Terug
Gepubliceerd op 29/06/2021

2021_DRME_00043 - Parkeerzonering in alle districten - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Merksem
do 24/06/2021 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Pieter De Cock, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Dominique Kums, districtsraadslid; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2021_DRME_00043 - Parkeerzonering in alle districten - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2021_DRME_00043 - Parkeerzonering in alle districten - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

De aanpassingen in het parkeerbeleid worden sinds de invoering opgevolgd door de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit).
Hieronder volgen de bijsturingen aan de huidige zones die het parkeerbeleid op straat verder kunnen verduidelijken of meer leesbaar maken en de samenhang ervan verhogen, dit voor zowel bewoners, bezoekers als werknemers.

Volgende aanpassingen worden doorgevoerd, zoals ook al werd beslist in de principebeslissing:

Aanpassingen district Merksem

  • Huidige bewonersparkeerzone met betalend roze tarief voor bezoekers in de ruime omgeving van de Bredabaan uitbreiden tot aan het nieuwe P+R gebouw waarbij ook de omgeving van ZNA Jan Palfijn mee wordt genomen.
  • Het gratis bewonersparkeren wordt mee uitgebreid, zo worden de bewonerszone en gebruikszone 'Bredabaan Noord' vergroot.

Aanpassingen wijk Luchtbal, district Antwerpen

  • Een bewonersparkeerzone met betalend roze tarief voor bezoekers in 'de wijk Luchtbal' invoeren.
  • Een bewonerszone invoeren in 'de wijk Luchtbal' waar bewoners recht hebben op een bewonersvergunning om nog steeds gratis en onbeperkt in hun wijk te parkeren.

Aanpassingen Linkeroever, district Antwerpen

  • De huidige zone schijfparkeren omvormen naar een bewonersparkeerzone met betalend roze tarief voor bezoekers.
  • Het roze tarief invoeren langs de onbebouwde zijde van de Blancefloerlaan.
  • Het roze tarief invoeren op de huidige P+R's waardoor de P+R als parkingpocket voor het naastliggende natuurgebied wordt ingezet (een inkrimping van deze bestaande maaiveldparking wordt voorzien bij de opening van het nieuwe parkeergebouw iets verderop).
  • De bewoners van 'de wijk Regatta' behouden het recht om een bewonersvergunning voor Linkeroever aan te vragen, maar de bewonersvergunningen Linkeroever zullen niet meer geldig zijn in de wijk Regatta.
  • De huidige bewoners van 'de wijk Regatta' zullen als overgangsmaatregel de kans krijgen om hun huidige bewonersvergunning, die wel geldig is om gratis en onbeperkt in de wijk Regatta te parkeren, nog éénmaal te verlengen bij de omvorming naar de roze zone (met een duurtijd van vier jaar) zodat ze de nodige tijd krijgen om een oplossing te voorzien.
  • De bewonersvergunningen zullen wel geldig zijn op het deel van de huidige P+R's die blijven;

Extra aanpassingen aan het reglement

  • Eksterlaar wordt uit de betalende zone geschrapt. De stadsgrens loopt dwars door deze straat, waardoor de bewoners van Borsbeek niet meer in hun eigen straat zouden kunnen parkeren als we hier het betalend parkeren hadden ingevoerd. In de praktijk geldt momenteel dan ook geen betalend parkeren in deze straat, maar het reglement was nog niet aangepast.
  • Het winkelstraatprincipe op de Herentalsebaan werd afgeschaft tussen de Dassastraat en de parking van de begraafplaats aangezien hier geen handelszaken zijn en bewoners deze plaatsen dan ook kunnen gebruiken. Dit was al aangepast op straat, maar nog niet in het reglement.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

Op 7 september 2012 (jaarnummer 9432) keurde het college het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer 'Proefopstelling - District Antwerpen. Zone Linkeroever' goed. Dit besluit bepaalt waar er betalend en waar er schijfparkeren geldt tijdens welke dagen en uren op Linkeroever. Bovendien wordt hier ook de bewonerszone Linkeroever bepaald.

Op 8 mei 2020 (jaarnummer 4012) keurde het college het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk goed. Dit besluit bepaalt waar er betalend en waar er schijfparkeren geldt tijdens welke dagen en uren. Bovendien worden hier ook de bewonerszones bepaald.

Op 8 mei 2020 (jaarnummer 4013) keurde het college het aanvullend verkeersreglement 'Parkeerzonering in alle districten' goed. Dit besluit bepaalt voor de straten waar betalend parkeren geldt en tot welke tariefcode ze horen.

De gemeenteraad keurde op 18 mei 2020 (jaarnummer 307) de laatste wijziging van het retributiereglement met betrekking tot parkeren op de openbare weg goed.

Op 30 april 2021 (jaarnummer 3440) keurde het college de principebeslissing 'Invoeren bewonersparkeren - Deelgebieden Linkeroever, Merksem en Luchtbal' goed. Hierin werden de hoofdlijnen goedgekeurd die nu verder geconcretiseerd worden in dit aanvullend verkeersreglement en in de nieuwe versie van het aanvullend verkeersreglement 'parkeerzonering in alle districten' dat gelijktijdig met dit besluit geagendeerd wordt.

In het najaar van 2021 openen er twee nieuwe P+R gebouwen in Antwerpen. Eén op de Havana site in de wijk Luchtbal (district Antwerpen) en één op Keizershoek (district Merksem). Om te voorkomen dat pendelaars in de woonstraten rond de openbaar vervoersassen parkeren in plaats van in de P+R gebouwen, stelt Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (MPA) voor om het betalend parkeren uit te breiden in de districten Antwerpen en Merksem rond deze nieuwe P+R gebouwen en de openbaar vervoersassen.

In de loop van 2022 opent het nieuwe P+R gebouw op Linkeroever (district Antwerpen). Ook hier wil de stad Antwerpen voorkomen dat pendelaars in de straten van Linkeroever parkeren of op de huidige gratis (grotendeels tijdelijke) P+R's blijven parkeren. Hier stelt MPA voor om de zone met bewonersparkeren uit te breiden met de Blancefloerlaan, de huidige P+R's en de zone schijfparkeren om te vormen naar betalend parkeren. De huidige maaiveld P+R's worden ook geheel en gedeeltelijk opgebroken, tegelijk met de opening van het nieuwe P+R gebouw verderop de Blancefloerlaan en de omleidingsweg.

Naast deze uitbreidingen zijn er ook een aantal elementen in de artikels die geactualiseerd of aangepast moeten worden. Deze zaken hebben meestal geen implicaties op straat, maar zorgen er juist voor dat het reglement beter overeen komt met hoe het op straat is gereglementeerd. Het maakt de zones sluitend.

Dit besluit bepaalt welke straten bij welke tariefcode horen.

Het aanvullend verkeersreglement 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' legt vast in welke straten er betalend parkeren geldt, op welk moment en hoe lang er maximaal geparkeerd mag worden. Daarnaast wordt ook bepaald waar schijfparkeren van toepassing is op welke momenten. Ten slotte bepaalt dit reglement ook welke bewoners recht hebben op een bewonersvergunning en in welke straten ze daarmee onbeperkt mogen parkeren.

Beide besluiten krijgen dezelfde aanleiding en context en argumentatie om zo het volledig beeld van de aanpassingen weer te geven ook al moeten niet alle aanpassingen in beide besluiten behandeld worden.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen. Er wordt budget voorzien op het budget van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

De districtsraad Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad merksem beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Parkeerzonering in alle districten' ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 8 mei 2020 (jaarnummer 4013).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Tariefzone Merksem
  • Tariefzone Luchtbal
  • Tariefzone Linkeroever
  • 20210521_Artikels_Parkeerzonering3.0_clean.pdf
  • 20210521_Artikels_Parkeerzonering3.0_correcties.pdf