10514);
  • bevat een zone 30 schoolomgeving. 

De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Enkel de nog lopende inrittendossiers worden binnen deze beëindigde beleidsrichtlijn nog bekeken. Ad-hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk. De Ringlaan tegenover het GO! Atheneum MXM is een van de openstaande dossiers.

Op 21 november 2019 werd een melding over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan twee inritten in de Ringlaan ter hoogte van het GO! Atheneum MXM. Naar aanleiding van deze melding heeft AG Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. In dit dossier bleek verhoogde handhaving niet voldoende, bijkomende maatregelen zijn hier noodzakelijk.

Het college keurde in zitting van 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de 'Principenota voor Speed pedelecs in Antwerpen' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.

Het aanvullend reglement wordt aangepast aan de huidige toestand in de straat.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • de signalisatie van het fietspad langs de beide zijden,  wordt aangepast (artikel 3).
    De verkeersborden D9 (deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A) worden vervangen door D7 (fietspad) met onderbord M7 (bromfietsers klasse B verboden);
  • artikel 4 over het parkeerverbod met venstertijd over een afstand van tien meter aan de ingang van GO! Atheneum MXM, wordt aangepast. De locatie van het verkeersbord, aangeduid door middel van het nummer van een verlichtingspaal, wordt vervangen door aanduiding met huisnummer;
  • artikel 6 over het parkeren voorbehouden voor personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen wordt eveneens aangepast in functie van de aanduiding met huisnummer in plaats van verlichtingspaal;
  • links en rechts van de eerste inrit van GO! Atheneum MXM (tegenover huisnummer 98) worden er volwaardige verdrijvingsvlakken aangebracht. Aan de tweede inrit (tegenover huisnummer 74) wordt enkel rechts een verdrijvingsvlak aangebracht. Links van deze inrit geldt een parkeerverbod (artikel 10).
    Er wordt uitzonderlijk geopteerd voor markeringen aan deze inritten, vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid en omdat de inritten dienst doen als schoolingangen;
  • het artikel over de witte markering van het parkeerverbod met venstertijd is niet meer van toepassing en wordt uit het reglement verwijderd.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 14 januari 2021 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

De districtsraad Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad merksem beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Ringlaan in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 17 oktober 2014 (jaarnummer 10514).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20210108_bijlage avr.pdf
  • RoMa_Ringlaan atheneum.pdf
  • 20210112_plan 1.pdf
  • 20210112_plan 4.pdf
  • 20210112_plan 5.pdf
  • 20210112_plan 6.pdf
  • 20210112_plan 2.pdf
  • 20210112_plan 3.pdf