Terug
Gepubliceerd op 29/06/2021

2021_DRME_00040 - District Merksem. Zones 30 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Merksem
do 24/06/2021 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Pieter De Cock, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Dominique Kums, districtsraadslid; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2021_DRME_00040 - District Merksem. Zones 30 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2021_DRME_00040 - District Merksem. Zones 30 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Snelheid wordt doorgaans beschouwd als één van de belangrijkste (risico)factoren in de verkeersonveiligheid. Het beheersen van de snelheid is dan ook een belangrijk kernthema van het verkeersveiligheidsbeleid van de stad Antwerpen. Studies tonen aan dat een reductie van de gemiddelde snelheid met 1 km/u kan leiden tot 3% minder ongevallen en 5% minder verkeersslachtoffers.

Met de verdere invoering van een snelheidsbeperking van 30 km/uur in verblijfsgebieden wil het stadsbestuur de objectieve en subjectieve verkeersveiligheid van alle weggebruikers, met in het bijzonder de voetgangers en fietsers in de stad, structureel verbeteren. Bovendien beoogt de stad Antwerpen met een lagere, veilige rijsnelheid in woonstraten ook meer gebruiksvriendelijkheid, en betere verstandhouding tussen alle weggebruikers, minder luchtvervuiling en verkeerslawaai, een vlottere doorstroming en minder doorgaand verkeer.

De selectie van ontsluitingswegen (steenwegen, stadswegen en wijkwegen) zoals opgenomen in het ontwerp 'mobiliteitsplan - verbreden en verdiepen' vormt de basis en het uitgangspunt voor de afbakening van woon- en verblijfsgebieden. Hier staan het buurtleven en de woon- en verblijfskwaliteit centraal. Deze gebieden worden zones 30, waar het STOP-principe van toepassing is (prioriteit gaat naar de meest kwetsbare verkeersdeelnemers, in deze volgorde: Stappers, Trappers, Openbaar vervoer en Privaat gemotoriseerd vervoer). Buurtwinkels, voorzieningen, pleintjes, zit- en speelplekken, enzovoort moeten aangenaam en veilig te voet of met de fiets bereikt kunnen worden, dankzij een fijnmazig netwerk van lokale straten.

Binnen de stedelijke context werd voor deze lokale straten een verdere onderverdeling gemaakt in hoofdstraten, buurtstraten en woonstraten. Hoofdstraten ontsluiten woonbuurten en/of centra en verwerken in principe enkel autoverkeer met herkomst of bestemming binnen de desbetreffende buurt of wijk. Het snelheidsregime is in de regel 30 km/uur, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan een snelheidsregime van 50 km/uur gelden.

In het district Merksem worden vier bestaande zones 30 uitgebreid.

Zone 30 "Rietschoorvelden-Het Weelke"

De zone 30 "Rietschoorvelden-Het Weelke" wordt uitgebreid met Schoordijk.
Schoordijk is een korte, doodlopende woonstraat die enkel verkeer verwerkt met een herkomst en/of bestemming in de straat zelf.

Zone 30 "Omgeving Gasthuishoevestraat" 

De zone 30 "Omgeving Gasthuishoevestraat" wordt uitgebreid met de Bredabaan, het gedeelte tussen de Vaartkaai en de Ingenieur Menneslaan.
Dit straatdeel is in het mobiliteitsplan eveneens aangeduid als woonstraat en is vandaag reeds gereglementeerd en gesignaleerd als ‘zone 30 schoolomgeving’.

Zone 30 "Kern Merksem"

De zone 30 "Kern Merksem" wordt uitgebreid met de zuidelijk gelegen straten van het industriegebied, gelegen tussen de Vaartkaai en de huidige zuidelijke begrenzing van de zone.
In deze industriestraten geldt vandaag nog een snelheidsregime van 50km/u. Fietsers rijden er gemengd met het gemotoriseerd verkeer wegens afwezigheid van aparte fietsinfrastructuur. Om de fietsveiligheid in deze straten te verhogen, is een lagere maximumsnelheid gewenst.
Volgende straten worden opgenomen in de zone 30: Duvelshoek (tot Carrettestraat), Eugeen Meeusstraat, Westkaai, Tarwestraat, Zuidkaai, Noordkaai, Olieslagerijstraat, Oostkaai, Griffinstraat en Glasstraat.

Zone 30 “Merksem Heide”

De zone 30 “Merksem Heide” wordt uitgebreid met de Nieuwdreef, het gedeelte tussen de Bredabaan en de Terlindenhofstraat.
De Nieuwdreef is een lokale hoofdstraat waar vandaag nog een snelheidsregime geldt van 50km/u. In het straatsegment tussen de Bredabaan en de Terlindenhofstraat rijden fietsers gemengd met het gemotoriseerd verkeer wegens afwezigheid van aparte fietsinfrastructuur. Om de fietsveiligheid in deze straat te verhogen, is een lagere maximumsnelheid gewenst.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

In zitting van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Onder resolutie 8 en 10 geeft het stadsbestuur aan om verder in te zetten op een heldere en leesbare wegenhiërarchie die richting geeft aan het mobiliteitsbeleid. In de onderliggende straten bedoeld voor bestemmingsverkeer, hebben de voetganger en de fietser voorrang en wordt de zone 30 stapsgewijs verder ingericht, gemarkeerd en gehandhaafd.

In zitting van 23 september 2013 (jaarnummer 497) keurde de gemeenteraad het "Verkeersveiligheidsplan - Basisplan 2013-2018" goed. De geleidelijke invoering van een zone 30 in de woongebieden tussen de grote verkeersassen, is hierin opgenomen als één van de vele actiepunten. In de straten waar een lagere maximumsnelheid geldt, wordt het algemene beeld aangepast met drempels, asverschuivingen en andere vertragende maatregelen.

In zitting van 12 december 2014 (jaarnummer 12674) keurde het college het plan van aanpak goed voor de verdere invoering van zones 30 in de woongebieden die tussen de grote verkeersassen liggen.

In zitting van 2 maart 2015 (jaarnummer 113) keurde de gemeenteraad het mobiliteitsplan voor de stad Antwerpen goed. In dit mobiliteitsplan schrijft de stad Antwerpen haar visie en strategie neer voor een actief, veilig en bereikbaar Antwerpen. Onder de noemer "Speerpunten" worden acties opgesomd waaraan het stadsbestuur de komende jaren zal werken op het eigen grondgebied en binnen de eigen bevoegdheden. Eén van die "Speerpunten" is het versneld uitrollen van grote, aaneengesloten zone 30 woonlobben in woonwijken.

Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 schoolomgeving in het district Merksem werd goedgekeurd in de collegezitting van 10 juli 2015 (jaarnummer 6007). Dit besluit zal ook worden aangepast.

Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in het district Merksem werd goedgekeurd in de collegezitting van 9 oktober 2020 (jaarnummer 8453). Dit aanvullend reglement wordt nu aangepast.

Op het grondgebied van het district Merksem liggen nu onderstaande uitbreidingen van vier bestaande zones 30 voor:

  • de zone 30 "Rietschoorvelden-Het Weelke" wordt uitgebreid met Schoordijk;
  • de zone 30 "Omgeving Gasthuishoevestraat" wordt uitgebreid met de Bredabaan, het gedeelte tussen de Vaartkaai en de Ingenieur Menneslaan;
  • de zone 30 "Kern Merksem" wordt uitgebreid met de zuidelijk gelegen straten van het industriegebied, gelegen tussen de Vaartkaai en de huidige zuidelijke begrenzing van de zone;
  • de zone 30 “Merksem Heide” wordt uitgebreid met de Nieuwdreef, het gedeelte tussen de Bredabaan en de Terlindenhofstraat.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

De Lijn Gunstig onder voorwaarden

De Lijn merkt het volgende op: "De Lijn kan akkoord gaan met de implementatie van de zone 30 te Merksem op voorwaarde dat de bus als maatgevend voertuig genomen wordt in kader van ontwerpen en evt. verkeerstechnische maatregelen die volgen om de snelheid af te dwingen."

De afdeling Mobiliteit meldt dat er bij heraanleg en/of snelheidsremmende voorzieningen in deze zone 30-straten rekening zal worden gehouden met eventuele doortocht van lijnbussen.

Onderwijsbeleid Gunstig advies

 Geen advies ontvangen binnen de adviestermijn van een maand, dus gunstig.

verkeerspolitie, advies van 20 april 2021 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

De districtsraad Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad merksem beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 9 oktober 2020 (jaarnummer 8453).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20210406_Kern Merksem_plan zone 30.pdf
  • 20210406_omgeving Gasthuishoevestraat_plan zone 30.pdf
  • 20210406_Rietschoorvelden-het Weelke_plan zone 30.pdf
  • 20210406_Merksem Heide_plan zone 30.pdf
  • 20210326_bijlage avr.pdf