Terug
Gepubliceerd op 29/03/2021

2021_MV_00023 - Mondelinge vraag van raadslid Arben Gashi: Verkeersafwikkeling + communicatie ‘tijdelijke’ Ring

districtsraad Merksem
do 25/02/2021 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Pieter De Cock, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Dominique Kums, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2021_MV_00023 - Mondelinge vraag van raadslid Arben Gashi: Verkeersafwikkeling + communicatie ‘tijdelijke’ Ring 2021_MV_00023 - Mondelinge vraag van raadslid Arben Gashi: Verkeersafwikkeling + communicatie ‘tijdelijke’ Ring

Motivering

Indiener(s)

Arben Gashi

Gericht aan

Jari Frensch

Tijdstip van indienen

wo 24/02/2021 - 22:42

Toelichting

Geachte Schepen,

Vorige week kregen we op de gezamelijke thema-commissie over het Oosterweel-dossier de plannen voor de tijdelijke Ring te zien.

Nu... zo ‘tijdelijk’ blijkt die echter niet te zijn. Hij zou er immers tot aan het einde van de werken in 2030 blijven liggen. Tot dan zal ons district heel wat hinder ondervinden. Hoewel die hinder te verwachten was, maak ik me persoonlijk toch meer en meer zorgen bij de uitrol van de concrete plannen.

Voor zover ik had vernomen zouden de op- en afritten aan de Groenendaallaan volledig worden afgesloten voor wat betreft de Noordelijke rijrichting en zal de Vaartkaai worden onderbroken gedurende de werken.

De terug te vinden informatie over de geplande werken is echter beperkt en de communicatie lijkt mij toch ook niet wat ze moet zijn. Er werd een webinar georganiseerd voor de wijk Rietschoorvelden, maar zelfs als raadslid moest ik dit last-minute van bewoners uit diezelfde wijk vernemen.

Ik had tijdens de thema-commissie een vraag ingediend, maar deze werd niet beantwoordt, noch mocht ik daar tot op heden schriftelijk antwoord op ontvangen. Daarom hoop ik via deze weg een antwoord te vernemen op volgende vragen:

- Klopt het dat het op- én afrittencomplex aan de Groenendaallaan richting het Noorden van onze provincie volledig zal worden afgesloten en het verkeer in en rond ons district bijgevolg enkel gebruik zal kunnen maken van de op- en afritten Kleine Barreel en de afrit Deurne.

- Werd reeds berekend welke invloed het afsluiten van de op- en afritten aan Groenendaallaan en het knippen van de Vaartkaai heeft op de verkeersafwikkeling in ons district. De as Groenendaallaan/Bredabaan zijn op dit ogenblik reeds oververzadigd en ook de as Lambrechtshoeklaan/Ringlaan krijgt steeds meer verkeer te slikken. Heeft het district garanties dat het verkeer op het onderliggend wegennet in ons district niet pot-vast zal staan tot 2030?

- Hoeveel inschrijvingen waren er tijdens de afgelopen webinar met de wijk Rietschoorvelden? Waarom werd gekozen om enkel deze wijk uit te nodigen?

- Zal het district eisen dat de toekomstige webinars rond deze werken breder gecommuniceerd zullen worden. Het is duidelijk dat de werken niet enkel invloed op de aangrenzende wijken zullen hebben, maar ook veel verder voor problemen zullen zorgen.

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Arben Gashi

Bespreking

Antwoord

Antwoord door districtsschepen Jari Frensch:

Dank voor uw vraag. We hebben  informatie opgevraagd bij  bouwheer Lantis. Ik ga ervan uit dat men ook nog volop bezig is om alle antwoorden op de schriftelijke vragen van de raadscommissie te bundelen om ze dan naar alle raadsleden te sturen.

De gezamenlijke themacommissie was een eerste stap in de communicatie naar alle raadsleden van stad en districten, specifiek over de fasering van de werken en impact ervan. Dit na voorgaande themacommissies, waarbij de klemtoon eerder lag op het proces en inhoud van het project Oosterweelverbinding en ruimer van het Toekomstverbond. 

Zoals geduid op de themacommissie is bouwheer Lantis nog volop in onderhandeling en ontwerpproces met de geselecteerde aannemers, om de werken en de werf concreter uit te werken. Na deze uitwerkingsfase zullen de werfzones en eventuele hinder die daarbij komt kijken, pas volledig duidelijk zijn. Daarover zal er ook opnieuw door Lantis nog teruggekoppeld worden naar de districten.

Wat Lantis momenteel al weet, vanuit dit uitwerkingstraject met de aannemers, is dat aan het complex Groenendaallaan de oprit richting noorden en de afrit vanuit het noorden afgesloten zullen zijn. Zoals getoond op de themacommissie is daar immers plaats nodig voor aanleg van de bypass.
 Deze bypass zorgt ervoor dat het verkeer tijdens de hele duur van de werken doorgang kan vinden op de Ring, en is eigenlijk de grootste minderhindermaatregel die Lantis laat uitvoeren. Indien er onderbrekingen voor verkeer zouden zijn op deze Ring tijdens de werken, zou dit wel eens op het onderliggend wegennet kunnen terechtkomen, wat Lantis heeft willen vermijden. Door deze bypass wordt het onderliggend wegennet dus minimaal belast, en wordt sluipverkeer door de wijken vermeden.

De duur en fasering van bepaalde afsluitingen van wegen maakt nog deel uit van het uitwerkingstraject met de aannemer.  Hier werd al wel rekening mee gehouden in de minderhinder aanpak van Lantis. Zo wordt binnen de werf de doorwaadbaarheid voor fietsers en voetgangers voorzien door de aannemer, zodat zij steeds doorgang hebben. 

Ook zijn er bijkomende maatregelen uitgewerkt, om mensen naar alternatieve vervoersmodi te leiden tijdens de werken door bijvoorbeeld in te zetten op extra of verbeterde fietsinfrastructuur, zie ook de uitbreiding van Park&Ride in Merksem en de elektrisch deelfietsensystemen. Daarnaast zijn er uiteraard ook maatregelen uitgewerkt in de ruimere regio, om mensen al vroeger kunnen hun wagen voor alternatieven kunnen inruilen.

Lantis doet dit ook niet alleen, binnen de Vervoerregio Antwerpen wordt het Routeplan 2030 opgemaakt, waarin de maatregelen worden uitgewerkt om tot een modal shift van 50/50 te komen.

De webinar voor Rietschoorvelden op 15 december  was een eerste stap in de communicatie. Lantis heeft ervoor gekozen om deze wijk, die het dichtst ligt bij de bypass, specifiek te informeren over deze tijdelijke snelweg, en over de voorbereidende werken die eraan komen in de omgeving. Lantis wilde zeker deze mensen gehoord hebben over hun bezorgdheden en vragen in hun directe omgeving. 

Dit webinar was dus gefocust op deze specifieke werken, ging niet over de hele Oosterweelwerken en ruimere impact ervan. Toch is deze webinar ook aangekondigd op de facebookpagina van het district op 7 december 2020.   Iedereen kan trouwens de opname van dit webinar en gestelde vragen en antwoorden steeds raadplegen op de website oosterweelverbinding.be. Er waren 64 inschrijvingen, maar zoals ik al zei, kunnen nu ook nog mensen die webinar bekijken.

Er komen zeker nog webinars, specifiek gericht op bepaalde wijken én algemenere webinars, zoals Lantis ook regelmatig doet op linkeroever.  Vanuit Lantis wordt via deze digitale weg toch gewerkt aan zo direct mogelijke communicatie, informatie en betrokkenheid, maar heeft dit ook zijn beperkingen. Lantis hoopt uiteraard – van zodra het opnieuw mogelijk is – naar een aanpak op terrein te gaan, waarmee zoveel mogelijk mensen bereikt kunnen worden.   In de flyer die een tijdje geleden gebust is, werd vermeld dat mensen steeds terecht kunnen op oosterweelverbinding.be voor alle informatie en via info@lantis.be.

Ik denk dat het voor iedereen na de gemeenschappelijke raadscommissie wel duidelijk is, dat het laatste woord hierover nog niet gezegd is en dat de werken inderdaad een impact zullen hebben op Merksem en de Antwerpse regio in het algemeen. Het spreekt voor zich dat ik dit zeer nauw zal opvolgen en er steeds bij Lantis zal op aandringen om die impact voor Merksem zo klein mogelijk te houden en wanneer er nieuwe zaken geweten zijn, hier steeds ruim over te communiceren.

Hopelijk heb ik hiermee uw vragen beantwoord.

Raadslid Gashi

Dank u wel mijnheer Frensch. Dus wat ik toch nog even wil vragen, omdat het nog niet geheel duidelijk is. Er zijn 2 op- en afritten aan de Groenendaallaan. Worden ze alle 2 gesloten of is het enkel die aan de kant van de McDonald’s bij wijze van spreken? Want je hebt ook een afrit naast de Colruyt. 

Antwoord door districtsschepen Jari Frensch:

Het is de oprit naar het noorden en de afrit vanuit het noorden.

Raadslid Gashi

Maar je hebt 2 opritten naar het noorden toe, en 2 afritten vanuit Brussel om het zo te zeggen. Je kunt zowel aan de bovenkant, aan de McDonald’s kan je af- en op de autostrade rijden zowel als naar de Colruyt, kan af, een afrit, alletwee vanuit Brussel om het zo te zeggen. Vanop het plan is dat niet echt duidelijk, omdat de plannen daar net starten.

Je ziet wel een op- en afrit naast de McDonald’s, maar zuidelijker zijn er nog geen plannen gekend. Of heb ik die toch in ieder geval niet kunnen vinden. Nu moest dat toch iets duidelijk kunnen gesteld worden, dan mag je mij dat altijd laten weten. Voor de rest vind ik persoonlijk een beetje spijtig dat enkel de wijk Rietschoorvelden is gecontacteerd geweest. Zoals ik vrees, gaan wij met ons district tot 2030 toch serieus wat hinder ondervinden. Als je nu al bekijkt dat er in Deurne enkel een afrit is en geen oprit, hoeveel gezever dat dit bij wijze van spreken met zich meebrengt. Op de Groenendaallaan, als ze dan nog eens alles gaan afsluiten bij de McDonald’s, dan hou ik mijn hart al vast. Ook voor de Bredabaan van hetzelfde, al die mensen die dan als alternatief de op- en afritten aan de Kleine Barreel gaan beginnen gebruiken. Dat gaat volgens mij, gedurende 10 jaar dan nog eens, want het is tot 2030, serieus wat problemen met zich meegeven. Dus ik hoop dat u dat inderdaad goed mee opvolgt.  Dat in de toekomst daar meer mensen bij worden betrokken, 64 mensen, dat is zeker niet weinig, maar in een district van rond de 50.000 mensen, moet dat toch beter gecommuniceerd worden. Voor de rest, je haalt alternatieven aan, je bent er mee eens dat we deels in transitie zijn naar meer fietsgebruik en zo verder. Als ik daartegen de plannen zie van het tramnet in Antwerpen, gaat er dan wel een 50/50 modal shift komen?  Maar ik bedank u alvast voor uw antwoorden. 

Districtsburgemeester Bungeneers

 Dank u wel collega Gashi, Merksem heeft 45.000 inwoners en geen 50.000. Maar dat komt nog wel.

ma 15/03/2021 - 14:01