Terug
Gepubliceerd op 28/07/2021

2021_MV_00089 - Mondelinge vraag van raadslid Arben Gashi: Investeringen (on)veilige schoolroutes

districtsraad Merksem
do 24/06/2021 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Pieter De Cock, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Dominique Kums, districtsraadslid; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2021_MV_00089 - Mondelinge vraag van raadslid Arben Gashi: Investeringen (on)veilige schoolroutes 2021_MV_00089 - Mondelinge vraag van raadslid Arben Gashi: Investeringen (on)veilige schoolroutes

Motivering

Indiener(s)

Arben Gashi

Gericht aan

Jari Frensch

Tijdstip van indienen

wo 23/06/2021 - 21:38

Toelichting

Geachte schepen,

Afgelopen week raakte bekend dat minister van Mobiliteit Lydia Peeters 30 miljoen euro vrij maakt om onveilige routes naar school aan te pakken.

Ook ons district zou hiervan kunnen genieten. In het persbericht wordt concreet gesproken over projecten op de Bredabaan. Omdat verdere informatie eerder schaars is had ik daarom van u graag vernomen:

- over welke projecten op de Bredabaan gaat het juist?

- werden er door het district nog andere knelpunten doorgegeven? Zoja dewelke waren deze?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Bespreking

Antwoord

Bedankt voor uw vraag collega Gashi.

Minister Lydia Peeters stuurde de Vlaamse steden en gemeenten inderdaad een brief met de boodschap dat ze van de aanpak van de verkeersonveiligheid  een absolute prioriteit wil maken in haar beleid. Daarom trok ze in het budget van het jaar 2021, 30 miljoen euro extra uit voor de aanpak van veiligheidsknelpunten op woon- schoolroutes.

In eerste instantie voorziet ze 15 miljoen euro voor de realisatie van quickwins op woon-schoolroutes op gewestwegen. De minister stelt dat het gaat om ‘quickwins’.  Het moet gaan om “dossiers waar geen zware vergunningsprocedure aan gekoppeld is en snelle realisatie beoogd wordt”.

Via een interactieve selectiemethode, vertrekkend van een door de verkeerspolitie opgemaakte heatmap van de door de politie geregistreerde ongevallen en via een brainstormsessie aangereikt met de terrein- en dossierkennis van de mobiliteitsconsulenten werd een shortlist opgemaakt.  

Voor Merksem kwamen daar inderdaad  enkele knelpunten op de Bredabaan naar boven.  Volgens het verslag, heeft de Bredabaan een grote barrièrewerking voor fietsers en voetgangers. Het grootste probleem situeert zich hier bij  overstekende fietsers en voetgangers, vooral op de niet-lichtengeregelde oversteken. De Bredabaan ten noorden telt daarenboven 3 basisscholen, 2 secundaire scholen en 1 hogeschool en ten zuiden van de Bredabaan 3 basisscholen. Een aanpak in kader van verkeersveilige schoolroutes is hier dus gewenst.  Er is ons nog niet concreet meegedeeld wat de werken juist inhouden, maar alles wijst erop dat het zal gaan over de niet-lichtengeregelde oversteken.

In tweede instantie zal een even groot bedrag worden vrijgemaakt voor de realisatie van quickwins op woon-schoolroutes op gemeentewegen. Ook deze subsidie is gericht op snel uitvoerbare maatregelen. De stad Antwerpen mag, door het grote aantal schoolvestigingen, een subsidie aanvragen voor 23 schoolroutes verdeeld over de hele stad. De stad lanceerde hierop een oproep aan alle districten om voorstellen in te dienen tegen 30 juni 2021. Bij deze selectie werden wij als district dus wel betrokken.

Zoals u weet ,zijn we met het districtsbestuur bekommerd over onze schoolomgevingen. Samen met collega schepen De Meyer pakken we alle schoolomgevingen in Merksem aan om deze veiliger en aangenamer te maken onder het project ‘Veilige Schoolomgevingen’. Toen we bericht kregen over de subsidie die Vlaanderen geeft voor veilige schoolroutes, zijn we er uiteraard meteen mee aan de slag gegaan.

Allereerst is het belangrijk om mee te geven dat er een aantal voorwaarden aan vasthangen. Het gaat hier expliciet over schoolroutes en niet over schoolomgevingen. Een schoolroute is een route die aansluit op een schoolomgeving en een belangrijke verbinding maakt tussen de schoolomgeving en bijvoorbeeld het openbaar vervoersnet of hoofdassen.

50% van de uitgaven komen in aanmerking voor de subsidie met een maximumbedrag van 100.000 euro. Dit wil zeggen dat het district zelf de helft moet bijleggen. Verder moeten de werken uitgevoerd worden binnen 12 maanden na goedkeuring en mogen ze niet opgestart worden voor de goedkeuring van de subsidie. Ook gaat het in die communicatie expliciet over gemeentewegen en komen gewestwegen niet in aanmerking.

Zoals reeds aangehaald moeten onze voorstellen ingediend zijn bij de stad voor 30 juni en dus zijn we nog volop aan het bekijken wat de mogelijkheden zijn binnen deze (toch wel strenge) voorwaarden. We zijn op zoek gegaan naar projecten die beperkt zijn in omvang, budget en tijd (zowel op vlak van ontwerp als van uitvoering). Enkele voorbeelden die we zullen voorleggen,  zijn de Moeshofstraat als verbindingsweg tussen de Ringlaan en de site van Virgo Maria alsook het stuk Terlindenhofstraat tussen het Kroonplein en de Rodeloopstraat en het kruispunt van de F. Adriaenssensstraat en de Rodeloopstraat. Uiteraard laten we het ook niet na om de stad te adviseren om bovenlokale wegen, zoals de Lambrechtshoekenlaan, ook mee te nemen.

Hoe dan ook zal dit districtsbestuur op 30 juni een aantal voorstellen doorgeven aan de stad in kader van de veilige schoolroutes en wachten we, samen met u, af welke voorstellen het zullen halen en een subsidie van 50% kunnen aanvragen.

Raadslid Gashi.

Dank u wel mijnheer de schepen. Ik vind het inderdaad goed dat daar wordt geld voor vrij gemaakt. Nu u zegt mij over die projecten op de Bredabaan nog niet concreet is geweten, wat er gaat gebeuren op de Bredabaan. Maar we vermoeden dat dit vooral zal gaan over de route rond Sint-Eduardus en het TNA, het Technisch Atheneum. Ik wil vragen om extra  aandacht te besteden aan voldoende verlichting. Ik zie daar vooral in de winter veel kinderen over steken. En wagens die heel snel hun remmen moeten dichtgooien omdat ze de kinderen te laat zien. En volgens mij komt dat, omdat er te weinig verlichting op de oversteekplaatsen is.

Als ik mij goed herinner, is er enkel tramperronverlichting daar en zijn er geen extra verlichtingen aangebracht op die oversteekplaats. Dus misschien is het goed om dat toch mee te nemen in de verdere onderhandelingen die gaan gebeuren. U zegt dat u qua  gemeentelijke wegen voorstellen mag doen tot 30 juni. Ook daar vraag ik om om ook fietsoversteekplaatsen daar mee in op te nemen. Maar ook te kijken naar kinderen die minder mobiel zijn. Als je ziet hoe dat sommige straten erbij liggen en je moet dan maar als kind in een rolstoel zitten. Het is dus een beetje een oproep om ook hier rekening mee te houden. Maar ik ben zeker blij met uw antwoord. Dank u wel.

wo 28/07/2021 - 11:51